Nyt loppui mun lapsen harrastuksien maksaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Mulla on 9-v tyttö, joka on harrastanut monenlaista. Itse, omasta tahdostaan. No olen pienenä vienyt hänet uimakouluun ja luistelukouluun, mutta muut on itse valinnut.

Hän halusi kuvataidekouluun pari vuotta sitten ja on nyt harrastanut sitä. Se on hyvin lyhyen pyöräilymatkan päässä, 500-600 metriä, alle kilsa joka tapauksessa. Viime aikoina joka viikko on vinguttu, että en jaksa, en halua, ope on tyhmä, siellä ei tehdä mitään... Kumminkin syyskauden viimeisenä kertana oli taas pussillinen tosi hienoja ja monipuolisia töitä. Eli jotain tehdään... Hän on tässä hyväkin.

Nyt muutama viikko sitten oli taas kysely, ketkä jatkavat syksyllä. Hän haluaa jatkaa, lappu vietiin opelle. Silti joka kerta on sellaista tappelua. Nyt sanoin, että jos ei mene sinne, niin perun sen ensi lukuvuoden, kun en rupea maksamaan turhasta ja siitä että saan maanitella häntä omaan harrastukseensa. Meni sitten kuitenkin.

Syynä tuohon tappeluun nyt oli se, että paras kaveri oli halunnut leikkiä hänen kanssa, ja tämän parhaat kaverin äiti on ilmoittanut kaverin sinne kuvataidekouluun ensi vuodeksi. Nämä tytöt voivat olla muulloinkin yhdessä kuin sen parin tunnin ajan.

Hän halusi pianonsoittoon. Haki ja pääsi musiikkiopistoon ja kävi siellä sen verran että ei voinut peruuttaa maksamatta. Siellä oli kuulemma erilaista kuin hän ajatteli. Kumma homma kun oli kuitenkin käynyt muskarissa, kantelemuskarissa ja koulun bändikoulussa sitä ennen... Että luulisi että tiesi etukäteen, mitä musiikkiharrastus on.

Kaikki liikuntaharrastukset, missä olen käyttänyt, ovat myös tyhmiä. Kokeiltu on luistelu, josta tykkäsi, mutta meni liian vakavaksi eli liian monta kertaa viikossa-harrastukseksi jo alle kouluikäisenä ja se lopetettiin sen takia 6-vuotiaana.

Hän on ollut lisäksi nappulafutiksessa (jossa selvisi että yksilölaji sopii paremmin), temppujumpassa, rytmisessä voimistelussa, kahdessa eri tanssissa (disco ja show). Ratsastus kuulemma kiinnostaa, mutta toisaalta häntä inhottaa koirienkin jätökset niin paljon, niin on vaikeaa uskoa, että hänestä tulisi tallityttöä.

Itse luulisin että voisi tykätä jostain liikunnasta, on yleisesti liikunnallinen, mutta mistä??

Hän käy koulussa jossain kerhojumpassa, jossa leikitään paljon. Hän on paljon ulkona ja pyöräilee paljon, talvella kun on jäädytetty jää, luistelee melkein joka ilta, hiihtää jos on lunta joskus. Käydään joskus uimassa uimahallissa.

Olen päättänyt, etten hommaa tai maksa enää mitään harrastusta. Ja saa itse löytää ne harrastukset ja pyytämällä pyytää, ennen kuin suostun niihin. Koulun kerhoissa saa käydä, ne ovat ilmaisia ja niihin menemisiin mun ei tarvitse puuttua.

Jos tuo urputus jatkuu tuosta kuvataidekouluun menosta, lopetan senkin vaikka se paras kaveri meneekin sinne ensi syksynä jolloin varmaan lopettaa jurputuksen.

Eiköhän ne ilmaiset sitten riitä, kun kerran liikkuu muutenkin. Ja kyllä mielestäni voit nyt olla tiukkana että jos valittaminen jatkuu niin perut sen syksyn, kunhan varoitat pari kertaa niin luulisi menevän perille.
En yrittäisi väkisin keksiä mitään enempiä juttuja.

Aika nuorena melkoinen määrä harrastuksia. Miksi moinen harrastuskavalkadi?

Eihän nuo yhtäaikaa ole olleet. 4 v aloitti sillä luistelulla. Kesäisin on kokeiltu hänen toiveistaan nappulafutista yksi kesä. Noita monia on kokeiltu 6 kk. Alkuinnon jälkeen ei tykkääkään, aina se on jotain muuta mitä hän luuli.

Olen antanut tutustua eri liikuntalajeihin, jos joku natsaa. Mutta vielä ei ole natsannut. Viimeisin kokeilu oli tokan luokan syksyllä se tanssi, mutta ei sekään ollut kivaa. Ja hän on itse aina pyytänyt.

