Nyt puhuu helsinkiläinen pitkäaikaistyötön, joka teki kansalaisaloitteen aktiivimallin kumoamiseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt puhuu helsinkiläinen pitkäaikaistyötön, joka teki kansalaisaloitteen aktiivimallin kumoamiseksi: ”Tämä oli minulle viimeinen pisara”

Torstai 28.12.2017 klo 15.37

Pitkäaikaistyötön Martin-Éric Racine haluaa kumota eduskunnan hyväksymän kiistellyn työttömien ”aktiivimallin” ja kertoo omat keinonsa työllisyyden parantamiseksi.

(ISMO PEKKARINEN / AOP)">
(ISMO PEKKARINEN / AOP)
LUE MYÖS

Aktiivimalli hyväksyttiin vasta - kansalaisaloite sen kumoamiseksi on kerännyt jo yli 20 000 allekirjoitusta

Näkökulma: Aktiivimallin vastustus kertoo henkisestä ilmastosta - onko Suomen työttömät hemmoteltu pilalle?

Eduskunta hyväksyi joulukuun 19. päivänä Sipilän (kesk) hallituksen ajaman työttömyysturvaa heikentävän lain, eli niin kutsutun aktiivimallin äänin 103-90.

Heti seuraavana päivänä helsinkiläinen pitkäaikaistyötön Martin-Éric Racine teki kansalaisaloitteen työttömien aktiivimallin kumoamiseksi.

Kansalaisaloite on kerännyt lyhyessä ajassa yli 40 000 allekirjoitusta.

Kansalaisaloitteen vireillepanija iloitsee aloitteen saamasta suosiosta.

- Olen kansalaisaloitteen ensimmäinen allekirjoittaja ja seurannut hallituksen suunnitelmia aktiivimallin toteuttamiseksi jo pitkään. Olen todella iloinen siitä, että kansalaisaloitteemme on saanut näin hyvän kannatuksen, Racine kertoi torstaina Iltalehdelle.

Kansalaisaloite tarvitsee 50 000 allekirjoitusta, jotta se etenee eduskunnan käsiteltäväksi.

Hallitukselta keppiä[

Sipilän (kesk) hallituksen ajamassa ja eduskunnan hyväksymässä ”aktiivimallissa” työttömien aktiivisuutta seurataan 65 päivän jaksoissa, joiden aikana pitää olla 18 tuntia palkkatöissä, toimia yrittäjänä, tai osallistua viitenä päivänä TE-keskusten järjestämään toimintaan, kuten työvoimakoulutukseen, työkokeiluun tai opiskella omaehtoisesti.

Jos työttömältä vaadittu aktiivisuus ei täyty, leikataan seuraavan jakson työttömyysturvaa 4,65 prosenttia. Täysimääräistä peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saavalle se tarkoittaa noin 32 euron pudotusta kuukaudessa eli 697 eurosta 664 euroon.

Kohtuuton työttömille

Racinen mukaan hallituksen rakentama malli on täysin kohtuuton työttömille.

- Ei töitä lakeja kiristämällä löydy. Työnhakijaa on täysin kohtuutonta rangaista siitä, sattuuko työnantajan rekrytointipäätös osumaan häneen vai ei.

Racine moittii myös sitä, että työttömät eivät itse voi vaikuttaa TE-keskusten tarjoamiin palveluihin, koska toimistot päättävät itse siitä, kuka tai ketkä sen tarjoamiin palveluihin valitaan, jolloin työttömiä on tältäkin osiin kohtuutonta rankaista aktiivisuuden puutteesta.

- Tämä oli minulle viimeinen pisara, jonka vuoksi päätin tehdä kansalaisaloitteen lain kumoamiseksi, Racine kertoo.

Tukiviidakko kasvaa

Vuosia pitkäaikaistyöttömänä ollut Racine sanoo tuskastuneensa myös siihen, että hallitus lisää aktiivimallilla työttömien tukiviidakkoa vielä entisestään.

