Nyt on HYVÄT NEUVOT tarpeen!!! 2 vuotiaan nukkumisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttö

Vieras
Meidän ihan juuri 2 vuotta täyttävä tyttö siirtyi perjantai-iltana nukkumaan kerrossängyn alasänkyyn. Sänky on ollut huoneessa jo useamman viikon eli sillä tavalla tytölle ennestään tutut; isompi tyttö nukkunut yläsängyssä siitä asti.
Pienempi nukkunut samassa huoneessa pinnasängyssä ja nukahtanut sinne aina itsekseen. Ei ole osannut koskaan nukkua samassa sängyssä meidän kanssa ja puoli vuotiaasta eteenpäin on nukkunut eri huoneessakin koska heräsi jokaiseen aivastukseen, kuorsaukseen, ja huokaukseen mitä kuului kun samassa huoneessa nukkui joku muu.
1v 3kk vanhana siirtyi sitten omasta huoneestaan isosiskon kanssa samaan huoneeseen ja kaikki sujunut ihan hyvin.
Tosin on aina ollut levoton nukkuja ja herännyt vajaa vuoden vanhanakin vielä jopa 10 kertaa yössä. Nyttemmin n. 2 kertaa yössä ja joskus jopa nukkunut kokonaisia öitä.
Öisin kun on herännyt niin sai aina tilkan maitoa pullosta ja nukahti sen jälkeen sänkyynsä itsekseen. Sitten vaihdettiin maitopullo muutama kuukausi sitten vesitilkkaan mukista ja senkin jälkeen on aina nukahtanut itsekseen uudestaan.

Nyt perjantai-iltana ei olisi halunnut nukkua "isossa" sängyssä ollenkaan. Huusi, raivosi ja kiukkusi ja kiipesi pois sängystä. Muutaman kerran vein sänkyyn takaisin mutta kun tuntui että oli turvaton uuden sängyn vuoksi niin jäin loppujen lopuksi istumaan sängyn viereen ja odottamaan nukahtamista. Kun tyttö oli melkein kokonaan unessa ( n. puoli tuntia meni ) niin hipsin pois tytön vierestä ja kun vähän aikaa touhusin tällä toisella puolella niin kävin sulkemassa oven ja tyttö heräsi yöllä kerran ja jäi heti vesihörpyn jälkeen takaisin sänkyynsä.
Päiväunille lauantaina jäi kuten ennenkin, ilman huutoja, ilman nukuttajaa uuteen sänkyynsä :heart:
Ajateltiin että jopa kävi helposti.
Samoten yöunille meno lauantai-iltana onnistui helposti mutta la-su yönä heräsi monta kertaa huutamaan, halusi vettä, pois sängystä, syliin jne.

Ja viime yö se vasta hirveä olikin.
Heräsi vähän ennen puoltayötä, otti vesihuikan, jäi sänkyyn ja heräsi muutaman minuutin päästä taas huutamaan ja tätä taistelua jatkui 2 tuntia.
Istuin välillä jopa vieressä 20min-30min ja tyttö oli ihan hiljaa mutta kun poistuin niin alkoi huuto.
Nukahti sitten loppujen lopuksi itsekseen kun karjui ensin.
Sain nukuttua muutaman tunnin kun heräsi taas viiden jälkeen. Hörppäsi vettä ja jäi sänkyyn mutta heräsi vajaan tunnin päästä taas uudestaan.

Vaikeaa tästä tekee myös se että isompi lapsi ei pysty nukkumaan kun pienempi karjuu. Eikä isompi osaa nukahtaa silloinkaan jos joku istuu samassa huoneessa.

Eli mitä ihmettä pitäisi tehdä?
Antaa pompottaa ja istua vieressä öisinkin joka kerta kun herää sen 40 min että nukahtaa? Vai viedä vaan sitkeästi sänkyynsä, peitellä, toivottaa hyvät yöt ja toivoa ettei tämä kestä montaa yötä?

Itse olen viimeisilläni raskaana ja todella väsynyt, varsinkin näiden öiden jälkeen.
Itkettää vain.

Kiitos jos jaksoit edes rivin sieltä täältä lukea. Tekee hyvää purkaa asiaa mikä tuntuu kaatuvan niskaan.

