Oikeesti menee hermot ton 8 vuotiaan kanssa, ei uskalla vartiksi jäädä edes yksin kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helv* hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tää on taas näitä lapsia, jotka on laitettu jo 2 päivää vanhana omaan huoneeseen nukkumaan ja muutenkin yritetty itsenäistää ihan liian aikaisin. Näin sitä korjataan sitä satoa, kun ei ole pienenä saatu tarvittavaa perusturvallisuutta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Mulla esikoinen täyttää maaliskuussa 10v ja eilenkin joutui olemaan yksin kotona n.7h kun olin töissä.

ja mitenköhän tämä liittyy aloitukseen??

Sillä lailla että lapset ovat erilaisia, eikä kohta 9v ole niin pieni etteikö voisi mennä itsekseen kouluun.
Mä vedän vielä vähäsen paremmaksi ja kerron että mun poika meni 6v yksin kouluun. Ekana päivänä vein ja tokana sanoi ettei tartte tulla.
Minä menin seiskaan duuniin ja poika ysiin kouluun niin itse laittoi kännykkänsä soimaan ja huolehti aamiaiset ja meni kouluun.

Täälläpäin ei voi laittaa lapsia etukäteen tai yksin kävelemään kouluun, kun tienoilla liikkuu lastenahdistelija autoineen..

MIKSI lapsesi ei halua odottaa yksin? Mitä pelkää? Sano lapselle tiukasti, mutta päättäväisesti, että odotettava on jossain, et voi "paapoa" enää.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Mulla esikoinen täyttää maaliskuussa 10v ja eilenkin joutui olemaan yksin kotona n.7h kun olin töissä.

Sillä lailla että lapset ovat erilaisia, eikä kohta 9v ole niin pieni etteikö voisi mennä itsekseen kouluun.
Mä vedän vielä vähäsen paremmaksi ja kerron että mun poika meni 6v yksin kouluun. Ekana päivänä vein ja tokana sanoi ettei tartte tulla.
Minä menin seiskaan duuniin ja poika ysiin kouluun niin itse laittoi kännykkänsä soimaan ja huolehti aamiaiset ja meni kouluun.

no en edelleen kyllä tajua miten se, että sun lapses meni 6 vuotiaana yksin kouluun, liittyy siihen, että mun melkein 9v ei uskalla olla yksin. Ei liity kyllä mitenkään asiaan... Hyvä juttu sulle, jos lapsi ei pelkää... no, mun PELKÄÄ!!!!!!!! ja sitä tässä justiinsa harmittelen, ellei ole sattunut huomaamaan

Pelko voi olla ihan todellista tai sitten se on vedätystä, mutta onko sillä väliä sillon kun lapsi haluaa pitää vanhemman lähellään. Toki tuon ikäisen täytyy jo ymmärtää, että vanhemmilla on velvoitteita ja että esim. töistä ei myöhästellä. Itsellä on kanssa "arahko" poika ja ei mielellään jäänyt tuossa iässä yksin aamuisin, iltapäivisin ei ollut ongelmia. Sovittiin niin, että "roikutaan" puhelimessa vaikka koko äidin työmatka jos tarve vaatii, mutta, yllätys, eipä tarvinnutkaan, hänelle riitti lupaus, että äiti on tavoitettavissa (tosin rajoitetun ajan). Miksi et voisi päästää lastasi kouluun vaikka tunninkin etuajassa? Luulen, että muutaman aamun jälkeen hoksaa, että mukavampi on lähteä hieman myöhemmin koulunpihaan kun ei siellä vielä muitakaan ole. Älä ole liian vaativa tai ankara lapsellesi, pienihän hän vielä on!

Niin ja minusta kenenkään on turha vedota omaan lapseensa, joka on yksin lähtenyt jo esim. 7-vuotiaana, sillä kaikkihan on yksilöitä ja jokaisella perheellä oma elämäntilanteensa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täälläpäin ei voi laittaa lapsia etukäteen tai yksin kävelemään kouluun, kun tienoilla liikkuu lastenahdistelija autoineen..

MIKSI lapsesi ei halua odottaa yksin? Mitä pelkää? Sano lapselle tiukasti, mutta päättäväisesti, että odotettava on jossain, et voi "paapoa" enää.

Olen sanonutkin.. tulos: Parkuu ettei halua... aamulla jos vain lähden töihin ja sanon että odottaa pihalla, lähtee kävelemään sinne koulullepäin joka taas ei nyt sovi..