- Tämä oli jo valmiiksi järjetöntä, että tuet pitää hakea kolmelta eri taholta, mutta aktiivimallin myötä ajaudutaan loputtomaan selitysrumbaan.

Racinelta ei myöskään heru minkäänlaista ymmärrystä hallituksen ideaan työttömien aktiivisesta patistamisesta työnhakuun.

- Tätä mallia ei voi kannattaa, koska kysymys ei ole mistään aktivoinnista yhtään sen enempää kuin että te-toimiston lähettämä paperi olisi työtarjous. Tämä on pelkkää orwellilaista puhetta, joka luo lisää tuskaa työttömille, sillä ainoa varma asia on, että työtön menettää rahaa jonkun tuen muodossa joka tapauksessa.

Keikkatyön kirot

Racine kertoo omasta keikkatyön vastaanottokokemuksestaan:

- Kun otin keikkatyön vastaan, lähes koko summa vähennettiin toimeentulotuestani, sen lisäksi jouduin antamaan selityksiä monelle taholle. Esimerkkini kuvaa sitä, että tuet eivät toimi nytkään keskenään.

Racinen mukaan aktiivimalli tulee vähentämään työttömien saamia tuloja kaikissa tapauksissa.

- Jos ihmiset eivät ota työkeikkaa vastaan, rankaistaan siitä taloudellisesti, jos työtön ottaa työn vastaan lopputuloksena on vain taskurahaa, eikä malli huomioi kaikkia niitä kuluja, joita työn tekemisestä aiheutuu, mutta silti työttömän saamista tuista vähennetään kaikki ansiot.

Pitkäaikaistyöttömän neuvot

Racine kertoo, että jos hän olisi päättäjä, hän muuttaisi TE-keskusten käytännöt aidosti työllistymistä tukeviksi.

- Pitäisi tukea ihmisten uravalintoja ja toimia jokaisen ihmisen yksilöllisen tilanteen mukaan. Esimerkiksi minun tapauksessani ajokortin rahoittaminen maksusitoumuksella auttaisi työllistymiseeni.

- Itse asiassa olisin jo saanut vakituisen työpaikan, jos minulla olisi ajokortti, mutta TE-keskus ei suostu myöntämään maksusitoumusta sitä varten.

- Kumpi käy halvemmaksi yhteiskunnalle, se että minulle maksettaisiin ajokortti ja työllistyn, vai se että minulle maksetaan vuodesta toiseen noin 16 000 euron tuet? Racine päättää.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200632221_pi.shtml

SEb8_1QP_400x400.jpg

Eli taas päästiin tähän, että kaikki pitäisi vaan saada ilmaiseksi, eikä mitään vaivaa itse tarttis nähdä:poop:
Ei haluta etsiä töitä, ei käydä toimistoissa, vaan kaikki päivät pitäis olla vapaata ja rahaa ja etuja pitäisi silti tulvia ovista ja ikkunoista:eek:

Tunnen monta työtöntä jotka aktivoivat päivänsä(y)
Tunnen myös monta työtöntä jotka marisevat rahanpuutetta, käyttävät vähät rahansa tupakkaan ja kaljaan, ja kiemurtelevat irti jokaisesta mahdollisesta työtarjouksesta...

Eli taas päästiin tähän, että kaikki pitäisi vaan saada ilmaiseksi, eikä mitään vaivaa itse tarttis nähdä:poop:
Ei haluta etsiä töitä, ei käydä toimistoissa, vaan kaikki päivät pitäis olla vapaata ja rahaa ja etuja pitäisi silti tulvia ovista ja ikkunoista:eek:

....
Ei se noin mene. Vai raha tulvii...:LOL:
Moni työtön kituuttaa sillä rahalla mitä saavat. Raha riittää asumiskuluihin ja ruokaan. Vaatteet ostetaan käytettyinä. Ei tupakoi. Alkoholin käyttö on vähäistä. Ja mä tiedän koska tunnen sellaisia.
Aktiivimalli on perseestä. Ei noin saa tehdä.

