oikeesti nuo feministit menee liian pitkälle :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Femakko:
Alkuperäinen kirjoittaja tasa-arvo:
Tasa-arvo on hieno asia, mutta feminismi on naisten aate.

Juu, aika harvassa olivat ne miehet jotka olivat muuttamassa naisen asemaa; jos sitä oltaisiin odotettu niin edelleenkään naisilla ei olisi mitään...

Niin. No, naiset eivät vaan millään näytä tyytyvän tasa-arvoon. Femisnismiä ei vaan enää tämän pidemmälle kannata viedä.

Juu, aika harvassa olivat ne miehet jotka olivat muuttamassa naisen asemaa; jos sitä oltaisiin odotettu niin edelleenkään naisilla ei olisi mitään...

Niin. No, naiset eivät vaan millään näytä tyytyvän tasa-arvoon. Femisnismiä ei vaan enää tämän pidemmälle kannata viedä.

näin juuri. miksi alentua sovinistien tasolle ja yrittää tehdä toisesta sukupuolesta toista parempi.

En minäkään ymmärtäisi jonkin leikin kieltämistä!

Tykkäsin pienenä leikkiä esimerkiksi rosvoa ja poliisia, mutta ei minusta silti kyttää ole tulossa - eikä toivon mukaan pankkirosvoakaan, jos yhtään järki päässä pysyy..! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti femakko:
Olen feministi ja kotiäiti. Eivät ne mitenkään estä toisiaan.

Olen samaa mieltä että perinteiset prinsessasadut on haitaksi tänä päivänä. esimerkiki "ilkeä äitipuoli", joka melkein joka sadussa on, on haitaksi uusioperheille. Moni lapsi kuvittelee automaattisesti äitipuolten olevan ilkeitä, kuten saduissa kerrotaan.

Myös passiivinen prinsessa-asenne, että odotetaan nättinä prinssin saapuvan ja pelastavan. Hienointa on päästä hyviin naimisiin, siihen asti ollaan isän (kuninkaan) omistuksessa. Ei itse saada mitään aikaiseksi, korkeintaan pysytään kauniina ja hoikkana, lihavat siskopuolethan eivät pääse naimisiin.

Kyllä ne sadut on jo niin vanhanaikaisia, että mielummin luen lapsille uudempia kirjoja, joissa tytöt ovat toimijoita ja aktiivisia tekijöitä. Ja ennen kaikkea luovat tulevaisuutensa itse.

Perinteisissä prinsessasaduissa toki heijastuvat ne arvot, jotka ovat olleet vallalla silloin, kun ne sadut on kirjoitettu. Ne ovat tavallaan "aikansa lapsia". Siinä mielessä allekirjoitan tuon ajatuksen passiivisesta prinsessa-asenteesta.

Toisaalta näiden parjattujen Disney-prinsessojen joukosta löytyy myös toisenlaista prinsessa-ainesta, esimerkiksi Mulan tai Pocahontas, joiden rooli on hieman toisenlainen. Heitä tuskin voi kuvailla passiivisiksi odottajiksi.

Itse en oikein usko, että saduissa esiintyvät äitipuolet saisivat lapset ajattelemaan, että kaikki äitipuolet ovat pahoja. Useimmat lapset tänä päivänä tuntevat varmasti ainakin joitakin äiti- tai isäpuolia ja pystyvät toteamaan, ettei sadun äitipuoli ole se ainoa malli.

Mielestäni perinteiset (ja vanhanaikaiset ) sadut ovat ihan hyvää lastenkultuuria. Itse pyrin tarjoamaan lapsille monipuolisesti erilaista kirjallisuutta - myös vanhoja satuja.

Mutta kun tasa-arvoon on vielä valtavasti matkaa. Miksi naisilla on huonompi palkka kuin miehillä? Miksi naisjohtajia on niin vähän? Miksi vanhempain- ja hoitovapaat kasautuvat aina äitien harteille? Miksi jo vauvoja kohdellaan eri tavalla sukupuolesta riippuen? Miksi uraäiti saa aina hävetä, mutta uraisä ei? Miksi julkisella sektorilla työskentelee enemmän naisia kuin miehiä? Miksi naisilla ja miehillä on erilaiset ammatit - ja miesten ammatit ovat arvokkaampia?

Tuossa muutama esimerkki. Itse olen feministi ja äitiyslomalla, tyttäreni saa tulevaisuudessa leikkiä autoilla tai barbeilla, ihan mitä itse haluaa. Tulen hänelle kertomaan, että ei ole mitään mitä hän ei voisi tehdä - aikuisena hän voi olla siivooja tai pörssiyhtiön toimitusjohtaja tai kaikkea siltä väliltä.

Mä ajattelen niin, että rajoja pitää rikkoa.

Jokainen saa valita roolinsa ihan itse, jos se on kotiäidinrooli, se on ihan ok, jos se on uranaisen rooli sekin on ok. Ihan samoin kuin on ok, että mies on vaikka sairaanhoitaja tai sitten putkimies tai lakimies. Miten vaan.

