Nyt meni luottamus anoppiin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakko harmaantua nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pakko harmaantua nyt

Vieras
Siivoilin kotona työhuonetta ja löysin muiden paperien seasta muovitaskun jonka sisällä oli virallisen näköisiä papereita. Kappas... siinä oli kolme erilaista versiota avioehtosopimuksesta: ennen avioliittoa tehtävä sekä kaksi versiota avioliiton jälkeen tehtävänä. Minun ja miehen nimet ja henkilötunnukset niissä valmiina, vain allekirjoitus puuttuu. Papereissa kiinni käsinkirjoitettuja lappusia jossa anopin käsialalla kommentteja.

Oloni oli kieltämättä aika :O

Menimme miehen kanssa naimisiin viime kesänä. Avioehtoasiaa käsiteltiin jossain vaiheessa ohimennen, totesimme että ei varmaan tarvita, kummallakaan ei muuta omaisuutta kuin auto ja asunto, jotka ovat vielä suurimmaksi osaksi pankin, ja lainat molempien nimissä. Vaan nähtävästi anoppi on eri mieltä, kun on oikein vaivautunut tekemään viralliset paperit valmiiksi, henkilötunnuksineen kaikkineen.

Minä luulin että meillä on anopin kanssa ihan hyvät välit, vaan nyt tuntuu jotenkin siltä että on puukotettu selkään. Onko anoppi viimeiset kymmenen vuotta hymyillyt minulle, samalla kun on pienessä päässään kuitenkin ajatellut että olen ahne viettelijä joka vain haluaa käsiinsä miehen mahdolliset tulevat perinnöt? Juu, ymmärrän hyvin että avioehto voi olla järkevä ratkaisu. Me emme pitäneet sitä välttämättömänä. Mitä asia anopille kuuluu? Jos hän pelkää että olen vaan rahan perässä, niin hoitakoot asian omassa testamentissaan. Ja miksi asia pitää hoitaa tuolla lailla selän takana?

Sekin häiritsee että en tiedä kuinka kauan nuo paperit on tuossa olleet, oliko mies laittanut ne siihen minua varten että näkisin ja ottaisin asian puheeksi, vai onko mies vaan unohtanut ne siihen. Ei olisi ensimmäinen kerta kun meidän paperimme sekoittuvat. Ei toisaalta olisi ensimmäinen kerta kun mies ei tiedä miten ottaisi häntä vaivaavan asian puheeksi.

Juu, jos mies haluaa avioehdon niin tietenkin hän saa sen, ei asia ole minulle ongelma. Nyt vaan tuntuu siltä että joko anoppi yksin, tai sitten anoppi yhdessä miehen kanssa, ovat juonitelleet minua vastaan selkäni takana :(

Aika kauheeta. Mutta tietääkö anoppi että se voi testamentissaan määrätä ettei lasten puolisoilla ole oikeutta hänen perintöönsä? Ihan varma en ole, voiko joku kumota/vahvistaa tiedon?

Minusta tuo ei ole luottamuskysymys lainkaan eikä juonittelua He ovat ajatelleet järkevästi taloudellista kohtuullisen isoa asiaa. Perintö- ja avioehtojuttuihin saattaa liittyä iso suku ja heidänkin näkemyksensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Aika kauheeta. Mutta tietääkö anoppi että se voi testamentissaan määrätä ettei lasten puolisoilla ole oikeutta hänen perintöönsä? Ihan varma en ole, voiko joku kumota/vahvistaa tiedon?

Kyllä niin voi määrätä. Mutta AP:llä sanoisinki, aika karsee anoppi!

Avioehdolla ja ilkeilyllä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa... jos toiselle puolelle on tulossa isohko perintö, niin yleensä halutaan turvata avioerotilanteissa ko. perinnön pysyminen suvussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Anoppi tietää nämä asiat työnsä puolesta, juu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuo ei ole luottamuskysymys lainkaan eikä juonittelua He ovat ajatelleet järkevästi taloudellista kohtuullisen isoa asiaa. Perintö- ja avioehtojuttuihin saattaa liittyä iso suku ja heidänkin näkemyksensä.
Mutta kun minä jo kysyin mieheltä ENNEN kuin menemme naimisiin että tehdäänkö avioehto. Mies sanoi että ei kai, kun meillä ei ole omaisuutta. Miksi ihmeessä sitten pitää selän takana mennä tekemään sopimukset valmiiksi? Ja tuolla lailla puolisalaa tunkea sopimuspaperit minun työpapereideni sekaan, mistä en niitä välttämättä ollenkaan huomaa kuin vasta kuukausia myöhemmin? Jotenkin haiskahtaa koko juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi asiasta ei sitten voi puhua suoraan, vaan pitää tuolla lailla mennä selän takana tekemään papereita? Ja kun anoppi tosiaan voi testamentissaan määrätä että perintöön ei sukuun naiduilla ole mitään osaa eikä arpaa, niin...

