Nyt se sitten poistuu, subjektiivinen päivähoito-oikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvästisuomi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän se päivähoito-oikeus ollut kokonaan poistumassa, vaan sitä rajataan. Eli jos vanhempi on kotona, ei lapsi voi olla joka päivä täyttä päivää päiväkodissa. Kyllä varmaan tuo teidän suunnittelema 2 päivää viikossa 5h onnistuu! :)

[QUOTE="jeppistä";28947692]alle 3vuotiaan paikka ei ole päiväkodissa, mikäli vanhempi on kotona. siellä pienten osastolla on kyllä ihan varmasti huonommat oltavat kuin kotona. kotona saa enemmän huomiota kuin päikyssä.. terveisin 1-3vuotiaiden ryhmässä työskentelevä päiväkodin täti![/QUOTE]

Entä ne yli 3-vuotiaat?

Toki saa helpottaa arkea. Mutta olisitko valmis maksamaan siitä helpotuksesta myös todelliset kustannukset?
Ja mielestäni se, että hoitaa omat lapset kotona, kun itsekin on sielä, ei ole mitään sädekehän kiillotusta. Vaikka välillä rankkaa olisikin. Se on vaan arkea, lapsiperheen arkea. J

Arkea on sekin, että pyydetään apua ja on turvaverkkoja. Päivähoito on yksi osa sitä lapsiperheen turvaverkkoa.

Eilen joku ministeri sanoi tv:n keskustelussa että subjektiivinen hoito on todella tärkeä, että lapsi saa turvaa ja lämpimän aterian !Jos päivähoito pitää olla olemassa perus asioita varten niin jossakin on menty pieleen ja kovasti.Onko sellainen vanhempi kykenevä huolehtimaan lapsesta,jonka lapsella pitää olla päivähoitopaikka jotta saa turvaa ja ruokaa?vai mitähän tämä kyseinen poliitikko tarkoitti kyseisellä lausunnolla..

En nähnyt tuota ohjelmaa, mutta itselleni tuli mieleen, että mieluummin lapsi hoitoon päiväkotiin (jossa saa turvaa ja kunnon aterian) kuin epämääräisten, ehkä jopa vaihtuvien "baby sittereiden" hoiviin milloin minkäkin asian ajaksi. Kaikilla ei ole sellaista tuttujen hoitajien arsenaalia odottamassa, ja ainakaan itse en haluaisi bongailla lastenhoitajaa mistään kaupan ilmoitustaululta.

No, saattoi se ministeri toki tarkoittaa muutakin ja varmaan tarkoittikin...

[QUOTE="vieras";28948900]Eihän se päivähoito-oikeus ollut kokonaan poistumassa, vaan sitä rajataan. Eli jos vanhempi on kotona, ei lapsi voi olla joka päivä täyttä päivää päiväkodissa. Kyllä varmaan tuo teidän suunnittelema 2 päivää viikossa 5h onnistuu! :)[/QUOTE]

Käytännössähän rajattu päivähoito-oikeus ei ole enää subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mutta edelleen, minua vauvan kanssa "kotona" kotihoidontukikautena työtä tekevänä kiinnostaisi se, että katsottaisiinko minut siis työni suorittamispaikan sijainnin (=koti) perusteella kotiäidiksi eli en voisi saada esikoiselle kokopäiväistä paikkaa? Tällä hetkellä esikko ei ihan kokopäiväinen kyllä olekaan, mutta jos jossain vaiheessa katsoisin työni vuoksi sellaista tarvitsevani, ja jos en saisi, niin käytännössä se tarkoittaisi joko sitä, etten voisi tehdä työtäni tai sitten joutuisin laittamaan vauvan hoitoon myös :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28948934:
Käytännössähän rajattu päivähoito-oikeus ei ole enää subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mutta edelleen, minua vauvan kanssa "kotona" kotihoidontukikautena työtä tekevänä kiinnostaisi se, että katsottaisiinko minut siis työni suorittamispaikan sijainnin (=koti) perusteella kotiäidiksi eli en voisi saada esikoiselle kokopäiväistä paikkaa? Tällä hetkellä esikko ei ihan kokopäiväinen kyllä olekaan, mutta jos jossain vaiheessa katsoisin työni vuoksi sellaista tarvitsevani, ja jos en saisi, niin käytännössä se tarkoittaisi joko sitä, etten voisi tehdä työtäni tai sitten joutuisin laittamaan vauvan hoitoon myös :(

