Nyt kaikki terveysvinkit tänne päin!! Miten minä olisin voinut vahingoittaa perseaukkoani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilia.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä usein rönötän koneella ollessa huonossa ryhdissä ja sitten välillä muussakin huonossa asennossa jos en jaksa istua ja ne käy tuonne selkään...

Oon pyrkiny tuota jälkimmäistä asentoo nyt myöskin aina välttämään, mut silti oon itteni löytäny välillä siitä kun ei oo jaksanu istua...

Mun alaselkä tuntuu siinä asennossa silleen turtuvan ja puutuvan. Sit oikasen selän ja se helpottaa. Mut mitään pysyviä kipuja mulle ei oo tullu... Niin oon sit aatellu ettei siel mikään vaivaa kun ei se kipeäkään ole...

En ole asiantuntija, mutta ärtyvän paksusuolen omistajana luulen, ettei takapuolessasi ole mitään ainakaan pysyvää fyysistä vauriota. Sheivaamisella tuskin on mitään tekemistä koko jutun kanssa, vaan varmaan noilla vatsavaivoilla. Oma vaatimaton maallikon arvaus:

Kun suolen sisältö on epämäärästä luirua ja palleroa, niin suoli ei tyhjene kunnolla, mikä on yleistä ärtyvässä paksusuolessa. Tää tavara synnyttää sitten peräsuo?essa kaasua, joka aktivoi toisen sulkijalihaksen (ei tahdonalainen) päästelemään höyryjä välillä. Ulompi tahdonalainen sulkijalihas ei vissiin pysty tätä aina pidättämään, ja stressi pahentaa asiaa.

Yritä saada kakan koostumus normaaliksi (helpommin sanottu kuin tehty, yritys ja erehdys jne.) niin luulen ongelman helpottavan. Ongelma on ollut vasta pari päivää, voi olla vain väliaikainen häiriö.

Heippa, mä en näe tuossa mitään huvittavaa kuten monet täällä. Jos ei ole joutunut elämään ärtyneen suolen kanssa, niin voisi pitää ne pieru- ja kakkahuumorinkukkaset omana tietonaan. En oikein osaa sua auttaa, mut kuulostaa tosi kurjalta vaivalta ja varmasti eristää muista ihmisistä. Googlettamalla en oikein löytänyt muuta kuin seuraavan linkin:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00090

Toivottavasti löydät avun ja olo helpottaa!

Oletko ylipainoinen / onko ruokavaliosi muuten retuperällä? Varsinkin istumatyötä tekevän tulis olla aktiivinen vapaa-ajalla, eikä röhnöttää telkun edessä huonossa asennossa. Olet vasta 20v, joten sulla on pitkä ura edessäs vielä. Jos pilaat terveytes noin nuorena, niin tuskaa tulee olemaan sitten myöhemmin.

Itsekin kärsin kyseisestä vaivasta, mutta oireet pysyy kestettävinä liikunnan ja terveellisen ruokavalion kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja tötterööö;28955575:
En ole asiantuntija, mutta ärtyvän paksusuolen omistajana luulen, ettei takapuolessasi ole mitään ainakaan pysyvää fyysistä vauriota. Sheivaamisella tuskin on mitään tekemistä koko jutun kanssa, vaan varmaan noilla vatsavaivoilla. Oma vaatimaton maallikon arvaus:

Kun suolen sisältö on epämäärästä luirua ja palleroa, niin suoli ei tyhjene kunnolla, mikä on yleistä ärtyvässä paksusuolessa. Tää tavara synnyttää sitten peräsuo?essa kaasua, joka aktivoi toisen sulkijalihaksen (ei tahdonalainen) päästelemään höyryjä välillä. Ulompi tahdonalainen sulkijalihas ei vissiin pysty tätä aina pidättämään, ja stressi pahentaa asiaa.

Yritä saada kakan koostumus normaaliksi (helpommin sanottu kuin tehty, yritys ja erehdys jne.) niin luulen ongelman helpottavan. Ongelma on ollut vasta pari päivää, voi olla vain väliaikainen häiriö.

No en oo enää ressaaja... Mut nyt tänä aamuna toimi ihan hyvin taas maha äsken ja tuli paljon sitä ja aika normaalin näköstä ja kokosta ja se on just sellasta, et välillä vaihtelee tuo et millasta ulostetta sieltä tulee..

Mut eiks tollanen jätä sit pysyviä vaurioita? :(

Outoo tässä kuitenkin on se, et mä oon jo 3 VUOTTA ELÄNY TÄN VAIVAN KANS! joten oon oppinu tuntee aika perinpohjasesti tän toimintatavat mun kehossa... nii miks se yhtäkkiä 3 vuoden jälkeen, aloittas jonkun tollasen oireilun jos ei oo kolmeen vuoteen ikinä moista ollu?

