olen jonottanut puhelimessa 25 minuuttia terveyspalveluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lai-ne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Etkös sinä lai-ne olekin jättämässä sikarokotteen väliin (toista ketjua muistelen)? Miltä nyt tuntuu kun tietää, että sitä apua ei aina saakaan kovin nopeasti lapsen sairastaessa rajusti?

Nyt on todella ruuhkaiset ajat tereydenhuollossa, ja itse ainakin välttelen vakavia sairauksia niin hyvin kuin voin. Sikainfluenssan kohdalla se tarkoittaa väkijoukkojen välttelemisen ja hyvän käsihygienian lisäksi ehdottomasti myös ROKOTUKSEN ottamista. Ei ole mitään järkeä hankkia ehdoin tahdoin lapsilleen vakavia sairauksia, kun tereyskeskukset ja sairaalat ovat tupaten täynnä.

vahingonilo paras ilo... mun mielestä hienosti ja rauhallisesti hoidettu tilanne, itse en tuohon pystyisi. Toivottavasti kaikki on kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvin on ap minusta lapsensa hoitanut. Toivottavasti ovat jo paranemaan päin.

On hoitanut joo, mutta tiedä sitten onko fiksua vaan toivoa ja uskoa että ei ole vakavaa , kun kuitenkin oireet sopisivat tähän nyt riehuvaan epidemiaan ja voi olla hyvinkin huolestuttavaa.
Mutta toivotaan, että ovat kaikki jo enempi OK.

hei kaikki, kiitokset jotka olette kyselleet, tulee hyvä olo kun välitätte vieraasta ihmisestä.

joku kyseli, että missä mies. olen ollut yksinhuoltaja aina ja tottunut siis pärjäämään yksin vaikeissakin tilanteissa.

valvoin aamu seitsemään, jolloin sain kummankin lapsen hereille. 9-vuotiasta oksetti vielä, mutta oksennusta ei enää tullut. 4-vuotias on aivan kunnossa, hyppelee ja leikkii, hän oksensikin vain klo 1.50-3.30. 9-vuotias on vaisu, makoilee, mutta juo. tämä mielestäni ihan normaalitila 6,5 h oksentelun jälkeen.

nukuin äsken itse lasten kanssa kaksi tuntia, oma kuume alkaa väsyttää ja pää särkee. isäni lähti juuri ajamaan mökiltä ja käy meille kaupassa, auttamaan ei voi tulla ettei saa tautia, koska lähtee matkalle lauantaina.

oma käsitys on, että meillä on flunssa ja päälle tuli raju oksennus/ripulitauti (esim norovirus sopisi?). voi toki olla myös sitä sikainfluenssaa ja seuraan vointeja koko ajan vaikka esim 4 v on aivan tavallinen ja tahtoi aamupalaakin. aamupala on pysynyt sisällä ja syönnistä on jo aikaa. 9 v ei ole vielä syönyt mitään, mutta juo osmosalia ja mehua.

joku mainitsi siitä rokotteesta. en ole sitä edelleenkään meidän perheelle ottamassa, pienempi poikani olisi mielestäni erittäin riskialtis saamaan rokotteesta vakavia oireita esim mpr on jätetty lasten neurologin suosituksesta ottamatta (pojalla oli vauvaikäisena varhaisautismiepäily ja diagnoosina ataksia, nykyään täysin terve, mutta reagoi poikkeuksellisesti esim lääkkeisiin). minulla on rokotteesta oma mielipide, mutta se ei liity tähän ketjuun, joten pidän sen täältä poissa.

nyt osmosalin sekoitukseen, kannu on tyhjä :)

en ole aikaisemminkaan päässyt tk:hon puhelimitse jos on jotain asiaa ollut, taikka puhelu on ohjautunut siellä ihan jonnekin muualle mihin olen soittanut.

vastattu on, että soittaa sinne yksikköön mihin on ollut asiaa.
puhelut kuulemma ohjataan jonnekin muualle jos oikeassa paikassa ei vastata. en tajua mitä järkeä tuossa on jos kerran siellä ojautuneessa paikassa ei osata auttaa. ihan järjetöntä mielestäni.
ilmeisesti ideana on, että ompahan ainakin joku vastannut, vaikka nyt olisi ollut käytävää siivoava laitosapulainen>:/

aikaisemminkin kun tk:hon on mennyt henkilökohtaisesti käymään, niin ei siellä välttämättä näy ristinsielua. näin viimeksikin kun kävin hammashoitolassa varaamassa aikaa itselleni.

itse ainakin olen henkilökohtaisesti joutunut käymään tk:ssa jos jotain asiaa on ollut. ei sinne todellakaan pääse puhelimitse, ainakaan täällä paikkakunnalla.
ja tämä vielä ennen sikainfluenssaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä että kuuluu parempaa =)
Eikä sitä kovan oksentelun jälkeen pariin päivään mikään kunnolla maistukaan.
Pääasia että isompi joisi hyvin.

isompi juo, mutta on kyllä sairas. hänelle on noussut nyt kuume. itse alan olla aivan uupunut. onneksi pienempi on kunnossa.

