Nyt pelottaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti hädissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti hädissään

Vieras
Np-ultrassa oli niskaturvotusta yli 3 mm :( Sain lähetteen lapsivesipunktioon tai istukkabiopsiaan ( en tiedä miten kirjoitetaan ).

Eihän se vielä tarkoita sairasta lasta mutta silti pelottaa. Lapsi oli muuten täysin normaalisti kehittynyt ja vilkas pieni.

Tekeekö tuon näytteen ottaminen kipeää?
Parin viikon sisällä sinne joudun.

mä en menis sellaiseen. 70% lapsista joilla on niskaturvotus,syntyy terveenä.Niissä näytteenotoissa on kuitenkin keskenmenoriski.Mutta sinä tietysti teet omalla kohdallasi päätöksen.

Näytteen (istukkabiopsia) ottaminen nipistää vähän... Melko maltillinen turvotus vielä kuitenkin - toivotaan parasta!!!! Jos ei ultrassa näkynyt kystiä kaulalla tms tuon turvotuksen lisäksi niin on suuresti mahdollista, ettei mitään hätää ole...

Itsellä oli vähän suuremmat turvotukset ja kystat... ja se ei silloin loppunut kovin hyvin...

Istukkabiopsiaan pitäis päästä nopeammin, riippuu viikoista eli jos vaihtoehtona teillä on sitten keskeytys, jos jotain ilmenee niin siihen kannattaa mennä. Jos missään tapauksessa ette aio keskeyttää niin sitten riski tietysti on pienempi vasta myöhemmin lapsivesipunktiossa... kuitenkin se selvyys siitä, mikä lasta vaivaa voi olla tärkeää teille.

Voi olla, ettei sen tarvitse tarkoittaa mitään tais sitten esim. jotain sydämen kehityshäiriötä, joka on täysin korjattavissa. Eli jos biopsia jne on puhdas, todennäköisesti ultraamalla vielä myöhemmin tullaan seuraamaan juuri sydäntä. (Tai näin meille sanottiin aikoinaan.)

mulle on jääny mieleen yks tuttava joka joutui np ultran takia lisätutkimuksiin joiden mukaan lapsen piti olla vammainen.Äiti päätyi keskeytykseen ja kun se oli tehty,todettiin sikiön olevan täysin terve.En tiedä miten tuollainen on mahdollista mutta äiti ei toipunut asiasta koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja k.l.:
Istukkabiopsiaan pitäis päästä nopeammin, riippuu viikoista eli jos vaihtoehtona teillä on sitten keskeytys, jos jotain ilmenee niin siihen kannattaa mennä. Jos missään tapauksessa ette aio keskeyttää niin sitten riski tietysti on pienempi vasta myöhemmin lapsivesipunktiossa... kuitenkin se selvyys siitä, mikä lasta vaivaa voi olla tärkeää teille.

Voi olla, ettei sen tarvitse tarkoittaa mitään tais sitten esim. jotain sydämen kehityshäiriötä, joka on täysin korjattavissa. Eli jos biopsia jne on puhdas, todennäköisesti ultraamalla vielä myöhemmin tullaan seuraamaan juuri sydäntä. (Tai näin meille sanottiin aikoinaan.)

Istukkabiopsiaan tosiaan pitää mennä aikasemmilla viikoilla.Meillä päin ei saanut aikoja tuhon istukkabiopsiaan niin jouduin odottelemaan sitten tuohon lapsivesipunktioon.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mulle on jääny mieleen yks tuttava joka joutui np ultran takia lisätutkimuksiin joiden mukaan lapsen piti olla vammainen.Äiti päätyi keskeytykseen ja kun se oli tehty,todettiin sikiön olevan täysin terve.En tiedä miten tuollainen on mahdollista mutta äiti ei toipunut asiasta koskaan.

nää kommentit auttaa varmaan hirveästi :/

Hätä ja järkytys on sillä hetkellä kovat kun sen lähetteen saa... Tieto voi lisätä tuskaa tai lievittää sitä mutta jollain tapaa sitä kannattaa hankkia. Jos tuntuu vaikealle - muista, että neuvolassa ollaan sua varten, toivottavasti omaasi on sinulla "hyvä suhde". Eli keskusteluapua voi ja saa sieltäkin pyytää.

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

nää kommentit auttaa varmaan hirveästi :/

ei oo tarkotus pelotella mutta ittelle tästä jutusta tuli sellanen olo että ikinä en mee mihinkää seuloihin ettei käy noin.Mun mielestä on hyvä tietää asioista kaikki puolet,niin hyvät kuin huonot.Mä ainakin haluan tietää ja arvioida niiden perusteella mikä on se oma valinta.

Sanottiin että keskenmenon riski kasvaa 0,5 %. Viikkoja nyt 11+3 ( ultran mukaan 10+6 mutta ei muutettu kun heitto oli vain 4 päivää ).

Jos kävisi ilmi että vauva olisi todella todella sairas niin kai keskeytystä mietittäisiin. Mutta down ei meitä lannistaisi.

Olen nuori, 23 v ja 2 tervettä lasta jo ennestään ettei se sen vuoksi mitenkään pelota. Veriseerumi otettiin myös mutta yhteistulosta en nyt vielä sitten tiedä.

Lapsivesinäytteen ottaminen ei pahemmin satu, sellainen pieni nipsaisu tuntuu, kun neula työnnetään vatsanahan läpi. Se itse neula on tosi ohut, älä säikähdä sitä paksun näköistä putkea, mikä lähtee pruutasta, se on suojaputki, jonka sisällä on varsinainen neula.

Yhdellä kertaa supisteli kunnolla näytteen ottamisen jälkeen.

Jaksamista ja tsemppiä sinulle :hug:
Ei ole yksinkertaisia asioita nämä, mutta olisi silti parempi jos ainakin kovin kärjistävät mielipiteet säästettäisiin muihin keskusteluihin. Sillä, jolle asia on ajankohtainen, on tarpeeksi kestämistä tilanteessa ilman pelotteluja tai moralisointejakin (tuttava abortoi lapsen joka olikin terve-jutut). Vähän vastuullisuutta pliis :attn:

Minä menisin kyllä toistekin istukkabiopsiaan, jos se katsottaisiin tarpeelliseksi.. meillä oli silloin kyllä isommat turvotukset ja menisin kyllä pienemmilläkin että saisin tiedon. Jos tietoa on, pystytään äitiä ja lasta hoitamaan ja seuraamaan koko ajan ihan erilailla...

Down ei olisi varmaan meitäkään lannistanut, mutta meidän tapauksessa tulos oli 13-kromosomin trisomia joka on paljon vaikeampi kuin down ja oltaisiin keskeytetty, ellei olisi kuollut itsestään kohtuun (rv 16)... :-(

Meidän kokemus oli sellainen, jota en toivoisi pahimmalle vihamiehellekään, en myöskään toivoisi sitä, että joutuu edes harkitsemaan keskeytystä...

Ei lääkäri kertonut tarkkaa mittaa. Olisikohan pyörinyt 3,0-3,4 välillä? Jossain vaiheessa kuitenkin arvo oli vain 2,4 mm kun itse näin ruudulla alapuolelta. Mutta kyllä se kai pääsääntösesti oli yli sen 3 koska minut jatkotutkimuksiin laitettiin.
Riski on 1/250.

Yhteistyössä