NYT loppu mun osalta aspartaamin käyttö, ei enää light-colaa! Mitäs päätöksiä te olette tehneet? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27666979]Ja ilmeisesti tähän asti olet käyttänyt paljonkin light-kolaa? Oletko varma että olet normaalijärkinen? Yhtä älyvapaata on vaihtaa light-kola sokerilliseen, sen sijaan, että jättäisi kolat kokonaan juomatta.[/QUOTE]

Ei sillä älyn kanssa ole tekemistä. :p Yhtä lailla älykäs ihminen voi tupakoida. Hyvin voin juoda kohtuudella tavallista versiota.

[QUOTE="Nisu";27667441]Totta. Mä silti juon ligh-limuja, koska ne yksinkertaisesti maistuu paremmalta. Jaffa on ainut, jota voin juoda sokerilimunakin. Normaalia colaa en voi sietää ja sitä juodessa tulee kauhea jano ja pitää kiskoa vaettä litratolkulla.

Mä myös mielummin valitsen myrkyn, kuin läskin :)[/QUOTE]

Sitä tavallista versiota aion juoda sen verran, etten liho.

Edelleenkään kukaan ei postannut viitettä tutkimukseen, jonka mukaan aspartamaatista olisi ihmiselle todistetusti haittaa. Sekopäiden keskustelusivuja tai nettisivuja ei lasketa.

Edes näin tutkijana ;) en tajua tätä fanaattista tutkimustulosten peräänkuuluttamista. Kysymys kun kuuluu niin päin, että miksi syödä jotain, jossa ei ole mitään hyödyllistä ravintosisältöä? Miksi syödä jotain, joka ei anna elimistölle yhtään mitään tärkeää tai tarpeellista? On hyvin helppoa syödä ravinnoksi tarkoitettua _ruokaa_ ja _juomaa_ eikä kemikaaleja, joiden haitallisuudesta tai haitattomuudesta kiistellään koko ajan. Suomessa valitettavasti rima on monilla sen verran matalalla, että se riittää, että ravinto ei ole _vaarallista_, kaikesta muusta viis.

Puolentoistalitran Cokiksessa on yli 50 palaa sokeria. Hapot vievät kiilteen hampaista. Kofeiinikaan ei ole suurissa määrin terveydelle hyväksi.
Kaikki keinoaineet ovat shaissee, pitävät sokerikoukkua yllä ja ihminen ottaa haluamansa sokerin jossian muodossa.

Jos välttäisimme keinoaineita, valkoista sokeria ja valkoista vehnää, niin voisimme mahdottoman paljon paremmin. Sokerikoukusta irtipääseminen vie kuukausia, mutta kannattaa.

Terveemmät elintavat -> vähemmän läskiä -> vältetään metabolinen oireyhtymä.

Stevia on vaihtoehto keinotekoisille makeutusaineille, joka on lähes kaloriton. Tosin en tiedä, käytetäänkö sitä colajuomiin, mutta monissa limuissa se on jo makeuttajana.

Niin, niistä päätöksistä... mun pitäisi tehdä päätös olla tekemättä päätöksiä ;)

Viimeksi muokattu:
Outoa, että aina puhutaan jostain salaliittoteorioista, jos jotain asiaa kritisoidaan. Oliko sikapiikitkään niin hyvä asia kuin sanottiin? Niitäkin kritisoivia haukuttiin huuhaata uskoviksi.

[QUOTE="vieras";27668583]Mustista nimimerkeistä sitten sinä :)[/QUOTE]

Enhän minä väitä olevani asiantuntija? Minä yritän alleviivata sitä että olisi vissiin ihan syytä sitten näiden jeesustelijoiden perehtyä asiaan kun ovat niin voimakasta mieltä. Oikeisiin lähteisiin ja ihan oikeasti siihen mikä se yleinen lääketieteellinen kanta on eikä vaan sitä tinahattu pakkomiellettä toistella.

Enhän minä väitä olevani asiantuntija? Minä yritän alleviivata sitä että olisi vissiin ihan syytä sitten näiden jeesustelijoiden perehtyä asiaan kun ovat niin voimakasta mieltä. Oikeisiin lähteisiin ja ihan oikeasti siihen mikä se yleinen lääketieteellinen kanta on eikä vaan sitä tinahattu pakkomiellettä toistella.

No eiköhän yleinen lääketieteellinen kanta ole kaikilla tiedossa, kun kerran aspartaami on sallittua elintarvikkeissa. Sitä saa silti kritisoida, ja siitä saa silti olla erimieltä, ja siitä saa silti lukea yleisestä tiedosta poikkeaviakin mielipiteitä.

Ja tytsiltä hyvä huomio, että pitähän sen sikapiikinkin olla täysin turvallinen ja sitä kritisoineet leimattiin tinahattupakkomielteisiksi...

[QUOTE="vieras";27670675]No eiköhän yleinen lääketieteellinen kanta ole kaikilla tiedossa, kun kerran aspartaami on sallittua elintarvikkeissa. Sitä saa silti kritisoida, ja siitä saa silti olla erimieltä, ja siitä saa silti lukea yleisestä tiedosta poikkeaviakin mielipiteitä.

Ja tytsiltä hyvä huomio, että pitähän sen sikapiikinkin olla täysin turvallinen ja sitä kritisoineet leimattiin tinahattupakkomielteisiksi...[/QUOTE]

Lääketieteellinen kanta ei ole vain "saa sitä käyttää" Vaan lääketieteellinen kanta on se että ei ole tutkimuksia joissa olisi todistettu yhteys aspartaamin väitettyihin haittoihin.

Sinänsä se on vähän huvittavaa kun niitä tutkimuksia on vaikka kuinka paljon siitä.

Lääketieteellinen kanta ei ole vain "saa sitä käyttää" Vaan lääketieteellinen kanta on se että ei ole tutkimuksia joissa olisi todistettu yhteys aspartaamin väitettyihin haittoihin.

Sinänsä se on vähän huvittavaa kun niitä tutkimuksia on vaikka kuinka paljon siitä.

Onhan siitä myönnetty olevan haittaa ainakin, jos ylittää sen tietyn "kohtuusrajan". Jos juttelee aspartaamista lääkäreiden kanssa niin harva katsoo sitä kovin hyvällä.

Yhteistyössä