Sit joskus mulla tuli tonne peräaukkoon sellasia nopeita, tuikkaavia kipuja.. sellanen ikäänkuin äkillinen piikki.. mikä myös tuntu kohdun puolella ja sillon mää tein silleen et vältin istumista noin viikon ajan ja se rauhottu mut sillon myös saatto olla masentuneisuutta että se peräsuoli kans reagoi siihen masennukseen ja kramppaili...

Mut nyt ei oo ollu kun kerran sellanen tuikkaava kipu ja sit ihan vaan sellanen outo, uus, erillainen tunne tuol alhaalla mitä ei oo ennen, koskaan, ikinä ollut..

[QUOTE="...";28955620]Oletko ylipainoinen / onko ruokavaliosi muuten retuperällä? Varsinkin istumatyötä tekevän tulis olla aktiivinen vapaa-ajalla, eikä röhnöttää telkun edessä huonossa asennossa. Olet vasta 20v, joten sulla on pitkä ura edessäs vielä. Jos pilaat terveytes noin nuorena, niin tuskaa tulee olemaan sitten myöhemmin.

Itsekin kärsin kyseisestä vaivasta, mutta oireet pysyy kestettävinä liikunnan ja terveellisen ruokavalion kanssa.[/QUOTE]

No mun mitat on nyt jotain 160/61 ja painavimmillaan ne on ollu 160/65 ja matalimmillaan 160/50. Eli mä oon nyt laihtunu sen -4kg..

Ja tota, joka päivä mää myös lenkillä yleensä käyn. Mut ne nyt ei oo välttämättä aina niin kamalan pitkii ja aktiivisia mutta kuitenkin käyn ulkona päivittäin kävelemässä..

Joo ja mullon tota nyt vaikka jo mitä vaivaa... mut ne ei oo aina ollu mitään minun ite tahalleen puhkasemia... et tätäkään peräaukko vaivaa, niin mä en ite tahalleni oo itelleni aiheuttanu, et sen takia mä oon joskus tehny päätöksen siitäki että en halua koskaan anaaliseksiä ja toisekseen tunkee tonne mitään ylimääärästä, ees sormia, et mulle tää on ollu päivän selvä asia...

Mut sit kun mä oon kans vähän masentunu ja yksinäinen, nii mulla ei oo oikeen menoja ja sitten tulee kotona paljon tässä koneen ääressä kanssa röhnötettyä.

Ja se stressaava tilanne ei ollu valitettavasti minusta kiinni, vaan muista ihmisistä joskus... Mistä oonkin sitten jollain tavalla katkera, koska kiitos nyt sen seurauksena on sitten mun terveys mennyt :/

Ja ruokavalion mä oon parantanu jo 2v sitten, eli oon alkanu syömään paremmin, mut nyt kesästä lähtien ollu vähän heikompana tuo syöminen koska en asu tällä hetkellä omassa kodissa vaan vanhempien luona..

Jos sinne selkään ois tullu vikaa, kiitos väärien asentojen, niin jos siellä vaikka joku painaa hermoja mikä vaikuttais sit tuohon peräaukkoon niin mitäs sitten.. ??

No en oo enää ressaaja... Mut nyt tänä aamuna toimi ihan hyvin taas maha äsken ja tuli paljon sitä ja aika normaalin näköstä ja kokosta ja se on just sellasta, et välillä vaihtelee tuo et millasta ulostetta sieltä tulee..

Mut eiks tollanen jätä sit pysyviä vaurioita? :(

Outoo tässä kuitenkin on se, et mä oon jo 3 VUOTTA ELÄNY TÄN VAIVAN KANS! joten oon oppinu tuntee aika perinpohjasesti tän toimintatavat mun kehossa... nii miks se yhtäkkiä 3 vuoden jälkeen, aloittas jonkun tollasen oireilun jos ei oo kolmeen vuoteen ikinä moista ollu?

Sit joskus mulla tuli tonne peräaukkoon sellasia nopeita, tuikkaavia kipuja.. sellanen ikäänkuin äkillinen piikki.. mikä myös tuntu kohdun puolella ja sillon mää tein silleen et vältin istumista noin viikon ajan ja se rauhottu mut sillon myös saatto olla masentuneisuutta että se peräsuoli kans reagoi siihen masennukseen ja kramppaili...

Mut nyt ei oo ollu kun kerran sellanen tuikkaava kipu ja sit ihan vaan sellanen outo, uus, erillainen tunne tuol alhaalla mitä ei oo ennen, koskaan, ikinä ollut..

Hmm, itselläni on tuota tuikkailua ollut koko ikäni. Tosi, tosi kivuliasta, vähän kuin suonenveto peffassa. Olen törmännyt sellaiseen vaivaan kuin proctalgia fugax: the GASTROLAB Home Page in Finnish ...Englanninkielisillä sivuilla seikkaillessa olen saanut selville sen olevan yleisempi ärtyvää paksusuolta poteville.

