Olen hieman pettynyt omiin sisaruksiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sisko"

Vieras
Olen raskaana, lähipäivinä tulee 1. kolmannes täyteen. Kerroin uutisen perheelleni, eli vanhemmilleni ja sisaruksilleni heti kun plussasin. Toinen oli tekopirteä ja vihjaili, etten selviä raskausajasta koska olen liian heiveröinen. Minä en ole heiveröinen, vaan lyhyt, mutta rakenteeltani sporttinen. Lisäksi en ole koskaan kuullut että kenellekään kasvaisi niin isoa vatsaa, ettei sitä jaksaisi kantaa, joten kommentti taisi kertoa lähinnä kateudesta. Yritin ottaa piikin huumorilla, mutta pahalta tuntui.

No, koska asumme useiden satojen kilometrien päässä toisistamme, perustin yksityisen blogin sitä varten, että sinne voin kootusti kirjoitella merkittävimpiä vauvakuulumisia. Ei siis mitään uuvuttavaa lätinää, vaan lyhyitä päivityksiä ja kuvia n. kerran-pari viikossa. Lisäksi ajatus oli, että blogi avaisi yhteyden minun perheestäni mieheni perheeseen, koska he eivät ole koskaan tavanneet toisiaan ja olisi mukavaa jos he voisivat hieman tutustua toisiinsa vaikka lukemalla toistensa kommentteja.

Noh, kuinka ollakaan, ainoa ihminen, kenen kanssa olen aktiivisesti yhteydessä, on anoppi. Hän viestittelee ja kommentoi blogia lähes päivittäin. Oma jengini, jota olen pitänyt nykyaikaisena ja sosiaalisesti aktiivisena porukkana, ovat jättäytyneet koko odotuksen ulkopuolelle. Kumpikaan siskoistani ei ole soittanut minulle kertaakaan (olen soittanut itse heillepäin pari kertaa, mutta he eivät ole olleet kiinnostuneita esim. voinnistani. Jos olen sanonut pari sanaa raskaudesta, he ovat alkaneet kuulostaa poissaolevilta). He eivät ole kiinnostuneita myöskään blogista, tietenkään. Ajasta ei voi olla kyse, koska eihän se vie ku 5 minuuttia silloin tällöin.

Kyllä, kyseessä on ensimmäinen raskauteni ja minun puolen perheeni ensimmäinen lapsenlapsi. Toivoisin, että siskoni, tulevat tädit, osoittaisivat edes jotain mielenkiintoa. Minulla on onneksi kaksi ystävä, joka on aina iloinen kun otan yhteyttä ja haluaa kuulla kuulumisiani, mutta olen surullinen perheeni viileydestä, koska aiemmin olemme olleet siskojeni kanssa läheisiä. Olen esimerkiksi aina "tiennyt", että toisen heistä pyydän tulevan lapseni kummiksi. No, tuon "et sää sitä jaksa kantaa"-kommentin jälkeen on ainakin helppo valita, kumman, mutta toisaalta, jos toinenkaan ei yhtään halua elää mukana, en pyydä heistä kumpaakaan.

Ja korostan, etten varmasti ole mikään vaatelias maanvaiva, vaan haluan jakaa perheeni kanssa asioita, jota jakaisin kasvotusten, jos asuisin lähempänä.

Mitä minä teen? Yritänkö vielä saada siskoni, aikuisia ihmisiä siis molemmat, kiinnostumaan, vai heitänkö sikseen? Voinko sanoa heille, että tuntuu siltä, ettei tuleva tätiys tunnu heistä kovin tärkeältä?

Monet teistä varmaan ajattelee että taas yks esikoistaan odottava siellä keuhkoaa kun koko maailma ei henkeä pidätellen seuraa hänen odotustaan, mutta en minä niin ajattele. Olin vain odottanut meidän aiemman yhteydenpidon takia suurempaa mielenkiintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23571473:
Kuulostaa ihan omituiselta sun siskot... Onko heillä lapsettomuutta?

Muuten, älä ole huolissaan, kyllä pienikin ihminen jaksaa kantaa vauvan kohdussa.

Ei, kummallakaan ei ole lapsettomuutta, toki kummallakaan ei ole vielä lapsia. Toisella ei ole vakituista parisuhdetta ja toinen ei ole puolisoineen vielä ryhtynyt lapsentekoon.

Mukavaa, että jonkun muunkin mielestä siskoni kuulostavat omituisilta :)

Mikä on siskojesi elämäntilanne?

