Ok-talojen hinnat pk-seudulla romahtivat 11%!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NYT ROMMAA JA PAHASTI!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vähän outoa uutisointia kun puhutaan, että hinnat laskivat 0,9 % vuodessa. Eikä tuota 11 % pudotusta näy kuin indekseissä. Vaikka pudotusta olisikin ollut, ollaan silti vielä hyvin korkealla tasolla hinnoissa.
 
Uusien omakotialojen hinnat olivat nousseet 1,9 % viimeisellä vuosineljänneksellä ja vanhojen laskeneet 0,8 % viimeisen vuoden aikana. Eipä tuossa mitään romahdusta näy olevan.
 
[QUOTE="Heidi";29644364]Uusien omakotialojen hinnat olivat nousseet 1,9 % viimeisellä vuosineljänneksellä ja vanhojen laskeneet 0,8 % viimeisen vuoden aikana. Eipä tuossa mitään romahdusta näy olevan.[/QUOTE]

11% lasku vuodessa ei ole romahdus?
 
Laskisivat täällä vähän lännemmässäkin, uusia taloja kymmeniä myynnissä lähes vuoden eikä kukaan tiputa hintaa. Luuleeko joku tosiaan saavansa lähes 300th jostain vuokratontilla olevasta tönöstä kun ikkunastakaan ei voi katsoa kuin naapuriin.
 
[QUOTE="jungle";29644527]Apua! Tätä menoa ollaan kohta vuoden 2009 hintatasossa! Ja niinkuin muistetaan, niin silloinhan Suomi oli roki köyhä kehitysmaa...[/QUOTE]

Ehkä niitä jotka ovat vuosi sitten ostaneet talon jonka arvosta on vuodessa tippunut kymmeniätuhansia voi hiukan vituttaa, vai mitä?
 
Onko sulla ihan kaikki kotona kun pitää väkisin vääntää jotain ilkeää kommenttia tuntemattomille? Asutaan kuule ihan hyvin ja mukavasti, älä huoli.

Ohoh, oliko tämä purkaus osoitettu minulle? :O En kyllä yhtään huomannut olleeni ilkeä. Jos kuitenkin koet että olin, niin anteeksi!

Mutta oikeasti, relaa silti vähän. Myyjät saavat pyytää taloistaan ihan mitä tahtovat, ja kaupat joko syntyvät tai eivät synny. Kenenkään ei ole pakko ostaa mitään ja aika harvan on pakko myydäkään.
 
[QUOTE="jungle";29644664]Varmaan niitä (harvoja), jotka tosiaan ovat ostaneet talonsa 100% lainalla ja joutuvat nyt sen sitten myymään. Kaikille muillehan koko hintojen sahaaminen ylös-alas on herttaisen yhdentekevää.[/QUOTE]

Jos sä yhtään ymmärrät taloutta niin tajuat ettei asuntojen hintojen lasku ole "herttaisen yhdentekevää".
 
No kun sen talon on ostanut elämistä ja asumista varten, niin lopultakaan ei ole niin väliä, miten hinnat sahaavat, varsinkaan lyhyellä aikavälillä.

Oman taloni hinta on ainakin noussut jo n. kaksi- ja puolikertaiseksi siitä kun ostin talon 15 vuotta sitten.
 
Jos sä yhtään ymmärrät taloutta niin tajuat ettei asuntojen hintojen lasku ole "herttaisen yhdentekevää".

Väittäisin kyllä ymmärtäväni taloutta ihan omiksi ja vähän muidenkin tarpeiksi ja tältä pohjalta uskallan olla sitä mieltä, että omana asumuksena käytetyn asunnon hintakehityksellä sen hankinnan jälkeen ei ole mitään käytännön merkitystä niin kauan, kun sitä ei olla myymässä eteenpäin.

Koko kansantalouden kannalta suurella asuntojen hintojen pudotuksella toki on merkitystä (mm. omaisuusarvojen laskun vuoksi).
 

Yhteistyössä