Olen huono äiti!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Diidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taas tätä "pääasia että äiti on onnellinen" ja "jokainen on hyvä äiti vaikka mitä tekisi". Kuka niin on luvannut? Ei pidä paikkansa, sori vaan. Eikö tavoitteena ole SEKÄ vauvan että ÄIDIN paras? Siihen ei kai riitä, ettei äiti oikein nyt satu nauttimaan imetyksestä. Mitäs jos vauvasi ei nauti pullosta – muistitko kysyä? Vahva fiilis tuli, että alkuperäinen halusi vaan lievittää oloaan ja kerjätä "et sä mikään huono äiti ole"-kommentteja samanmielisiltä – mitä sitten ihan kiitettävästi tulikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aioli:
Taas tätä "pääasia että äiti on onnellinen" ja "jokainen on hyvä äiti vaikka mitä tekisi". Kuka niin on luvannut? Ei pidä paikkansa, sori vaan. Eikö tavoitteena ole SEKÄ vauvan että ÄIDIN paras? Siihen ei kai riitä, ettei äiti oikein nyt satu nauttimaan imetyksestä. Mitäs jos vauvasi ei nauti pullosta – muistitko kysyä? Vahva fiilis tuli, että alkuperäinen halusi vaan lievittää oloaan ja kerjätä "et sä mikään huono äiti ole"-kommentteja samanmielisiltä – mitä sitten ihan kiitettävästi tulikin.

Aivan!
Missä menee raja puhtaan itsekkyyden ja "kun äiti on onnellinen vauva on onnellinen" välillä?

Alkuperäinen kirjoittaja ---:

Aivan!
Missä menee raja puhtaan itsekkyyden ja "kun äiti on onnellinen vauva on onnellinen" välillä?

Eikös ylipääntänsäkin lapsenteko ole itsekästä, vai mitkä ovat ihmisen motiivit lisääntymiseen??? Se että joku huolehtii, kun on vanha, se että voi esitellä muille geeniensä tuotetta, se että elämä ei ole "täydellistä" ilman vauvaa ja se ettei parisuhde ole täydellinen ilman lapsia sekä se, että vaan haluaa perheen. Täysin itsekästä kaikin puolin, joten jäävi olet sinäkin täällä muita arvostelemaan. Se että äiti itkee ja imettää 6 kuukautta ei ole todellakaan missään mielessä kenekään etu. Siinä kohtaa nimenomaan on kaikkea muuta kuin itsekästä luovuttaa ja siirtyä pulloon.. Elämä ei muutenkaan ole enää sillä mallilla kuin keräilykaudella, joten se imetyskään ei kaikille ole luonnollinen vaihtoehto. Viikko sitten täällä oli ketju, jossa äidit suunnittelivat silikonileikkausta, kun rinnat lapsensaannin jälkeen roikkuvat, joten se siitä itsekkyydestä ja luonnollisuudesta. Eipä ole ne imettävät äiditkään kaikkea valmiit uhraamaan.. Joten annetaanko olla???

ONNELLINEN ÄITI ON PAREMPI KUIN TUOMITSEVA, IMETTI SITTEN TAI EI. MINKÄLAISIA ARVOJA OPETATTE LAPSILLENNE, JOS NAISEUTENNE TAI ÄITIYDEN ARVO MITATAAN SILLÄ ANTAAKO LAPSELLE RINTAA VAI EI. KUKIN TEHKÖÖN, NIIN KUIN PARHAAKSI KATSOO TAI NIIN KUIN PYSTYY. TYPERÄ RIITELYN AIHE. KAUTTA AIKAIN TOISET OVAT OLLEET PAREMPIA IMETTÄJIÄ, KUIN TOISET JA KYLISSÄ ON OLLUT NS. IMETTÄJIÄ, JOTKA OVAT TARVITTAESSA IMETTÄNEET TOISTENKIN LAPSET, JOS TARVE ON VAATINUT.

hei! En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kerronpa jotain omia ajatuksiani asiasta.

Itse imetin 2kk, koska vauva ei enää suostunut tissille kun oltiin annettu silloin tällöin pulloa. Aluksi harmitti hirveästi ja minulla oli ollut todella ruusuisia kuvia imetyksestä raskaana ollessani ja olin todella yllättynyt kuinka vaikeaa imettäminen oli. Kuitenkin olen päättänyt että seuraavalle lapselle en mikäli mahdollista tarjoa ollenkaan pulloa, koska halua imettää. Imetyksen loppuessa meinaa tuntui siltä, että vauva olisi jollakin tapaa etäinen.

