Olen NIIN itsekäs jouluaaton suhteen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öljypää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

öljypää

Vieras
Siis oikeasti, tiedän olevani tosi itsekäs, kun haluan viettää jouluaaton kotona miehen ja lasten kanssa. Miehen vanhemmat asuvat n 110km päässä meiltä ja toinen vaihtoehto olisi viettää aatto heillä. Miehen vanhemmat ovat iäkkäitä, isä 78v ja äiti 75v. Isä on hyvässä kunnossa mutta äiti huonossa kunnossa.
Jotenkin vaan appivanhempien luona on kamala hössötys. Appiukko höösää kaikkea mahdollista pöytään ja hössöttää muuten vaan. Anoppi taas todennäköisesti ei pysty istumaan samassa pöydässä vaan viettää aattoillan sängyssään ja mieheni on hänen luonaan. Ennen sitä mies kattaa pöydä ja laittaa miljoona eri ruokalajia tarjolle, koska appiukko niin tahtoo. Ja minä hoidan pienessä kaksiossa riehuvat lapsemme...ja vietän tavallaan aaton heidän kanssaan koska mies on anopin kanssa ja appiukko hössöttää muuten vaan muualla. Todennäköisesti siellä käy miehen siskot perheineen moikkaamassa.

Äh...tottakai olisi jaloa viettää aatto vanhojen appivanhempien luona. Mutta kun itsekkäästi ajattelen, haluan viettää rauhallisen aaton. Rauhtoittua, saunoa rauhassa, syödä rauhassa ja kattaa pöytä rauhassa. Fiilistellä ilman hössötystä.

tosin meillä ei appivanhemmat koskaan edes pyydä heille jouluksi. mutta omille vanhemmilleni olen sanonut että me ollaan joulu omalla porukalla. piste. mä en halua äitiäni tänne hössöttämään enkä toisaalta mennä heidän jouluaankaa (hössötystä) viettämään.

Voittehan mennä sinne vaikka joulupäivänä tai tapaninpäivänä, niin saa anoppi viettää aikaa poikansa kanssa ja toisinpäin ja appiukko hössöttää. Ja sinä saat viettää rauhallisen jouluaaton.

mitenkäs sitten, kun omat kullannuppunne ei tule joulua viettämään luoksenne? Mä ajattelen sen niin, että opetan lapsillemme isovanhemmista välittämistä käymällä/viettämällä juhlia (jouluakin) heidän kanssaan. Lapsille tulee muistoja mummolasta ja mummolan väki saa joulumielen lapsista. Me vuorotellaan jotakuinkin, emme siis voi olla kahdessa paikassa samanaikaisesti, välimatkat ovat pitkiä. Pari joulua ollaan vietetty itseksemme perheen kesken, oli se aika hiljaista, vaikka lapset iloitsi paketeista.

Me olemme viettäneet jouluaaton oman perheen kesken aina (jopa ennen lapsia!). Tapaninpäivänä on sitten käyty miehen vanhempien luona, ja omaa äitiäni olemme käyneet tervehtimässä joko ennen joulua tai uuden vuoden tienoilla (isää ei enää ole). Enkä edes tunne olevani itsekäs! Miksi meidän- ja varsinkin lapsien- pitäisi viettää osa joulusta autossa istuen ?! (kummankin vanhemmat asuvat pitkän matkan päässä...) Lapset pääsevät kyllä viettämään aikaa isovanhempiensa kanssa muulloinkin.

Kyllä minäkin itsekäs olen joulun suhteen. Joulu on mulle tärkeä, miehelleni taas ei. Hänen mukaansa heillä on aina ollut tylsä joulu eikä oikein tunnelmaa. Joskus ollaan vietetty joulua anoppilassa, mutta vaikka lukisin sata kirjaa niin kuolen tylsyyteen eikä sitä tunnelmaa oikeasti ole lainkaan, ei koristeen koristettakaan.
Olen siis päättänyt, että me tehdään oma joulu perheellemme ja haluan lapsilleni ihania joulumuistoja (kuten omassa lapsuudessanikin oli). Appivanhemmat ovatkin olleet meillä viime vuodet joulua viettämässä, vaikka hiljaa varmasti toivoisivatkin meitä heille. Tänä jouluna haluaisin ihan vaan olla oman perheen kesken ilman appivanhempia, mutta sitä en sentään kehtaa sanoa. Tulkoon vaan, kunhan kotona saan olla ja tunnelmoida:)

Minusta joulu on sellainen juhla et silloin jokainen perhe saa itse päättää miten ja missä sen viettää. Joulu on ennenkaikkea lasten juhla ei mikään velvollisuus tehdä sitä tai tätä.

Yhteistyössä