Olen miettinyt tuota kun raskaana olevat naiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minniina

Vieras
niskaturvotusultran jälkeen itkevät onnen kyyneleitä ja toiset äidit onnittelevat kun turvotusta ei löytynyt ja "lapsi on terve" :o
Eihän se sitä todista? Vai todistaako? Jos turvotusta on liikaa on suurempi todennäköisyys sairaaseen lapseen mutta yhtä hyvin se lapsi voi olla terve? Ja jos turvotusta ei ole ollenkaan niin ei kukaan voi sen perusteella odottaa varmasti tervettä lasta?
Kyllä se lapsi voi siitä huolimatta olla jollain tapaa kehityshäiriöinen vaikka turvotus olisi rajojen sisäpuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ai itkeekö joku oikeesti onnesta siksi, että lapsi on 100% varmasti terve?
Vai siksi, että näki pikkuruisen vauvanalun ultrassa ja uutiset olivat hyviä?

Usein hehkuttavat sitä että "olen niin onnellinen kun turvotusta oli vähän ja kätilö sanoi että lapsi on terve". tms. Eihän kätilö voi sellaista luvata? Kätilö voi kai sanoa että turvotus oli normaalin rajoissa ja vaikuttaa normaalilta. Mutta eihän se takaa tervettä lasta. Minulla useampi raskaus takana ja aina loppuun asti ollaan jännätty eikä koskaan ollut mitenkään itsestään selvää että terve lapsi syntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Minniina:
kätilö sanoi että lapsi on terve". tms. Eihän kätilö voi sellaista luvata?

Ei mulle ole ainakaan ikinä sanottu, että lapsi olisi terve (en tosin niskapussissa ole käytyt, mutta muutenkaan). Sanottu vain, että nyt ei ainakaan mitään poikkeavaa löytynyt.

En mä ole ainakaan ajatellut, että normaali niskaturvotus + veriseula on lupaus täysin terveestä vauvasta, mutta kyllähän ne riskiä pienentävät huomattavasti ja siitä voi jo olla iloinen.

Usein hehkuttavat sitä että "olen niin onnellinen kun turvotusta oli vähän ja kätilö sanoi että lapsi on terve". tms. Eihän kätilö voi sellaista luvata? Kätilö voi kai sanoa että turvotus oli normaalin rajoissa ja vaikuttaa normaalilta. Mutta eihän se takaa tervettä lasta. Minulla useampi raskaus takana ja aina loppuun asti ollaan jännätty eikä koskaan ollut mitenkään itsestään selvää että terve lapsi syntyy.

Oho oh! :o No en oo kyllä koskaan kuullut kätilön suusta moisia sanoja..
Toisaalta, kyyneleet on tainnut kyllä tulla vasta synnytyksen jälkeen mulla.. :)
Tuplien ensitiedosta herahti kyllä pieni märkäläntti silmäpieleen... Mutten sitä juuri kyynelehtimiseksi menis sanomaan.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
kätilö sanoi että lapsi on terve". tms. Eihän kätilö voi sellaista luvata?

Ei mulle ole ainakaan ikinä sanottu, että lapsi olisi terve (en tosin niskapussissa ole käytyt, mutta muutenkaan). Sanottu vain, että nyt ei ainakaan mitään poikkeavaa löytynyt.

Näin minullekin kätilöt ovat sanoneet. Koska eiväthän he muuta voi tietääkään :)

Eihän se mikään takuu ole, mutta todennäköisempää on saada sitten maalissakin terve lapsi jos np-ultrassa ei näy mitään. Jos jo siinä näkyy poikkeamia, niin terveen lapsen todennäköisyys pienenee. Eikö tästä tiedosta saisi olla iloinen?

Meille kätilö kyllä sanoi että kaikki näyttää normaalilta. Eli tervettä lasta tässä nyt sitten näillä näkymin odotetaan.

Ultra ei tietenkään ole 100% luotettava, kuten ei ultraava henkilökään mutta en nyt käsitä sitä miksen saisi olla iloinen siitä että kaikki näytti siltä miltä piti ja meille on tulossa tällä tietoa terve lapsi.

Voihan se lapsi sairaskin olla, vammautua synnytyksessä tai synnytyksen jälkeen mutta tällä hetkellä tilanne on se ettei mikään viittaa lapsen sairauteen/vammaan ja olemme siitä varsin iloisia.

Sitä juuri olen ihmetellytkin että kun sen ultran jälkeen hehkutetaan että "kätilö sanoi että on terve" kun ei np-ultrassa vielä edes nähdä juuri muuta kuin se turvotus ja turvotus/sen puuttuminen ei vielä lupaa tervettä lasta.
Olen minäkin ollut aina ultran jälkeen onnellinen, onnellinen siitä että näin pikkuisen mutta rakenneultrassa lienee selviää muut rakenteet paremmin ja kyllähän niitä kehityshäiriöitä on niilläkin joilla np-ultra ja veriseula ei hälytä ja päin vastoin suurin osa niistä joilla hälyyttää saa kuitenkin terveitä lapsia :)

Eli siis. Mietin sitä että miten tämä kätilö voi sanoa ( tai toinen vaihtoehto on että äiti mielessään pyörittää asian niin ) että heille on tulossa täysin terve lapsi? Siis np-ultran perusteella? Rakenneultra sitten tietysti antaa jo lisää hyvää tietoa sikiön kehityksestä ja syntymän jälkeehän se sitten paljastuu mitä sieltä tulee :)

Ja tätä olen siis jäänyt useamman tuttava äidin juttujen jälkeen miettimään ja nyt odotuspalstaa lukiessani myös :)

Niskaturvotus tai sen puute on vaan viite siitä, onko tarvetta jatkotutkimukselle. Voi olla turvotusta ja silti terve, tai turvotusta ei ole ja vauva ei olekkaan täysin terve..
Meidän kaupungissa ei edes ole tota niskapoimu-ultrausta.

