Oisko siitä aikuisen asperger dg:stä mitään hyötyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elisa Day
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Elisa Day

Jäsen
23.07.2013
510
0
16
Viitaten erääseen aiempaan ketjuuni, jossa kerroin ns. Tunnevammaisuudestani ja vaikeudestani yleensäkin sosiaaliseen kommunikointiin. Jotkut sitten ehdottivat, että voisiko kyse olla tuosta aspergerista. Tutkailin asiaa netistä ja tein noita (huuhaa?) testejä. Löysin paljon yhteneväisyyksiä itseeni, mutta myös paljon sellaista joka minuun ei sovi yhtään. Esim. Minulla ei ole mitään erityislahjakkuutta. Mutta kannattaako tätä edes ruveta aikuisena selvittämään? Vaikuttaa todella monimutkaiselta, että minulla ei varmasti edes riittäisi kiinnostus ja jaksaminen. Kun sitä diagnosia on kai aika vaikea edes saada. Onko viisaampaa vaan jatkaa elämää samaan malliin kuin ennen ja hyväksyä että minulla koko on tai ei asperger?

Ei se erityislahjakkuus ole mikään diagnoosikriteeri eikä sitä suinkaan kaikilla ole.

Minä sanoisin, että jos koet että mahdollisesta aspergerista on sinulle haittaa ja tarvitset siihen apua (tosin eipä kauheasti taida aikuisille olla tarjota), niin sitten kannattaa. Tai jos diagnoosi helpottaisi sinua ymmärtämään itseäsi paremmin ja hyväksymään itsesi, niin minusta sekin on ihan hyvä peruste. Ainakin mulla diagnoosi (joka ei tosin ole as, vaan add – tosin olen as-piirteinen) helpotti hyväksymään omat puutteeni, vaikken niihin mitään erityistä apua ole saanutkaan (tai no, lääkityksen edellytyksenä oli dg).

Nuo dg prosessit ovat kyllä pitkiä. Jos sitä haluat alkaa selvittelemään niin voithan varata ajan joltain asiaan perehtyneeltä neurologilta ja kuunnella mitä mieltä hän on asiasta.

Voisitkohan liittyä as-henkilöiden keskusteluryhmään ja saada vertaistukea sitä kautta, ilman diagnoosia? Saisit samalla myös kokeneiden mielipiteitä siitä, onko diagnoosista hyötyä. Sinulla on myös oikeus kuulla lääkäriltä diagnoosin haitat ja hyödyt.

Kyllä se monia auttaa, selittää sit'ä omaa minää ja käytöstä. Saa sitten työkaluja asian käsittelyyn ja ymmärtää itseään ja ehkä muitakin vähän paremmin.