Nyt meni hermot!!

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
POju ei kuulu kirkkoon ja tarhaan ollaan ilmoitettu, et poju ei osallistu mihinkään uskonnollisiin juttuihin. Aiemmin tarhassa on ollu kerran viikossa pyhäkoulua silleen, et ne ketkä on halunneet osallistua, ni ovat osallistuneet ja muut tehneet normaaleja juttuja ryhmissään.

Tänään aamulla huomasin pojun ryhmän tän viikon ohjelmassa, et tänään on pyhäkoulu. Ihmettelin sitä hieman, et ku aiemmin tosiaan on ollu suurinpiirtein yksi lapsi pojun ryhmästä joka on siellä pyhäkoulussa käyny, ni nyt oli sit oikein koko ryhmän "lukujärjestykseen" se pyhäkoulu merkattu. No unohdin koko asian, sillä poju on tarhassa ollu jo 2,5 vuotta ja tietävät suhtautumiseni asiaan.

No illalla kuitenkin poju kertoi, et olivat tänään aamulla tarhassa opetelleet laulua jonka nimi on "taivaan isällä on monta lasta" (tai joku semmoinen se oli, en tarkkaan muista nimeä ) ja kun kysyin, et oliko pojukin aamulla ollut pyhäkoulussa, ni sanoi, että he kaikki olivat. :o |O

Voi v*ttu!! Mistä lähtien tarhassa on otettu viikko-ohjelmaan joku saakutin pyhäkoulu niin, et siihen osallistuu kaikki?!? Aamulla kun vien pojun tarhaan, ni saa kyllä pojun ryhmän hoitajat kuulla asiasta. Minuu tällä hetkellä ärsyttää tuo asia niin paljon. Pojun papereissa on lukenu jo sen 2,5 vuotta, ettei osallistu uskonnollisiin juttuihin ja varsinkaan mihinkään jumalanpalveluksiin, hartauksiin tai pyhäkouluihin |O

No höh. Ei mekään kuuluta kirkkoon,mutta en mä aijo kieltää lapsilta osallistumista uskonnollisiin asioihin,jos siis kaikki muut lapset osallistuvat. Mun mielestä se olisi jotenkin tylyä,että muut lapset osallistuis,mutta meiän jäis sit ainoaksi "ulkopuoliseksi"...

Toisaalta ymmärrän, mutta jospa hoitajat eivät uskaltaneet jättää poikaasi yksin. Tarkoitan tällä, että lapsia on niin paljon, jokaista hoitajaa tarvitaan kaitsemassa muuta ryhmää. Tai sitten, jospa he ovat vaan unohtaneet..

Miksi olet niin kovasti tuota vastaan?
En ole mikään harras uskovainen itsekään, mutta en saa päänsärkyä siitä jos lapsi nyt kodin ulkopuolella saa tietoa tuostakin asiasta.

Lasta kiinnostaa kaikki uudet jutut, mutta ei tuo tarhan pyhäkoulu lapsestasi uskovaista tee.

Anna mennä sinne oppimaan, opeta sitten kotona oma näkökantasi.
Tarhassa tarhan jutut ja kotona omat.

Ja mitä ihmeen ongelmaa sinulle tulee jos lapsi kotona haluaa laulaa Jumalan kämmenellä laulua tai jutella noista asioista?

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
No höh. Ei mekään kuuluta kirkkoon,mutta en mä aijo kieltää lapsilta osallistumista uskonnollisiin asioihin,jos siis kaikki muut lapset osallistuvat. Mun mielestä se olisi jotenkin tylyä,että muut lapset osallistuis,mutta meiän jäis sit ainoaksi "ulkopuoliseksi"...

Tähän asti sinne pyhäkouluun ei ole osallistunut pojun ryhmästä kuin yksi lapsi ja se tosiaan on ollut sellainen, et yksi ohjaaja sitä vetää ja koko tarhasta ne lapset ketkä osallistuu ni osallistuu. Minuu ärsyttää, et hoitajat eivät piittaa tippaakaan siitä, mitä mie oon sanonut ja mikä on miun kanta asiaan.

Miusta päiväkodin tehtävä ei ole opettaa lapselleni mitään uskontoa. Poju tulee kuulemaan eri uskonnoista, mutta saa sitten itse aikanaan päättää uskooko johonkin vai onko uskomatta mihinkään. Ja tarhassa vielä opettavat tätä omasta mielestään ainutta ja oikeaa uskontoa. Veisivätkö he samalla lailla esim. muslimilapsen pyhäkouluun muiden mukana?

Turha siitä on kauheaa saarnaa hoitajille pitää. Voithan kuitenkin sanoa, että poika ei saa osallistua vastaisuudessa uskonnollisiin tapahtumiin päiväkodissa. Itseäni ei kyllä haittaisi, jos oma lapsi osallistuu, vaikka en itse kuuluisi kirkkoon.

Kuule, ainakin mun kouluaikana viimestään opeteltiin perusjutut kaikista uskonnoista, ja luulisin että näin on vieläkin, vaikka nykyaikana taitaa olla aika yleistä vanhempien halu olla jotain erikoista ja saada erikoishuomiota sillä että meidän kultamussukka ei sitten ainakaan mene pyhäkouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lapsesi voi alkaa kokea syyllisyyden tunteita koska voi luulla nyt tehneensä jotain hirveän pahaa.

lapselle tai lapsen kuullen en ole asiasta mitään nyt puhunut. Hänhän ei tilanteelle mitään voinut. Hoitajat ovat tähän asti ihan hyvin keksineet niille lapsille jotka eivät uskonnollisiin juttuihin osallistu, ni muita puuhia.