Mä luulen, että paha ummetus voi pitkään jatkuessa vahingoittaa sulkijalihasta, mutta en usko, että ärtyvä suoli muuten.. Tai en tiedä. Voihan se sulkijalihaksen ja muiden lantiopohjalihasten toiminta häiriintyä, että ne reagoi väärin ärsykkeisiin. Silloin voi ottaa yhteyttä johonkin lantiopohjaongelmiin erikoistuneeseen fysioterapeuttiin. Niillä on sellainen biofeedback-laite, jonka avulla tehdään harjoitteita.

Sulla on aika paljon samoja oireita, mistä oon vuosia kärsinyt. Siksi oon joskus tutkinut netissä asioita. Oon huomannut, että mieli vaikuttaa paljon. Nykyään harrastan paljon liikuntaa ja syön semihyvin, joten olen ongelman niskan päällä. Ärtyvä suoli on kumma oireyhtymä... siitä riittää juttua.

Mulla on myös ärtynyt suoli, tai oikeastaan oli. Karppauksella pääsin siitä eroon :) Viljat ja varsinkin kuitupitoiset viljat olivat suurin ongelmani. Nyt en edes muista milloin viimeksi pierasin. Muutenkin vatsa toimii paremmin ilman viljoja, ennen viikottaiset ripulikohtauksetkin ovat kadonneet. Nykyään kestän pieniä määriä riisiä ja vaaleata vehnää, mutta esim. ruisleivästä tulee heti maha kipeäksi.

http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/liikunta-ja-hyvaolo/jumppaa-lantionpohja-tiukaksi

tässä nyt tämmöinen vielä. siinä näköjään sivutaan lantiopohjan tärkeydestä selälle. kannattaa siis huolehtia näistä.. istuma-asento kanssa kuntoon. Yksi tapa treenata on istua jumppapallon päällä. http://www.jointventurespt.com/images/blog-images/HW_What_are_you_sitting_on.jpg

Eihän se ärtynyt suoli peräreikään vaikuta ja toiminnalliset vatsavsivat ovat syklisiä, eli tulee hyviä ja huonoja kausia. Jätä reikä ja suoli rauhaan ja lopeta turha panikointi. Panikoimalla ärsytät autonomista hermostoa, mikä ärsyttää sitä pirun suolta.

"Lilia", kerroit, että ruokavaliosi on kunnossa. Et kuitenkaan sanonut mitä syöt.
Poistamalla viljat ruokavaliosta autat suolistoasi tervehtymään. Syömistä riittää yllinkyllin ilman viljojakin. Syö myös ruokasi normaalirasvaisena,joten jätä kevyttuotteet kaupan hyllylle. Kasviksista etenkin parsakaali ja hapankaali on hyvää vatsalle varsinkin kypsennettynä.

Mä nyt vaan aivan saamaristi pelkään et just noiden huonojen asentojen takia siel on joku hermo jumissa eikä se tuu ikinä ennalleen, eikä sitä pystytä korjaamaan!!!!!!!!!!!!!!!

Ja vaikka mä parantuisin muuten, toi suolistohäiriö parantuis ja kaikki, niin toi ei ikinä kun mun selkäranka on vääntyny väärään asentoon ja painaa hermoja mitkä vaikuttaa peräaukkoon niin kaikki kamppailu on turhaa ja mun loppuelämäkin jää ihan onnettomaks!!

[QUOTE="vieras";28956091]Oireilet psykosomaattisesti. Laita pääsi kuntoon, niin kroppasikin voi paremmin.[/QUOTE]

Kuule, turha sanoo hulluks. Kyllä minä tunnen mikä mulla aidosti oireilee ja mikä ei.

[QUOTE="Lilia";28956077]Mä nyt vaan aivan saamaristi pelkään et just noiden huonojen asentojen takia siel on joku hermo jumissa eikä se tuu ikinä ennalleen, eikä sitä pystytä korjaamaan!!!!!!!!!!!!!!!

Ja vaikka mä parantuisin muuten, toi suolistohäiriö parantuis ja kaikki, niin toi ei ikinä kun mun selkäranka on vääntyny väärään asentoon ja painaa hermoja mitkä vaikuttaa peräaukkoon niin kaikki kamppailu on turhaa ja mun loppuelämäkin jää ihan onnettomaks!![/QUOTE]
No ei sinulla selkäranka ole mihinkään vääntynyt, vaan välilevyongelma on välilevyongelma. Jos on hermo pinteessä, niin siitä selvitään jumpalla tai sitten leikkauksella, johon menee lukemattomia suomalaisia vuosittain.

[QUOTE="vieras";28956152]No ei sinulla selkäranka ole mihinkään vääntynyt, vaan välilevyongelma on välilevyongelma. Jos on hermo pinteessä, niin siitä selvitään jumpalla tai sitten leikkauksella, johon menee lukemattomia suomalaisia vuosittain.[/QUOTE]
Mutta hermopinneoireiden ilmestyessä ei pidä viivytellä vaan mennä lääkäriin!!!

Yhteistyössä