Tahaton lapsettomuus minullekin tuli mieleen. Itse en halunnut tietää kummemmin muiden raskauksista. Vasta kun lapsi oli 2kk vanha ja selvästi oma persoonansa, pystyin kiinnostumaan ja osallisumaan. Aikaisemmin liian rankkaa...

Toisaalta, jos he ovat lapsettomia, eivät ehkä osaa osallistua. Eivät pidä koko raskautta minään isona juttuna. Koko maailmanhistorianhan naiset on olleet raskaana. Vasta oma raskaus voi saada ymmärtämään miten hieno ja yksilöllinen kokemus se onkaan.

[QUOTE="Sisko";23571510]Ei, kummallakaan ei ole lapsettomuutta, toki kummallakaan ei ole vielä lapsia. Toisella ei ole vakituista parisuhdetta ja toinen ei ole puolisoineen vielä ryhtynyt lapsentekoon.

Mukavaa, että jonkun muunkin mielestä siskoni kuulostavat omituisilta :)[/QUOTE]
Kuulostavat kateellisilta. Mä en ole koskaan ymmärtänyt omoen sisarusten kadehtimista, mun mielestä se on jotenkin kummallista. Kyllähän omille siskoille aina toivoo hyvää ja kaikkea parasta.

Kieltämättä vähän epäkohteliasta käytöstä, mutta esim. mun äitini ei käytä lainkaan nettiä ja isäkin huonosti, joten sen ymmärrän hyvin etteivät välttämättä kommentoi tms.
Toisten raskaus ei myöskään välttämättä ole niin iso juttu heille kun sinulle. En tarkoita tätä pahalla, mutta en itsekään odota muilta kommentteja ja ihmettelyjä ja kyselyjä voinneista jos olen raskaana, loppuaikana joku ehkä kommentoi muttei juuri alussa (enkä yleensä edes kertonutkaan siinä vaiheessa)

Vähän sama juttu on vauvan kanssa, jokaisella on omat juttunsa ja kiinnostuksen kohteet, yleensä isovanhempia kiinnostaa lastenlapset mutta monesti vasta ihan loppuraskaudesta tai kun ovat syntyneet. Välttämättä sisaruksia ei juuri kiinnosta (kaikki eivät edes välitä lapsista)

On ihanaa että anoppi on ollut kiinnostunut, nauti hänen kanssaan odotuksessta ja anna "muiden olla" siis ottavat yhteyttä kun haluavat jne. Älä anna tuollaisen käytöksen viedä mukavaa odotusaikaa =)

[QUOTE="Sisko";23571452]

Monet teistä varmaan ajattelee että taas yks esikoistaan odottava siellä keuhkoaa kun koko maailma ei henkeä pidätellen seuraa hänen odotustaan, mutta en minä niin ajattele. Olin vain odottanut meidän aiemman yhteydenpidon takia suurempaa mielenkiintoa.[/QUOTE]

Juuri näin! :D

Siskoillesi raskautesi ei ole vielä konkreettinen asia. Heillä ei itsellä ole kokemusta raskaana olemisesta, eivät he osaa kuvitellakkaan, miltä susta tuntuu. Ei se sitä tarkoita, etteivät he silti voisi rakastua lapseesi sen synnyttyä! ;)

Sinä taidat olla vähän liikaa hormonihuuruissa. Ei varmasti lapsettomia siskoja kiinnosta ylenmääräisesti raskautesi kulku. Ei minua ainakaan kiinnostanut aikoinani, kun siskoni raskautui ensimmäisenä suvusta. Enpä erityisemmin siskon vauvojakaan huomioinut tai hoitanut. Yksinkertaisesti siitä syystä, että raskaus ja vauvat olivat niin kaukana omasta elämästäni siihen aikaan.

Minulle riitti tieto, että sisko on raskaana ja syntymän jälkeen tieto sukupuolesta oli kiinnostava. Sen jälkeen olen siskon lapsia nähnyt muutaman kerran vuodessa, vaikka ihan lähekkäin asutaankin ja hyvissä väleissä ollaan.

Tai sit eivät vaan lapsettomina tajua kuinka isosta asiasta sulle on kyse. Siis onko teidän yhteyden pito muuttunu jotenkin kun aloit odottamaan vai oliko se samanlaista jo ennen odotusta?

Lisäys...tuo kummiksi "pääseminen" ei ole kaikille mielekäs juttu, eli kannattaa esittää toive niin että on mahdollisuus kieltäytyä. Kummius yleensä edellyttää kuitenkin esim. merkkipäivien muistamista ja edes jonkinverran kiinnostusta lapseen. Joten se ei ole sellainen titteli, minkä jokainen haluaisi.
Meillä on 4 kummilasta ja kaksi kertaa on kieltäydytty kummiudesta, tuntuu ettei aika enää riitä (ainakaan tällä hetkellä) enemmille kummilapsille (kun omiakin on...)