Tuo onkin kinkkisempi tilanne enkä tiedä löytyykö siihen vastausta tältä palstalta. Luulisi, että lapsi voi olla koko päivän hoidossa, mikäli vanhempi tekee töitä kotona. Tällaisia vanhempia on kuitenkin aika paljon, joilla on esim. oma yritys kotinsa tiloissa. Pakkohan lapsen on silloin olla hoidossa, jos vanhemmalla on esim. asiakkaita koko päivän. Sun tilannetta on toki vaikea tietää, kun vauvaa voit hoitaa työn ohessa. Luulisi, että sillä ei ole kuitenkaan vaikutusta isomman sisaruksen päivähoito-oikeuteen.

Mutta tämä kaikki on vain luuloa ja pohdintaa. Mitään oikeaa tietoa ainakaan mulla ei tästä ole...

Vastaan, vaikket minulta kysynyt.

Onhan se selvää, että kaikenlaisia perheitä on olemassa. Jos vanhemmat eivät kykene antamaan lapsille ruokaa ja turvaa, niin ei ratkaisu tähän ole päivähoito. Sehän vain vahvistaa vanhempien toimintaa. Jos vastuuta ei koskaan tarvitse itse ottaa, niin vaikea siitä oravanpyörästä on eroonkaan päästä.

Tämähän on selkeä lastensuojeluasia. Silloin ehkä olisi järkevämpi miettiä lastensuojelu- ja perhetyön kehittämistä. Ennaltaehkäisy tässäkin voisi olla kova juttu. Mitään huostaanottoa en siis tarkoita.

Ensimmäinen asia mitä lastensuojelussa tehdään, on nimenomaan se, että elämänhallintaongelmaisten vanhempien lapset määrätään sinne päivähoitoon mikäli eivät siellä jo ole.
Monessa tapauksessa se päivähoitopaikan olemassaolo ja saaminen myös ennaltaehkäisee lastensuojelutarpeen juuri siksi että paikan on saanut jo ennen kuin ongelmat kärjistyvät siihen pisteeseen että hoitopaikan saaminen on lastensuojelun kautta tehtävä avohuollon tukitoimenpide joka on nykyäänkin leimaavaa, minkä lisäksi lastensuojelun asiakkkaksi päätyminen on pitkällinen prosessi johon harva hakeutuu vapaaehtoisesti.
Päiväkoti on usein myös ensimmäinen taho joka ottaa yhteyden lastensuojeluun, koska hoidossa on tähän asti usein nähty melko pitkälliseltä ajalta lapsen kokonaistilanne, mihin ei utelias naapuri tai lasta kerran vuoteen näkevä neuvolan terveydenhoitaja pysty.
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittaminen on typerintä mitä pitkiin aikoihin kukaan on päähänsä saanut.

subjektiivisen oikeuden rajaaminen on fiksuinta mitä on tehty pitkään aikaan.Olisi vaan pitänyt rajata vielä tiukemmin.Nämä sosiaali huollon tapaukset aivan varmasti tulevat sen hoitopaikan saamaan jatkossakin ja toivottavasti muutakin apua koska tämä ei yksinään ongelmia ratkaise.Nyt on mammat vaan näiden varjolla höyryämässä, kun joutuvat itse omansa hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja oma lehmä ojassa;28949379:
subjektiivisen oikeuden rajaaminen on fiksuinta mitä on tehty pitkään aikaan.Olisi vaan pitänyt rajata vielä tiukemmin.Nämä sosiaali huollon tapaukset aivan varmasti tulevat sen hoitopaikan saamaan jatkossakin ja toivottavasti muutakin apua koska tämä ei yksinään ongelmia ratkaise.Nyt on mammat vaan näiden varjolla höyryämässä, kun joutuvat itse omansa hoitamaan.

Itse asiassa ei, koska suurin osa perhevapailla olevien vanhempien lapsista on hoidossa vain osa-aikaisesti. Eli heidän tilanteensa tuskin muuttuu mihinkään - osa-aikaiseen hoitopaikkaanhan oikeus tuossa suunnitellussa uudistuksessa olisi edelleen.

