Olen ihan hermona täällä... koiraihmiset rauhoitelkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on reilu 13v tipsu, jolla on enää aika vähän hampaita suussa. Tällä hetkellä päällä antibioottikuuri minkä syö noin 3-4kk välein ihan sen takia, kun hammaskiveä ei olla enää poistettu. Perjantaina huomasin kuitenkin, että koiran suussa on yksi pieni alahammas lähes irti. Ell sanoi, että "sillä ei ole mikään kiire mutta se on hyvä poistaa ettei tulehduta siellä sitten suuta lisää" ja sanoi että se lähtee varmasti ihan puudutuksessa nyppäämällä irti. Mutta harvoin kuulemma irtoavat itsestään, vaikka ois miten vähän kiinni.

No päätin, että menen sinne nyt heti lomani aluksi ettei tarvi jatkuvasti miettiä ja stressata, että pitäisikö se jo poistaa. Ja on ainakin jo antibiootit vaikuttamassa. Koiraa hammas ei näyttäisi haittaavan. On siellä alhaalla ikäänkuin suun sisäpuolella kielen alla eli ei roiku ulkopuolella.

Pelkään vaan helvetisti. Olen kehittänyt kaikkia kauhuskenarioita siitä miten se ei irtoakaan nyppäämällä tai siitä jää osa sinne leukaan kiinni tai että koira tukehtuu siitä puudutuksesta... :(

Meillä vähän vastaava tilanne 9,5v tipsun kanssa. Meidän tipsulta tosin pitää poistaa enemmänkin hampaita ja ientulehdus on jo päällä. Antibiootit pitää aloittaa vasta n. 4 viikkoa ennen hampaidenpoistoa.

Meidän koiralla heiluu 4 hammasta ja eläinlääkäri sanoi 3 käynnillä että niitä ei tarvii poistaa, riittää kun poistaa hammaskiveä. Nyt viime käynnillä tilanne olikin niin paha (ja sellaiseksi mennyt n. puolessa vuodessa) että hampaita pitää poistaa useampia.

Mua pelottaa taas kamalasti kun kasvattaja kertoi 13v tipsusta joka ei enää herännytkään nukutuksesta, vaan sydän pysähtyi. :( Eläinlääkärille tätä puhuin ja hän sanoi "Onhan se riski aina olemassa, siks en pidäkään nukutuksessa 4 tuntua pidempään".

Mä oon nypännyt noita alahampaita irti ihan ite.

No kasvattaja sanoi mulle perjantaina, että voin yrittää nypätä itsekin. Mutta en uskalla. :( Ja haluan että ell tyhjentää myös samalla anaalirauhaset ja kuuntelee taas sydämen. Jos nyt saisin itse hampaan irti niin luultavasti taas siirtyis toi sydämen kuuntelu ja sit miettisin sitä, että millähän tolalla se on.

Miten sulta on onnistunut toi? Lähteekö ne helposti ja sattuuko koiraa? Toi hammas vaikuttaa minusta siltä ettei se olisi enää kokonainen. On niin lituskaisen oloinen. Se on sillä tavalla "lappeellaan" siellä alhaalla kielen alla eli senkään takia ei varmaan haittaa koiraa. En itseasiassa edes tiennyt että siinä kohtaa on enää hammasta. Se on varmaan ollut niin siellä sisäpuolella etten ole nähnyt sitä kielen alta.

Sinuna poistattaisin koiralta hammaskivet säännöllisesti oli se sitten kuinka vanha tahansa. Omalta poistatin (11 v) ja samalla poistettiin kaksi takahammasta. Jos hammas jo roikkuu niin se lähtee helposti pois, eikä siitä jää mitään leukaluuhun jos se on siitä jo irronnut.
Äläkä nyt hermoile jos olette jo menossa hoitoon.

Sinuna poistattaisin koiralta hammaskivet säännöllisesti oli se sitten kuinka vanha tahansa. Omalta poistatin (11 v) ja samalla poistettiin kaksi takahammasta. Jos hammas jo roikkuu niin se lähtee helposti pois, eikä siitä jää mitään leukaluuhun jos se on siitä jo irronnut.

No esim. meidän 13,5v koiravanhusta ei saa enää nukuttaa. Eli hammaskiven poistaminen (jo sitä joutuisi tekemään) olisi mahdotonta enää...

[QUOTE="vieras";26492971]Meillä vähän vastaava tilanne 9,5v tipsun kanssa. Meidän tipsulta tosin pitää poistaa enemmänkin hampaita ja ientulehdus on jo päällä. Antibiootit pitää aloittaa vasta n. 4 viikkoa ennen hampaidenpoistoa.

Meidän koiralla heiluu 4 hammasta ja eläinlääkäri sanoi 3 käynnillä että niitä ei tarvii poistaa, riittää kun poistaa hammaskiveä. Nyt viime käynnillä tilanne olikin niin paha (ja sellaiseksi mennyt n. puolessa vuodessa) että hampaita pitää poistaa useampia.