Kuitenkin olen ollut ihan tyytyväinen nyt tähän pulloratkaisuun ja olenkin paljon pohtinut esimerkiksi sitä miksi tissiruokinta tekee viisaammaksi enkä käsitä, mutta en ole kyllä lukenutkaan muunlaista infoa kun 'faktat' ilman perusteita tyyliin "imetetyt on fiksumpia". No oli miten oli tärkeintä on että lapsi on onnellinen, on sitten fiksu tai ei. Enkä nyt tosiaankaan halua sanoa ettei imetys olisi paras mahdollinen ratkaisu vaan ehkä pohtia, että onko se kenties 'yliarvostettua'.

Mielestäni jokaisen äidin pitäisi saada päättää miten lasta ruokkii ilman ympäristön paineita. Onnellinen äiti on hyvä äiti ja jos tissiruokkiminen on äidistä hirmu ahdistavaa niin varmasti ahdistaa lastakin.
Mielestäni ei ole hyvä että imetyksestä nostetaan hirmuhaloo (jonkun toisen mielestä oli) koska se tuottaa äideille niin valtavat paineet että on pakko imettää ja se voi myös vähentää mukavuutta imetyksestä. Myöskin on harmi että pulloäidit joutuu kokea että heitä arvostellaan ja potea huonoa omaatuntoa. Koska ei se maailma nyt siihen kaadu, pääasia että lapsi saa ruokaa. Ja korvikkeet on ihan hyviä ja laadukkaita ja niissä on mitä vauva tarvitsee.

Kummallista kuinka jotkut imettäjät (huom! jotkut!) nostaa itsensä jalustalle moisen asian takia. Vaikka niinhän se tuppaa olemaan vähän kaikissa äitiyteen liittyvissä asioissa, että toisia moititaan ja oma tapa on se oikea.

Tuossa joku fiksu oli kysynyt että mistä tiedät että vauvasi nauttii pullosta. Omalla kohdallani voin sanoa, että oli vauvan päätös syödä pullosta. Tosiaan tottui pulloon ja sai kamalia raivareita tissillä, enkä pystynyt huudattamaan toista vaan suosiolla annoin sitten pullosta. Ja kyselin isältäni juuri että onko minua imetetty kauan eikä kuulemma olla, mutta itse olen ihan tyytyväinen onnellinen ihan fiksukin ihminen siitä huolimatta.

Olikohan tässä nyt kaikki.. no mutta hyvät joulun odotukset kaikille imettäjille ja ei-imettäville!

ps.(älkää vetäkö herneitä nenään)

hups, mä olen kyllä totaalisesti unohtanut kysyä, kuinka kauan vauva olisi halunnut olla imetettävänä ja myös sen unohdin tiedustella, onko pullosta imeminen mukavaa vai kenties epämukavaa. Lopetettiin 4kk nurkilla, kun maidon tulo mielestäni loppui, eikä vauva enää saanut ruokaa. Olikohan asia niin? Äh, kun en älynnyt kysyä. Kuvittelin vaan typeränä, että pääasia, että saa ruokaa.
Jotenkin olen kuvitellut, että äiti on se vastuullinen osapuoli ja tekee päätökset. Mutta että vauvan tulee saada päättää! Tietenkin. JOs äidillä on paha olla, niin mitä sitten? Vauvan paras ennen kaikkea.

Tässä ei pitäisi olla kyse äidin ja vauvan onnellisuuden tasosta, vaan kyse on terveellisyydestä. Kyllä lapsensa parasta ajatteleva äiti tekee kaikkensa, jotta vauva saa sitä kaikkein parasta ravinnon lähdettä eli rintamaitoa. Oma nauttiminen asetetaan siinä asiassa kakkossijalle.

