Nyt mä narisen noista naapureista vähän. Mutt en paljoa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Joojoo: ei tarvitse sanoa että mitäs muutit paritaloon. Omaan en edelleenkään muuttaisi. Mutt mä vaan ihmettelen äänekkäästi. :D

Meillä on iso yhteinen piha. Ei niin iso, etteikö sitä jaksaisi hoitaa, mutta sen verran että olisi kiva, jos toinenkin perhe osallistuisi. Kesällä sovittiin että nurtsi leikataan puoliksi: joka toinen kerta me, joka toinen he. He leikkasivat kesän aikana kerran. Odoteltiin että olisivat leikanneet nyt syksyllä vielä kertaalleen, koska me ollaan siis hoidettu se viimeksi: joo, katsellaan, kyllä me tässä joku päivä. Lopulta mun mies kyllästyi oottamaan ja leikkasi itse sen taas: kohta siihen oiskin tarvittu viikate tai joku vastaava väline, ei ois leikkuri enää kyennyt. No nyt sitten kun nurmikko on kiva ja sileä, naapurin pojat siellä iloisesti pelaavat sählyä... :whistle: Onhan se mukavaa että ihmisellä on harrastuksia, todella. Mutta juuri nyt ärsyttää jostain syystä. :/

Mä oon haravoinut ihan hullunlailla noita lehtiä tuolta pihasta: meillä on yhteensä kuusi vaahteraa tässä, joista kolme on melko kookkaita. Joten lehtiähän tulee. Mä sanoin sitt naapureille, että hei, mä kyllä haravoin mielelläni ne pinoon, mutt oisko mitään jos te kävisitte sitt kippaan ne kompostiin (mun on jostain syystä nyt juuri hivenen vaikea keräillä niit pinoja kottikärryihin tän mahan kanssa ): naapurin rouva siihen että eihän niitä nyt kannata mihinkään haravoida, niitähän tippuu vielä pitkään ja kauniitakin ne lehdet on tossa maassa. Odotin kaksi viikkoa eli eiliseen ja keräiltiin lehdet pois: nyt niitä juurikaan ei ole enää puissa, ja ei niitä talveksi voi tohon hiekallekaan jättää. Luovutusvoitto, taas.
Ne ei oo keränneet omppuja yhtään: en mäkään niiden puolelta mee keräämään, eikä se mua haittaa, me ollaan saatu omiin tarpeisiin ja ylikin omista puista, mutt ihmettelen: hyvät omput mätänee tuolla puiden alla. Ne on kaikki viikonloput harrastuksissa ja samoin illat (neljä lasta, nuorin kai 8, vanhin 17 ja pari siitä väliltä, hyvin urheilullinen perhe ) eivätkä juurikaan kerkiä harjoittamaan tämän talon ja pihan ylläpitoa. Lähinnä mietin, miksi noin kiireiset ihmiset on hankkineet näin vanhasta talosta puolet? Oikeasti ihmettelen. No, eihän se mulle kuulu. Paitsi ihan vähän.

Ne kuulostavat vähän meiltä.. :whistle:
Mut ymmärrän hyvin että kun on yhteinen piha ja asioiden pitäisi olla sovittu niin toki kyrsii jos ei sovitusta pidetä kiinni.
Olen mä joskus miettinyt että mitähän naapurit mahtavat meistä ajatella kun ei kovin usein tota nurmikkoa tule ajettua ja omputkin lojuvat pihassa ( no, meillä on kai yhdeksän puuta ja niitä omppuja on siis PALJON vaikkakin on kyllä monen monta säkillistä jo pois annettu!!) mutta eipä se niille kuulu. :D

Eikö sitä pihaa voisi jotenkin "puolittaa", että kumpikin hoitaisi vain oman puolen? Ei tuommoisesta mitään tuu. Nyt he ajattelevat, et eipä tarvi tehdä mitään, kun nuo naapurit sen kumminkin tekee.