Tai parkuu todella hysteerisesti eikä sellaista lasta voi jättää yksin... Autossakin alkoi parkumaan kun viivyin kaupassa 5min. Itse halusi jäädä odottamaan ja kysyin miksi itkee... kesti kuulemma niiiiiin kauan...

Ap, jos olet yhtä agressiivinen lapsellesi kuin olet tänne kirjoittaessasi, voi kyse todella olla perusturvallisuuden puutteesta. Juttele asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Karenina:
Tuon ikäisellä voi olla vielä kaikenlaisia pelkoja, joihin uskoo. saattaa olla siis ihan pelosta johtuvaa tuo arkuus olla yksin kotona. Mä ainakin pelkäsin pienenä hullun lailla kaikenlaisia juttuja. Pelkäsin olla myös yksin kotona, kun ajattelin että joku murtautuu meille ja kaappaa mut tai jotain muuta yhtä hullua. Mut siis todella uskoin niihin pelkoihini. Eli ei mun mielestä kannata pakottaa lasta siihen että on yksin kotona, ei edes sitä varttia. Yritä järjestää asiasi niin että pystyt olemaan lapsen kanssa kotona kouluun menoon asti.
Kurjaahan se on sun kannalta, mutta lapsihan hän vasta on.
Keskustele ja juttele hänen kanssaan, et missä kiikastaa. Miksi kotiin jääminen tuntuisi kauhelta, mikä siihen voisi auttaa jne...
Voimia!

2v olen asioita niin järjestellyt, montakohan vuotta vielä pitää järjestellä? 2, vaiko peräti 5 vuotta, ellei juuri mitään muutosta ole kahdessakaan vuodessa tapahtunut. En vain VOI pilata omia töitäni sen takia ettei lapsi osaa ehkä 12 vuotiaanakaan olla varttia kotona yksin, kiva selitellä työnantajalle, joka nyt jo ollut suht armollinen..

Niin pitkään olet hänen huoltajansa kunnes hän on täysi-ikäinen. Niin pitkään sinun velvollisuus on hoitaa häntä ja antaa hänelle turvallinen lapsuus. On se sitten sitä että lapsi ei uskolla olla yksin kotona tai jotain muuta. Jokaisella lapsella on ne omat heikkoudet ja ongelmat, joiden kanssa vanhempien täytyy elää. Toki tässäkin asiassa tulee tapahtumaan varmasti paljon edistystä. Ehkä kahden tai kolmen vuoden kuluttua. Mutta siihen asti kärsivällisyyttä sinulle!!!! Lapsesi on sinulle kuitenkin paljon tärkeämpi asia kuin työ!
Voimia ja jaksamista sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Yritä ymmärtää pientä:
Pelko voi olla ihan todellista tai sitten se on vedätystä, mutta onko sillä väliä sillon kun lapsi haluaa pitää vanhemman lähellään. Toki tuon ikäisen täytyy jo ymmärtää, että vanhemmilla on velvoitteita ja että esim. töistä ei myöhästellä. Itsellä on kanssa "arahko" poika ja ei mielellään jäänyt tuossa iässä yksin aamuisin, iltapäivisin ei ollut ongelmia. Sovittiin niin, että "roikutaan" puhelimessa vaikka koko äidin työmatka jos tarve vaatii, mutta, yllätys, eipä tarvinnutkaan, hänelle riitti lupaus, että äiti on tavoitettavissa (tosin rajoitetun ajan). Miksi et voisi päästää lastasi kouluun vaikka tunninkin etuajassa? Luulen, että muutaman aamun jälkeen hoksaa, että mukavampi on lähteä hieman myöhemmin koulunpihaan kun ei siellä vielä muitakaan ole. Älä ole liian vaativa tai ankara lapsellesi, pienihän hän vielä on!

Niin ja minusta kenenkään on turha vedota omaan lapseensa, joka on yksin lähtenyt jo esim. 7-vuotiaana, sillä kaikkihan on yksilöitä ja jokaisella perheellä oma elämäntilanteensa.

On tuo joskus vahingossa mennyt kouluun tuntia liian aikaisin kun ei olla muistettu reissuvihossa ollutta viestiä, että koulu alkaakin sinä päivänä tuntia myöhemmin. Siellä se on istua kököttänyt luokassa sen tunnin yksinään, hieman itkeskellyt, mutta alkanut sitten lukemaan kirjoja tms.

