nyt tarvin oikeasti neuvoja!! (alkoholiongelmaan liittyen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mies lähti eilen kavereidensa kanssa viihteelle. Mies tuli sit yöllä kotiin ja oli aivan umpihumalassa. Mua alkoi jo siinä vaiheessa suuttuttaamaan, koska miehellä aina karkaa ns. mopo käsistä, kun lähtee jonnekin.. Eilenkin lupasi ettei juo muuta kuin 3 olutta mitä itsellä oli mukana..
Nyt sitten aamulla kun mies heräs pyysi,et tulisin hänen kanssaa hetkeksi aikaa juttelemaan ja minä jo olin aivan kauhusta kankeana,et on pettänyt tms..
Mut mies tunnusti,et on alkoholisti :0 Minä olin aivan hämilläni, koska en ole huomannut mitenkään kovin suurta alkoholin käyttöä. Mies tunnusti,et joka ilta kun minä menen lasten kanssa nukkumaan, hän alkaa juomaan.. Tuntui tiedättekö aivan uskomattomalta.. Mies pyysi,et autan häntä, mut miten minä pystyn auttamaan..

Mun mies myös itse tiedostaa olevansa alkoholisti ja ei tosin kyllä piilottele juomistaan eikä vedä mitään perskännejä joka ilta vaan juo muutaman lähes joka ilta. on myös puhut mulle että haluaa vähentää juomista eikä siihen itse yksin pysty. sen mä olen tehnyt että jos pyytää minua tuomaan muutaman oluen en tuo saa hakea itse jos on pakko saada (en voi pakottaa toista olemaan juomatta) vähän alltoillen menee tämä juominen nykyään, välillä on hyviä kausia että juo vähän välillä huonoja kausia että tuntuu ettei sellasta päivää oo näköpiirissä ettei illalla pullo olis kädessä

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Mun mies myös itse tiedostaa olevansa alkoholisti ja ei tosin kyllä piilottele juomistaan eikä vedä mitään perskännejä joka ilta vaan juo muutaman lähes joka ilta. on myös puhut mulle että haluaa vähentää juomista eikä siihen itse yksin pysty. sen mä olen tehnyt että jos pyytää minua tuomaan muutaman oluen en tuo saa hakea itse jos on pakko saada (en voi pakottaa toista olemaan juomatta) vähän alltoillen menee tämä juominen nykyään, välillä on hyviä kausia että juo vähän välillä huonoja kausia että tuntuu ettei sellasta päivää oo näköpiirissä ettei illalla pullo olis kädessä

Minun mieheni kans sanoi,et joka ilta juo yleensä 3-4 pulloa ei siis mitään perskännejä vedä. Viikonloppuisin juo yleensä enemmän.Mut viikonloppuisinkin alkaa juomaan vasta sitten kun lapset nukkuu, koska minä en voi mitenkään hyväksyä alkoholin suurta käyttöä. Saunaoluen/siiderin ymmärrän ja lasten nähden juomista en hyväksy ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minun mieheni kans sanoi,et joka ilta juo yleensä 3-4 pulloa ei siis mitään perskännejä vedä. Viikonloppuisin juo yleensä enemmän.Mut viikonloppuisinkin alkaa juomaan vasta sitten kun lapset nukkuu, koska minä en voi mitenkään hyväksyä alkoholin suurta käyttöä. Saunaoluen/siiderin ymmärrän ja lasten nähden juomista en hyväksy ollenkaan.

Tiedän tunteen mä en itse juo juuri ollenkaan ja aina kun yhdessä jonnekkin mennään niin mies ja kaverit vetää kännit ja joo minä ajan.. viimeaikoina on alkanu liveästi ottaa päähän se et saa aina katella kun toiset juo. päivisin juo munkin mies tosi harvoin. illat sitten ihan toinen asia.

Tosi hyvä, jos mies pystyy myöntämään ongelmansa. Siitähän se paraneminen alkaa. Vois siis kuvitella, ettei olis kovaa kynnystä mennä esim. AA:han tai muuhun ryhmään, josta sais tukee. Oma vaimo voi tukea tiettyyn rajaan asti, mut ulkopuolinen apu on kumminkin parempi olla olemassa, siihen ei liity kaikkea muuta (lapsia, rakkautta, yhteistä omaisuutta jnejnejne), mitä vaimoon liittyy.

