A
ap.
Vieras
Minä en usko hetkeäkään, en sadasosasekuntiakaan, että täällä nämä, jotka meuhkaavat: Mä lähtisin heti! oikeasti tekisivät sen tosipaikan tullen.
Jos teillä on kaikinpuolin täydellinen suhde, lapsia, koti ja rakkautta. Teillä on mies, joka ei ole esim. koskaan käyttänyt alkoholia. Sitten tapahtuu jotakin, joka saa miehen juomaan. Ja seuraavaksi paljastuisikin, että mies on humalassa väkivaltainen.
Kyllä aivan satavarmasti te paasaajat yrittäisitte parantaa tilannetta sen ekan lyönnin jälkeen. Tyrkyttäisitte terapiaa ym, ja antaisitte katuvalle miehelle anteeksi. Kukaan ihminen ei jätä koko elämäänsä taakse yhtäkkiä, yhdestä lyönnistä. Turha tulla väittämään, että mä kyllä jättäisin. Ihmisluonne ei vaan toimi niin, että totuttu hyvä ja yltäkylläisyys hylätään noin vain ja astutaan suureen tuntemattomaan yksin.
En väitä, että te lopulta jäisitte suhteeseen. Kun vihdoin huomaatte voimattomuutenne ja sen, että entisiä hyviä aikoja ei todellakaan enää ole, niin silloin voi antaa periksi. Mutta että yksi lyönti ja bye bye, ehei, en usko.
Nimenomaan! Ja se ihana ihminen muuttuu vähitellen. Ei yhtäkkiä, vaan pikkuhiljaa. Minä en aiemmin huomannut tilanteen vakavuutta. Ihmettelin vaan miksi lapsuudenmuistot tuli niin elävästi mieleen. Nyt jälkeenpäin vasta tajuan.