Olen kauhea äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dede
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Läpsimisen jälkeen vein lapsen sisälle, vein iltapesulle ja jätin lapsen alasti yksin itkemään huoneeseen 5ksi minuutiksi sillä aikaa kun tein puuron. Sitten kävin hakemassa hänet :(

Emme asu suomessa ja täällä lasten fyysinen kuritus on arkipäivää ja laillista, mutta en itse halua olla osa sitä.
Nyt on jo pakko sanoo, että hae itselles apua. Tuo eiole enäänormaalia, vaan jo lapsen rääkkäystä

No nyt on kyllä vähän liikaa päänsilittelyä! Äiti on syyllistynyt pientä lastaan kohtaan toistuvasti väkivaltaan, ihan mitättömästä syystä ja täällä kehutaan että hyvin hän vetää! Jotain rajaa. Jos nyt yksittäisen lievän väkivallan voisi jotenkin ymmärtää, niin tässä tapauksessa asia toistui ja toisella kertaa vielä huomattavasti vakavammalla tavalla. Viimeistään ensimmäisen kerran (sormille näpsäisy) olisi pitänyt herättää äiti. Väkivalta ei ole koskaan ok, ja vieläpä noin pientä lasta kohtaan, joka tuskin on edes ymmärtänyt miksi äiti lyö.

Kaiken lisäksi äiti kirjoittaa, ettei siinä vielä ollut kaikki vaan ilta jatkui kamalana. Eli tekikö vielä jotain muutakin?

Ei tällaista saa tapahtua, eikä asiaa voi lapselle hyvittää. Vakavamman traumatisoimisen välttämiseksi tuollainen ei saa koskaan toistua. Aloittajan pitää hakea apua, tunnustaa tekonsa ja hyväksyä seuraamukset. Ne eivät taatusti ole mitenkään liiallisia, varmaan selviää sakoilla ja lasun seurannalla. Suomessa kun on nuo tuomiot väkivaltarikoksista varsin vähäisiä, vaikka teko olisi kohdistunut puolustuskyvyttömään lapseen.

Erään tuttavani lapsi kuoli kun hänen annettiin syödä esim. hiekaa ja pesupulveria.

Entisenä lapsena voin kertoa, että sanalliset loukkaukset ovat jättäneet traumoja, mutta tukistaminen ja nippaaminen ei.

Samaa mieltä. Noi on sellasia asioita mistä ei jää mitään muistoja. Vähän isompana mulle jäi traumoja kun äitini veti usein litsarin. Litsari on kaikkein alentavinta ja sen tarkotus on nöyryyttää. Se on lyönyt jokasta mun lastakin poskelle.

Ihanko oikeasti jonkun mielestä pitää olla itselleen armollinen vielä kun sadannen kerran läimii taaperoa ja huutaa tälle, niin että taapero on aivan paniikissa ja itkee niin paljon että oksentaa? Lapsi ei tosiaan kestä vaurioitumatta tällaista kohtelua! Jo yksi kerta on vahingollinen, sata kertaa vie taatusti lapsen luottamuksen ja perusturvallisuuden täysin.

Väkivaltaan pitää olla nollatoleranssi kaikissa läheissuhteissa ja pieni lapsi on erityisen haavoittuvainen. Jos epäilee, että tulee syyllistymään jatkossakin väkivaltaan toistuvasti, lapsi on paras antaa pois turvalliseen paikkaan turvallisten aikuisten keskelle. Lapsi ei ole mikään väkivaltaisen käytöksen hallinnan harjoituskappale, ei lasta pidä edes tehdä jos ei itseään sen vertaa hillitse, että kykenisi hoitamaan ärsytykset muuten kuin lyömällä.

Pitää tulla lisäämään, että EN hyväksy lyömistä, en näppäisyä, en läppäisyä, tämä olisi pitänyt kai alkuperäisessä viestissä tuoda paremmin esille mutta pidin sitä itsestäänselvänä. Samoin kuin sitä, että jos ihminen itkee yönsä siksi että on näpännyt lasta sormille, hän varmaan ihan sanomattakin tietää ettei se ole ok, eikä sen kertominen tuo mitään lisäarvoa. Sadannen kerran harjoittelulla tarkoitan sitä, että kyllä se kärsimättömyys ja ärtymyys näkyy ihmisen liikkeissä ja eleissä vaikka lasta ei tahallisesti satuttaisi tai pyrkisi sitä välttämään, ja itselleen on annettava anteeksi se että ärsyyntyy ja se näkyy - ei lyömällä, vaan vaikkapa nappaamalla lapsi kainaloista vähän reippaammin ottein kuin jos nostaisit lapsen lohduttaaksesi.

Mun alkuperäinen viesti olisi tosiaan voinut olla selvempi, EN HYVÄKSY RUUMIILLISTA KURITUSTA MISSÄÄN MUODOSSA, ja "hyvin sä vedät" oli tarkoitettu tulevaan: uskon, että tämän herätyksen ja syyllisyydessä kieriskellyn yön jälkeen on viisaampi sen suhteen missä menee se raja, ja osaa olla ylittämättä sitä, ja sillä viisaudella jatkossa: hyvin sä vedät!