Et sä voi häntä auttaa. hänen on itse tehtävä työ. Tukea ja ymmärtää voit.
Jotenkin tuntuu, että oot ajanut miehes tuohon salajuopotteluun ("lasten nähden juomista en hyväksy ollenkaan." )
Mitä pahaa siinä on, jos lasten nähden juo sen saunakaljansa?
Mutta koska sun asenne on tuo, taitaa olla parempi pitää nollalinja.

Alkuperäinen kirjoittaja jopo:
Jotenkin tuntuu, että oot ajanut miehes tuohon salajuopotteluun ("lasten nähden juomista en hyväksy ollenkaan." )

Siis saa sen saunakaljan juoda lasten nähden, mut mitään perseen vetämistä en hyväksy lasten nähden..

Tiedän tunteen mä en itse juo juuri ollenkaan ja aina kun yhdessä jonnekkin mennään niin mies ja kaverit vetää kännit ja joo minä ajan.. viimeaikoina on alkanu liveästi ottaa päähän se et saa aina katella kun toiset juo. päivisin juo munkin mies tosi harvoin. illat sitten ihan toinen asia.

Juuri tämän takia me miehen kanssa käydään yhdessä missään tosi harvoin, koska mies ei pysty/osaa lähteä minnekään ilman et siihen liittyisi alkoholi

Toihan on tosi hyvä et myöntää ongelman. Meillä ei kuulemma ole mitään ongelmaa. Mies vetää pe-su välillä jo to asti kuin pesusieni. su pikkasen vaan tissuttelee ku ma pitää mennä töihin. Se juominen tosiaan ottaa aivoon.

Alkuperäinen kirjoittaja jopo:

Ei alkoholistia kukaan aja juomaan ,kaikkein vähiten ap.Ap:n asenne rajoittaa juomista mikä on hyvä. Alkoholisti keksii aina hyvän syyn juoda ja mielellään syyttelee sittä muita ( ap:n mies ei kuitenkaan sitä tee)

Alkoholisti ei tarkoita sitä että pitää juoda joka ilta tai vetää aina perskännit. Alkoholisteiksi usein ihmiset ajautuu huomaamattaan, nautitaan joka ilta pari kolme lasia viiniä ja sit ei nää osatakkaan olla ilman, alkoholin sietokyky lisääntyy ja tarvitsee aina vain isompia määriä.

Viini mielletään miedoksi alkoholijuomaksi vaikka se on melkein kolmekertaa vahvempaa kuin keski olut. Kun juo pari lasia viiniä niin se äkkiä vastaa sixpäkkiä olutta ja sit ollaan vain iltaisin ja ruoan kanssa juotu parilasia viinä.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
et ole huomannut miehesi juomista? Miten se oikein on mahdollista jos samassa taloudessa asutte? Missä se sitten ne oluensa pitää piilossa joita iltaisin tissuttelee?

Kyllä minä sen olen tiennyt,et joskus iltaisin juo parisen pulloa olutta, mut en todellakaan ole tiennyt,et se on joka iltaista.. Minulla ei todellakaan ole mitään tietoa missä kaljojaan säilyttää.. Kai pitää autotallissaan tai autossaan..

et ole huomannut miehesi juomista? Miten se oikein on mahdollista jos samassa taloudessa asutte? Missä se sitten ne oluensa pitää piilossa joita iltaisin tissuttelee?

Kyllä minä sen olen tiennyt,et joskus iltaisin juo parisen pulloa olutta, mut en todellakaan ole tiennyt,et se on joka iltaista.. Minulla ei todellakaan ole mitään tietoa missä kaljojaan säilyttää.. Kai pitää autotallissaan tai autossaan..

Ja roudaa tyhjät pullot sinne joka ilta kun lopettaa juomisen, kuulostaa kyllä hieman oudolta.

