olen epäonnistunut äiti :(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "molla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"molla"

Vieras
2v syö sormin, vaikka miten olen yrittänyt tarjota haarukkaa ja puolet ruuista päätyy lattialle. tavoitteeni vieroittaa yömaidosta kun täyttää 1 ei onnistunut, sillä eihän sitä huutoa kestä kuunnella!! ja tuosta tutistakaan ei päästä eroon, saa 1-2 krt päivässä hysteerissä kohtauksia joiden aikana kirkuu/ulvoo/ rääkyy & lietsoo itseään vain kahta kauheampaan paniikkin, tutti lopettaa kohtauksen tai lieventää sitä.
mikään kirjan tai nallen esittely kohtauksen aikana ei auta, kokeiltu on!
kerran huusi 45 min neuvolan lattialla kun se saamarin tutti oli jäänyt kotiin, lopulta kannoin selkä kaarella nikottelevan hikisen & räkäisen lapsen autoon ja lievää väkivaltaa käyttäen sain vöihin..

mitä minä olen tehnyt väärin? tuntuu, että muilla nämä asiat sujuvat niin helposti! :O
 
Voi kuule, ei se kaikilla muillakaan suju. :) mulla 4v tytär, jolla jumalaton uhma vaan jatkuu ja jatkuu. Olen hakenut jo apua neuvolan kautta (koska olen huolissani lapsesta) ja ei auta kun toivoa, että tämä joskus helpottaa. Lapsi on kaikista vaikeuksista huolimatta sanoinkuvaamattoman rakas ja tärkeä mulle.

Ootko nyt varma, ettet vaadi itseltäsi liikoja? Ja ootko kokeillu vaihtaa yömaidon veteen? Nyt on niin kuuma, että itselläkin täytyy olla vesipullo yöpöydällä.
 
Meillä lapset oppinu syömään itse päiväkodissa alle 1.5 vuotiaina, itse en siis ole opettanu. Tuttia en ole koskaan antanut , ja jos olisin niin siitä olisin vierottanut VIIMEISTÄÄN 1-vuotiaana. Vaikeaa enää uhmaiässä vierottaa....
 
Sormiruokailu on trendikästä! Kelläpä ei yölläkin nälkä joskus tulisi! Tutti tuo turvaa!

Aina ei homma toimi etukäteen ajateltujen tavoitteiden mukaan. Ei ihme, että tulee paskamutsifiilis. Ota rennosti, unohda tavoitteet, elä hetkessä. Maailmassa on pahempiakin asioista, kun taaperon yömaito tai tutinkäyttö! Pahimpaan uhmäikään ei kannta lähteä tekemään isoja tavoitteita (kuten luopuminen taaperolle tärkeistä jutuista).
 
Jollaa: Meillä ei ole mitenkään "mennyt" hyvin tuosta vaan, vaan tein asialle jotain! Oikeesti jos lapsi saa yöllä maitoa vielä 2 vuotiaana on vika vain vanhemmissa. Mutta kun sitä kullanmurua pitää pitää vauvana mahdollisimman pitkään.... Nukkuu varmasti vieressäkin ( sekin oma valinta).

En missään sanonut että meilläkään yömaidosta vierottaminen olisi mitenkään ollut helppoa, mutta uskon että varmasti helpompaa vauvan kanssa kuin uhmaikäisen... Yli puolivuotias ei TARVITSE maitoa öisin, näin meille sanottiin neuvolassakin.
 
Sormiruokailu: älä tee siitä ongelmaa. Lapsi kyllä ajan kanssa oppii ruokailuvälineiden käytön :)