Sanon vain että itse en muuttaisi ikinä paritaloon.Niin paljon kuullut juttuja.
Kun aina ei naapureista tiedä.Eri asia jos on tosi kivaa porukkaa ja yhteistyö sujuu mutta silti en muuttaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vetäkää aita puolittaan pihan jolloin heille jää omansa hoidettavaksi! Jos se siis vain on mahdollista?

En mä halua. Tää on vanha talo ja vanha piha, tästä katoaa se idea jos tätä aletaan puolittamaan. Ja ei siinä mitään, kyll me vaikka sitt hoidetaankin toi piha: onhan niistä kuitenkin se henkinen tuki mulle kun oon paljon yksin. Mutt oon vaan funtsinut että mahtokohan tuo naapuri ihan loppuun asti ajatella ton puolikkaan ostamista. Vaikka jokaisen oma asiahan se on.

Kun aina ei naapureista tiedä.Eri asia jos on tosi kivaa porukkaa ja yhteistyö sujuu mutta silti en muuttaisi.

Mä en uskaltaisi asua omakotitalossa yksin. Joten tää on ainoa ratkasu mulle. Ja oikeasti ovat ihan kivoja, ei siinä mitään... mutt vähän kiireisiä tälläisen tilan hoitoon (koska tilaksi tämä luokitellaan, hassua kyllä ).

Samanlaista se on monissa rivareissakin. Siinä on tosin helpompi vetäistä lumet ja nurtsit vain niiltä alueilta jotka koskevat itseä. 80% ei kiinnosta, 10% osallistuu joskus ja loput 10% tekevät kaiken. Mutta sitten tietysti nuristaan jos asumiskulut nousevat huoltoyhtiöön päätymisen myötä.

Henk.koht. en ymmärrä mikseivät tällaiset ihmiset voi muuttaa kerros- tai omakotitaloon.

Tehkää päätös pihan puolittamisesta? Itsekseen aitaa ei tietysti voi laittaa yhteistontille.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Vetäkää aita puolittaan pihan jolloin heille jää omansa hoidettavaksi! Jos se siis vain on mahdollista?

En mä halua. Tää on vanha talo ja vanha piha, tästä katoaa se idea jos tätä aletaan puolittamaan. Ja ei siinä mitään, kyll me vaikka sitt hoidetaankin toi piha: onhan niistä kuitenkin se henkinen tuki mulle kun oon paljon yksin. Mutt oon vaan funtsinut että mahtokohan tuo naapuri ihan loppuun asti ajatella ton puolikkaan ostamista. Vaikka jokaisen oma asiahan se on.

No jos et halua puolittaa pihaa, sitten pitää vain kestää. Kaikki ihmiset ei välitä, miltä piha näyttää.

Sä osut tuossa kirjoituksessasi aika hyvin siihen ydinsyyhyn, minkä takia mä en enää ikinä pientaloyhtiöön muuta. Asuttiin joskus pienkerrostalossa, ja se oli aika kamalaa. Yksi pariskunta koki olevansa vähän niin kuin "talonmiehenä" talossa ja kyttäili ja määräili kaikkien muiden tekemisiä. Ja vahti ikkunoista, kenellä kävi vieraita milloinkin, minkälaisia ja minkä verran. Ja ne yhteiset työt olivat myös yhtä painajaista, kun kaikilla tuntui olevan oma käsityksensä siitä, mikä on oma osuus töistä. Luulen, että kaikilla olisi ollut parempi fiilis, jos oltaisiin vain suosiolla maksettu huoltoyhtiö tekemään pihatyöt. Ainoa, mikä suurin piirtein toimi, oli yhteisten käytävätilojen siivous, koska niistä kolmella meistä perheistä oli suurinpiirtein yhtenevä käsitys siitä, mitä tehtäviin kuuluu ja millaisella tarkkuudella ne pitää hoitaa.

Jaksamista sulle. :hug: Ikävä kyllä ruohonleikkuu jää varmaan teille ensi vuonnakin, ja sitä seuraavana. Ellei se toinen perhe muuta pois ja tilalle tule toinen porukka, joka ajattelee pihatöistä suunnilleen samoin kuin te.