Kyllä on aikamoinen ylläri sulle tullut näin sunnuntai-aamuna! En osaa muuta sanoa, kuin että voisitko vaikka neuvolasta (tai AA-kerhosta tms.) kysellä vertaistukiryhmistä? Alkoholistien läheisillekin on siis omia ryhmiä, joista saat itse vertaistukea ja varmasti myös hyviä neuvoja! Ja jos mies nyt ongelman ymmärtää ja myöntää, niin se on jo hyvä alku parantumiselle!

Hirveästi voimia niin sulle kuin miehelleskin! Teillä on molemmilla pitkä matka edessä, mutta lopputulos on varmasti sen arvoinen! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja BridgetJones:
Kyllä on aikamoinen ylläri sulle tullut näin sunnuntai-aamuna! En osaa muuta sanoa, kuin että voisitko vaikka neuvolasta (tai AA-kerhosta tms.) kysellä vertaistukiryhmistä? Alkoholistien läheisillekin on siis omia ryhmiä, joista saat itse vertaistukea ja varmasti myös hyviä neuvoja! Ja jos mies nyt ongelman ymmärtää ja myöntää, niin se on jo hyvä alku parantumiselle!

Hirveästi voimia niin sulle kuin miehelleskin! Teillä on molemmilla pitkä matka edessä, mutta lopputulos on varmasti sen arvoinen! :hug:

Oli kyllä aikamoinen yllätys :(
En oikein edes tiedä mitä miehelle puhuisin. On tämä aika iso asia sulateltavaksi..

Ja roudaa tyhjät pullot sinne joka ilta kun lopettaa juomisen, kuulostaa kyllä hieman oudolta.

No kai mies näin tekee, koska ei tuolla meidän "pullokaapissa" mitenkään olutpllot ole lisääntynyt..

En oikein edes tiedä mitä miehelle puhuisin. On tämä aika iso asia sulateltavaksi..

No ota ihan ensiksi hieman aikaa ihan itselles! Ja koita nimenomaan sulatella asiaa. Huomenna on olokin ehkä jo parempi ja voitte alkaa keskustelemaan jatkosta. Ei kukaan voi vaatia, että alat heti siltä seisomalta "laittamaan miestäsi kuntoon". Se että ongelma on nyt myönnetty on kuitenkin hyvä alku. =)

No ota ihan ensiksi hieman aikaa ihan itselles! Ja koita nimenomaan sulatella asiaa. Huomenna on olokin ehkä jo parempi ja voitte alkaa keskustelemaan jatkosta. Ei kukaan voi vaatia, että alat heti siltä seisomalta "laittamaan miestäsi kuntoon". Se että ongelma on nyt myönnetty on kuitenkin hyvä alku. =)

Tuli aivan itku,kun luin sun kirjoituksen. Yritän tässä tänään sulatella asiaa ja ehkä huomenna osaan miehelle sanoa jotain järkevää. Oli mielestäni todella hyvä,et mies myönsi asian, mut oli kyllä aika shokki..
Nyt meen tekemään vähän kotitöitä ja yritän "selvittää" päätäni

Nyt kun aloin miettimään tätä asiaa enemmän niin on kyllä aika kumma asia etten ole tätä enemmin huomannut :/ Olen itsekseni miettinyt kolmisen kuukautta et miten meidän taloudellinen tilanne voi olla niin huono, vaikka molemmat ollaan töissä ja raha ei riitä.. Nyt otin miehen tiliotteet tuolta kansiosta, missä niitä säilytetään ja aloin selaamaan niitä.. miehellä on melkein joka viikko mennyt yhteensä 70 euroa työpaikan viereiseen ruokakauppaan.. Ja varsin hyvin tiedän ettei ruokaa sieltä ole hakenut, koska ikinä ei ole ruokapussi kädessä tullut töistä..

niinhän ne alkoholistit tekee.niin mun isällä on piilossa,mutta kossupullo.sit äidin nähden tissuttaa kaljaa,tallissa vetää kossun sitten raakana.laitamyötäsessä on jo ennen 11 joka ilta.isän veli joka juo myös paljon,sanoi kerran että kalja ja viina maistuu paremmalle kun salaa juo.

Uusimmat

Yhteistyössä