Tosiaan nauti niiden seurasta joille odotukseksesi on kiva ja kiinnostava asia.

[QUOTE="plop";23571520]Mikä on siskojesi elämäntilanne?

Tahaton lapsettomuus minullekin tuli mieleen. Itse en halunnut tietää kummemmin muiden raskauksista. Vasta kun lapsi oli 2kk vanha ja selvästi oma persoonansa, pystyin kiinnostumaan ja osallisumaan. Aikaisemmin liian rankkaa...

Toisaalta, jos he ovat lapsettomia, eivät ehkä osaa osallistua. Eivät pidä koko raskautta minään isona juttuna. Koko maailmanhistorianhan naiset on olleet raskaana. Vasta oma raskaus voi saada ymmärtämään miten hieno ja yksilöllinen kokemus se onkaan.[/QUOTE]

Tätä mäkin mietin, he ovat molemmat tällä hetkellä ihan tarkoituksellisesti lapsettomia. Saattaa olla, etteivät he pidä tätä minään juttuna, mutta etenkin nuorempi, eli se letkauttaja, elää vahvasti mukana aina kaikkien kaikissa jutuissa :D Hän on kyllä myös tosi huomionkipeä eli ei välttämättä pidä siitä, että minä "uhkaan" olla huomion keskipiste.

Vanhempi puolestaan puhuu mieluiten itsestään paljon joten puhelut on aika yksipuolisia. Luulin kuitenkin, että tän sortin uutinen "tekisi vaikutuksen".

Monesti sitä raskautta ei varmastikkaan pidetä suurena asiana ennen kuin on sen itse kokenut :)
Ainaki itse huomannut ettei kaikkia ne raskaus-synnytys-lapsi jutut kiinnosta niinkuin niitä kenellä lapsia on.Tietysti voisi kysyä vointia edes joskus ja olla kiinnostuneempi silloin kuin asiasta kerrot.
Jos elämäntilanteet ihan erilaiset on muut asiat mielessä.
Luulisin että viimeistään kun vauva syntyy kiinnostuvat enemmän ja ainahan sitä raskaana hormooni hyrrää ja asiat tuntuu pahemmilta kuin ovatkin :)

Itsellä vähä samanlainen tausta ja sitten kun siskot sai omia lapsia juteltiin lapsista,synnytyksistä,raskauksista...Enkä jaksanut miettiä asiaa silloin odotus aikana...

[QUOTE="vieras";23571559]Tai sit eivät vaan lapsettomina tajua kuinka isosta asiasta sulle on kyse. Siis onko teidän yhteyden pito muuttunu jotenkin kun aloit odottamaan vai oliko se samanlaista jo ennen odotusta?[/QUOTE]

Nimenomaan on muuttunut. On vähentynyt ihan dramaattisesti.

Lisäys...tuo kummiksi "pääseminen" ei ole kaikille mielekäs juttu, eli kannattaa esittää toive niin että on mahdollisuus kieltäytyä. Kummius yleensä edellyttää kuitenkin esim. merkkipäivien muistamista ja edes jonkinverran kiinnostusta lapseen. Joten se ei ole sellainen titteli, minkä jokainen haluaisi.
Meillä on 4 kummilasta ja kaksi kertaa on kieltäydytty kummiudesta, tuntuu ettei aika enää riitä (ainakaan tällä hetkellä) enemmille kummilapsille (kun omiakin on...)

Tosiaan nauti niiden seurasta joille odotukseksesi on kiva ja kiinnostava asia.

Tämä kannattaa muistaa. Kummius ei ole kaikille kunniatehtävä, kuten moni tuntuu kuvittelevan. Itse kieltäydyin aikoinani siskon esikoisen kummiudesta, mutta lupauduin kakkoselle kummiksi.

Nykyään meillä on mieheni kanssa viisi kummilasta ja täytyy sanoa, että on melkoinen rasite muistaa jokaisen syntymäpäivät ja joulut. Kun on omakin perhe pyöritettävänä, niin ei siinä juuri kummilapsille aikaa jää (eikä kiinnostusta).

[QUOTE="Sisko";23571578]Tätä mäkin mietin, he ovat molemmat tällä hetkellä ihan tarkoituksellisesti lapsettomia.[/QUOTE]

Oletko varma? Monet tahattomasti lapsettomat tai keskenmenoja kokeneet antavat muille sellaisen kuvan, ettei heitä vielä kiinnosta lapsenteko. Ihan siitä syystä, että eivät halua puhua kipeästä aiheesta muiden kanssa.