Olisko kamalaa jos "luovuttaisit" ja laittaisi 2v:n takaisin pinnasänkyyn.....? Nyt kun odotat niin kaikkein tärkeintä olisi että saisit unta itse! Keksi joku hyvä tapa perääntyä. Sano kaksvuotiaalle että voi voi nyt on sänky mennyt rikki sun TÄYTYY mennä vielä pinnasänkyyn kunnes isi korjaa sen pohjan tms. Ei mielestäni kannata kovin tiukasti pitää periaatteista kiinni tossa vaiheessa, pääasia että kaikki saavat nyt nukkua! Kun vauva tulee niin pahimmassa tapauksessa joudutte hankkimaan toisen pinnasängyn ettei kaksivuotiaan omaa viedä. Mutta se on sen ajan murhe ja varmasti saatte tämän kaksivuotiaan sinne isoon sänkyyn vaikka vuoden päästä, jolloin kaikki ovat jo unohtaneet tämän yrityksen :)

Eli ihan sama missä nukutaan, kunhan kaikki nukkuvat :)

Meillä muksu nukahti pinnikseen itsekseen kun ei päässy poiskaan. Saatuaan jatkettavan, meni pari kertaa kiltisti nukkumaan ja sitte repesi eikä helpottanu oo vieläkään. On nyt siis 7kk nukkunu jatkettavassa eikä millään jää sinne yksin. Nyt ollaan pisteessä että menee rauhassa nukkumaan jos joku on lähellä, vielä joku aika sitten piti kirjaimellisesti auttaa pysymään sängyssä. Josko tästä taas päästäs siihen nukuttamattomuuteen kun alkaa sujua muuten nukkumaanmeno.

No viime yönä valvoessa ja itkiessä, odottaessa että lapsi nukahtaisi, ajattelin jo raahata pinnasängyn meidän huoneesta takaisin lastenhuoneeseen. Mutta sitten ajattelin että onko se sitten just sitä periksi antamista? Ja kun on ollut huono nukkumaan aina niin onko kyse kuitenkaan tästä uudesta sängystä vai jostain "vaiheesta" että nukutaan vielä huonommin kuin yleensä?
Stressi kyllä tulee kun miettii etten kerkeä yhtään yötä nukkua ennen vauvan syntymää. Mutta kai sitä kaikesta selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Meillä muksu nukahti pinnikseen itsekseen kun ei päässy poiskaan. Saatuaan jatkettavan, meni pari kertaa kiltisti nukkumaan ja sitte repesi eikä helpottanu oo vieläkään. On nyt siis 7kk nukkunu jatkettavassa eikä millään jää sinne yksin. Nyt ollaan pisteessä että menee rauhassa nukkumaan jos joku on lähellä, vielä joku aika sitten piti kirjaimellisesti auttaa pysymään sängyssä. Josko tästä taas päästäs siihen nukuttamattomuuteen kun alkaa sujua muuten nukkumaanmeno.

No minua ei periaatteessa haittaa jos joudun illalla istumaan sängyn vieressä ja odottamaan että nukahtaa. Mutta en halua ruveta siihen jos se tarkoittaa sitä että joka kerta kun öisin herää ( kun on tähänkin asti ollut tapana ainakin sen yhden kerran lähes joka yö herätä ) niin joudun sen tunnin istumaan sängyn vieressä. Jos herää 2 kertaa yössä niin istun siellä 2 tuntia yöstä. Ei kuulosta hyvältä. Varsinkaan kun isompi lapsi ei sitten saa unta.

Kinkkinen tilanne kyllä. :/

juu, periksi ei vaan saa antaa.. eikä liikaa palveluja öisin! vesihuikat pois, kaks vee ei niitä tarvii =)
pientä itkemistä voi kuunnella hetken ennenku menee ja kaksvuotias ymmärtää puhetta, äiti on väsynyt, isi on väsynyt, isosiskokin nukkuu, aa aa ja pää tyynyyn!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
juu, periksi ei vaan saa antaa.. eikä liikaa palveluja öisin! vesihuikat pois, kaks vee ei niitä tarvii =)
pientä itkemistä voi kuunnella hetken ennenku menee ja kaksvuotias ymmärtää puhetta, äiti on väsynyt, isi on väsynyt, isosiskokin nukkuu, aa aa ja pää tyynyyn!

Just tuollasta meillä höpöteltiinkin :D Ihan tuli yön tunnit mieleen :D
"Äitiä väsyttää, äiti menee nukkumaan. Isiä väsyttää, isi nukkuu jo. isosiskokin nukkuu jo. Nyt pää tyynyyn ja nukkumaan" :D
Ei auttanu :D
Mutta luulen että vaikka temperamenttinen on niin eikai tämä voi montaa yötä kestää jos ei anneta periksi? Vai voiko? Nyt olisi vielä muutama viikko aikaa saada lapsi oppimaan ennen vauvan syntymää. Että jos kerkeisi vaikka hetken nukkua ennen synnytystä sitten.

ettei vaan olisi painajaisista kyse? pelkää jostain syystä uutta sänkyä? tippumista? laita ehdottomasti takaisin pinnasänkyyn jos siellä nukku hyvin ja sielä vielä mahtuu olemaan. meillä taas ei viihtynyt enää yhtään pinnasängyssä, joten siirrettiin jo 1,5v jatkettavaan, alkuun oli aika juoksemista, kun pääsi sängystä pois, mutta nyt jo (vähän yli 2v) pysyy melkein aina sängyssä, öisin heräillään aina välillä, nähdään painajaisia, tulee hampaita ja välillä ei haluta mennä omaan sänkyyn ollenkaan, enkä yleensä ole pakottanut, vaan sitten ollaan nukahdettu syliin tai vanhempien sänkyyn, nämä jaksot ovat menneet itsellään ohi.