[QUOTE="jepjep";28948263]Vituttaako kun toisilla on rahaa? :) meillä tehdään kylläkin ruoat itse eikä virikesyistä ole viety lapsia hoitoon, mutta mitä ihmeen vikaa on matkustella tai ostaa laadukkaita vaatteita?[/QUOTE]

miksi vituttaisi? Itse olen töissä :) taisi sinulta mennä tuo jutun pointti ihan yli hilseen :D

Alkuperäinen kirjoittaja hyvästisuomi;28944067:
Lepää rauhassa, subjektiivinen päivähoito-oikeus - Kulttuuri - Helsingin Sanomat

Eli kun saamme toisen lapsen, sisko joutuu kokopäiväisesti olemaan kotona. Olimme alun perin suunnitelleet, että esikoinen olisi kaksi päivää viikossa 5 tuntia tarhassa, jotta paikka säilyisi ja pääsisi leikkimään ikätovereiden kanssa. Vaan ei enää. Esikoisemme joutuu eristäytymään väsyneen äitinsä kanssa kotiin, koska tarhan pihalle ei voi mennä leikkimään, kun se on auki. Kiitos taas tästäkin Suomen Valtio. Tähän vielä tiemaksut seuraavaksi päälle, ettei meillä varmasti ole jatkossa edes rahaa liikkua kodista lasten kanssa sukuloimaan.
Tämän päätöksen tarkoitus taisikin olla vähentää lasten syntyvyyttä, jotta saadaan lisää maahanmuuttajia suomeen elätettäväksi.

asutteko te jossain perähikiällä missä ei oo ihmisiä eikä mitään muuta paikkaa hankkia kavereita kuin päiväkoti? :O

asutteko te jossain perähikiällä missä ei oo ihmisiä eikä mitään muuta paikkaa hankkia kavereita kuin päiväkoti? :O

Tuleeko sinulle jotenkin yllätyksenä, että kaikki ihmiset eivät asu Helsingissä tai suurempien kaupunkien keskustojen liepeillä? Luuletko, että jokaikinen lapsiperhe majoittuu kerros- tai rivitalokompleksiin, jossa on muita lapsiperheitä vieri vieressä? Kuvitteletko, että kaikki kunnat ja kyläpahaset järjestävät saman määrään toimintaa (perhekerhot, kahvilat, muskarit, mammatapaamiset, puistotoimintaa, tai niitä leikkipuistoja ylipäätään..) kuin sinun ympäristössäsi on?

Kyllä mä nyt oon alkanu ihmettelee miten minusta on tullut ihan normaali ja elämässä pärjäävä, koulutettu ihminen, kun olen ennen esikoulua ollut kotihoidossa ja käynyt vain seurakunnan kerhossa pari kertaa viikossa...

[QUOTE="vieras";28950416]Kyllä mä nyt oon alkanu ihmettelee miten minusta on tullut ihan normaali ja elämässä pärjäävä, koulutettu ihminen, kun olen ennen esikoulua ollut kotihoidossa ja käynyt vain seurakunnan kerhossa pari kertaa viikossa...[/QUOTE]

Tuohon lisätäkseni mä en käynyt edes esikoulua,
enkä muuten srk-kerhoakaan.
Eikä meidän naapurissa asunut muita samanikäisiä lapsiakaan,
ja silti minusta tuli normaali ja elämässä pärjäävä, koulutettu ihminen :)

[QUOTE="tellervo";28950423]Tuohon lisätäkseni mä en käynyt edes esikoulua,
enkä muuten srk-kerhoakaan.
Eikä meidän naapurissa asunut muita samanikäisiä lapsiakaan,
ja silti minusta tuli normaali ja elämässä pärjäävä, koulutettu ihminen :)[/QUOTE]

Oletko kuinka sosiaalinen?