Miksi tehdä lapsia, jos niiden takia ei olla valmiita tinkimään omasta mukavuudesta? Pullolla aletaan syöttämään heti, kun mahdollista, jotta ITSE saisi nukkua mahdollisimman pitkään, vauvan terveydestä viis. Jokaisen tervejärkisen pitäisi ymmärtää, että vauvaa hoitaessa omat unet jäävät normaalia vähemmäksi ja vauvan tarpeet menevät kaiken edelle. Kyllä sitä pitäisi jokaisen vauvan hankkivan pystyä kestämään sen ensimmäiset puoli vuotta. Eri asia tietenkin, jos maitoa ei tule lainkaan äidiltä.

ddd: Ainakin oma vauvani on ollut terve ja hyvinvoiva ja tähän mennessä kehittynyt niinkuin pitää korvikkeella. Myöskin itse olen terve, ei allergioita, tavallisesti sairastan flunssat ja muut vaikka pulloruokittu olen itsekin.
En siis tosiaankaan halua sanoa ettei tissi ole paras mahdollinen vaihtoehto vaan että korvikekin on ihan kelpovaihtoehto.

Mielestäni tässä asiassa ei nyt ole kyse pelkästään mukavuudenhalusta vaan siitä että imetys voi todella aiheuttaa äidissä negatiivisia tuntemuksia esimerkiksi ahdistusta. Ja näinkin pahasta asiasta kärsivä äiti ei ole kyllä kenenkään etu. Vaan äitiys on varmasti jokaiselle elämän isoin asia ja varsinkin alkuun voi olla vaikeaa ja toiset on herkempiä kuin toiset.. hyvinvoiva äiti jaksaa huolehtia lapsesta lapsen tarpeen mukaan. Kenties ahdistunut äiti taas voisi olla burn outin partaalla koko ajan.

Kyllähän äidit tinkivät omasta mukavuudesta ruokintatavasta huolimatta lopun elämäänsä.

Mulla oli alku imetyksen kanssa todella takkuista, kun molemmat rinnanpäät oli verillä. En todellakaan nauttinut imetyksestä, enkä voinut käsittää miten joku siitä nautti. Reilut puoli vuotta kuitenkin imetin rintakumilla ja olin onnellinen etten antanut periksi, sillä vasta 2 kk jälkeen tilanne pikkuisen helpottui. Loppuajan imetin ilman rintakunia eli lapsi itse vierottui ollessaan 1v. Olen todella tyytyväinen etten antanut periksi, koska maitoa tuli hyvin ja sain lopulta imetyksestä hyvän kokemuksen eli tiedän, että kun se sujuu se on voi olla mukavaa ja mutkatonta. Koskaan en siitä kuitenkaan niin paljon nauttinut, kuin olisin etukäteen luullut, mutta sen tiedn, että jos alku olisi ollut yhtä helppoa, kuin ystävälläni kolmen lapsensa kanssa, olisin kyennyt imetyksestä nauttimaan.

Turhia paineita ei kuitenkaan kenenkään tarvitse ottaa, kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee, imettää sinnikkäästi ja ellei kykene antaa sitten pulloa.

Oliko se 3-5 prosenttia naisista, joilla maitoa ei todellakaan tule. Eli jos ei imetä ja ihmiset kyselee, (kyseleehän ne mm. syökö jo kiinteitä jne., ei niistä kannata herneitä nenään vetää. Joskus vain kyselevät, kun eivät muuta puheenaihetta keksi ja haluavat osoittaa kiinnostusta)niin sanoo vain, että maitoa ei tullut tarpeeksi. Mikä usein on se todellinen syy. Ja jos haluaa imettää, niin pari eka kuukautta täytyy tosiaan keskittyä maidontuotantoon eli syödä ja juoda paljon sekä LAISKOTELLA. Eli saa todella hyvän syyn lepäilyyn ja laiskotteluun, koska alkukuukausina stressi vähentää maidontuotantoa.
Kiva oli kuulla myös maltillisia mielipiteitä pulloruokinnasta ja tissittelystä myös.

Niin.. enhän minäkään kyllä vauvaltani huomannut KYSYÄ, että nauttiiko hän pullosta syömisestä, mutta oletin että osaan vähän lukea hänen toiminnastaan, mistä tykkää ja mistä ei.
Nimittäin tissiä tarjottaessa hän rupeaa itkemään raivoisasti, menee ihan punaiseksi ärsyyntymisestä, vääntelehtii ja ei ota edes tissiä suuhunsa. Saatikka että rauhoittuisi.
Nauti siinä sitten imettämisestä ja oleta myös että vauva nauttii, kun se on se "oikea" tapa syödä.
Pullosta syödessään vauvani ei rimpuile eikä itke ja saa varmasti tarpeeksi masuunsa ruokaa.
Ja kyllä kyllä.. olen yrittänyt pumpata ja ehkä kerran päivässä olen jotain pulloon saanut tulemaankin. Onnettomasti tosin (n. 40-50 milliä)..