Mä en vaan yhtään jaksa tällaista enää, en tiedä ketään muuta melkein 9 vuotiasta joka on tuollainen. Kyllä nyt jo viimeistään on aika EDES HARJOITELLA, kun aiemmin ei ole suostunut edes harjoittelemaan. Olen yrittänyt selittää, että muut heidän luokkalaiset joutuvat olemaan yksin monta tuntia päivässä, ei auta sekään

Ap, jos olet yhtä agressiivinen lapsellesi kuin olet tänne kirjoittaessasi, voi kyse todella olla perusturvallisuuden puutteesta. Juttele asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa.

Olen samaa mieltä. Jokin on tässä kiintymyssuhteessa pielessä, muuten tätä ei voi selittää. Äidin kylmyys ja kovuus tuntuu paistavan jutuista, ja poika reagoi siihen näin. Ihan oikeasti apua ensin terkkarilta vaikka ja sieltä eteenpäin. Tässä pitää nyt pitää mielessä, että apua tarvitsevat molemmat. Tämä on ennen kaikkea äidistä lähtöisin tämä juttu.

Lapset ovat tosiaan erilaisia. On maailma mennyt kummalliseksi, jos ihanne on 6- vuotias, joka hoitaa itsenäisesti kaiken herätyksestä lähtien. No vanhempi pääsee tietty helpommalla...

joo, ehkä mulla on tapana purkaa ahdistusta palstalle, en ole kuvitellut olevani ainoa?! :o

Mua ärsyttää tämä juttu ja kiroilen ja huudan palstalla just niin paljon kuin mua huvittaa, se helpottaa (kannattaa joskus kokeilla)

Aika yksinkertaisia olette kyllä jos kuvittelette että täällä kiroilen ja huudan lapselle samalla tavalla.

Ei vain ole normaalia, ettei iso lapsi osaa olla hetkeäkään yksin kotona, siksi siihen nyt aletaankin tekemään isoa muutosta, ETTEI MUN TARVITSE 13 vuotiaankin kanssa olla aamuisin kotona.

teille molemmille. Ei ole olemassa normaalia lasta, jokainen kehittyy omalla yksilöllisellä käyrällä ja kapasiteetilla. Minulla on 2 herkkää lasta ja heidän tukeminen vaatii, suunnatonta kärsivällisyyttä, tsemppausta ja rakkautta. Hoida itseäsi ja lapsiasi hellästi.

ja meillä ekaluokkalainen inkuttaa, että haluaa huolehtia itse itsensä kouluun ja sieltä kotiin, eikä mene aappaan eikä iippaan :/ enkä minä uskaltaisi vielä päästää, koska koulumatka on suht vilkasliikenteinen. Vaan pakko kai se on antaa periksi...Ongelmia voi siis olla molempiin suuntiin!

Alkuperäinen kirjoittaja milja:
ja meillä ekaluokkalainen inkuttaa, että haluaa huolehtia itse itsensä kouluun ja sieltä kotiin, eikä mene aappaan eikä iippaan :/ enkä minä uskaltaisi vielä päästää, koska koulumatka on suht vilkasliikenteinen. Vaan pakko kai se on antaa periksi...Ongelmia voi siis olla molempiin suuntiin!

aappa? iippa?

Kyllä ne lapset osaa liikennettä katsoa siinä missä aikuisetkin.

no en edelleen kyllä tajua miten se, että sun lapses meni 6 vuotiaana yksin kouluun, liittyy siihen, että mun melkein 9v ei uskalla olla yksin. Ei liity kyllä mitenkään asiaan... Hyvä juttu sulle, jos lapsi ei pelkää... no, mun PELKÄÄ!!!!!!!! ja sitä tässä justiinsa harmittelen, ellei ole sattunut huomaamaan

No mieti mikset ole laittanut lasta alunperin itsekseen kouluun? Miksi sitä vasta nyt pitäisi harjoitella? Kouluun mennessähän on terkkarin tarkastus, ja siellä voi kertoa mieltä painavista asioista ja niistä mitkä saattavat vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin.
Esim minä puhuin siellä lapsen tulipalounista ja saatiin sieltä apuja siihen ja nukkumiseen.
Toisen lapsen kohdalla aion myös ennen kouluun menoa harjoitella sitä. Niin että reitit ja kaikki on selvillä ja mitä tehdä jos ei kouluun yms pääsekään, esim myöhässä ja ovet kiinni tms.

Perheneuvola on myös hyvä paikka käsitellä ongelmia.

