Nyt mä vasta tajuan miten lihavia sorsitaan yhteiskunnassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex hoikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex hoikka

Vieras
Olen tähänastisen 26-vuotta kestäneen elämäntaipaleeni ajan ollut aina hoikka.
Teini-iän olin jopa kenties hieman alipainoinen haluamattani ja siitä eteenpäin hoikka.

Noin vuosi sitten sairastuin ja lihoin viidessä kuukaudessa 17 kg.
Nyt mitat 166cm/76kg.
Tiedän ylipainoni olevan vain väliaikainen vaihe elämässä ja uskon saavani kilot karistettua melko nopeastikin, kunhan pääsen taas jaloilleni ja liikkeelle.
Siksi en suurempaa kriisiä ole ulkomuodostani päässäni tehnytkään.

Yllätyksenä tuli miten ilkeitä piilokommentteja saan painostani, pieniä vilkaisuja pikaruokapaikan jonossa, joita ennen en ole saanut.

Myös jo kahdessa vaatekaupassa olen saanut todella inhottavia kommentteja myyjiltä, ei tarkoituksellisesti,mutta selkeästi kertoen myyjän mielipiteen lihavammista ihmisistä.

Esim. Kysyessäni eräästä paidasta kokoa L, joka hyllystä oli loppu, myyjä ilmoitti ettei tuollaisesta kireästä paidasta taida niin hirveän isoa kokoa löytyä.

Muutaman viikon päästä menin samaan paikkaan etsimään farkkuja. Painoni on noussut melko nopeasti, enkä tiennyt varmasti mikä olisi kokoni. Kävin läpi rekkejä ja ilokseni huomasin melko hyvän valikoiman farkkuja näinkin pienen paikkakunnan vaateliikkeeksi.

Löysin muutamista koot 30/32 ja 31/32, myyjä tuli kysymään voiko auttaa ja kerroin etsiväni kyseisiä kokoja, pituus voi olla myös 30.
Taas sama haahka alkoi jankuttaa miten ei usko farkkuja löytyvän niin suuressa koossa, pillifarkut kun on usein hoikille tarkoitettu, mutta voi hän etsiä jos siitä yhdestä reilummasta mallista voisi löytyä.
Itse kyllä jo pikaselauksella löysin useammatkin.

Eli mitä vittua tämä nyt on?
Kohdellaanko oikeasti lihavampia julkisilla paikoilla näin?
Miksi ollessani hoikka, myyjätkin yrittävät miellyttää minua jotta kaikki rahani kuluttaisin heidän rätteihinsä, mutta lihavampaa ei kannata/tarvitse?

Luonteeltansa luotaan työntävä niin ei kukaan diggaa siitä, jos vaan olisit iloisen ja elämänmyönteisen oloinen vaikka kusessa ollaankin koko suomen kansa niin saisit positiivisempaa palvelua, usko pois.

Mulla pituutta sentti enemmän kuin sulla ja painoa pari kiloa vähemmän, enkä kyllä ole ikinä saanut mitään syrjintää osakseni. Ootko ihan varma, ettei tuo äkillinen kropan muuttuminen oo vaan käynyt itsetunnolle? Jos vaan kuvittelet katseet ja muut?

Et mielestäni edes ole lihava. Missä kaupassa ei tehdä kaikkia malleja koossa L? Joku pikkuputiikki? Kaikissa ketjuliikkeissä jokaisesta napapaidastakin on se XL. Ja noihin vilkuiluihin pikaruokapaikoissa, ehkä nyt kiinnität muiden katseisiin enemmän huomiota? Varmasti hoikkanakin olet vilkuilua saanut, muttet huomioinut.

(Ja tämä oli normaalipainoisen kommentti asiaan...)

Kiertelen itseki kaupoilla ja kyllä näyttävät lihavat saavan jopa parempaa palvelua kateellisilta myyjiltä. sis tanakat kääkät palvelevat parhaiten toisia tanakkoja kääkkiä.