Nyt on pyytänyt ratsastusta kun joku koulukaveri ratsastaa (hän on vain kokeillut jossain), mutten ole vielä suostunut siihen. Lähinnä kun se on todella kallista ja sitten mua harmittaa, jos hankin varusteita ja into loppuu just silloin.

Nyt ei siis ole muuta kuin tuo kuvataidekoulu ja se joku koulun kerho joka on iltapäivällä koulun jälkeen.

Eiköhän ne ilmaiset sitten riitä, kun kerran liikkuu muutenkin. Ja kyllä mielestäni voit nyt olla tiukkana että jos valittaminen jatkuu niin perut sen syksyn, kunhan varoitat pari kertaa niin luulisi menevän perille.
En yrittäisi väkisin keksiä mitään enempiä juttuja.

Joo, alkaa ärsyttämään. Kumminkaan sitä kuviskoulua ei edes ole enää kuin ehkä 6 kertaa, kun on pääsiäistä ja vappua (se on aina perjantaisin). Sen verran pitää jaksaa, jos haluaa ensi syksynä mennä parhaan kaverin kanssa sinne yhdessä.

Luistelua olen miettinyt, kun nyt tänne lähihalliin on ilmestynyt sellainen pelkkä harrastusryhmä 1 krt viikossa, ei kilpailuja. Kun siitä luistelusta hän tykkää. Mutta kypsyttää nyt sen verran, että jaksanko edes kertoa sitä hänelle.

Joskus voi olla hankala löytää lapselle se hänen oma juttu. Jutelkaa asiasta ja kerro, että kaikki harrastukset maksavat jonkin verran ja että harrastamaan ei pääse ihan kovin helposti. Ainoastaan ne koulun tarjoamat kerhot saattaa olla ihan ilmaiset.

Meillä on 13 vuotias tyttö joka on harrastanut 3 vuotiaasta asti tanssia. Tämä harrastus
on hänelle erittäin tärkeä. Valitsimme tanssin silloin kun hän oli pieni koska vinkki tuli hoidosta. Kun koulu alkoi juttelimme eri harrastuksista koska kaverit harrastivat kaikenlaista. Halusimme kuitemkin, että vapaata pitää olla myös viikolla joten jatkoimme vaan tanssin harrastamista.

Valinta on ollut oikea. Kertaakaan ei ole tarvinnut tapella/patistaa häntä tunille. Nyt hän on 13 vuotias ja harrastus on muuttunut intensiiviseksi tunteja on 3 kertaa viikossa ja muutama kilpailuun osallistuminen on myös takana. Koen, että opettaja on avainasemassa koska osaa oikealla tavalla motivoida tyttöjä ja vasta toisena tulee lahjakkuus. Vaihtuvuutta ryhnässä on ollut erittäin vähän koska opettaja ilmoitti silloin kun alkoi intensiivi tunnit että tähän pitää sitoutua.

Viimeksi muokattu:
Joskus voi olla hankala löytää lapselle se hänen oma juttu. Jutelkaa asiasta ja kerro, että kaikki harrastukset maksavat jonkin verran ja että harrastamaan ei pääse ihan kovin helposti. Ainoastaan ne koulun tarjoamat kerhot saattaa olla ihan ilmaiset.

Meillä on 13 vuotias tyttö joka on harrastanut 3 vuotiaasta asti tanssia. Tämä harrastus
on hänelle erittäin tärkeä. Valitsimme tanssin silloin kun hän oli pieni koska vinkki tuli hoidosta. Kun koulu alkoi juttelimme eri harrastuksista koska kaverit harrastivat kaikenlaista. Halusimme kuitemkin, että vapaata pitää olla myös viikolla joten jatkoimme vaan tanssin harrastamista.

Valinta on ollut oikea. Kertaakaan ei ole tarvinnut tapella/patistaa häntä tunille. Nyt hän on 13 vuotias ja harrastus on muuttunut intensiiviseksi tunteja on 3 kertaa viikossa ja muutama kilpailuun osallistuminen on myös takana. Koen, että opettaja on avainasemassa koska osaa oikealla tavalla motivoida tyttöjä ja vasta toisena tulee lahjakkuus. Vaihtuvuutta ryhnässä on ollut erittäin vähän koska opettaja ilmoitti silloin kun alkoi intensiivi tunnit että tähän pitää sitoutua.

Olen jutellutkin.

Olen samaa mieltä opettajan roolista, ja että noissa ei ole ollut parhaat mahdolliset valmentajat.

Itsellä on se periaate, että harrastuksia ei saa olla liikaa, nyt tämän ikäisenä max 2-3 kertaa viikossa, että jää vapaa-aikaa. Nyt on siis yksi kertaa viikossa.

Yhteistyössä