Olen laittanut koko elämäni hukkaan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Istiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Istiina

Uusi jäsen
04.04.2011
19
0
1
Pieni kaupunki Hämeestä
Olen siis 20 vuotias. Seurustelen ihanan miehen kanssa, asumme yhdessä. Viime aikoina minusta vaan on tuntunut siltä, että olen laittanut elämäni hukkaan; en ole opiskellut itselleni mitään ammattia. Olin kyllä koulussa, mutta plörinäksihän se meni. Joten, en myöskään ole saanut itselleni KUNNOLLISTA työpaikkaa. Olen kuitenkin töissä, osa-aikaisena. Ja tiedän, tämä on kaikki aivan juurikin omaa syytäni. Mitäs laitoin kaiken mielenkiintoni opiskeluaikoina johonkin aivan muuhun kuin opiskeluun. Nyt haluaisin kuitenkin opiskella itselleni sen ammatin, mutta kun en tosiaan tiedä, että minkä ammatin. Jotenkin tuntuu siltä, että ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin kaupankassa, mutta sellaisen pestin takia en edes viitsi ruveta opiskelemaan. Toisaalta myös lastenhoitajan ammatti kiinnostaisi, mutta onko siinäkään mitään hirveää oppimista. En tiedä, moni ala kiinnostaisi, mutta en saa niistä minkäänlaista, hmm. Miten sen sanoisi. Haluaisin opiskella jotain sellaista, missä oikeasti oppisi jotain uutta !
Mutta samalla minua kauhistuttaa sitoutua koko opiskeluun. Olisin vasta noin 23-24 kun valmistuisin, ja samalla kuitenkin silmissäni siintää haave lapsista. Jaksanko odottaa lastentekoa kolmisen vuotta?
Alan olla masentunut ajatuksieni kanssa, ja ärsyttää kun elämäni ei kehity minnekkään suuntaan. :(

Nuorihan sä vasta olet!! Nyt otat itsees niskasta kiinni ja lähdet opiskelemaan. Suomessa taitaa nykyään keski-ikä olla 28 kun saa esikoisen, joten jos 24-vuotiaana alat lasta suunnitella, niin et todella ole liian vanha siihen.

Jos ammattikouluun menet ja se riittää sinulle, niin sitten kun valmistut niin monet samanikäset opiskelee edelleen ammattikorkeessa tai yliopistossa.

Itse muuten meinaan joskus tulevaisuudessa lukea itselleni uuden ammatin, koskaan ei ole liian myöhästä :-)

[QUOTE="höpöhöpö";24251125]Nuorihan sä vasta olet!! Nyt otat itsees niskasta kiinni ja lähdet opiskelemaan. Suomessa taitaa nykyään keski-ikä olla 28 kun saa esikoisen, joten jos 24-vuotiaana alat lasta suunnitella, niin et todella ole liian vanha siihen.

Jos ammattikouluun menet ja se riittää sinulle, niin sitten kun valmistut niin monet samanikäset opiskelee edelleen ammattikorkeessa tai yliopistossa.

Itse muuten meinaan joskus tulevaisuudessa lukea itselleni uuden ammatin, koskaan ei ole liian myöhästä :-)[/QUOTE]

Täys peesi, itse opiskelin kaksi kertaa amk:ssa, (eka ammatti ei ollutkaan se, mitä halusin tehdä), viimeisestä koulusta valmistuin 31-vuotiaana ja töitä on riittänyt. Taitaa aloittajaa vaan laiskottaa koko opiskelu.

olet vasta 20v. mitähän se naisten elinajan odote suomessa olikaan, 80v? eli sulla olisi 60vuotta elämää edessä olet vasta elänyt 1/4 elämästäsi ja se osa oikeastaan lapsuus/nuoruus eli nyt sinulla vasta alkaa aikuiselämä. et siis voi todellakaan voi sanoa että olet laittanut elämäsi hukkaan! Ehdit vielä hyvin opiskella montakin ammattia, tehdä töitä ja monta lasta!

Työkkäristä kannattaa pyytää apuja ammatinvalintaan, siellä on ammatinvalintapsykologi joka tekee testejä, joiden perusteella suosittelee ammattia.

Nimenomaan haluaisin opiskella. Mutta jäynänä on vielä se, että en todellakaan tiedä, mitä haluaisin opiskella. Enkä enää hirveän kauaa viitsisi aloittamista lykätä vaan sen takia. Toisaalta en viitsisi taas sellaistakaan alaa lähteä opiskelemaan, mikä ei sitten muutaman vuoden päästä enää kiinnostakkaan. On tämä jokseenkin vaikeaa. Tuntuu kuin olisin ihan umpikujassa asioideni kanssa.

Eiks toi "koko elämä" oo nyt vähän dramaattinen, vai ootko ajatellut kuolla vielä tässä loppuvuoden aikana? Oot kuule nuori ja sulla on vielä todennäköisesti n. 60 vuotta elinaikaa jäljellä. Siinä ehtii tehdä mitä vaan, jos haluaa. (Vaikka sitten murehtia tekemättömyyttään, jos se on se, mitä haluat tehdä.)

Öööh. Minä menin AMK.hn 24-vuotiaana. Valmistuin kolmekymppisena. Siinä välissä pyöräytin lapsenkin. 20-vuotiaana en muuta tehnyt kuin bailasin, joten sulla ei ole kyllä vielä mikään kiire.

Työkkärissä ainakin on ammatinvalinta testi. Taitaapi olla netissäkin. Siinä on monia kysymyksiä joiden pohjalta ehdotetaan muutamaa opiskeltavaa ammattia. Tee testi. Lue alasta ja koulutuksesta ja hae kouluun.

Tiedän. Minulla on myös ikäkriisi. Tiedän olevani vielä suht nuori, mutta vanheneminen pelottaa kamalasti. Kaikista eniten se, kun ei tiedä, mitä elämä tuo tullessaan.

SUHT nuori? Hani, sä kuoriuduit eilen. Mä aloitin AMK:n 26-vuotiaana ja yliopiston 29-vuotiaana. Nyt 31 v. :) Sulla on hyvin aikaa. Elämä on matka, ei vielä tarttekaan kaikkea tietää. Nauti kyydistä!

• Tykkää
Reactions: Istiina
mulla on mennyt näin: Kävin aikoinaan amista, siitä ei tullut mitään, ei kiinnostanut ja omaa alaa ei vielä tuolloin löytynyt. Sitten sain lapsen 21-vuotiaana ja toisen perään 23-vuotiaana. Nyt olen 25-vuotias ja viimein tiedän mitä haluan tehdä, aloitan opinnot vuoden lopussa. Olen 28 kun valmistun, ja sit mulla on ammatti ja lapset tehtynä ja voin keskittyä duunintekoon. Lapset on saaneet olla tarpeeksi vanhaksi kotihoidossa jne, aikas tyytyväinen olen meidän tilanteeseen.

Sä olet niin nuori, ei sulla ole mihinkään kiire. Ite sanoisin et jos lapsista haaveilet ja se ajatus haittaa kouluun lähtöä etkä edes tiedä mitä haluat opiskella niin tee ihmeessä lapset ensin! Äitiys vielä muuttaakin ihmistä aika paljon, saatat lasten jälkeen haluta taas ihan eri alalle.

Yhteistyössä