[QUOTE="vieras";28950396]Tuleeko sinulle jotenkin yllätyksenä, että kaikki ihmiset eivät asu Helsingissä tai suurempien kaupunkien keskustojen liepeillä? Luuletko, että jokaikinen lapsiperhe majoittuu kerros- tai rivitalokompleksiin, jossa on muita lapsiperheitä vieri vieressä? Kuvitteletko, että kaikki kunnat ja kyläpahaset järjestävät saman määrään toimintaa (perhekerhot, kahvilat, muskarit, mammatapaamiset, puistotoimintaa, tai niitä leikkipuistoja ylipäätään..) kuin sinun ympäristössäsi on?[/QUOTE]

Ei ole kuin omasta viitseliäisyydestä kiinni järjestää tapaamisia muiden lapsiperheiden kanssa,oletan että siellä perähikiällä on lapsi perheitä jos siellä on päiväkotikin.

[QUOTE="vieras";28950458]Mitä jos muut lapset ovat päivisin siellä päiväkodissa? Onko lapsi päivät pitkät vanhempansa seurassa? Siitä ei oikeasti hyvä seuraa.[/QUOTE]:laugh:

Niin, ajatella. Entisaikoina maaseudulla ja muuallakin lapsista kasvoi täysin yhteiskuntakelvottomia yksilöitä koska joutuivat viettämään ison osan lapsuudestaan KOTONA. Miten hirveä kohtalo lapselle. :(

Menee välillä usko ihmiskuntaan kun tätä palstaa lukee. Tai no, ei välillä vaan päivittäin.

Ei ole kuin omasta viitseliäisyydestä kiinni järjestää tapaamisia muiden lapsiperheiden kanssa,oletan että siellä perähikiällä on lapsi perheitä jos siellä on päiväkotikin.

Mahtaisikohan kh-tukeen saada kilometrikorvauksen, kun joutuu ajelemaan ympäri naapurikyliä ja kaupunkeja leikkitoverien perässä :D

Eikä tarvitse kantaa huolta minun lapsestani tai hänen sosiaalisuudestaan. Hän aloitti kyllä päivähoidossa alle kaksivuotiaana ja kävi siellä vuoden, kunnes jäi kanssani kotiin (äitiysloma) ja minulla on mahdollisuus käyttää autoa ja piipahtaa silloin tällöin jonkun (äiti) ystäväni luona. Tosin vauvan synnyttyä ei ole kovin usein jaksanut lähteä ajelemaan, kun pienin ei oikein viihdy autossa (lue: huutaa suoraa huutoa, jos ei nuku) ja etäisyydet ovat pitkiä.

Koitan vain ajatella, että kaikilla ei ehkä ole äitiystäviä lähimainkaan, tai autoa käytössä. Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista, se täällä unohdetaan usein. Huudetaan vaan, että kun minulla näin niin sinullakin on sitten mentävä näin.

:laugh:

Niin, ajatella. Entisaikoina maaseudulla ja muuallakin lapsista kasvoi täysin yhteiskuntakelvottomia yksilöitä koska joutuivat viettämään ison osan lapsuudestaan KOTONA. Miten hirveä kohtalo lapselle. :(

Menee välillä usko ihmiskuntaan kun tätä palstaa lukee. Tai no, ei välillä vaan päivittäin.

Niin, entisaikoina... Kuvitella sentään maailma on hiukan muuttunut. Eivät nuo entisaikojen lapset "joutuneet" myöhemmällä iällä työelämään missä vain ryhmätyötaitoiset ja sosiaaliset yksilöt pärjäävät. Ihan yhtä mörökölleinä pärjäsivät koko elämänsä.

[QUOTE="vieras";28949154]Ensimmäinen asia mitä lastensuojelussa tehdään, on nimenomaan se, että elämänhallintaongelmaisten vanhempien lapset määrätään sinne päivähoitoon mikäli eivät siellä jo ole.
Monessa tapauksessa se päivähoitopaikan olemassaolo ja saaminen myös ennaltaehkäisee lastensuojelutarpeen juuri siksi että paikan on saanut jo ennen kuin ongelmat kärjistyvät siihen pisteeseen että hoitopaikan saaminen on lastensuojelun kautta tehtävä avohuollon tukitoimenpide joka on nykyäänkin leimaavaa, minkä lisäksi lastensuojelun asiakkkaksi päätyminen on pitkällinen prosessi johon harva hakeutuu vapaaehtoisesti.
Päiväkoti on usein myös ensimmäinen taho joka ottaa yhteyden lastensuojeluun, koska hoidossa on tähän asti usein nähty melko pitkälliseltä ajalta lapsen kokonaistilanne, mihin ei utelias naapuri tai lasta kerran vuoteen näkevä neuvolan terveydenhoitaja pysty.
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittaminen on typerintä mitä pitkiin aikoihin kukaan on päähänsä saanut.[/QUOTE]

Lastensuojelullisena tukitoimena päivähoito on mahdollista jatkossakin. Eihän siitä ollut kyse.