Olen seurannut ja nähnyt, joten jotain mättää sinussa. ylipainosi ei ole valtava ja läskimpiäkin palvellaan.

[QUOTE="vieras";26327929]Mulla pituutta sentti enemmän kuin sulla ja painoa pari kiloa vähemmän, enkä kyllä ole ikinä saanut mitään syrjintää osakseni. Ootko ihan varma, ettei tuo äkillinen kropan muuttuminen oo vaan käynyt itsetunnolle? Jos vaan kuvittelet katseet ja muut?[/QUOTE]

Kyllä mä olen varma ettei itsetuntoasioista ole tässä kyse. En pidä itseäni hirveän lihavana ja mielestäni kilojen kertymiselle on looginen syy jonka tiedän ja suunnitelmani on jo valmiina ylimääräisten pudottamiseen.
Ja kerrankin mulla on tissivako. :D
Sille saa heittää hyvästit kun kilot taas häviää.

Oikeastaan vasta kommenttien ja vilkuilujen jälkeen olen alkanut miettimään lihomistani ja olen erittäin yllättynyt että minua edes kohdeltaisiin näin eri tavalla.

No, itse olen ollut hoikka (n.49-52 kg) ja pituus n.161 cm. Lihavimmillani olen painanut 83 kiloa, nyt 70 kiloa. Tavoite 60 kiloa eikä välttämättä sen alle, sen näkee sitten.

Olen lähestulkoon aina ostanut vaatteeni niin, että en ole joutunut kysymään myyjien mielipiteitä. Mutta ikävä kuulla saamastasi kohtelusta. Itse en ole joutunut sellaista painon takia kokemaan, aikuisiällä. Nuoruus onkin sitten eri asia.

[QUOTE="jaahas";26327964]Kiertelen itseki kaupoilla ja kyllä näyttävät lihavat saavan jopa parempaa palvelua kateellisilta myyjiltä. sis tanakat kääkät palvelevat parhaiten toisia tanakkoja kääkkiä.

Olen seurannut ja nähnyt, joten jotain mättää sinussa. ylipainosi ei ole valtava ja läskimpiäkin palvellaan.[/QUOTE]

Myyjät eivät olleet tanakkoja kääkkiä.

Mulla ylipainoa 30kg, siis tuon verran yli sen mitä olisi yläpaino mun pituisella. Silti en ole koskaan vaateliikkeissä saanut tuollaista kohtelua.

Ja mä sentään olen oikeasti lihava toisin kuin ap.

Ap, et ole ainoa. Minä olen lihonut 65kg -> 115kg ja kyllä siinä 80kg kohdalla kohtelu muuttui täysin jäätäväksi etenkin miesten osalta. Kun ylitin 100kg, en ollut enää edes ihminen.

No myönnän kyllä tänään ehkä luoneeni hieman säälivän katseen yhteen nuoreen, aivan valtavan kokoiseen tyttöön, joka ei jaksanut kävellä pientä ylämäkeä vaan pit huilia siinä välillä. En nyt sentään kääntynyt taakse päin katsomaan kuinka projekti edistyi. No tuolla oli painoa vähintään 150 kiloa. Ainakaan 125-kiloinen ystäväni ei ole läheskään noin suurikokoinen.

Sitä vaan miettii joskus mielessään, että mikä ajaa ihmisen tuohon kuntoon? Voiko tuo olla ihan valintakysymys, sairaus vai vain laiskuutta? Ei joku pieni ylipaino nyt mua niin ihmetytä, mutta esimerkiksi tuo tänään näkemäni tapaus kyllä taas ihmetytti. Toisaalta, ei se nyt ole mun asiani miettiä miksi joku elää niin.

Ylipäätään kyllä kiinnitän ihmisiin huomiota. Kyllä tykkään katsoa uudelleen vaikka jotain erityisen kaunista ihmistä. En nyt toljota, mutta en käännä katsettani poiskaan. En kyllä kommentoisi kenellekään tuntemattomalle liikakiloista.

