NYT ON PANIIKKI. MITÄ SINÄ TEKISIT TÄSSÄ TILANTEESSA?? apua äkkiä, mulla pääsee parku justiinsa-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on 99% oksutaudit olleet sellaisia, että ne on ohi yhdellä, viimeistään kolmella oksennuksella. Eli seuraa lapsen vointia, annan hiukan juotavaa ja katso pysyykö sisällä (jos on tosi kyseessä, ei pysy sisällä edes vesi!). Pidä hyvää huolta hygieniasta, käsidesi mukaan! En usko, että tuo kuitenkin katastrofiksi kehittyy. Tai huono onni jos näin, mutta oikeasti moni vatsataudeista on todella nopeasti ohi meneviä.

Meillä Tampereella muksu sai vissiin päiväkodista vatsataudin. Oksensi kaksi kertaa samana iltana, sen jälkeen ei mitään, seuraavana aamuna oli jo kunnossa ja hinkui ulkoilemaankin heti aamusta.

Teidän tilanteessa minä juottaisin nyt Osmosalia, Floradrixiä tai mitä ne lääkkeet nyt onkaan, ja lähtisin matkaan. Jos lapsi vielä matkalla oksentelisi niin sitten jäätäisiin lentokentällä pois kyydistä ja palattaisiin lääkärin kautta kotiin paranemaan.

Esitän kysymyksen sinulle toisinpäin: Jos itse olisit lentämässä joulun viettoon ulkomaille/viime hetken työmatkalla ennen joulua, niin mitä itse pitäisit siitä, että koneessa olisi kanssasi perhe, jonka lapsi/lapset oksentelevat/ripuloivat ja mahdollisesti tartuttavat muuta matkustajat.
Kuinka mukavaa sinusta olisi viettää joulu mahataudissa ihan vaan sen takia, ettet itse pystynyt matkaseuraasi vaikuttamaan?
Ja vaikka ulkomailla ollaankin valmiita ja halukkaita teidät sinne myös sairaana ottamaan, niin kuinka mukavaa lapsista oikeasti on sairastaa vieraassa paikassa tai mahdollisesti sairastua kesken lennon?

Vaikka kuinka kiukuttaisi ja harmittaisi, niin eihän tässä asiassa oikeasti ole kuin yksi järkevä vaihtoehto, nimittäin kotiin jääminen. Tällöin otatte kivasti myös muut ihmiset huomioon, ettekä tule aktiivisesti levittämään pöpöä enää eteenpäin...

Mäkin katsoisin aamuun asti, kotiin sitten vaikka taksilla lentokentältä ilman lahjoja-uusia saat kaupasta jos niikseen tulee.

Oksentelevan lapsen kanssa en missään nimessä lähtis lentokoneeseen mutta laittaisin varmaan kaiken lähtövalmiiksi ja sitten jos ei päästäiskään niin keksisin jotain muuta.

No ei oksennustautinen lapsi ole välttämättä edes siinä kunnossa, että jaksaa matkustaa. Oksennustaudissa nestevaje tulee helposti ja nyt kun on kentät sekaisin lumesta, voi tulla kovia odotuksia kentillä. Eli voi olla aika rankka matka lapselle. Jos vointi ei ole ihan kamala ja arvelee itse jaksavansa, ehkä sitten ok. Mutta jos heikko olla, voi tuo olla liian paljon lapselle.

Miks ei voi kloorilla pestä? Mies pesi jo... kaikki kahvat, vessat, katkaisijat yms.. On ainaki sitte yritetty. Lapsi oksensi yhteensä neljä kertaa aika lyhyellä välillä ja mikään ei pysyny sisällä, mutta sen jälkeen snaoi että on ihan hyvä olo. Nyt lukee, ja yrittää nukkua, mutta tosiaan vaikuttaa pirteemmätläkin. Pitääkö mun nyt syöttää/ juottaa vai antaa olla vai mitä..

Matkalaukut ja lahjat seisoo eteisessä oottamassa aamun valkenemista.. Saas nähä..

Me lennettiin kerran kaukomailta Suomeen joulun viettoon. Mahdollisesti lennolta saatiin Rota-virus ja vietettiin Joulu tiputuksessa sairaalassa Suomessa. Voin kertoa, ettei löydy hirveästi sympatiaa niille, jotka tulevat kipeänä lennoille. Pilalle voi mennä myös muiden matkat kuin vain teidän.

