Nyt puhuu helsinkiläinen pitkäaikaistyötön, joka teki kansalaisaloitteen aktiivimallin kumoamiseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo aloitteen tekijä on muuten eräänlainen mamu:
http://perkelix.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayttaja/perkelix
ja uhriutunut punaviherevlut-mediassa jo aiemminkin:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tyottomyys-ajoi-martin-eric-racinen-koyhyysloukkuun
eli on ilmeisesti jonkinlainen parempi työtön?

Mutta on toki hänen elämänsä kamalaa. Viranomaiset esim. ovat ehdottaneet muuttoa Helsingin Kruunuhaasta halvemmalle alueelle! Onneksi Martin-Éricillä on painavat argumentit: Racine haluaa asua kantakaupungissa, koska toimeentulotuki ei riitä joukkoliikenteen kuukausikorttiin. Keskustassa kaikkialle voi kävellä ja pyöräillä, ja työmahdollisuudetkin ovat lähellä.

Keikkatyöstä Martin-Éricillä on huonot kokemukset:
"Kun otin keikkatyön vastaan, lähes koko summa vähennettiin toimeentulotuestani, sen lisäksi jouduin antamaan selityksiä monelle taholle.
Jos ihmiset eivät ota työkeikkaa vastaan, rankaistaan siitä taloudellisesti, jos työtön ottaa työn vastaan lopputuloksena on vain taskurahaa, eikä malli huomioi kaikkia niitä kuluja, joita työn tekemisestä aiheutuu, mutta silti työttömän saamista tuista vähennetään kaikki ansiot."

Ajatella - kun tienaa itse, ei enää saa toimeentulotukea! Pöyristyttävää! Ja työssä käymisestä aiheutuu kuluja - näin ei varmaankaan meille vakituisesti töitä tekeville tapahdu?

Jaa a, että se työpaikka odottais sen aikaa kun on autokoulussa?
Ei jumalauta, oikeasti alkaa vituttamaan tämä jänkkääminen.

Tunnen useammankin ihmisen, jotka ovat saaneet ajokortin vaativan työpaikan, kunhan ovat sitoutuneet ajamaan ajokortin työt aloitettuaan. Ei se kortin ajaminen vaadi vuosikausien kokopäivätoimista opiskelua. Sen saa suoritettua koeajan aikana, jolloin työnantajallakaan ei ole mitään riskiä. Ja monissa työpaikoissa voi toimia esim. aputehtävissä sen aikaa kun ei itse pysty ajamaan. Jonkin verran harjoittelua ja opettelua joutuu joka tapauksessa tekemään.

Ei siinä ole mitään järkeä, että jos ottaa työn vastaan niin siitä ei saa mitään rahaa itselleen vaan pelkästään menettää rahaa.

Työssä käymällä saa rahaa palkan muodossa ja näillä rahoilla voi elättää itsensä. Toimeentulotuki ei ole perustuloa, jonka pitäisi tulla kaikille omista tuloista riippumatta. Se on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi.

Kommenttisi osoittaa selkeästi, että yhteiskunnalle (=meille työssä kayville ja veroja maksaville) ei ole mitään järkeä maksaa toimeentulotukea, joka antaa saman elintason kuin matalinkaan palkka.

Ei siinä ole mitään järkeä, että jos ottaa työn vastaan niin siitä ei saa mitään rahaa itselleen vaan pelkästään menettää rahaa.

Tässä on juuri toimeentulotuen ja kaiken muunkin "ilmaisen" rahan ongelma. Ja tämän kuulee aina laiskan työttömän suusta. "Ei kannata ottaa työtä vastaan kun siinä menee tuet!" No ei kukaan muukaan tarpeeksi tienaava töissä käyvä saa mitään tukia! Tuolla logiikalla: mietipä miten paljon työssäkäyvät menettävät kokoajan tukia kun niitä ei heille makseta kun tienaavat palkkaa.

• Tykkää
Reactions: m1es
Mun mielestä kaikki tuet, jotka olen onnistunut vetkuttelemaan itselleni työttömänä ollessa pitäs pysyä vielä sen jälkeen, jos suostun ottamaan työpaikan vastaan.
Ainakin eläkeikään asti.

Tajuatko sinä että se raha, mitä tukena saat, on varastettu muilta työtä tekeviltä ihmisiltä?

Miltäs sinusta tuntuisi, jos minä tulisin kerran kuussa ovellesi ja vohkisin osan sun mahd saamasta palkasta ja huikkaisin vaan lähtiessä että mua ei nyt just työ nappaa kun saan helpommin rahan sulta?

Nyt tää Martin on antanut jonkun haastattelun Iltalehdelle. Hän juhlii läpimennyttä kansalaisaloitettaan juomalla pienpanimon Imperial Stouttia.

Pitkäaikaistyöttömän suosikki. Muistikohan tilata härän entrecoteen siihen kylkeen, ettei tarvi tyhjään mahaan.

Mitä se kaljapullo sitten maksaa, jos se on täysin järjetöntä luksusta? 100 euroa?

Joo ei se varmasti ole kuin 8-10€. Mutta symbolisesti sen arvo on muuta. Jos minä olisin pitkäaikaistyötön joka olisi juuri perustellut, että 4,65% tuen leikkaus on kohtuutonta, epäinhimillistä ja sekin vain jos ei ole "aktiivinen". No en mä varmaan lehtikuvaan menisi juomaan baarissa tarjoiltavaa erikoisolutta. En ehkä pukisi Burberryn kaulahuivia, vaikka se olisikin saatu lahjaksi tai ostettu vaikka aikoina jolloin oli vielä töissä. Koska tuo symbolinen ele sattuu nyt vain kuvastamaan koko tyyppiä.

Yhteistyössä