Niinriippuuhan se naapurista. Mutta parhaiten toimii ku kummatkin hoitaa omat asiansa. Jos ei toinen hoida niin oma häpeensä. Näin meillä ainakin toiminut jo kauan.

No toi on paritalon huonopuoli,tosin meillä on puolitettu piha niin isolla pensasaidalla että en nää millanen toisen piha on.jos paritalon puolikkaan ostaa ni se on vaan kestettävä että naapuri voi olla täys sika eikä tee mitään..

Mä en uskaltaisi asua omakotitalossa yksin. Joten tää on ainoa ratkasu mulle. Ja oikeasti ovat ihan kivoja, ei siinä mitään... mutt vähän kiireisiä tälläisen tilan hoitoon (koska tilaksi tämä luokitellaan, hassua kyllä ).

Onhan tuo turvallisempi muoto.Ekikä rivitsloissakaan välttämättä aina mukavat naapurit oel.Tai oikeasrtaan missään missä asuu.
Mutta tosiaan olisi kiva jos molemmat tekisivät yhdessä töitä.Ja tuo nurmikolla pelaaminen..Eiö siinä ole mitään pihatietä?

en jaksanut kuin vähän lukea ja olin ehdottamassa aitaa , ja osu silmään ettette haua..sit ei kai auta kuin hoitaa vain se oma puoli ja antaa rehottaa..tai sitten koko piha ja olla hiljaa

Alkuperäinen kirjoittaja naapuri:

Niinriippuuhan se naapurista. Mutta parhaiten toimii ku kummatkin hoitaa omat asiansa. Jos ei toinen hoida niin oma häpeensä. Näin meillä ainakin toiminut jo kauan.

Mutta kurjaa silti.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

No jos et halua puolittaa pihaa, sitten pitää vain kestää. Kaikki ihmiset ei välitä, miltä piha näyttää.

Joo, ei nähtävästi. Tai toisaalta: jospa ne herää todellisuuteen kun ovat hetken asuneet (muuttivat vasta heinä-elon vaihteessa tähän ).
On tää silleen jaettu, että tätä taloa lähinnä olevat alueet on puoliksi, ja sitt toi ojan toisella puolen oleva on yhteistä. Ei me olla ajeltu niiden lähipihaa: ja sen se on näköinenkin ollut koko kesän. Mutt yhteinen alua kyllä.

Toisaalta toss naapurissa on kyll sellanen hyvä puoli, että se antaa mun visioida kukkaset ja keinut ja leikkimökit sun muut: se haluaa idyllistä ja sellasta, että varmaan saan tahtoni läpi ensi kesänä poikien pelipaikan siirtämisestä tuonne autotallin taakse. Uskoisin. :xmas:

Ei tuollaisella yhteistontilla voi vain jakaa pihaa tuosta vain! Se oli käsittääkseni yhteinen tontti eikä jaettavissa. Aidankin pystyttämiseen tarvitaan molempien suostumus ja hyvässä lykyssä myös kunnan.

Tee pihatyöt vain teidän talonpuolikkaan puolelta :)

Meillä on sellanen iso yhteinen piha-alue vielä tuolla edessä (sen erottaa tästä lähipihasta oja ja ne jo mainitut vaahterat ). Mä luulen että tää on ollut joskus useamman perheen kommuuni, joten piha ei oo selkeästi puoliksi jaettu alunperinkään..

Ei tuollaisella yhteistontilla voi vain jakaa pihaa tuosta vain! Se oli käsittääkseni yhteinen tontti eikä jaettavissa. Aidankin pystyttämiseen tarvitaan molempien suostumus ja hyvässä lykyssä myös kunnan.

Kaikkihan on jaettavissa, jos niin haluaa. Mutt me ihan yhteisymmärryksessä ei haluta jakaa.

Noh meidän ikkunasta näkyy paritalo, jonka maalaamisesta tuli napinaa. Toinen perhe halusi ulkopuolen olevan kondiksessa ja ehdotti maalaamista ja toisen puolen kitkerä akka ei missään nimessä halunnut siihen kimppaan. Joten talo on nyt puoliksi maalattu. Ja sen kyllä huomaa...

Yhteistyössä