Mä laittaisin sun kokemuksen kuitenkin vain sen typerän myyjän piikkiin. Mulla sama juttu kuin monella muulla: läskivihaan olen törmännyt vasta tällä palstalla. En ole "oikeassa elämässä" tainnut koskaan, tai ainakin äärettömän harvoin, kohdata syrjintää läskieni vuoksi.

Viimeksi tänään olen tavannut pelkästään ystävällisiä ja mukavia ihmisiä, joista yksikään ei katsonut pitkin nenäänsä. Ei edes ne kolme miestä, jotka kohtasivat minut vähemmän mairittelevissa vaatteissa (olin auttamassa ystävääni mökkisiivouksessa).

Jos tätä palstaa ei olisi olemassa, olisin edelleen autuaan tietämätön joidenkin syvästä vastenmielisyydestä meitä lihavia kohtaan.

Olen ollut koko ikäni ylipainoinen joten en tiedä mihin verrata. Yleensä mua ei kaupoissa huomioida mitenkään joten ei ole kohdeltu huonostikaan. Miesten kommentit onkin sitten eri juttu... Jokaisen muistan ja pahalta tuntuu. Olen yrittänyt laihduttaa koko ikäni mutta ei siitä vaan mitään tule. En pysty. Olen alistunut siihen, että lihavalla ei ole samoja ihmisoikeuksia kuin muilla:-) Lihavat on varmaan ainut ihmisryhmä mitä nykyään saa arvostella ja yökötellä vapaasti. Mutta hei, onhan romanit, tummaihoset, ulkomaalaiset ja muutkin vähemmistötö jo (ainakin jossain määrin) saaneet ihmisarvon. Ehkä joskus lihavatkin:-)

[QUOTE="vieras";26328740]Olen ollut koko ikäni ylipainoinen joten en tiedä mihin verrata. Yleensä mua ei kaupoissa huomioida mitenkään joten ei ole kohdeltu huonostikaan. Miesten kommentit onkin sitten eri juttu... Jokaisen muistan ja pahalta tuntuu. Olen yrittänyt laihduttaa koko ikäni mutta ei siitä vaan mitään tule. En pysty. Olen alistunut siihen, että lihavalla ei ole samoja ihmisoikeuksia kuin muilla:-) Lihavat on varmaan ainut ihmisryhmä mitä nykyään saa arvostella ja yökötellä vapaasti. Mutta hei, onhan romanit, tummaihoset, ulkomaalaiset ja muutkin vähemmistötö jo (ainakin jossain määrin) saaneet ihmisarvon. Ehkä joskus lihavatkin:-)[/QUOTE]

Mistäköhän nämä erot voi oikein johtua? Siis meidän lihavien kohtelussa. Mä kun en ole oikeesti ikinä saanut mitään yököttelyjä tai läskikommentteja. En edes niiltä humalaisilta örvelöiltä. Joskus ärsyttää jos joku yrittää olla hienotunteinen ja välttää kaikin tavoin lihavuudesta puhumisesta. Vaikea selittää, mutta kuitenkin :). Mutta siinä kaikki.

Lähes aina ihmiset, niin naiset kuin miehetkin, ovat vain ystävällisiä ja hyvin usein saan myös positiivista palautetta ulkonäöstäni sekä miehiltä että naisilta.

En yritä väittää, että syy ikäviin kommentteihin olisi sinussa, mutta olisikohan ne jotenkin lannistaneet sut valmiiksi ja siksi olet itse jotenkin alttiimpi ikäville kommenteille? Ja yhä edelleen: syy todellakin on niissä k***päissä, jotka ilkeyksiään latelee. Pitäisi ehkä keksiä valmiiksi joku ikävä kommentti takaisin, viedä jauhot suuhun tuollaisille tomppeleille.

Yhteistyössä