Mä kyllä olen samaa mieltä, että 8 vuotiaan ON PAKKO osata olla yksinään jo jonkin aikaa. En osaa neuvoa, miten sun pitää toimia tai mikä ois oikein.
Itse todennäköisesti tekisin seuraavasti esim. viikonloppuna; Kertoisin lapselle, että nyt äiti lähtee käymään vaikkapa pienen lenkin/ kaupassa tms esim sen 15 minuutiksi. Lapselle känny ja selostus, että ei ole hätää jne.
Antaisin lapsen huutaa ja parkua niin paljon ku haluaa, enkä reagois siihen. Sanoisin ovelta heipat jne.
Takaisin tullessa juttelisin lapsen kanssa ja toistaisin tämän useahkosti aikaa pidentäen peräkkäisinä päivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja milja:

aappa? iippa?

Kyllä ne lapset osaa liikennettä katsoa siinä missä aikuisetkin.

Inkuttaa ettei mene aappaan tai iippaan :laugh: Ymmärsin joo pointin, mutta hillittömän hauska lause...

Säälin lastasi. Tuo kärsimättömyytesi vain lisää poikasi turvattomuudentunnetta. Ota välittömästi yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, lapsesi tarvitsee nyt empaattisen aikuisen tukea joka osaa auttaa itseluottamuksen kasvussa.

No mieti mikset ole laittanut lasta alunperin itsekseen kouluun? Miksi sitä vasta nyt pitäisi harjoitella? Kouluun mennessähän on terkkarin tarkastus, ja siellä voi kertoa mieltä painavista asioista ja niistä mitkä saattavat vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin.
Esim minä puhuin siellä lapsen tulipalounista ja saatiin sieltä apuja siihen ja nukkumiseen.
Toisen lapsen kohdalla aion myös ennen kouluun menoa harjoitella sitä. Niin että reitit ja kaikki on selvillä ja mitä tehdä jos ei kouluun yms pääsekään, esim myöhässä ja ovet kiinni tms.

Perheneuvola on myös hyvä paikka käsitellä ongelmia.

Ja luulet ettei olla harjoiteltu?? Kuten sanoin, 2v olen järjestänyt asiat niin, ettei tarvitse olla yksin, KOSKA LAPSI EI HALUA OLLA, enkä voi pakottaakkaan...

Anna lapsen mennä liian aikaisin kouluun, jos se on hänen mielestään helpompaa kuin kotiin jääminen. Kyllä se koululla notkuminen varmasti jossakin vaiheessa kyllästyttää ja sitten jää kotiinkin. Ymmärrän, että olet tosi turhautunut, mutta nyt kuulostaa siltä, että kotiin jääminen aiheuttaa paljon suuremman pelon kuin koululla lorviminen. Ota tuo vähä joustaminen hänen puoleltaan vastaan ja anna olla koululla.

Taidat olla tuon asian kanssa niin jaksamisesi rajoilla, että saat tuosta edes pienen yrityspisteen hänelle. Kerro koulupäivän jälkeen, että oli hyvä, kun hän noin hienosti jäi liian aikaisin koululle, vaikkei hän vielä kotiin uskaltanutkaan jäädä.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikeaa:
Mä kyllä olen samaa mieltä, että 8 vuotiaan ON PAKKO osata olla yksinään jo jonkin aikaa. En osaa neuvoa, miten sun pitää toimia tai mikä ois oikein.
Itse todennäköisesti tekisin seuraavasti esim. viikonloppuna; Kertoisin lapselle, että nyt äiti lähtee käymään vaikkapa pienen lenkin/ kaupassa tms esim sen 15 minuutiksi. Lapselle känny ja selostus, että ei ole hätää jne.
Antaisin lapsen huutaa ja parkua niin paljon ku haluaa, enkä reagois siihen. Sanoisin ovelta heipat jne.
Takaisin tullessa juttelisin lapsen kanssa ja toistaisin tämän useahkosti aikaa pidentäen peräkkäisinä päivinä.

Olen kokeillut tuotakin, roskapussia lähtenyt viemään niin lapsi on parkuen tullut mukaan, jos olen oven kerinnyt laittamaan jo kiinni niin sieltä se juoksee perässä..

Nyt on asia TOIVOTTAVASTI ratkennut ainakin huomisen osalta, katsoin huomiset telkkariohjelmat ja lupasi olla KOTONA :o sen 20min mitä "kimmo kuu" ohjelma kestää... Sattuu alkamaan juuri tuohon aikaan. Hänellä osaltaan ongelma siinäkin, että pelkää ettei osaakkaan lähteä oikeaan aikaan tms

Yhteistyössä