nyt sytytämme kynttilän...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aniida

Aktiivinen jäsen
08.02.2007
1 293
0
36
auttakaas, te äidit viisaimmat.

miten menee joululaulun sanat? se alkaa jotenkin näin " nyt sytytämme kynttilän, se liekkiin leimahtaa..."

ja sitten on joku toinen joululaulu jossa puhutaan soittorasiasta? tietääkö kukaan.

Kun meidän kaksi vuotias laulaa niitä, ja hermostuu kun ei osaa ja mä en juuri noita tiedä. Tai kynttilälaulun tiedän, en muista vaan saoja tota enempää ja soittorasialaulusta en ole kuullutkaan...

Virsi 13

Emmy Köhler 1898

1.
Nyt sytytämme kynttilän,
se liekkiin leimahtaa.
Me odotamme Jeesusta,
seimessä nukkuvaa.

2.
Nyt syttyy toinen kynttilä
ja valo laajenee.
Suo Isä tänne Jeesuksen,
se hetki lähenee.

3.
Nyt loistaa kolmas kynttilä,
niin kirkas, kutsuva.
Oi, kohta meille kuningas
jo syntyy tallissa.

4.
Nyt syttyy neljäs kynttilä,
jo joulu sarastaa.
Me odotamme Jeesusta,
hän kaikki pelastaa.

Sigurd Muri 1963. Suom. Anna-Maija Raittila 1983.
Virsikirjaan 1986.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Virsi 13

Emmy Köhler 1898

1.
Nyt sytytämme kynttilän,
se liekkiin leimahtaa.
Me odotamme Jeesusta,
seimessä nukkuvaa.

2.
ja valo laajenee.
Suo Isä tänne Jeesuksen,
se hetki lähenee.

3.
niin kirkas, kutsuva.
jo syntyy tallissa.

4.
jo joulu sarastaa.
Me odotamme Jeesusta,
hän kaikki pelastaa.

Virsikirjaan 1986.

http://64.233.183.104/search?q=cache:-FUe0POoTQ0J:www.evl.fi/kkh/to/kjmk/virsikirja1986/011-020.doc+nyt+sytyt%C3%A4mme+kynttil%C3%A4n,+se+liekkiin+leimahtaa&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi

"Nyt sytytämme kynttilän,
se liekkiin leimahtaa.
Me odotamme Jeesusta
seimessä nukkuvaa.

ja valo laajenee.
Suo Isä tänne Jeesuksen,
se hetki lähenee.

Nyt loistaa kolmas kynttilä
niin kirkas, kutsuva.
Oi, kohta meille kuningas jo
syntyy tallissa.

Nyt syttyy neljäs kynttilä
jo joulu sarastaa.
Me odotamme Jeesusta,
hän kaikki pelastaa."

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
auttakaas, te äidit viisaimmat.

miten menee joululaulun sanat? se alkaa jotenkin näin " nyt sytytämme kynttilän, se liekkiin leimahtaa..."

ja sitten on joku toinen joululaulu jossa puhutaan soittorasiasta? tietääkö kukaan.

Kun meidän kaksi vuotias laulaa niitä, ja hermostuu kun ei osaa ja mä en juuri noita tiedä. Tai kynttilälaulun tiedän, en muista vaan saoja tota enempää ja soittorasialaulusta en ole kuullutkaan...

ei se soittorasialaulu ole joululaulu, mutta tiedän mitä tarkoitat, en vain itsekään enää muista sanoja

Pikagoogletuksella selvisi, että " Nyt sytytämme... " on virsi! Löytyy siis Virsikirjasta, nro 13. Ulkoa muistan tuohon vain toisen värssyn, joka kuuluu : "Me odotamme Jeesusta, seimessä nukkuvaa " .

Tuo soittorasia- laulu saattaisi olla englantilainen, jossa lauletaan toistamalla monta kertaa ja aina yksi lahja kertikseen lisäten, mitä kaikkia lahjoja rakas tuo puolisolleen. Mutta tämä siis ihan vaan arvaus, en tiedä laulatettaisiinko lapsilla tuota laulua enkä muista se nimeä suomeksi enkä enkuksi.

Onko se tämä?

Suljen ihanan soittorasian,
kierrän lauluni kippuraan.
Muiston mukavan taskuun taputan,
siihen saakka kun tavataan.
Kiitän, kumarran, niiaan, vilkutan,
pian taas yhdessä laulellaan.
Tral-lal-la-la-laa, tral-lal-la-la-laa,
tral-lal-la-la-lal-lal-lal-laa. Kiitos vaan!

http://64.233.183.104/search?q=cache:9ZMxEXPsy40J:www.kolumbus.fi/kalin/muskari.htm+suljen+ihanan+soittorasian&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi

Suljen ihanan soittorasian,
kierrän lauluni kippuraan.
Muiston mukavan taskuun taputan,
siihen saakka kun tavataan.
Kiitän, kumarran, niiaan, vilkutan,
pian taas yhdessä laulellaan.
Tral-lal-la-la-laa, tral-lal-la-la-laa,
tral-lal-la-la-lal-lal-lal-laa. Kiitos vaan!

tää se vois olla, tyttö osaa siihen ne käsillä tehtävät leikit, mutta ei muista kuin "suljen soittorasian..."

kiitos kaikille :)

ja nyt tiiän miks en itse muistanu tuota kynttilälaulua, on niin jeesus painotteinen ettei mulle mieluinen, mutta jos tyttö tykkää, niin sitä sitte meillä tänä jouluna lauletaan... :)

ja nyt tiiän miks en itse muistanu tuota kynttilälaulua, on niin jeesus painotteinen ettei mulle mieluinen, mutta jos tyttö tykkää, niin sitä sitte meillä tänä jouluna lauletaan... :)
No on se nyt kumma, jos syntymäpäivillä laulettaisiin jostain muusta, kuin päivänsankarista!
Jouluahan vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi, miksi edes vietät joulua, jos Jeesus tökkii?
Kannattaa muuttaa asennettaan ja suhdettaan Jeesukseen, se on ihan elämän kysymys pitemmän päälle...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No on se nyt kumma, jos syntymäpäivillä laulettaisiin jostain muusta, kuin päivänsankarista!
Jouluahan vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi, miksi edes vietät joulua, jos Jeesus tökkii?
Kannattaa muuttaa asennettaan ja suhdettaan Jeesukseen, se on ihan elämän kysymys pitemmän päälle...
kiitos neuvosta.
joulua on kuitenkin vietetty myös pakannallisessa kulttuurissa ennen kristinuskontuloa Suomeen :) miellä jeesus ei kuulu jouluun piste.
terv. pakana

Tuota virttä en muista kirkossa lauletun 80-luvulla, mutta jouluun se kuului. Muutama koulukaverini ja yksi luokkakaverini lauloivat sitä vuorolauluna joulujuhlayleisön edessä.

Virsi 13

Emmy Köhler 1898

1.
Nyt sytytämme kynttilän,
se liekkiin leimahtaa.
Me odotamme Jeesusta,
seimessä nukkuvaa.

2.
ja valo laajenee.
Suo Isä tänne Jeesuksen,
se hetki lähenee.

3.
niin kirkas, kutsuva.
jo syntyy tallissa.

4.
jo joulu sarastaa.
Me odotamme Jeesusta,
hän kaikki pelastaa.

Virsikirjaan 1986.

Yhteistyössä