Liiallinen syyllisyydessä kieriskely vie viimeisetkin voimavarat, ja silloin jos vanhempi keikkuu jo muutenkin keinottomuuden rajalla niin se ei auta lasta ei pätkääkään.

Ylipäänsä kannattaa miettiä miten haluaa lastaan kasvattaa ja miksi lapsen pitäisi olla kuuliainen tai tottelevainen... Lapsi ei ole mikään koira vaan hänestä kasvaa aikuinen ihminen!

Tottelevaisuus ei siis ole ainakaan nykymaailmassa mikään paras hyve. Käytöstavat pitää opetella, mut lapsenkin pitää mun mielestä saada kyseenalaistaa ja kokeillä asioita. Ja käyttää omia aivojaan. Toki lapsi ei aina halua olla järkevä ja välillä vanhempi joutuu jyräämään :)

Ja kyllä olen huutanut taaperolle, nostanut vihaisesti ym. mutta lyöminen on kyllä jo liian pitkälle menemistä ja pitäis miettiä mitä teet ens kerralla ettei hermo petä. Joku hiekan syöminen nyt on tosi pientä, ei kannata välttämättä ees huomioida. Lapsesi tulee tekemään vielä paaaljon raivostuttavampia asioita.

Läpsimisen jälkeen vein lapsen sisälle, vein iltapesulle ja jätin lapsen alasti yksin itkemään huoneeseen 5ksi minuutiksi sillä aikaa kun tein puuron. Sitten kävin hakemassa hänet :(

Emme asu suomessa ja täällä lasten fyysinen kuritus on arkipäivää ja laillista, mutta en itse halua olla osa sitä.
Miten tämä nyt vaikuttaa keksityltä...
Mutta jos totta, niin pahempaa tuo yksin itkemään jättäminen on kuin se läppäisy. Silloin kun lapsella on hätä, häntä ei jätetä yksin.

Miten tämä nyt vaikuttaa keksityltä...
Mutta jos totta, niin pahempaa tuo yksin itkemään jättäminen on kuin se läppäisy. Silloin kun lapsella on hätä, häntä ei jätetä yksin.

Niissä tilanteissa kun lapsi itkee tottelemattomuutensa seurausten takia tai yleisesti ilman syytä on kyllä ihan ok jättää lapsi vaille lohdutusta ja todeta vaikka vaan, että "voi voi". Ei itku saa olla mikään tilanneriippumaton myötätuntoautomaatti.

Niissä tilanteissa kun lapsi itkee tottelemattomuutensa seurausten takia tai yleisesti ilman syytä on kyllä ihan ok jättää lapsi vaille lohdutusta ja todeta vaikka vaan, että "voi voi". Ei itku saa olla mikään tilanneriippumaton myötätuntoautomaatti.
No ensinnäkin, lapsi itki tuossa sitä, että äiti oli lyönyt lasta. Kyllä silloin pieni lohdutus olisi paikallaan...
Siksi toisekseen, vaikka lapsen itku olisi "ansaittua", niin ei silloinkaan jätetä yksin sen surun ja hädän ja muiden tunteiden kanssa. Silloinkin jäädään siihen viereen, ja rauhallisella äänellä selitetään, missä mentiin vikaan.
Yksin jättämällä lapsi ei opi tunteistaan mitään, vaan tuntee vain itseensä hylätyksi ja huonoksi.

No ensinnäkin, lapsi itki tuossa sitä, että äiti oli lyönyt lasta. Kyllä silloin pieni lohdutus olisi paikallaan...
Siksi toisekseen, vaikka lapsen itku olisi "ansaittua", niin ei silloinkaan jätetä yksin sen surun ja hädän ja muiden tunteiden kanssa. Silloinkin jäädään siihen viereen, ja rauhallisella äänellä selitetään, missä mentiin vikaan.
Yksin jättämällä lapsi ei opi tunteistaan mitään, vaan tuntee vain itseensä hylätyksi ja huonoksi.

No jos lasta vaikka on rangaistu ja/tai kielletty ja itku koskee sitä, tai sitten vaikka itketään jotain täysin mitätöntä syytä, niin ei siinä ole mitään syytä jäädä koko ajaksi lapsen viereen myötäeläytymään. Siinä vaiheessa, kun lapselle on tehty selväksi hänen itkunsa syy/turhuus on ihan ok jättää lapsi huomiotta. Itse asiassa näin tuleekin tehdä, jottei lapsi opi väärinkäyttämään itkua aiheettomien myönnytysten tai huomion saamiseen.

No jos lasta vaikka on rangaistu ja/tai kielletty ja itku koskee sitä, tai sitten vaikka itketään jotain täysin mitätöntä syytä, niin ei siinä ole mitään syytä jäädä koko ajaksi lapsen viereen myötäeläytymään. Siinä vaiheessa, kun lapselle on tehty selväksi hänen itkunsa syy/turhuus on ihan ok jättää lapsi huomiotta. Itse asiassa näin tuleekin tehdä, jottei lapsi opi väärinkäyttämään itkua aiheettomien myönnytysten tai huomion saamiseen.
Anteeksi, mutta ihan sydäntä kylmää tälläinen että sinunlaisia vanhempia on. Eikä kukaan tule auttamaan lasta.