[QUOTE="Hanna";23571548]Sinä taidat olla vähän liikaa hormonihuuruissa. Ei varmasti lapsettomia siskoja kiinnosta ylenmääräisesti raskautesi kulku. Ei minua ainakaan kiinnostanut aikoinani, kun siskoni raskautui ensimmäisenä suvusta. Enpä erityisemmin siskon vauvojakaan huomioinut tai hoitanut. Yksinkertaisesti siitä syystä, että raskaus ja vauvat olivat niin kaukana omasta elämästäni siihen aikaan.

Minulle riitti tieto, että sisko on raskaana ja syntymän jälkeen tieto sukupuolesta oli kiinnostava. Sen jälkeen olen siskon lapsia nähnyt muutaman kerran vuodessa, vaikka ihan lähekkäin asutaankin ja hyvissä väleissä ollaan.[/QUOTE]

Arvasin, että tätäkin tarjotaan vaihtoehdoksi. Niin, ylenmääräisestä tuputtamisesta ei ole kyse. Haluan vaan etäisyydestä huolimatta pitää yhteydet auki ja ajattelin, että blogi on siihen kiva ja "demokraattinen" vaihtoehto. Jaan siis siellä samoja arkisia asioita joita jakaisin, jos olisimme tekemisissä kasvokkain.

Mutta kiitos näkökulmastasi.

[QUOTE="Hanna";23571643]Oletko varma? Monet tahattomasti lapsettomat tai keskenmenoja kokeneet antavat muille sellaisen kuvan, ettei heitä vielä kiinnosta lapsenteko. Ihan siitä syystä, että eivät halua puhua kipeästä aiheesta muiden kanssa.[/QUOTE]

Olen ihan varma, olemme tosiaan olleet hyvin, hyvin läheisiä ja jakaneet about kaiken.

Ei alkuvaiheessa oleva raskaus vielä muille ole kovin konkreettinen. Mulle tuli, anteeksi vaan, vähän sellainen kuva, että olet itse ulkopuolisten silmissä ehkä vähän liian innoissasi raskaudesta (jo blogi, vaikka raskaus on kuitenkin alussa). Ja jollei ole lapsia, ei välttämättä keksi, mitä sinne blogiin kommentoi. Sinulla taitaa olla aika isot toiveet (raskaus yhdistää kaksi sukua jne).

Tökeröähän tuo on jos ei edes voi omaa siskoa onnitella kunnolla. Ehkä koko lapsi- ja ennen kaikkea raskaus-asia on heille vielä niin vieras eivätkä yksinkertaisesti ole edes kiinnostuneita tuollaisista? Meinaan siis lähinnä sitä raskauspuolta, sehän voi olla hyvinkin vieras alue jollekin joka ei ole sitä itse kokenut eikä haluakaan vielä kokea. Niin kauan kun ei edes vatsaa näy niin heistä joku blogi raskaudesta voi tuntua omituiselta. Ehkä asia lämpenee heille sitten vatsan kasvamisen myötä ja viimeistään vauvan synnyttyä.

Itse en esimerkiksi ole koskaan jakanut raskausvointeja -varsinkaan alkuraskaudesta- sen enempää sen siskon kanssa kellä ei vielä omien raskauksieni aika ollut lapsia. Nyt kun hän itse on raskaana ollaan puhuttu noista enemmänkin. Mutta siis omien raskauksieni aikana jaoin noita juttuja sen siskon kanssa jolla oli jo lapsia.

[QUOTE="Hanna";23571618]Tämä kannattaa muistaa. Kummius ei ole kaikille kunniatehtävä, kuten moni tuntuu kuvittelevan. Itse kieltäydyin aikoinani siskon esikoisen kummiudesta, mutta lupauduin kakkoselle kummiksi.

Nykyään meillä on mieheni kanssa viisi kummilasta ja täytyy sanoa, että on melkoinen rasite muistaa jokaisen syntymäpäivät ja joulut. Kun on omakin perhe pyöritettävänä, niin ei siinä juuri kummilapsille aikaa jää (eikä kiinnostusta).[/QUOTE]

Tämä olikin jo selvä.

[QUOTE="vieras";23571672]Ei alkuvaiheessa oleva raskaus vielä muille ole kovin konkreettinen. Mulle tuli, anteeksi vaan, vähän sellainen kuva, että olet itse ulkopuolisten silmissä ehkä vähän liian innoissasi raskaudesta (jo blogi, vaikka raskaus on kuitenkin alussa). Ja jollei ole lapsia, ei välttämättä keksi, mitä sinne blogiin kommentoi. Sinulla taitaa olla aika isot toiveet (raskaus yhdistää kaksi sukua jne).[/QUOTE]

Kiitos.