Mä kävin ikäni vuoksi nt-ultrassa. Kaupungin paras ultraaja ultras (sattui olemaan vuorossa tuolloin). Lääkäri huolestui sitten minun terveydentilastani (rytmihäiriöitä) ja selvitteli niitä. Itsekin vähän säikähdin. Kun oltiin jo poistumassa huoneesta, lääkäri mutisi, että niin...ei siis ollut niskaturvotusta sikiöllä. Mulle jäi vain kamala huoli siitä omasta voinnista, mutta osoittautui sitten vääräksi häyytykseksi.

Täh. Jos kätilö tuollaisia lupaa, niin on kyllä aika epäammattimaista. Koskaan en kyllä ole tuollaisia lupauksia kuullut. Kaikki kuitenkin varmasti ymmärtää, ettei ole mitään sellaista raskaudenaikaista tutkimusta, jolla voidaan antaa 100% varmuus vauvan terveydestä.
Kai sitä nyt kuitenkin saa olla iloinen siitä, ettei mitään normaalista poikkeavaa ole löytynyt.

Itse en ole ainakaan koskaan kuullut ultrasta sanottavan, että vauva on terve. "Kaikki näyttää olevan kunnossa" pikemminkin. Ja katsotaanhan niissä ultrauksissa niitä sydämiä ja muitakin asioita ja niiden kaikkien summana lopuksi sanotaan, jos ei ole löytynyt mitään poikkeavaa. Jo se, että sikiö on elossa, voi olla joillekin suuri ilon aihe ja helpotus.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Täh. Jos kätilö tuollaisia lupaa, niin on kyllä aika epäammattimaista. Koskaan en kyllä ole tuollaisia lupauksia kuullut. Kaikki kuitenkin varmasti ymmärtää, ettei ole mitään sellaista raskaudenaikaista tutkimusta, jolla voidaan antaa 100% varmuus vauvan terveydestä.
Kai sitä nyt kuitenkin saa olla iloinen siitä, ettei mitään normaalista poikkeavaa ole löytynyt.

Tottakai :) Kaikki varmasti ovat.
Mutta minua juurikin on häirinnyt just se että naiset puhuvat että "meille sanottiin että terve vauva on tulossa" vaikka heille on kätilö sanonut että "näyttää kaikki ihan hyvältä" tai "ihan normaalilta vaikuttaa" tms. eikä se vielä tarkoita tervettä vauvaa. Näin meille ainakin kätilö on aina asiasta tuumannut :)
Minua vaan rupesi ärsyttämään kun sitä onnesta sekaisin puhutaan asioita mitkä eivät ole edes totta. Eli tavallaan mielessään käännetään se "täällä kaikki näyttää ihan hyvältä" siihen että voi olla varma siitä että "meidän vauva on terve".
Äh, en osaa edes selittää :D
Nyt tämä asia pompsahti mieleen jostain toisesta aloituksesta täällä, olisiko ollut se Maine Coonin aloitus jossa joku juuri viittasi asiaan tuolla tavoin että heille sanottiin että terve lapsi tulee :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en ole ainakaan koskaan kuullut ultrasta sanottavan, että vauva on terve. "Kaikki näyttää olevan kunnossa" pikemminkin. Ja katsotaanhan niissä ultrauksissa niitä sydämiä ja muitakin asioita ja niiden kaikkien summana lopuksi sanotaan, jos ei ole löytynyt mitään poikkeavaa. Jo se, että sikiö on elossa, voi olla joillekin suuri ilon aihe ja helpotus.

Näin meillekin on aina sanottu mutta se juuri ärsyttääkin jos tämä odottava äiti sitten mielessään ajattelee että se oli lupaus terveestä lapsesta ja kertoo jutun eteenpäin, esim. täpinöissään oleville isovanhemmille, niin että "meille tulee terve vauva" tai "täysin terve vauva siellä oli" tms. Ei sen kai pitäis minua ärsyttää vaikka tuttavani asian noin ilmaisevatkin mutta nyt on jotenkin jäänyt kaivelemaan :D

Kyllä saa olla onnellinen, jos ei löydy mitään hälyttävää. Mä ihmettelen tota sun suhtautumista asiaan. Ei se sulta oo pois, jos joku haluaa olla onnellinen/tyytyväinen tutkimuksen tuloksesta. Vai onko?

No ei se rakenneultrakaan todista että se lapsi 100% varmasti on terve. Eli sun logiikan mukaan silloin pitäis olla sydän syrjällään huolesta siihen asti että lapsi on syntynyt. Miksi se häiritsee sua niin paljon jos joku on iloinen ettei np-ultrasta löydy mitään hälyttävää? Onko se silta jotenkin pois jos joku muu on onnellinen?

Sanoinhan että olen itsekin ollut kun ei ole löytynyt hälyyttävää :o
Minua vain vaivasi se että jos kätilö toteaa että kaikki näyttää ihan normaalilta niin asiasta puhutaan kuin olisi varmaa että vauva on terve. Eli "meille on tulossa terve vauva" vaikka eihän se vielä varmaa ole ennen syntymää, kuten sanoin jo aiemmin :)
Saa toki olla iloinen ja olen itsekin ollut erittäin iloinen mutta en ole kellekään väittänyt että vauva on terve. Olen vain kertonut että käytiin ultrassa ja kaikki näytti ainakin tällä hetkellä normaalilta :)

Yhteistyössä