No, mä on lapsena joutunut syömään saippuaa ku oon kiroillu, ja oon saanu selkääni jos en oo totellut. Enkä oo saanu traumoja. Jos siitä sais traumoja niin lähes puolet suomalaisista ikä 20-60v pitäs olla aika sairasta sakkia. Eri asia tietenkin jos lasta turpaan vetää, mutta musta on aika huonosti asiat tällä maalla ku luunappiki on pahoinpitelyä. Ku ei se aina auta että lasta vaan hyysäis, niistä tulee mammanpoikia :D

Oon samaa mieltä. Nykyään on paljon näitä jotka käyttävät tekoitkua hyväkseen saadakseen haluamansa.

Eivät ne lapset alkujaan huvikseen itke, vaan koska eivät muutenkaan osaa tunteitaan ilmaista.

No, mä on lapsena joutunut syömään saippuaa ku oon kiroillu, ja oon saanu selkääni jos en oo totellut. Enkä oo saanu traumoja. Jos siitä sais traumoja niin lähes puolet suomalaisista ikä 20-60v pitäs olla aika sairasta sakkia. Eri asia tietenkin jos lasta turpaan vetää, mutta musta on aika huonosti asiat tällä maalla ku luunappiki on pahoinpitelyä. Ku ei se aina auta että lasta vaan hyysäis, niistä tulee mammanpoikia :D
Kyllähän toi oikein huutaa sitä sun traumaas, miten kylmästi ja tunteettomasti puhut asiasta ja millaisia neuvoja jakelet.

Eivät ne lapset alkujaan huvikseen itke, vaan koska eivät muutenkaan osaa tunteitaan ilmaista.

Onko sinulle tuttu käsite "tekoitku"? Eli siis teennäisesti itkua vääntämällä yritetään hankkia itselle etuja/hyötyä.

Tai jos vaikka lapsi on heittänyt hiekkalaatikolla toisen silmiin hiekkaa ja joutui sen takia itkien hiekkalaatikolta pois, niin pitäisikö vanhemman sitten olla halaamassa sitä itkevää hiekanheittelijää ja lievittämässä rangaistuksen aiheuttamaa harmia? Ei minusta kyllä, vaan enemmänkin sellainen toiminta antaa ihan vääriä signaaleja lapsille. Sen sijaan on paikallaan lohduttaa sitä, joka sitä hiekkaa sai silmiinsä.

Taikka kolmantena esimerkkinä, jos lapsi vaikka itkee puoli tuntia sitä, että koira söi hänen keksinsä, niin kyllä siinä järkevä vanhempi lopettaa lohduttamisen jossain 5 minuutin kohdalla ja tekee selväksi lapselle, että näin kova reaktio on ylimitoitettu ja jättää tämän rääkymään omiin oloihinsa.

Kyllähän toi oikein huutaa sitä sun traumaas, miten kylmästi ja tunteettomasti puhut asiasta ja millaisia neuvoja jakelet.

No miksi ihmeessä siitä pitäisi puhua jonain maailmanlopun vääryytenä ja megaluokan järkytyksenä kun se ei sitä tosielämässä ole?

Ihan oikeasti, jos lapsi vaikka tahallaan lyö toista saksilla tai rikkoo ikkunan ja saa siitä syystä risua, niin ei sitä kovin epäoikeudenmukaisena seurauksena voi pitää. Sitä mieltä tuskin on edes se rangaistuksen kohteeksi joutunut lapsi itse.

Sen sijaan lapsi kokee epäoikeudenmukaiseksi sen, jos vakavasta rikkomuksesta ei seuraa kuin päänsilittelyä, mikä tuntuu olevan aikuisten "kukkahattujen" linja nykyään.

No miksi ihmeessä siitä pitäisi puhua jonain maailmanlopun vääryytenä ja megaluokan järkytyksenä kun se ei sitä tosielämässä ole?

Ihan oikeasti, jos lapsi vaikka tahallaan lyö toista saksilla tai rikkoo ikkunan ja saa siitä syystä risua, niin ei sitä kovin epäoikeudenmukaisena seurauksena voi pitää. Sitä mieltä tuskin on edes se rangaistuksen kohteeksi joutunut lapsi itse.

Sen sijaan lapsi kokee epäoikeudenmukaiseksi sen, jos vakavasta rikkomuksesta ei seuraa kuin päänsilittelyä, mikä tuntuu olevan aikuisten "kukkahattujen" linja nykyään.
Älä vääristele. Ap:n lapsi söi hiekkaa. Ap on niin huono kasvattaja ettei osaa siirtää lasta muualle vaan alkaa lyödä lasta. Kukaan ri ole iskenyt millään saksilla, eikä kukaan normaali lapsi millään saksilla toista lyö, mutta lapsi jolla on hakkaavat ja tunnekylmät vanhemmat, voi vaikka lyödäkin.