Voi että. Toivottavasti pian paranette. Oli tauti sitten mikä tahansa...
Oksennustaudin jälkeen se olo on kyllä karsee, että siinä mielessä varmaan ihan normaalia, ettei isompi lapsi vielä ihan pirtsakka ole.
Meillä oli oletettavasti noro tms viime vuonna, ja kyllä siinä me aikuiset aika poikki oltiin monta päivää sen taudin jälkeenkin. Ihan kuin kamala kankkunen ois ollut :(
Pienet lapset taas on niin käsittämättömiä tuon paranemisen kanssa. Ne saattaa jaksaa vaikka mitä heti kun tauti vähän helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
kukaan tietääkö muuta numeroa kuin 0910023 jossa saa arvion tilanteesta? jonotan edelleen.

olen itsekin neuvonut täällä ihmisiä menemään heti sairaalaan mutta nyt en jostain syystä ite tajua voiko tää tilanne olla vakava vai ei. poika 9 v nukkuu nyt, herätin juuri ja sanoi jotain ja on ihan tajuissaan. ei ole oksentanut nyt puoleen tuntiin.

Mäkin yritin viikonloppuna Terveysneuvontaan, ei mennyt puhelu läpi, vaan tuuttasi aina varattua. Kun lapsi on tuossa kunnossa ei kannata soitella, vaan mennä heti lääkäriin!

Alkuperäinen kirjoittaja Nueva:
Lueskelin tätä ketjua jo eilen illalla ja jäi mieleen.... mitenkä teillä jaksellaan? :hug:

kiitos

ihan hyvin jaksellaan. tai lapset jakselee, itse alan olla tosi uupunut. 9v on syönyt ja juonut, ei oksenna enää mutta on kuume. pienempi on ihan normaali, tosin yskä ja nuha jatkuu, sitä ollut jo kohta viikon ja nyt itkee kurkkukipua.

oon tietty aika poikki kun viime yö oli rankka ja nukuin vaan kaksi tuntia. oma kuume on ja pysyy ja lisäksi pää on tosi kipeä eikä mene lääkkeellä pois. oon kuitenkin pessyt monta koneellistä yöllä tullutta pyykkiä ja sitä tulee vähän väliä lisää, koska pienemmällä on maha sekaisin eli en nyt sentään mikään ihan voimaton ole, mutta ei tätä montaa päivää kipeänä jaksaisi eli lähinnä siksi teen ja siivoan kun on pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
Alkuperäinen kirjoittaja Nueva:
Lueskelin tätä ketjua jo eilen illalla ja jäi mieleen.... mitenkä teillä jaksellaan? :hug:

kiitos

ihan hyvin jaksellaan. tai lapset jakselee, itse alan olla tosi uupunut. 9v on syönyt ja juonut, ei oksenna enää mutta on kuume. pienempi on ihan normaali, tosin yskä ja nuha jatkuu, sitä ollut jo kohta viikon ja nyt itkee kurkkukipua.

oon tietty aika poikki kun viime yö oli rankka ja nukuin vaan kaksi tuntia. oma kuume on ja pysyy ja lisäksi pää on tosi kipeä eikä mene lääkkeellä pois. oon kuitenkin pessyt monta koneellistä yöllä tullutta pyykkiä ja sitä tulee vähän väliä lisää, koska pienemmällä on maha sekaisin eli en nyt sentään mikään ihan voimaton ole, mutta ei tätä montaa päivää kipeänä jaksaisi eli lähinnä siksi teen ja siivoan kun on pakko.

taitaapi olla Sitä. meillä oli samanlaista. kuivayskä , jos lapselles tulee niin aika varmuudella on.

Kuulostaa sikainfluenssalta. Jos kaikilla vointi sellainen että kotona pärjää niin oireen mukainen hoito sitten vaan. Toivottavasti isäsi toi apteeksita särkylääkkeet ja lisää osmosalia.

Kuulostaa ihan norovirukselta, kävi läpi koko meidän perheen tammikuussa. Siihen kuuluu kyllä kuumekin, meillä oli muistaakseni kaikilla.

Joihinkin ruokamyrkytyksiinkin liittyy myös kuume, mun mies sairasti kesällä salmonellan (ei kannata syödä ituja...) ja siihen kuului tosi kovat mahakivut, raju ripuli ja kova kuume.

Piti vielä lisätä että norovirus on sitten paha tarttumaan, se voi säilyä pinnoilla tartuttavana lähes kaksi viikkoa. Joten kannattaa olla varovainen kyläilykutsujen kanssa lähiaikoina.

Yhteistyössä