Tulee mieleen, että ap:n olisi pitänyt saada kunnon imetysohjausta ja tukea alkuvaiheessa, kun on ollut noin tietämätön asioista. Sillä joko imetys olisi lähtenyt käyntiin tai sitten olisi saanut synninpäästön heti alkuunsa eikä tarvi tuntea itseään huonoksi äidiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja liuku.:
Kyllähän äidit tinkivät omasta mukavuudesta ruokintatavasta huolimatta lopun elämäänsä.

NÄIN ON!

Sitäpaitsi minä sain "kunnon imetysohjausta" kahdeksan viikkoa kun sitä hiki päässä (ja tippa silmässä) sitä hain. Kaikki maailman keinot koetettin eikä lapsi oppinut rinnasta syömään. No, kun lapsi oli puolivuotias, lastenlääkäri huomasi neidin suussa/kurkussa rakenteellisen poikkeaman jonka vuoksi imetys ei olisi koskaan tullut onnistumaan.

Tiedän että ongelmamme kuuluu tosi pieneen vähemmistöön ja että se oli vaikea huomata mutta harmittaa silti että kiusasin itseäni ja lasta (jolla varmasti oli nuo 8 vk nälkä!), kun fanaattisesti yritin imettää. Olisi ollut enemmän kuin järkevää luovuttaa aiemmin, imetysohjaus kun ei mikään autuaaksi tekevä asia ole. Varsinkin kun ohjaajilla on yleensä viimeiseen asti fanaattinen näkemys imetyksestä. He ovat viimeisiä jotka kehottavat siirtymään pulloon vaikka yritetty olisi ties kuinka kauan..

No varmaankin teillä on kyse pikkasen eri asiasta. Tulee vaan mieleen, että jos ap on saanut pumpattua maitoa noin paljon, niin kyllä sitä maitoa sitten on tullut. Tuohan on iso määrä alkuvaiheessa tuo 40-50 ml ja sitten ap luulee, että se on vähän. Ite en oo koskaan saanu pumpattua 20 ml enempää ja kuitenkin lapsi on elänyt rintamaidolla. Eli oikeeta faktaa imetyksestä, niin ei tarvitse täällä julistaa itseään huonoksi äidiksi.

Luin tätä ketjua, ja oli pakko kirjoittaa, koska eräs kirjoitus sai niskavillani pystyyn. Eräs kirjoittaja valitti, että lapsi söi rintaa 2-4 tunnin välein! VOI LUOJA! Niinhän pienen vauvan kuuluukin! Miksi ihmiset tekevät lapsia odottaen, että vauva syntymästään saakka osaa olla "korrekti" eli nukkuu paljon ja hyvin, syö vain harvoin ja silloinkin nopeasti ja kunnon nälkään. Marttyyriydestä ei mielestäni tarvitse puhua, mutta kyllä äidin täytyy osata ottaa vastuu pienen ihmisen tarpeiden täyttämisestä. Se on niin pieni aika, kun lapsi sitä rintaa haluaa! Eikä äidin tarvitse pelkästään "uhrautua". Yhdessä ne lapset miehen kanssa hankitaan, joten mies hoitakoon oman osansa.

Miksi imetyksen pitäisi tuntua hyvältä äidistä? Miksi nykyään kaiken mitä teet pitäisi tuntua hyvältä? Tuskin se ahdistus pelkästään imetyksestä johtuu. Uskon, että näissä tapauksissa ahdistus saattaa olla oire vain koko elämänmuutoksesta johtuvaa. Jos nainen ei ole henkisesti kykenevä ottamaan vastuuta lapsesta ja antautumaan sille, että joku todella tarvitsee sinua 24/7, se saattaa purkautua juuri tuollaisena imetysahdistuksena. Siinähän lapsi kirjaimellisesti imee sinusta energiaa. Naisella on rinnat imetustä varten, ei miestä varten tai avonaisia kivan näköisiä toppeja varten. Lasta varten!