[QUOTE="Vieras";22708206]Miks ei voi kloorilla pestä? Mies pesi jo... kaikki kahvat, vessat, katkaisijat yms.. On ainaki sitte yritetty. Lapsi oksensi yhteensä neljä kertaa aika lyhyellä välillä ja mikään ei pysyny sisällä, mutta sen jälkeen snaoi että on ihan hyvä olo. Nyt lukee, ja yrittää nukkua, mutta tosiaan vaikuttaa pirteemmätläkin. Pitääkö mun nyt syöttää/ juottaa vai antaa olla vai mitä..

Matkalaukut ja lahjat seisoo eteisessä oottamassa aamun valkenemista.. Saas nähä..[/QUOTE]

Nyt annat lapsen vain olla jos kerran maha rauhoittunut. Hyvää matkaa!

Kyllä lähette,, sanotte että on matkapahoinvointia jos joku ihmettelee miksi oksentelee lentokoneessa.

Tällä neuvolla toivon, että itse saat kokea joskus vastaavasti. Eikös olisi kiva päästä perille ja sitten alkaa koko perhe oksentaa. Siinä se joulukin menisi kivasti.

Ihme sakkia täällä. Ajatelkaa niin päin, että saatte itse tartunnan matkalla.

Nykyohjeistus on, että lapsi saa syödä kun hänestä itsestään siltä tuntuu. Jos siis lapsi pyytää syötävää, anna toki, mutta en erikseen "syöttäisi".

Toivotaan, että pysytte kaikki kunnossa! Ehkä lapsi oli syönyt jotain sopimatonta?

No voi yhen kerran, tietenkin ja tottakai lähtisin minä ainakin matkaan! Kun kerran ollaan valmistauduttu ja odottettu matkaa, niin sitä ei yksi oksennustauti haittaa! Kyllä kuule prisman kassa jonossa on yhtä suuri todennäköisyys saada oksutauti kun jossain lentokoneessa.. Eihän se ole kun ohimenevää!

Oikeesti ihniset. Mahataudin voi saada mistä vaan, vaikka lähikaupasta! Joku voi sairastaa sen hyvin lievänä, eikä tunne muuta kuin väsymystä ja ehkä hiukan maha löysällä. Sellainenkin tartuttaa eteenpäin tautia käydessään kaupassa.
Mahatauti tarttuu 14 vuorokautta. Eli kun sanotte että ei voi lähteä mahataudissa muita tartuttamaan, niin sittenhän ei kyseinen perhe voi lähteä ollenkaan?
Myös nuo terveet voivat kantaa tuota mahatautia vaikka eivät ole vielä sairastuneet. Heidänkin tulisi siis jäädä kotiin?

Minun mielipiteeni on, että jos lapsi ei enää oksenna, ja jos itse epäilee jaksavansa, niin matkaan vaan koko sakki. Gefilusta paljon ja käsidesiä niin muut perheenjäsenet saattaa välttää taudin.
Kyse on mielestäni nyt lähinnä lapsen voinnista, ei niinkään tartuntavaarasta. Sillä tosiaan mahataudin voit tartuttaa tietämättäsi, ja voit myös saada sen mistä vain.

Mä oon ennen tätä ketjua ollut siinä luulossa, ettei kukaan näin ikävää pöpöä tahallaan levitä, mutta väärässä taisin olla... Toki tiedän sen, että nämä taudit voivat tarttua mistä vaan, mutta mielestäni tartuntariskin minimointi olisi kuitenkin suotavaa ja kontaktia muihin ihmisiin tulisi välttää silloin kun tauti on perheessä. Ja ennen kuin kukaan pääsee sanomaan, niin tietysti työt täytyy hoitaa ja ruokakaupassa käydä, mutta itse en matkustelua laske kuitenkaan välttämättömäksi menoksi.

Seison edelleen kannassani sen suhteen, että koko perheen tulisi mielestäni jäädä kotiin. Sen takia, ettei muut ihmiset sairastu ja sen takia, että muualla kuin kotona on aika ikävä kenenkään sairastaa (erityisesti lapsen).

Jos lasta jännittää niin paljon että oksensi... Muistan itsekin joskus reagoineeni niin. Kyllä mä lähtisin. Oli mitä oli. Keskyttyisin ehkä miettimään keinoja joilla estää muiden tartuttaminen jos se on tautia.

Yhteistyössä