Nyt selkis miksi palstalla on niin paljon kotiäitejä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tuo on osin totta. Kun mä olin kotihoidon tuella ja mies työtön nii saatiin monenlaisia tukia ja jäi x summa rahaa käyttöön/kk. Sit ku mies sai vakipaikan pienipalkkaiselta alalta nii menetettiin kaikki tuet ja kotihoidontuen hoitolisäkin pieneni reilusti, nii laskin, että meille ei jää yhtään sen enempää rahaa käyttöön kuin sillon kun mies oli työtön. Sitten kun minä menen taas takas töihin(mulla on vakipaikka oottamassa) nii sitten tilanne toki jo muuttuu radikaalisti, mutta näillä nykyisillä eväillä se olis rahatilanteen puolesta ihan se ja sama että onko mies töissä vai työtön, rahaa ei jää yhtää enempi käteen. MUTTA on se silti vaan ihanaa maksaa laskuja omin käsin tienatuilla rahoilla!!! Mä nyt tietty saan vielä kotihoidontukea, mutta menen ens vuoden puolella takas töihin.

[QUOTE="ccc";23353284]Jokaiselle ihmiselle on terveellisempää vastata itse omasta ja perheensä elannosta. Loputon sossuelättinä eläminen ei ole kenenkään etu.
Ja mikä on vaihtoehto, kun kassa on ollut jo pitkään tyhjä? 20% otettu tänäkin vuonna syömävelkaa. Luuletko, että seinä ei tule jossain vaiheessa vastaan? Rahoittajat eivät kysele, että koskas kassavirta kääntyy takaisin?
Kyllä se nyt on niin, että tulonsiirtojen aika alkaa olemaan lopussa. julmaa tai ei.[/QUOTE]

niin eli myönnätkö että julmaa on? Turha puhua mistään sivistysvaltiosta tai hyvinvointivaltiosta.

ällöttävää tuommoinen iloitseminen, heikompiosaisten jo kurjan elämän kurjistamisesta sen varjolla, että joku todella harvinainen yksilö vapaaehtoisesti jää tuille.

Kyllä varmaan itsekin keksit monia muitakin leikkauskohteita kuin heikompiosaisten tuet. Jos et niin olet vain todella k*sipää. siis todella monia, sitäpaitsi ansiosidonnaisistahan me voimme aloittaa sen tukien leikkaamisen, koska niihinhän ne keskituloisten verorahat menevät, eikä köyhille, mutta tämän varmaan tiesitkin kun niin valistunut olet?

Itse en kommentoinut muuten mitenkään sosiaalitoimen myöntämiä tukia, sehän on vain järjestelykysymys, kuka mitäkin myöntää. Tukia saa muualtakin kuin sossusta ja se on valtion tahto, että kaikki eivät kelan tuilla pärjää ja että sossun puoleen moni kääntyy.

Mun ei kannattaisi olla kotona (vakkarityö odottaa ja palkka oli ennen äitiyslomaa 4150e/kk, nyt siihen lienee tullut taas jotain korotuksia). Tällä hetkellä kotona minimi kotihoidontuella ilman mitään korotuksia (5-vuotiaasta sisaruksestakaan en saa mitään, kun se käy kunnallisessa päiväkodissa kolmena päivänä viikossa 4 tuntia). Mutta kun näitä asioita ei lasketa rahassa. Isompi kaipaa tuon päiväkodin saadakseen ikäistään seuraa (vaikka se kalliiksi meille tuleekin, kun maksetaan siitä täys hinta ja lisäksi menetetään kotihoidontuen sisaruslisä) ja 1,5-vuotiaan paikka taas on vielä kotona.

Kannustinloukusta on puhuttu 90-luvun jälkeen aika ajoin, mutta varsin vähän tehty asialle. Vielä 80-luvulla tukien varassa (= äitiyspäiväraha, kotihoidontuki, lapsilisät) sai kyllä elää, jos ne riittivät elämiseen. Jos eivät riittäneet, sossusta ei työkykyinen ja työikäinen saanut mitään vaan oikea osoite oli silloin työpaikka. Äitiysloma ja vanhempainvapaa olivat oikeis eivätkä velvollisuus, joten sossusta saivat rahaa vain ne, jotka eivät työntekoon kyenneet. 80-luvulla oli myöskin verotuksessa lapsivähennys ja yh-vähennys, joten pienelläkin palkalla olevan oli kannattavampaa käydä töissä kuin elää tukien varassa.

90-luvun lama muutti tilanteen, sillä töitä ei enää ollutkaan kuten ennen. Toimeentulotuen hakemista ei pidetty enää hävettävänä, koska varsin moni rehti ja reipas suomalainen joutui niin tekemään. Vaikka sen jälkeen noususuhdanne alkoikin, asenteet olivat muuttuneet ja tukia pidettiin ikäänkuin saavutettuna etuna ja palkaksi ajateltiin enää vain se osa, mikä menetettyjen tukien, työmatkojen ja päivähoitomaksujen jälkeen jäisi käteen. Jos se oli plus miinus nolla tai muutama hassu satanen, niin töihin ei kannattanut lähteä.

vielä vähemmän kannattaa yksinhuoltajan muuttaa lapsineen yhteen hyvätuloisen miehen kanssa mikäli sattuu olemaan töissä matalapalkka-alalla.
siinä vaiheessa kun muuttaa uuden puolison kanssa yhteen, pelkät päivähoitomaksut vievät miehen tulojen vuoksi lähes puolet nettopalkasta, asumistukea ei saa ollenkaan, lapsilisän yksinhuoltajakorotuksetkin lähtevät. joutuu miehen elätettäväksi, itsellä riittää rahat vain päivähoitomaksuihin että pääsee töihin ja sen jälkeen käteen jää muutamia satasia. hyvästi itsenäisyys ja kyky elättää omia lapsiaan.
mulla on mies joka ei valita sitä että joutuu elättämään käytännössä mut ja toisen miehen lapset. itseäni hävettää.

isoimmat palkat alas, pienimmät ylös ja onnettomimmat tuet sen verta ylös, että ihmisarvoinen elämä toteutuu esim. vammaisilla ja työkyvyttömillä ja sairailla.

Oletko kuullut koskaan sellaista termiä kuin palkanmaksuvara? Isoimpia palkkoja maksetaan yleensä aloilla, jotka tuottavat hyvin, eli niillä on varaa maksaa myös niitä korkeampia palkkoja. Pienempiä palkkoja maksetaan taas esim. kunnallisissa tehtävissä, jossa palkat maksetaan verorahoista.

Se minusta on kyllä valtavan väärin, että esim. kaupan alalla enään harvalla on nykyään täydet työviikot - vaan useilla ihmisillä on työsoppari 0 -37,5 tuntia - elä sitten niillä 0 tunneilla, ja toistakaan työtä ei voi ottaa vastaan.

Yhteistyössä