En ole imetysfanaatikko. Imetän kyllä jo 9kk:tta. Vaadin synnytyslaitoksella pienelle tytölleni korviketta, koska itseltäni ei vielä maitoa tullut ja lapsi oli nälkäinen. Antaisin myös korviketta silloin tällöin, mutta tytöllämme taitaa olla maitoallergia, koska korvike aiheutti ihottumaa. Ainoa pointtini on se, että minua harmittaa niiden lasten puolesta, joiden äidit eivät imetä, koska "se ei ollut mun juttu" tai "ei tuntunutkaan ihanalta", koska epäilen tosiaan, että se asenne saattaa paistaa läpi kiintymyssuhteessa lapseen. Jos maitoa ei fysiologisista syistä tule, silloin voisi äiti panostaa erityisesti siihen, että lapsi saa silti äidin kanssa ihokontaktia ja syliä tarpeeksi. Sille asialle ei voi mitään, ja asioita joihin ei itse voi vaikuttaa, niitä on turha jäädä murehtimaan, se aiheuttaa vain turhaa syyllisyyttä.

Uskon lapsen kasvavan hyvin korvikkeella. Enkä yhtään epäile, että näistä lapsista tulisi suoraan allergikkoja. Mutta tehostaakseni pointtiani sanon vielä, että ainut mikä tässä epäilyttää on se, että äiti, joka ei "halua" imettää viestisi lapselle alitajuisesti, että en halua sinua niin lähelle ja kiinni minuun. En halua olla sinusta riippuvainen, enkä halua, että olet minusta niin riippuvainen.

Uskon, että moni on kanssani eri mieltä, ja niin kuuluukin olla. Tämä on vain yksi mielipide muiden joukossa, mutta perustelkaa myös vastakkaiset kantanne. Se tekee keskustelusta mielenkiintoisen. Pelkät hyökkäävät lauseet puolesta ja vastaan, eivät kanna hedelmää.

Loppujen lopuksi jokainen äiti päättää itse omista ja lapsensa asioista, kunhan ne eivät ole tarkoituksella vahingollisia. Jos on varma omista ratkaisuistaan, ja on tehnyt parhaansa, silloin ei tarvitsisi tulla pyytämään päähän taputtelua.

Eikö tavoitteena ole SEKÄ vauvan että ÄIDIN paras?

Alkuperäinen kirjoittaja nii-iin:
JOs äidillä on paha olla, niin mitä sitten? Vauvan paras ennen kaikkea.

Hyvin luettu jos mulle tilitit, "nii-iin"...

Alkuperäinen kirjoittaja KAISA62:
ONNELLINEN ÄITI ON PAREMPI KUIN TUOMITSEVA, IMETTI SITTEN TAI EI. MINKÄLAISIA ARVOJA OPETATTE LAPSILLENNE, JOS NAISEUTENNE TAI ÄITIYDEN ARVO MITATAAN SILLÄ ANTAAKO LAPSELLE RINTAA VAI EI.

Ei kai tässä taas tarvitse alkaa huutamaan (!) siitä, kuka on parempi äiti, kuka tuomitsee, kuka yrittää olla täydellinen... Oireellista. Miksei kyetä puhumaan asioista asioina ja jättämään näitä ylitulkintoja pikkusen vähemmälle. Jos vilkaiset alkuperäisen kommenttia, niin aika kaukana on nämä arvopohdinnat sen sisällöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja takaisin perusasioihin:
Luin tätä ketjua, ja oli pakko kirjoittaa, koska eräs kirjoitus sai niskavillani pystyyn. Eräs kirjoittaja valitti, että lapsi söi rintaa 2-4 tunnin välein! VOI LUOJA! Niinhän pienen vauvan kuuluukin! Miksi ihmiset tekevät lapsia odottaen, että vauva syntymästään saakka osaa olla "korrekti" eli nukkuu paljon ja hyvin, syö vain harvoin ja silloinkin nopeasti ja kunnon nälkään. Marttyyriydestä ei mielestäni tarvitse puhua, mutta kyllä äidin täytyy osata ottaa vastuu pienen ihmisen tarpeiden täyttämisestä. Se on niin pieni aika, kun lapsi sitä rintaa haluaa! Eikä äidin tarvitse pelkästään "uhrautua". Yhdessä ne lapset miehen kanssa hankitaan, joten mies hoitakoon oman osansa.