Mua pelottaa taas kamalasti kun kasvattaja kertoi 13v tipsusta joka ei enää herännytkään nukutuksesta, vaan sydän pysähtyi. :( Eläinlääkärille tätä puhuin ja hän sanoi "Onhan se riski aina olemassa, siks en pidäkään nukutuksessa 4 tuntua pidempään".[/QUOTE]

Meidän koiralta poistettiin nukutuksessa hirveä määrä hampaita ja hammaskiveä juuri tuon ikäisenä. Se sujui hienosti. Eikä siihen todellakaan kulunut neljää tuntia. Me oltiin sitten jo kotimatkallakin ellei jopa kotona siinä ajassa. En nyt muista mutta olisin sanonut, että koira oli kaikkiaan pari tuntia siellä ell reissussa. Odotimme äitini luona sen ajan ja muistaisin jos se ois ollut noin pitkä aika.

Mitä tarkoitat että antibiootit aloitetaan neljä viikkoa ennen poistoa? Meidän koiralle ei aloitettu etukäteen silloin mitään ja nyt on siis syönyt kolme päivää antibioottia. Meinaako ell että koirasi siis syö ensin neljä viikkoa putkeen antibiootteja ja sitten tehdään operaatio?

Meillä myös silloin toi hampaiden tilanne romahti nopeasti. Sitä ennen oli vain kerran aiemmin poistettu hammaskiveä. Enää en siis ole antanut nukuttaa siihen hommaan vaan on menty näillä antibioottikuureilla ja plaque offia laitan ruokaan. Onneksi niitä hampaita siis on vain kahdeksan siellä suussa.

Mutta kun en uskalla antaa nukuttaa sitä. Tosin olen ajatellut kyllä, että pitäisikö vain yrittää rohkaistua ja viedä yksityiselle missä on paremmat systeemit ja antaa poistaa. Ei se iso homma voi olla kun hampaita siis kahdeksan. :/ Mutta toi ell missä käyn niin on kyllä asiansa osaava ja pitkään hommia tehnyt, tykkään hänestä paljon ja hän ei ole alkanut esittää hammaskiven poistoa vaan on siis syöty ihan noita antibiootteja.

Mutta katsotaan... Jospa syksyllä uskaltautuisin. Meillä siis 13,5 ja 3v sitten poistettu viimeksi hammaskiveä.

[QUOTE="alkup";26492983]No kasvattaja sanoi mulle perjantaina, että voin yrittää nypätä itsekin. Mutta en uskalla. :( Ja haluan että ell tyhjentää myös samalla anaalirauhaset ja kuuntelee taas sydämen. Jos nyt saisin itse hampaan irti niin luultavasti taas siirtyis toi sydämen kuuntelu ja sit miettisin sitä, että millähän tolalla se on.

Miten sulta on onnistunut toi? Lähteekö ne helposti ja sattuuko koiraa? Toi hammas vaikuttaa minusta siltä ettei se olisi enää kokonainen. On niin lituskaisen oloinen. Se on sillä tavalla "lappeellaan" siellä alhaalla kielen alla eli senkään takia ei varmaan haittaa koiraa. En itseasiassa edes tiennyt että siinä kohtaa on enää hammasta. Se on varmaan ollut niin siellä sisäpuolella etten ole nähnyt sitä kielen alta.[/QUOTE]

Tuota meidän vanhukselta (collie-labbis) ei ole ikinä tarvinnut hammaskiveä poistattaa. On hampaat pysyneet todella hyvinä. Mutta etuhampaita siltä lähtee, ei vähiten siksi että vieläkin jäystää kokonaisia sääriluita hajalle. Ihan reippaasti vaan nypännyt pois. Ei koira sitä huomaa kun on ihan rippusesti kiinni.

Tuota meidän vanhukselta (collie-labbis) ei ole ikinä tarvinnut hammaskiveä poistattaa. On hampaat pysyneet todella hyvinä. Mutta etuhampaita siltä lähtee, ei vähiten siksi että vieläkin jäystää kokonaisia sääriluita hajalle. Ihan reippaasti vaan nypännyt pois. Ei koira sitä huomaa kun on ihan rippusesti kiinni.

Okei. Toivottavasti homma sujuu hyvin. Mua jännittää vaan kun se paikka tuntuu niin hankalalta kun se kieli tunkee eteen koko ajan.

No minä poistan omalta koiralta itse hammaskiveä sellaisella raudalla joten ei siinä aina tarvitse nukuttaa.. Takahampaista en itse kunnolla saanut joten siksi vein sen eläinlääkäriin. Samat bakteerit mitkä ovat suussa saattavat kulkeutua sydänlihakseen ja tulehduttaa sen. Siksi se hampaista huolehtiminen on tärkeää.

No minä poistan omalta koiralta itse hammaskiveä sellaisella raudalla joten ei siinä aina tarvitse nukuttaa.. Takahampaista en itse kunnolla saanut joten siksi vein sen eläinlääkäriin. Samat bakteerit mitkä ovat suussa saattavat kulkeutua sydänlihakseen ja tulehduttaa sen. Siksi se hampaista huolehtiminen on tärkeää.

No on ihan tiedossa kyllä. Ja senkin takia siis syöty tota antibioottia. Onneksi meillä ei mikään paha tilanne ole hammaskiven suhteen. Alakulmuritkin on ihan valkoiset. Millainen toi rauta sulla oli? Pitäis ehkä itse koittaa...

Hyvin meni! Ei tarvinnut edes puuduttaa. Minä laitoin etusormen koiran suuhun ja puri mua siihen sen sekunnin, kun lääkäri paikallisti hampaan ja nappasi sen irti. Koira ei tainnut edes huomata, että mitään tapahtui. :)

Yhteistyössä