Mä repäisisin paperit halki kerran ja sitten vielä toisen kerran,laittaisin silput kuoreen ja lähettäisin anopille, saate sanoilla; pidä avioehtosi ihan vain itseksesi.

Avioehdolla suojellaan myös tulevaa perintöä. Onko heidän puoleltaan tulossa isokin perintö? Että jos tästä johtuisi tämä asia. Otat asian miehes kanssa puheeks, kysyt ihan suoraan.

Alkuperäinen kirjoittaja nuusku:
Avioehdolla suojellaan myös tulevaa perintöä. Onko heidän puoleltaan tulossa isokin perintö? Että jos tästä johtuisi tämä asia. Otat asian miehes kanssa puheeks, kysyt ihan suoraan.
En itse asiassa tiedä miten miehen suvulla on omaisuutta, ei olla ikinä asiasta keskusteltu. Ihan taviksia ovat, ei mitään sukutiloja tai sellaista. Anoppi ja appikin ovat molemmat vielä nuoria, alle kuusikymppisiä, ja terveitä.

Ja tosiaan, ei minulla mitään avioehtoa vastaan ole... mutta salailu ja juonittelu loukkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja nuusku:

Ei siihen avioehtoa tarvitse, riittää kun testamenttiin laittaa että ei ole avio-oikeutta puolisolla perintöön.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Mun mielestä on pelottavinta, että sun anoppisi tietää sun sotun... Kannattaa kysyä asiasta mieheltä eikä arvuutella täällä.

No niinpä, minä en sitä ole antanut. Mies ehkä? Vaan siinä tapauksessa miehellä on siis ollut sormensa pelissä.

mä sanon kanssa että aika inhottava anoppi sulla on! Ymmärrän kyllä jos haluaa jotain omaisuutta säilyttää sukunsa nimissä,mutta senhän hän voi näppärästi säätää ihan omassa testamentissaan,Sinun ja miehesi väliset avioehtosopimukset ei todella kuulu anopille - ne on täysin teidän välinen asia! Mutta ei ole kiva kyllä miehesikään suhtautumistapa asiaan jos oikeesti on ne paperit tarkotuksella sun löydettäväkses laittanu. Puhu ihmeessä asia selväksi miehesi kanssa,muuten on luottamuksessa särö!

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miksi te tuosta anopista vauhkoatte? Se ap:n mieshän tässä on epäluotettava eikä sanojensa mittainen.
Sen verran kyllä miestäni tunnen, että se ei ole itse niitä papereita hankkinut. Ei se saisi aikaiseksi. Se on kultainen, mutta hurjan saamaton. Anoppi ne on hankkinut ja laittanut, ja miehelle antanut...

Minä heittäisin paperit kaikessa hiljaisuudessa menemään ja antaisin asian olla. Jos mies haluaa avioehdon, niin kyllä hän sitten ottaa asian itse puheeksi. Anopille en tuon jälkeen enää missään asiassa avautuisi luottamuksellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miksi te tuosta anopista vauhkoatte? Se ap:n mieshän tässä on epäluotettava eikä sanojensa mittainen.
Sen verran kyllä miestäni tunnen, että se ei ole itse niitä papereita hankkinut. Ei se saisi aikaiseksi. Se on kultainen, mutta hurjan saamaton. Anoppi ne on hankkinut ja laittanut, ja miehelle antanut...

Niin. Mutta reilu mies olisi saonut, että "äiti tyrkytti avioehtosopimusta. Heitin ne pois, kun mehän katsoimme sen tarpeettomaksi". Tai edes "Pitäisikö meidän harkita uudelleen sitä avioehtoa. Juttelin äidin kanssa ja meillä on jäänyt huomioimatta tällainen seikka... "

Selkärangatonta ja hävytöntä laittaa ne sinun löydettäväksi, vaikka -tai sanoisinko varsinkin- kun ei ole itse niitä tehnyt. Typerää kertoa äidilleen sinun SoTu. Epäaikuismaista olla noin äitinsä vietävissä.

Yhteistyössä