Miksi imetyksen pitäisi tuntua hyvältä äidistä? Miksi nykyään kaiken mitä teet pitäisi tuntua hyvältä? Tuskin se ahdistus pelkästään imetyksestä johtuu. Uskon, että näissä tapauksissa ahdistus saattaa olla oire vain koko elämänmuutoksesta johtuvaa. Jos nainen ei ole henkisesti kykenevä ottamaan vastuuta lapsesta ja antautumaan sille, että joku todella tarvitsee sinua 24/7, se saattaa purkautua juuri tuollaisena imetysahdistuksena. Siinähän lapsi kirjaimellisesti imee sinusta energiaa. Naisella on rinnat imetustä varten, ei miestä varten tai avonaisia kivan näköisiä toppeja varten. Lasta varten!

En ole imetysfanaatikko. Imetän kyllä jo 9kk:tta. Vaadin synnytyslaitoksella pienelle tytölleni korviketta, koska itseltäni ei vielä maitoa tullut ja lapsi oli nälkäinen. Antaisin myös korviketta silloin tällöin, mutta tytöllämme taitaa olla maitoallergia, koska korvike aiheutti ihottumaa. Ainoa pointtini on se, että minua harmittaa niiden lasten puolesta, joiden äidit eivät imetä, koska "se ei ollut mun juttu" tai "ei tuntunutkaan ihanalta", koska epäilen tosiaan, että se asenne saattaa paistaa läpi kiintymyssuhteessa lapseen. Jos maitoa ei fysiologisista syistä tule, silloin voisi äiti panostaa erityisesti siihen, että lapsi saa silti äidin kanssa ihokontaktia ja syliä tarpeeksi. Sille asialle ei voi mitään, ja asioita joihin ei itse voi vaikuttaa, niitä on turha jäädä murehtimaan, se aiheuttaa vain turhaa syyllisyyttä.

Uskon lapsen kasvavan hyvin korvikkeella. Enkä yhtään epäile, että näistä lapsista tulisi suoraan allergikkoja. Mutta tehostaakseni pointtiani sanon vielä, että ainut mikä tässä epäilyttää on se, että äiti, joka ei "halua" imettää viestisi lapselle alitajuisesti, että en halua sinua niin lähelle ja kiinni minuun. En halua olla sinusta riippuvainen, enkä halua, että olet minusta niin riippuvainen.

Uskon, että moni on kanssani eri mieltä, ja niin kuuluukin olla. Tämä on vain yksi mielipide muiden joukossa, mutta perustelkaa myös vastakkaiset kantanne. Se tekee keskustelusta mielenkiintoisen. Pelkät hyökkäävät lauseet puolesta ja vastaan, eivät kanna hedelmää.

Loppujen lopuksi jokainen äiti päättää itse omista ja lapsensa asioista, kunhan ne eivät ole tarkoituksella vahingollisia. Jos on varma omista ratkaisuistaan, ja on tehnyt parhaansa, silloin ei tarvitsisi tulla pyytämään päähän taputtelua.

Ja sinä ilmeisesti määrittelet ne perusasiat?

eipä kai mitään. huvittaa vain, että joku otsikoi oman kirjoituksensa noin. eiköhän täällä jokainen kommentti ole ollut perusasiaa, mitä se sitten onkaan. enemmän ja vähemmän fanaattisilla ääänenpainoilla.

takaisin perusasioihin: Puhut täyttä asiaa!

Tämä pilalle hemmoteltu pullamössösukupolvi olisi kuollut jo aikoja sitten sukupuuttoon, jos esiäiditkin olisivat ajatelleet samalla tavalla. Enpä viitsi nyt imettää, kun ei tunnu hyvältä ja ahdistun siitä.

Faktaa on, että suurimmalta osalta äideistä imetys onnistuu, jos ei heti ruveta tarjoamaan pullosta. Ei ole ihmekään, ettei pullon jälkeen lapselle enää rinta kelpaa.

On varmasti totta, että joskus äidin on paras lopettaa imetys oman ahdistuksen takia. Ahdistus voi "tarttua" vauvaan, eikä se ole hyvä asia.