Lastensuojelun ja perhetyön kehittämisellä tarkoitin kuitenkin sitä, että ennaltaehkäisevä työ alkaisi jo ennen kuin perhe on siinä pisteessä, että lapsi tarvitsee päivähoitoa lastensuojelullisista syistä. Päiväkoti-iän jälkeen lapsi menee kouluun, eikä se vanhempien elämänhallinta ole välttämättä muuttunut yhtään sen paremmaksi.

[QUOTE="vieras";28950501]Niin, entisaikoina... Kuvitella sentään maailma on hiukan muuttunut. Eivät nuo entisaikojen lapset "joutuneet" myöhemmällä iällä työelämään missä vain ryhmätyötaitoiset ja sosiaaliset yksilöt pärjäävät. Ihan yhtä mörökölleinä pärjäsivät koko elämänsä.[/QUOTE]

Minun mieheni on juuri tuollainen maaseudulla kasvanut. Todella vähän oli ikäistään seuraa alle kouluikäisenä. Ei ole millään tavalla sosiaalisilta taidoiltaan heikompi, kuin muutkaan. Ehkä jopa keskivertoa sosiaalisempi. Korkeasti koulutettu on ja hyvässä työssä. Paljon matkustelee työn puolesta. Ei todellakaan ole mikään mörökölli :D

Samoin minä. Minulla oli kyllä muutama kaveri naapurissa, mutta en ole kerhoissa tai muissa käynyt. Jos pyytäisi työkavereitani arvioimaan sosiaalisuuttani asteikolla 1-10, niin uskon suurimman osan vastaavan jotain väliltä 8-10.

Uskon, että lapsuus on kasvattanut minusta sellaisen, että osaan olla myös yksin. Ei koskaan kaadu seinät päälle, vaikka olisin paljon kotona.

[QUOTE="vieras";28950444]Oletko kuinka sosiaalinen?[/QUOTE]

En ole se, keneltä kysyt, mutta vastaan omasta puolestani: en käynyt edes eskaria. Sosiaalinen olen siinä missä muutkin.

Ja päiväkoteja nähneenä voin paljastaa sinulle ja kaikille muille, mitä "sosiaalisuus" siellä on: lapset tekevät päivittäin kaikkensa, että selviävät mustelmitta rytäkästä. Henkisiä mustelmia tulee joka päivä, kun lapset yrittävät jaksaa kaverien ylitarjonnasta tai alitarjonnasta huolimatta. Jatkuvaa kyynärpäätaktiikka, että saavat huomionmurusia vähiltä aikuisilta. Kilpaillaan koko ajan kaikesta ja itketään, kun ei saadakaan olla ensimmäinen. Ryhmissä on usein lapsia, jotka eivät missään tapauksessa kuuluisi normaaliryhmiin, ja nämä kiristävät kaikkien toisten lasten hermot äärimmilleen. Pelottavat ja itkettävät pienempiä ja ärsyttävät kaikkia muita.

Kesäkuussa ennen lomia lapset ovat säälittävää katsottavaa. Isoille pojillekin tulee itku, kun on eivät enää jaksa toisiaan. Jatkuvasti joku on jossain päin kolmas pyörä.

Niin, ja iso osa lapsista, joille päiväkoti ei olisi sopiva paikka, vetäytyy kaiken rumban keskellä omiin oloihinsa kuin simpukat kuoreensa. Se on heidän selviytymiskeinonsa :(

[QUOTE="vieras";28950501]Niin, entisaikoina... Kuvitella sentään maailma on hiukan muuttunut. Eivät nuo entisaikojen lapset "joutuneet" myöhemmällä iällä työelämään missä vain ryhmätyötaitoiset ja sosiaaliset yksilöt pärjäävät. Ihan yhtä mörökölleinä pärjäsivät koko elämänsä.[/QUOTE]:laugh:

Get fucking real.