No mutta sitten kun valtio maksaa ajokortin... niin ongelmaksi nousee tietysti auto, johon ei tietenkään ole varaa. Jonka jälkeen tulee seuraava ongelma eli auton käytyökustannukset...johon ei edelleenkään riitä raha.

EI. Ihan oikeasti nyt stoppi tuohon rahan jakamiseen. Tämäkin henkilö todnäk asuu suht hintavassa asunnossa joka hänelle jo nyt maksetaan suurelta osin...nyt pitäs sit ajokorttikin maksaa-jolla ei tee mitään ilman autoa jne.

Tunnen monta työtöntä jotka aktivoivat päivänsä(y)
Tunnen myös monta työtöntä jotka marisevat rahanpuutetta, käyttävät vähät rahansa tupakkaan ja kaljaan, ja kiemurtelevat irti jokaisesta mahdollisesta työtarjouksesta...
Hassua. Mä en tunne kuin yhden työttömän

• Tykkää
Reactions: Softy
Ei se noin mene. Vai raha tulvii...:LOL:
Moni työtön kituuttaa sillä rahalla mitä saavat. Raha riittää asumiskuluihin ja ruokaan. Vaatteet ostetaan käytettyinä. Ei tupakoi. Alkoholin käyttö on vähäistä. Ja mä tiedän koska tunnen sellaisia.
Aktiivimalli on perseestä. Ei noin saa tehdä.
Ja moni mun tuntema työtön asuu liian kalliisti. Kun pitäähän kaikilla olla oma huone jne jne. Ja toki asumiskustannuksista suuri osa tulee valtiolta. Eli varastetaan keskituloisten taskuista. Niiden joiden on vaan jaksettav tehdä oman elämän eteen jotain ja samalla elättää aikuisia ihmisiä...

No mutta sitten kun valtio maksaa ajokortin... niin ongelmaksi nousee tietysti auto, johon ei tietenkään ole varaa. Jonka jälkeen tulee seuraava ongelma eli auton käytyökustannukset...johon ei edelleenkään riitä raha.

EI. Ihan oikeasti nyt stoppi tuohon rahan jakamiseen. Tämäkin henkilö todnäk asuu suht hintavassa asunnossa joka hänelle jo nyt maksetaan suurelta osin...nyt pitäs sit ajokorttikin maksaa-jolla ei tee mitään ilman autoa jne.
Et ole ikinä kuullut että työpaikka antaa työpäivän ajaksi auton käyttöön? Esim pakukuskit ei aja omalla autollaan

Ja moni mun tuntema työtön asuu liian kalliisti. Kun pitäähän kaikilla olla oma huone jne jne. Ja toki asumiskustannuksista suuri osa tulee valtiolta. Eli varastetaan keskituloisten taskuista. Niiden joiden on vaan jaksettav tehdä oman elämän eteen jotain ja samalla elättää aikuisia ihmisiä...
Ööh. Itse joudun asunto shoppaamaan vuokran takia joka 2.vuosi. se tarkoitti entistä pienempää luukkua 3 hengen yh-taloudessa. Vaikka oonkin töissä ja saan asumistuen. Ei vaan pysty.

Mua niin sapettaa tuo ajattelumalli: "kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi?" Kun ethän sä VOI ajatella sitä noin päin. Et vain voi. Siinä ei ole mitään järkeä. Jos Martin tarvitsee ajokortin saadakseen työpaikan, saadakseen rahaa, mahdollistaakseen paremman elämän itselleen ja perheelleen, niin.... no huoh! Niin ota nyt vaikka velkaa. Pikavippi. Syö pari kuukautta pelkkää kaurapuuroa ja säästä.

Mutta tuo ajattelutapa on se perinteinen vasemmistolainen, eli se että minulla ei ole ajokorttia tai vaikka keltaisia haalareita, se on yhteiskunnan vika. Sen takia niiden pitäisi ne kustantaa, koska muuten en tee töitä ja nostan tukia vaikka kiusallani. Miten ihmisen ajattelumalli voi vinksahtaa noin?