Odottajien puolella moni äiti kertoo jääneensä sairauslomalle raskausaikana, "koska en jaksanut olla töissä". Luulen, että tämän pohjalta myös moni äiti jättää imetyksen väliin vedoten yhtä huonoihin syihin. Oikeasti imetyksen takia masentuneita/ahdistuneita äitejä, sekä äitejä, joilla maitoa ei todella tule, ei varmasti ole niin paljon kuin korviketta Suomenmaassa juotetaan.

Olen kuullut aikuisita ihmisistä, joilla on edelleen "tyhjä" olo sen vuoksi, ettei äiti ole imettänyt pienenä. Uskon täysin, että lapselle voi jäädä joku vaje sisimpään, koska perustarve imeä äidin rintaa ei täyttynyt. Voihan rintaa antaa imeä, vaikkei maitoa tulekaan. Edellyttäen tietenkin, että lapsi siihen suostuu.

Oma lapseni raivosi rinnalla ensimmäiset 3,5kk, koska itsellä maitoa tuli liikaa. Olin monta kertaa jättää leikin kesken, mutta onneksi mieheni tuki minua jatkamaan, vaikka väsymys oli vienyt oman arviointikyvyn.

Sivusta seuranneelle: Ikävä, että tilanteessasi kävi noin, ettei suun rakennepoikkeamaa (kireä frenulum kielen alla?) huomattu ennemmin. On sääli, että neuvoloissa osataan antaa opastusta vain "keskivertovauvojen hoitoon" -näin koen - eikä todellisia ongelmia huomata. Neuvolan mukaan tiheä imettäminen ja Cuplaton auttavat kaikkeen;)

Ei nisäkkäillä tissejä olisi jos niillä ei olisi tarkoitus ruokkia jälkeläistä.Tartteeko sitä enempää veuhata. Jos ei tissit toimi niin sitten korvike kehiin ja turhat vatvomiset pois. Johan sen sanoo nimikin. Korvike on korvike.

takaisin perusasioihin ja leilah: sanon vielä mitä sanoin aiemmin, toiset ihmiset on herkempiä, toisia voi ahdistaa helpommin.. miksi te ette pysty ymmärtämään toisten näkökantoja/tuntemuksia? Ette tod.näk. ymmärrä sitäkään että joku voi oikeasti olla masentunut, koska itse ette ole olleet.
ja leilah vielä: eiköhän esiäideillä ole ollut ihan erilailla muutenkin? Ei kenties ollut nykymaailman yhteiskunnan paineita mitkä johtavat monella jopa masentuneisuuten ja muihin mielenterveyshäiriöihin.

näihin yhteiskunnan paineisiin ja imetyspainostukseen sen verta vielä, että itsellä raskausaikana oli tosi kovat odotukset itsestä äitinä. Luin kaikki palstat ja esitteet ja kirjallisuutta.. olin päättänyt imettää niin pitkään kun voin ja kestoilla ja kantoliinailla ja vaikka mitä (missään näissä en onnistunut, tai no kestovaippoja en ole edes kokeillut, liinailuyritykset meni vauvankiukkuiluksi), sitten kun imetyksessä tuli rinataraivarit ja muut kyseeseen, niin päällimmäinen ajatus oli "mitä muut äidit ajattelee jos en imetä, mitä sukulaiset ajattelee, jos en imetä..". Imetyksen oli sujuttava painostuksesta, muutenhan olisin kaikkien mielestä äitinä epäonnistunut ja tuo jos joku lisäsi ahdistusta. En kuitenkaan kestänyt vauvan nälkäitkua tunnista toiseen ja rimpuilua tissillä joten annoin kuitenkin pullosta. Omasta kokemuksesta olen sitä mieltä että imetyksestä nostettu haloo ei ole hyvä asia vaan tuottaa mielettömät paineet. Varsinkin kun on sellaisia imettäjiä jotka nostavat itsensä jalustalle ja on heti valmiita tuomitsemaan ne jotka tekevät erilailla.

Seuraavan lapsen kohdalla aion lähteä sellaisista ensi asetelmista että imetän niin kauan kun hyvältä tuntuu enkä välitä tippaakaan muiden mielipiteistä, mutta tavoitteena imettää pitkään. Helpompi ehkä ensikerralla kun on tämä kokemus painostuksesta jo takana.

Yhteistyössä