Mua ei suoraansanottuna kiinnostaisi ystävieni tai sukulaisteni raskauskuulumiset. En myöskään halunnut puhua omasta raskaudestani oikein kenenkään kanssa, vastailin toki jos jotain kysyttiin mutta en hehkuttanut vauvan potkuja tai kertonut supistuksista muuten kuin neuvolassa ja toki mieheni kanssa jaoin kaiken. Mua ei myöskään kiinnosta toisten vastasyntyneet vauvat, siis kiva niitä on nähdä ja onhan ne söpöjä, mutta ei kiinnosta monta kertaa ne kakkaa päivässä ja imettääkö äiti vai antaako pullosta jne :D

Kuulostan edellisen perusteella ehkä tylyltä, mutta kyllä mua näiden raskaana olevien ja uusien äitien vointi ja kuulumiset noin muuten kiinnostaa. Vaikka en jaksaisi keskittyä kuuntelemaan miten usein vauva siellä masussa potkii ja oho onko sillä hikka, niin erittäin mielelläni auttaisin sitä raskaana olevaa vaikka jossain isossa siivouksessa, hieroisin jalkoja ja tai lähtisin kaveriksi katsomaan vaunuja :)

Siis... se on mielestäni erikoista etteivät yhtään ole kyselleet kuulumisia, mutta täytyy kyllä ihan rehellisesti sanoa, ettei minua kyllä kenenkään "raskausblogi" kiinnosta :O Ei kyllä kukaan lähipiiristäni sellaista perustaisi edes, koska se jos mikä on vaan vauvasta/raskaudesta jauhamista ja minä itse ainakin haluan keskustella ystävieni ja sisarusteni kanssa ihan muista(kin) asioista. Toki raskauden "pää pointit" on kiva jakaa, mutta hitto ketä kiinnostaa kerran kaks viikossa päivitetty vauvamaha-blogi..

Ettei nyt olisi käynyt niin ettet sinäkään enää keskustele muusta kuin tästä vauvan saamisesta ja unohdat siskojesi aivan yhtä tarkeän elämän ja kuulumiset??

Mulla myös kokemuksia siitä, että olin esikoisen kanssa ensimmäisenä raskaana sekä suvussa että ystäväpiirissä. Muut eivät todellakaan olleet kiinnostuneita mun voinnista ym, varsinkaan alussa kun sitä ei konkreettisesti näkynyt. Vasta sitten kun olin "valaan" kokoinen kommentteja ja kyselyitä alkoi tulla. ;-)

En itsekään viitsinyt pahemmin raskausasioita jutella, vaan lähinnä juteltiin tavallisia juttuja. Perhettäni (lähinnä äitiäni) "pakotin" joskus kuuntelemaan juttuja, mutta eivät he mitenkään aktiivisia olleet.

Kun muut raskautuivat ja saivat lapsia, niin sitten vasta heitä alkoi kiinnostamaan nämä asiat. Silloin vasta pääsin monille kertomaan omasta raskaus/vauva-ajasta. Oli se tavallaan surullista, ettei sitä yhteyttä löytynyt silloin kun asia oli minulle ajankohtaista. Mutta toisaalta ymmärrän sen.

Toisen ja kolmannen raskauden kohdalla sen itsekin huomasi, ettei se raskaus niin kiinnostavaa ollutkaan. Ainakaan mulla ei ollut enää siinä vaiheessa niin suurta tarvetta seurata jokaista raskausviikon tapahtumaa kuin ensimmäisen kanssa. Joskus jopa olin itse innottomampi puhumaan raskaudesta kuin muut ympärillä olevat (mahdollisesti sitä ensimmäistä odottavat). Mulla mielenkiinnot kohdistuivat jo muuhun, ensimmäiseen lapseen, töihin, elämäntilanteeseen yleensä.

Kannattaa nauttia niistä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita sun raskaudesta. Muiden kanssa anna aikaa asialle. Vaikkakin hyvä ystävä ymmärtää, mikä toiselle on tärkeää vaikka itselleen ei ole (esim. raskaus), niin se menee myös toisin päin. Hyvä ystävä myös ymmärtää (esim. raskaana oleva), jos sillä toisella on jotakin omaa "tärkeää" mielessä. Ja kuten monet jo sanoivat, sitä ensimmäistä odottavan jännitystä tuskin kunnolla ymmärtää ennen kuin on itse siinä tilanteessa.

Yhteistyössä