Odotusaika: pakastemarjat & muromarjat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Marja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Marja"

Vieras
Siispä, tiedossa on, että ulkomaisissa marjoissa piilee listerian riski. Kotimaiset marjat ovat siis ok. Kotimaisetkin vihannekset on kuitenkin pestävä hyvin, jotta niitä on turvallista syödä. Eli...

Nyt kun siis ostatte näitä kotimaisia pakastemarjoja, niin syöttekö ne ihan vain jäisinä vain tavallisesti sulattamalla VAI huuhteletteko ne jäiset marjat VAI kuumennatteko te nekin johonkin 70 asteeseen, kunnes uskallatte syödä?

Minä olen myös pitänyt niistä muroista (ja mysleistä), joissa on niitä kuivattuja marjoja seassa. Nyt kuitenkin heräsi kysymys, että uskaltaako niitäkään syödä? Ne ei todellakaan ole suomalaisia marjoja, mutta onkohan ne kuitenkin prosessoitu jotenkin, että niitä uskaltaa syödä? Tavallisen kuivattamisen en jotenkin usko tuhoavan sitä bakteeria niistä, jos se niissä on...

(Nämä kysymykset ovat sellaisille, jotka haluavat noudattaa neuvolan ohjeistuksia, eikä sellaisille, jotka aika lailla rennosti ja rempseästi ovat ajatelleet olla liikaa miettimättä niitä.)

Voi olla että jotain muutoksia on tullut suosituksiin sen jälkeen kun minä olin raskaana, mutta silloin kehotettiin kiehauttamaa ainoastaan ulkomaiset vadelmat, ei muita marjoja. Ja nimenomaan ne piti kiehauttaa kunnolla, väh. 5 minuuttia väh 85 astetta, 70 astetta ei riitä. Kotimaisia marjoja en kiehauttanut, ellen sitten nimenomaan ollut tekemässä kiisseliä. Ulkomaisia vadelmia välttelin. En syö muroja enkä myslejä joissa on marjoja, mutta niiden kanssa olisin varmasti toiminut samoin, eli välttänyt niitä missä on vadelmia. Jotenkin minulle jäi sellainen kuva, että vadelmat rakenteensa ja kasvupaikkansa vuoksi ovat herkempiä listerialle, kuin muut marjat.

Osta vaan kotimaisia. Ne ainakin on turvallisia. Ulkomaalaisissa on norovirusta ja ne pitää kuumentaa vähintään 90 asteesen muutaman minuutin ajaks ennenku niitä uskaltaa käyttää.
Kotimaiset marjat sulatetaan mikrossa ennen käyttöä ohjeen mukaan eikä todellakaan syödä jäisinä, koska silloin niissä on listerian vaara..

[QUOTE="Alkup.";22284605]Kiitokset teille! :)[/QUOTE]

Tai lisään vielä, että taitaa olla turvallisinta olla syömättä enää mitään marjoja, ellei niitä kiehauta kunnolla, joten taidanpa tehdä näin... :/ Minulla on siis jo lapsia, joten tämä ei ole ensiodottajan hysteriaa, mutta nyt vasta aloin tätäkin miettimään. Olen tähän asti vedellyt kotimaisia pakasteisia marjoja suoraan pakkasesta. :/

Yhteistyössä