Meillä on vähän samanlainen tilanne. Eli poika on juuri täyttänyt 2-vuotta ja reilu kuukausi sitten siirryttiin pinnasängystä isompien lasten sänkyyn nukkumaan. Alku oli tosi hankalaa ja vieläkin vähän takkuaa, mutta esim. viime yönä nukahti sänkyyn reilussa puolessa tunnissa ja nukkui sitten koko yön ihan nätisti. Me ollaan nyt tehty niin, että kun mennään nukkumaan niin minä tai lapsen isä istuu siinä sängyn vieressä sen aikaa, että poika nukahtaa, muuten poika lähtee sängystä lätkimään ja homma menee pelleilyksi. Me vaan istutaan siinä, ei sanota mitään, ainoastaan laitetaan vähän peittoa päälle kun poika pyytää. Meilläkin poika pinnasänkyyn nukahti nätisti itsekseen eikä herännyt öisin ollenkaan, mutta alkuun tossa uudessa sängyssä heräiltiin myös yöllä, mutta nyt näyttää tilanne jo tasoittuneen aika mukavasti näin kuukauden jälkeen.

Meillä siis siinä mielessä myös sama tilanne, että olen raskaana ja parin viikon kuluttua ois jo laskettu aika. Me haluttiin siirtää poika pois pinnasängystä ennen vauvan tuloa, koska vauva menee sitten pinnasänkyyn nukkumaan. Itse kyllä asennoiduin siten, että totuttautuminen uuteen sänkyyn kestää hyvin vaikka sen pari kuukautta ja nyt tosiaan reilun kuukauden jälkeen näyttää jo paremmalta.

Mites teillä lapsen isä, voiko hän nyt enemmän hoitaa noita yökukkumisia kun olet raskaana ja tarvitset itse unta? Mä nimittäin oon välillä vaan sanonut miehelle suoraan, että nyt minun täytyy saada nukkua, sinä saat hoitaa yöllä asiat, jos poika heräilee. Ja näin on meillä menty eli itse en oo öisin joutunut kauheasti nousemaan, kun mies on nyt auttanut. Sekin ymmärtää, että tämmöistä tää nyt on kunnes vauva syntyy ja sittenkin oon ite varmaan aika kiinni vauvassa ja sen yösyötöissä, jolloin mies joutuu varmaan jeesaamaan sitten ton esikoisen nukkumisen kanssa jos siinä nyt tarvii jotain vielä tehdä.

Mutta siis paljon tsemppiä ja kärsivällisyyttä, en lähtis siirtää lasta takaisin pinnasänkyyn vaan olisin vaan kärsivällinen, kyllä se lapsi siihen uuteen sänkyyn vähitellen tottuu kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Just tuollasta meillä höpöteltiinkin :D Ihan tuli yön tunnit mieleen :D
"Äitiä väsyttää, äiti menee nukkumaan. Isiä väsyttää, isi nukkuu jo. isosiskokin nukkuu jo. Nyt pää tyynyyn ja nukkumaan" :D
Ei auttanu :D
Mutta luulen että vaikka temperamenttinen on niin eikai tämä voi montaa yötä kestää jos ei anneta periksi? Vai voiko? Nyt olisi vielä muutama viikko aikaa saada lapsi oppimaan ennen vauvan syntymää. Että jos kerkeisi vaikka hetken nukkua ennen synnytystä sitten.

ei kest montaa yötä ja tuumaakaan et nyt anna periksi!!! antaa ihan väärän käsityksen taaperolle perheen voimasuhteista! eli tsemppiä ja tiukkuutta, muutama yö ja teillä nukutaan =)

En tahtoisi enää pinnasänkyynkään laittaa koska olisi aika turhaa ostaa toinen pinnasänky ja sitten esim. puolen vuoden päästä huomata että tämä 2 v ei enää suostu pinnasängyssä nukkumaan kun se on "vauvojen juttu"? :/
Jos ei vauvaa olisi tulossa niin ei olisi ollut vielä kiire edes siirtää pinnasängystä pois.

Mies on vähän sellainen että nukkuminen on tärkeää hänelle. Hermostuu helposti jos ei saa nukutuksi ja lähtee aamulla aikaisin aina töihin.
On kyllä luvannut hoitaa ensi yön valvomiset kun huomasi miten olen väsynyt kun itkin yöllä. Mutta en tiedä, pystyykö sitä itse nukkumaan kun kuulee kuitenkin että lapsi on hereillä?