Yömaitoon ja tuttiin tällainen neuvo: Varaa äärimmäisen pitkä pinna ja 3 päivää (ts. yömaidon lopettamiseen kolme yötä). Illalla nukkumaan mennessä sano lapselle, tänä yönä nukutaan koko yö, eikä herätä juomaan maitoa. Yöllä lapsi herää vaatimaan maitoa: vastaus on ei. Kysy onko jano, ja kun on, anna nokkamukista (? tai lasista tms) vettä. Sehän ei kelpaa ja lapsi saa raivarit. Tässä vaaditaan sitä äärimmäisen pitkää pinnaa. Kerro lapselle jämäkästi, että maitoa saa aamulla ja laita lapsi sänkyyn. Ensimmäisenä yönä huutoa saattaa kestää tunteja. Tsemppiä siihen. Jos et ole koskaan suuttunut lapselle, voit hyvin jämäkästi tuoda ilmi, että nyt äiti on vihainen ja lapsen tarvitsee nukkua (en tarkoita omaa raivokohtausta, vaan vihaisen jämäkkää (ja oikeasti sitä tarkoittavaa, ei säälivää) äänensävyä. )Aikanaan se itku kuitenkin loppuu, sillä lapsella ei ole mitään hätää. Tätä kestää kolme yötä, sen jälkeen lapsi ymmärtää että huutamalla ei asioita saa periksi.

Sama tutin kanssa. Lapsi on oppinut käyttämään raivokohtauksia välineenä halutessaan tutin. Voitte yhdessä viedä tutin esim. oravavauvalle tai kalavauvalle (tämä hyvä keino, jos vesistöjä lähellä, tutit jorpakkoon kalavauvasatujen saattelemana), ja kun tutteja tulee ikävä, ei niitä ole enää saatavilla. Jos lapsi ei suostu antamaan tuttejaan muille (voitte kokeilla myös lähipiirissä mahdollisesti olevaa vauvaa "Maijalla ei ole yhtään tuttia ja se on ihan pieni vauva, haluaisitko antaa omat tutit Maijalle") ota ne lapsen huomaamatta pois ja kerro että meni hukkaan. Raivokohtaus on luultavasti välttämätön, mutta lapsella ei ole hätää, joten älä huolestu. Jos lapsi suostuu ottamaan vastaan syliä tai hyväilyjä, anna niitä hänelle. Tosin luultavasti on niin vihainen että ei päästä ketään lähelle :) Tässä pätee myös kolmen päivän sääntö, joten suosittelen varaamaan kolme kotipäivää sitä varten.

Toimii 100%

Jossain vaiheessa tulee takapakkia, lapsi muistaa miten sai ennen periksi, ja kokeilee uudestaan. Älä anna maitoa, älä osta tutteja, kestä pari raivokohtausta, ja asia on sillä selvitetty.

Tsemppiä! Älä anna lapsesi käyttää huutamista keinona saada asioita periksi.
 
[QUOTE="hmmm";30127795]Jollaa: Meillä ei ole mitenkään "mennyt" hyvin tuosta vaan, vaan tein asialle jotain! Oikeesti jos lapsi saa yöllä maitoa vielä 2 vuotiaana on vika vain vanhemmissa. Mutta kun sitä kullanmurua pitää pitää vauvana mahdollisimman pitkään.... Nukkuu varmasti vieressäkin ( sekin oma valinta).

En missään sanonut että meilläkään yömaidosta vierottaminen olisi mitenkään ollut helppoa, mutta uskon että varmasti helpompaa vauvan kanssa kuin uhmaikäisen... Yli puolivuotias ei TARVITSE maitoa öisin, näin meille sanottiin neuvolassakin.[/QUOTE]

Vielä kun siellä neuvolassa opetettaisiin empatiataitoja sekä sitä, kuinka asioista sanotaan loukkaamatta ja nätisti, niin tälläkin palstalla voisi tapahtua järkevää keskustelua edes joskus.

Tietenkään 2v ei TARVI yöllä maitoa tai ruokaa, mutta toiselle lapselle se maitopullo on tärkeämpi kuin toiselle. Joku lapsi voi itkeä monta yötä jatkuvasti pullon perään, ja ei sitä äiti vaan jaksa välttämättä, vaikka tarvitsisikin. Nää on vaan näitä juttuja, joissa ei ole kenenkään hengestä kyse, niin onko pakko jeesustella tai tiuskia? Ap on varmasti väsynyt ja soimaa jo itseään, niin onko silti pakko aukoa päätä? Jos on itse erinomainen, niin voi antaa neuvoja ja tsempata eikä vittuilla.

(Ja ei, oma lapseni ei ole juonut yöllä maitoa tai tuttia 2 vuotiaana)
 

Yhteistyössä