Mullakin otti päähän joulun tienoilla kun oli just vähän samanlaista meininkiä.

Päiväkodin tai koulun tehtävä ei ole antaa uskonnollista kasvatusta vaan se kuuluu kotiin! Ja haluaisivatko täällä nämä ihmettelijät esim. että pk:ssa rukoiltaisiin Mekkaa kohti ja opetettaisiin islamia ainoana oikeana..? Sopisiko ruokarukous Allahin nimeen?

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Eikö sille lapselle voi antaa vaihtoehtoja ja valitsee sitten kun on itse siihen valmis? Haittaako se jos hän oppii uskonnoista?

Suomessa ei paljon päiväkodeissa ole vaihtoehtoja vaan se on se yksi ainoa - ev.lut. usko.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Turha siitä on kauheaa saarnaa hoitajille pitää. Voithan kuitenkin sanoa, että poika ei saa osallistua vastaisuudessa uskonnollisiin tapahtumiin päiväkodissa. Itseäni ei kyllä haittaisi, jos oma lapsi osallistuu, vaikka en itse kuuluisi kirkkoon.

Joka ikinen pääsiäinen, ja joulu hoitajat miulta kysyvät, et saako osallistua hartauksiin tai jumalanpalveluksiin. Ja olen joka kerta sanonut, ettei saa, se lukee myös pojun papereissa. Minusta on ärsyttävää, että nyt kuitenkin kysymättä minulta mitään vaan vievät pojun pyhäkouluun vaikka tietävät, että olen sitä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
Alkuperäinen kirjoittaja niina:

Tähän asti sinne pyhäkouluun ei ole osallistunut pojun ryhmästä kuin yksi lapsi ja se tosiaan on ollut sellainen, et yksi ohjaaja sitä vetää ja koko tarhasta ne lapset ketkä osallistuu ni osallistuu. Minuu ärsyttää, et hoitajat eivät piittaa tippaakaan siitä, mitä mie oon sanonut ja mikä on miun kanta asiaan.

Miusta päiväkodin tehtävä ei ole opettaa lapselleni mitään uskontoa. Poju tulee kuulemaan eri uskonnoista, mutta saa sitten itse aikanaan päättää uskooko johonkin vai onko uskomatta mihinkään. Ja tarhassa vielä opettavat tätä omasta mielestään ainutta ja oikeaa uskontoa. Veisivätkö he samalla lailla esim. muslimilapsen pyhäkouluun muiden mukana?

No tästä kaikesta huolimatta kristinusko on suomen valtauskonto samoin kuin suomi on äidinkieli (ruotsin kanssa). Ei hän tarhan tai koulun opeilla mihinkään suuntaan kasva, kunhan oppii asioista. Avoimuutta. Kertokaa itse oma kantanne kotona. Miksi pitää olla noin sotaisa? Siinähän se uskonriitojenkin suurin syy, fanaattisuus.

Lapsi ei mene siitä pilalle, mutta koska vanhemmat ovat kieltäneet pyhäkoulun ja sen kaltaiset jutut, niin asiaa ei voi eikä saa hyväksyä hiljaisesti: vanhempien tahtoa pitää kunnioittaa, sillä maassamme on uskonnonvapaus.

Mullakin otti päähän joulun tienoilla kun oli just vähän samanlaista meininkiä.

Päiväkodin tai koulun tehtävä ei ole antaa uskonnollista kasvatusta vaan se kuuluu kotiin! Ja haluaisivatko täällä nämä ihmettelijät esim. että pk:ssa rukoiltaisiin Mekkaa kohti ja opetettaisiin islamia ainoana oikeana..? Sopisiko ruokarukous Allahin nimeen?

Aivan! Jos todellakin kertoisivat sitten kaikista uskonnoista tasavertaisesti, voisin harkita asiaa uudemman kerran.

Eikö sille lapselle voi antaa vaihtoehtoja ja valitsee sitten kun on itse siihen valmis? Haittaako se jos hän oppii uskonnoista?

Suomessa ei paljon päiväkodeissa ole vaihtoehtoja vaan se on se yksi ainoa - ev.lut. usko.

Tarkoitin, että vaihtoehtoja tuon kotoa tulevan uskonnon kanssa. Ne ovat lapselle lauluja ja tarinoita vielä tuossa vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja TheFoxyLady:

Niin, *kun on siihen valmis*... aika harva tarhaikäinen taitaa olla valmis miettimään eri uskontoja kriittisesti? :O

No, kuinka moni tarhaikäinen tekee tuollasia ratkasuja?

Tarkoitin, että vaihtoehtoja tuon kotoa tulevan uskonnon kanssa. Ne ovat lapselle lauluja ja tarinoita vielä tuossa vaiheessa.

Lauluja ja tarinoita, joiden kuulemisen vanhemmat voivat halutessaan kieltää, sillä heillä on siihen oikeus. Päiväkodin pitää tätä oikeutta kunnioittaa.

Yhteistyössä