Mutta rooleja rikotaan siten, että lapselle tarjotaan muitakin, kuin perinteiseen sukupuolirooliin kuuluvia leluja. Tytöt leikkivät mielellään myös autoilla, ritarilinnoilla jne. Ja pojille pitää tarjota myös nukkeja.

Lasten on hyvä nähdä myös kotona, että vanhemmat tekevät hommia ristiin, niin ettei tule käsitystä siitä, että jotkut hommat ovat naisten ja jotkut miesten töitä - tai voihan olla, että jossain perheessä joku tykkää jostain hommasta ja tekee siksi aina ne. Siksi voisi olla hyvä nähdä perheen ulkopuolella, että sen toisessa perheessä tekeekin perheen äiti / isä.

Mulle on lapsena, tyttö kun olin, ostettu nukkeja. Minä en ole koskaan leikkinyt niillä, tai paras leikki minkä osasin, oli purkaa nukke osiin, se onnistui sukkelasti, pitihän se nähdä, miten nukke oli tehty. Mieluisimmat lelut olivat autot ja legot sekä kirjat. Mutta eipä leluja muutenkaan mun lapsuudessani hirmuisesti ollut. Ja jossain vaiheessa leikin daisynukeilla, niillä barbien kaltaisilla - oli niillä jopa naimavaate (hääpuku).

Alkuperäinen kirjoittaja K:

Mutta kun tasa-arvoon on vielä valtavasti matkaa. Miksi naisilla on huonompi palkka kuin miehillä? Miksi naisjohtajia on niin vähän? Miksi vanhempain- ja hoitovapaat kasautuvat aina äitien harteille? Miksi jo vauvoja kohdellaan eri tavalla sukupuolesta riippuen? Miksi uraäiti saa aina hävetä, mutta uraisä ei? Miksi julkisella sektorilla työskentelee enemmän naisia kuin miehiä? Miksi naisilla ja miehillä on erilaiset ammatit - ja miesten ammatit ovat arvokkaampia?

Tuossa muutama esimerkki. Itse olen feministi ja äitiyslomalla, tyttäreni saa tulevaisuudessa leikkiä autoilla tai barbeilla, ihan mitä itse haluaa. Tulen hänelle kertomaan, että ei ole mitään mitä hän ei voisi tehdä - aikuisena hän voi olla siivooja tai pörssiyhtiön toimitusjohtaja tai kaikkea siltä väliltä.

iso peesi!

Ja lisäkysymys, miksi on niin itsestään selvää, että avioerossa lapset jäädä äidilleen?

Naiset eivät ole saavuttaneet tasa-arvoa, mutta sitä eivät ole saavuttaneet myöskään miehet!

Muuten kyllä olen siinä samaa mieltä että miksi tytöt ja pojat pitää tunkea johonkin muotteihin jo pienestä pitäen.Tytöille tungetaan vaaleanpunaista ja he ovat prinsessoja,pojat taas leikkii aseilla ja ovat formulakuskeja. Jos nuo asiat tulevat luonnostaan niin se on ok,mutta valitettavasti olen törmännyt liian usein perheisiin joissa sukupuoliroolit tungetaan pienestä asti. Pojat katsoo isän kanssa formuloita ja tytöt leipoo äidin kanssa..tottakai lapsi kiinnostuu niistä asioista mihin hänet opetetaan. Paras esimerkki on tästä on tuttavaperhe jossa seurattiin idolssia ja fanitettiin ari koivusta. Siihen aikaan heidän lapsensa oli 4 vuotias. Isä ja äiti ilmoittivat tytön myös fanittavan ari koivusta,kaikki idolssit katsottiin ,musiikkia kuunneltiin ja kannustettiin laulamaan mukana. Ihan ko oikeasti 4 vuotias osaa erottaa onko jokin hyvää musiikkia tai tykkääkö jostain laulajasta,empä oikein usko.

Minulle feminismi on naisen vapaus valita ja olla vapaana niistä muoteista joihin naisia yritetään pienestä asti survoa.
Meillä lapsi saa leikkiä ihan millä haluaa,valittavina on sekä formuloita että niitä nukkeja..sitten kun se aika tulee.

Mies on mies ja nainen on nainen,se on biologinen fakta.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja K:

iso peesi!

Ja lisäkysymys, miksi on niin itsestään selvää, että avioerossa lapset jäädä äidilleen?

Naiset eivät ole saavuttaneet tasa-arvoa, mutta sitä eivät ole saavuttaneet myöskään miehet!

sitä tarkoitinkin kun puhuin niistä isien olemattomista oikeuksista jotka pitäisi laittaa kuntoon. niin monen lapsen oliis parempi olla isin luona mutta ei tässä maassa iseillä ole mitään oikeuksia lasten suhteen. ja näen sen suurempana epäkohtana kuin naisten ja miesten välisen tasa-arvon tänä päivänä. koska minä en näe enkä koe että mieeht enää olisi paremmassa asemassa ja mun mielestä se on vaan ihana oikeus naisille että yleensä se on se äiti joka jää lapsen kanssa kotiin, mutta se onkin vain mun mileipide. kyllä mä koti-isejäkin tunnen :)

Yhteistyössä