Ja niin mielelläni istuisin vaikka sen tunnin iltaisin sängyn vieressä että lapsi nukahtaa mutta öisin... öisin en tahtoisi siihen ruveta. Nyt kun siis iltaisin mennyt hyvin nukkumaan, samoten päiväunille mutta öisin tahtoisi että joku istuu vieressä kun herää.
Tulee todella pitkät yöt jos tunnin kerrallaan istuu sängyn vieressä. Jos muutamankin kerran herää.

Mutta toivotaan että tämä tästä pian helpottaisi. Vieressä ei osaa nukkua, siksi se ei ole tullut kysymykseen.

Olisikohan ihan hurja temppu jos ottaisi sitten tuon esikoisen meidän sänkyyn nukkumaan siksi aikaa kun tätä ramppaamista on? Eli jos tuo pienempi yöllä herää huutamaan niin antaisi esikoisen mennä meidän sänkyyn jatkamaan uniaan ettei hänen yönsä mene ihan pilalle tämän huutelun takia?

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö:
En tahtoisi enää pinnasänkyynkään laittaa koska olisi aika turhaa ostaa toinen pinnasänky ja sitten esim. puolen vuoden päästä huomata että tämä 2 v ei enää suostu pinnasängyssä nukkumaan kun se on "vauvojen juttu"? :/
Jos ei vauvaa olisi tulossa niin ei olisi ollut vielä kiire edes siirtää pinnasängystä pois.

Mies on vähän sellainen että nukkuminen on tärkeää hänelle. Hermostuu helposti jos ei saa nukutuksi ja lähtee aamulla aikaisin aina töihin.
On kyllä luvannut hoitaa ensi yön valvomiset kun huomasi miten olen väsynyt kun itkin yöllä. Mutta en tiedä, pystyykö sitä itse nukkumaan kun kuulee kuitenkin että lapsi on hereillä?

Ja niin mielelläni istuisin vaikka sen tunnin iltaisin sängyn vieressä että lapsi nukahtaa mutta öisin... öisin en tahtoisi siihen ruveta. Nyt kun siis iltaisin mennyt hyvin nukkumaan, samoten päiväunille mutta öisin tahtoisi että joku istuu vieressä kun herää.
Tulee todella pitkät yöt jos tunnin kerrallaan istuu sängyn vieressä. Jos muutamankin kerran herää.

Mutta toivotaan että tämä tästä pian helpottaisi. Vieressä ei osaa nukkua, siksi se ei ole tullut kysymykseen.

Olisikohan ihan hurja temppu jos ottaisi sitten tuon esikoisen meidän sänkyyn nukkumaan siksi aikaa kun tätä ramppaamista on? Eli jos tuo pienempi yöllä herää huutamaan niin antaisi esikoisen mennä meidän sänkyyn jatkamaan uniaan ettei hänen yönsä mene ihan pilalle tämän huutelun takia?

itse en ainakaan ole koskaan osannut nukkua, kun kuulen lapsen huutavan, meillä kun oli pahin aika niin laitoin patjat lastenhuoneen lattialla ja siinä sitten torkuttiin tunnin verran ja taas huudettiin jne jne, mutta sä et taida enää pystyä tuolla lattian tasossa nukkumaan, jos viimeisilläsi olet...

meillä yöhuutoihin ei tosissaan auttanut muu kuin viereen ottaminen, muuten siitä huudosta ei olisi tullut loppua ja olisit istunut koko yön lapsi sylissä. meilläkään lapsi ei osannut kovin hyvin vieressä nukkua yleensä vaan pyöri ja hyöri ja ei nukkunut ei, mutta tuossa vajaa kaksvuotiaana oppi että äitin ja iskän sängyssä on ihan kiva nukkua:) välillä nukkuu omassa sängyssään koko yön, välillä heräilee ja haluaa viereen. Meillä näihin heräilemisiin on liittynyt painajaiset + hampaiden tulot+ nuhat. ja nyt lapsi on siis reilu 2v.

Nyt lapsi meni jo päiväunille kun nukkui niin huonosti ja heräsi aikaisin. Meinasi itkun tirauttaa kun vein sänkyyn mutta jäi sinne nätisti itsekseen nukkumaan kun sanoin että "pää tyynyyn, äiti menee laittamaan siskolle dvd:n päälle" ja tulin pois. Mitään ei ole kuulunut sängystä kymmeneen minuuttiin.
Mikähän siinä sitten on että osaa nukahtaa päiväunille ja illalla hyvin mutta yöllä ei millään? Tahtoo vaan leikkimään, sohvalle istumaan jne.

Yhteistyössä