Tuolla on työttömiä jotka tekevät mitä vain saadakseen työtä. Ne on varmaan homobaarin edustalla tarjoamassa itseään, että vain saisivat rahoitettua sen vasaran ja nauloja, että voisi alkaa työkseen rakentamaan. Mutta sitten siellä on näitä pitkäaikaistyötön Martineja, joille pitäisi maksaa auto, asunto ja armanin puku, että hän menee töihin ja hyvää hyvyyttään ehkä lopettaa yhteiskunnan tukien nostamisen. Niin että kumpi on halvempaa, hä? Menenkö töihin? Voin jättää menemättäkin?

• Tykkää
Reactions: m1es
Kukaan joka on määräaikaisessa työssä ei saa lainaa. Miten sitten työtön.

Ja edelleen - k a i k k i työttömät eivät ole loisimassa kuten täällä usein sanotaan. Vaan todella etsivät ja hakevat töitä hyvinkin aktiivisesti. Monen muun kanssa. Ja koska niitä ei ole niin... Moni työtön kituuttaa myös vain ja ainoastaan sillä työttömyyskorvauksellaan elättäen sillä p e r h e e n s ä nostamatta muita tukia vaikka sellaisiakin saisivat. Koska pitävät edes jostain ihmisarvon rippeestään kiinni.

Näissä työttömien mollaus- ketjuissa korostuu se kuinka työssäkäyvätkin ovat ihan pihalla työttömien elämästä. Mun mielestä se jos mikä on hämmästyttävää. Mutta eihän sitä kurjuutta ja jokapäiväistä rahan venyttämistä voi nähdä eikä ymmärtää koska itse ei siinä ole.

• Tykkää
Reactions: Softy
Kukaan joka on määräaikaisessa työssä ei saa lainaa. Miten sitten työtön.

Ja edelleen - k a i k k i työttömät eivät ole loisimassa kuten täällä usein sanotaan. Vaan todella etsivät ja hakevat töitä hyvinkin aktiivisesti. Monen muun kanssa. Ja koska niitä ei ole niin... Moni työtön kituuttaa myös vain ja ainoastaan sillä työttömyyskorvauksellaan elättäen sillä p e r h e e n s ä nostamatta muita tukia vaikka sellaisiakin saisivat. Koska pitävät edes jostain ihmisarvon rippeestään kiinni.

Näissä työttömien mollaus- ketjuissa korostuu se kuinka työssäkäyvätkin ovat ihan pihalla työttömien elämästä. Mun mielestä se jos mikä on hämmästyttävää. Mutta eihän sitä kurjuutta ja jokapäiväistä rahan venyttämistä voi nähdä eikä ymmärtää koska itse ei siinä ole.
Kun on ollut työtön ja saanut paritkin potkut. Ja opiskellut ja tehnyt kaiken (mm muutto) työn eteen. Ja aina saanut itsensä työllistettyä - on minulla tällä historialla varaa sanoa.

Ei ne työt itsestään ole tullut. Vaan se vaatii omaa aktiivisuutta sekä luopumista pilvilinna urahaaveista.

Se on vaatinut myös uhrauksia ja kitinän sijaan tekoja.

Mulla on varaa arvostella näitä hienohelmoja, elämäntapatyöttömiä.

Mua niin sapettaa tuo ajattelumalli: "kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi?" Kun ethän sä VOI ajatella sitä noin päin. Et vain voi. Siinä ei ole mitään järkeä. Jos Martin tarvitsee ajokortin saadakseen työpaikan, saadakseen rahaa, mahdollistaakseen paremman elämän itselleen ja perheelleen, niin.... no huoh! Niin ota nyt vaikka velkaa. Pikavippi. Syö pari kuukautta pelkkää kaurapuuroa ja säästä.

Mutta tuo ajattelutapa on se perinteinen vasemmistolainen, eli se että minulla ei ole ajokorttia tai vaikka keltaisia haalareita, se on yhteiskunnan vika. Sen takia niiden pitäisi ne kustantaa, koska muuten en tee töitä ja nostan tukia vaikka kiusallani. Miten ihmisen ajattelumalli voi vinksahtaa noin?

Tuolla on työttömiä jotka tekevät mitä vain saadakseen työtä. Ne on varmaan homobaarin edustalla tarjoamassa itseään, että vain saisivat rahoitettua sen vasaran ja nauloja, että voisi alkaa työkseen rakentamaan. Mutta sitten siellä on näitä pitkäaikaistyötön Martineja, joille pitäisi maksaa auto, asunto ja armanin puku, että hän menee töihin ja hyvää hyvyyttään ehkä lopettaa yhteiskunnan tukien nostamisen. Niin että kumpi on halvempaa, hä? Menenkö töihin? Voin jättää menemättäkin?
Eniten hämmästyttää se, että monet työttömät eivät itse tajua, että juuri tämä asenteellisuus on syy miksi heitä mollataan. Ja järjestelmän hyväksikäyttö on syynä siihen, että koko järjestelmää on pakko alkaa heikentämään. Aktiivimalli oli todella lievä askel, mutta koska sitä vastustetaan kynsin hampain, niin mitä todennäköisemmin on odotettavissa huomattavasti rajumpia kertaliikkeitä tulevaisuudessa perusturvan kaventamiseksi. Ja lopputulos on se, että eniten kärsivät ne joita varten järjestelmä eli vahva suomalainen sosiaalinen turvaverkko on rakennettu: ne joita elämä tilapäisesti kolhii. Elämäntapatyöttömät, laiskat ja ammattimaisesti työtä vieroksuvat löytävät edelleen keinot pysytellä kotona.

Ilmainen ajokortti pitää saada. Ei jumalauta. Röyhkeyden huippu on suomalainen työtön.

Suosittelisin jokaiselle nykyistä tukijärjestelmää kritisoivalle työttömälle kokeilemaan työttömän elämää muissa maissa, esim. Yhdysvalloissa. Meillä on asiat vielä toistaiseksi uskomattoman hyvin, kunnes ajokortti-martinit jauhavat järjestelmältä pohjan pois.

Ajokorttia varten saa lainaa pankistakin. Varaa ajan ja kertoo rehellisesti tilanteestaan, että "minä saan työpaikan, kunhan vain saan ajokortin". Minulla kyse ei ollut ajokortista, vaan eräästä muusta asiasta. Kyllä sen lainan keskustelemalla ja avoimuudella saa. Mitään "hömppälainaa" ei tietenkään työttömälle myönnetä, eli vaikka luottokorttia. Mutta 2000€ ajokorttia varten työpaikan takia, niin sen saa neuvottelemalla. Jos virkailijalla ei ole sitä mahdollisuutta valtuuksiensa puolesta myöntää, niin hän saa sen esimiehelleen.

Mutta eihän työtön halua lainaa, vaan rahaa. Ei se ole kivaa alkaa lyhentämään velkaa heti ensimmäisestä palkastaan. Tai onko se nyt niin kivaa edes saada koko työtä, kunhan tässä nyt keksin taas hyvän tekosyyn olla saamatta töitä.

Ja pikavippien ottaminen työttömälle ei ole mikään ratkaisu mihinkään. Se on viimeinen loukku kohti hyvin vakavia loppuseuraamuksia.

Olet pikavippivastaisen propagandan uhri. Todellisuudessa pikavippi on laina ihan siinä missä joku muukin. Vieläpä sellainen, jonka maksuaikaa on helppo pidentää.

Ongelmaksi se muuttuu vasta sitten, jos sen jättää pitkäaikaisesti maksamatta ja antaa eräpäivän tai eräpäivien paukkua. Mutta eihän järkevä ihminen tietenkään ota mitään lainaa jos hänellä ei ole jatkossa tiedossa sellaisia tuloja millä voi maksaa lainan takaisin.

Yhteistyössä