Olen niin pettynyt, surullinen, raivostunut - viime yö oli oikea äidin painajainen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt äiti

Vieras
Eipä tullut viime yönä nukuttua ...

Tulipas oikein ylläri tytön taholta ... meidän kiltti 15-vuotias johon on tähän asti voinut luottaa lähes sataprosenttisesti järjesti sellaisen tempauksen että oksat pois. Tässä kesän aikana tyttö löysi uuden bestiksen ja olinkin tosi tyytyväinen koska ko. kaverilla on hyvin samantapainen kuin omani; rauhallinen, kiltti, luotettava ja myös tytön vanhemmat pitävät tiukasti annetuista rajoista kiinni. Ko. tyttö ei juo eikä voi sietää kavereita jotka juovat ... eli hyvältä näytti. Viimeiset viikot tytöt ovat reissanneet paljon naapurikaupungissa (30 kilsaa meiltä) koska täällä maalla "ei ole mitään" ... käyvät syömässä, ostoksilla ja viettävät aikaa uusien kavereidensa kassa, joita onkin kertynyt paljon. Meillä oli selvät sävelet eli vein ja hain tytön bussipysäkiltä, ohjeeksi oli annettu mm. että kenenkään kotiin EI saa mennä, kenenkään auton kyytiin EI saa mennä, puhelimeen pitää vastata jne. jne. Kotiin tullaan ihmisten aikaan, viimeistään kymmeneltä illalla muta yleensä jo ennen. Kaikki näytti hyvältä - eiliseen asti ...

Tytön kaveri ei päässyt mukaan kaupungille mutta omalla tytölläni oli ihan hirveä hinku lähteä silti - ensimmäistä kertaa yksin. Tässä vaiheessa olisi jo hälytyskellot pitäneet soida. Sovittiin tytön kanssa että kotiin tullaan yhdeksän bussilla. Lähetin tekstarin vähän vaille että muista ehtiä bussiin - ei vastausta. Seuraavaksi soitin että oletko bussissa ? Tyttö vastasi vahvasti sammaltaen että en, kun olen jollain kämpällä. Tässä vaiheessa näin jo kaikki mahdolliset kauhukuvat :( Hyppäsin autoon ja sanoin että nyt pysyt puhelimessa ja kerrot missä olet niin tulen hakemaan. Mulla ei ole mitään muistikuvaa miten ajoin kaupunkiin mutta lujaa mentiin ... puhuin koko ajan tytölle että nyt heti ulos sieltä kämpästä missä olet. Loppuen lopuksi tyttö ei edes tiennyt missä oli, siis missä päin kaupungia. Lopulta tytön kaveri (vuotta vanhempi poika) tuli puhelimeen ja kertoi missä he ovat. Itse en tunne ko. kaupungia todellakaan hyvin ja monien harhaanajojen jälkeen lopulta löysin tytön ja pojat bussipysäkiltä. Tyttö oli todella surkeassa kunnossa, lähes taju kankaalla, itki, vaatteet rikkinäisinä, oksennusta siellä täällä jne. Oli kuulemma juonut lonkeroa, votkaa ja mitä lie ... mahtaako edes itse tietää. Pojat pussipysäkillä olivat kuitenkin päällisin puolin suht selviä. Tytön mukaan he olivat ryypänneet ensin pojan luona, käyneet kaupungilla ja jatkaneet ryyppäämistä. Tyttö oli oksentanut mm. bussiin ja yksi bussi ei edes ottanut häntä kyytin kun oli liian huonossa kunnossa - NOLOTTAAKIN tämä juttu.

Kotiintultua tyttö suihkuun ja nukkumaan ja kun nyt tuosta herää, asiasta keskustellaan VAKAVASTI. Pelottaa mitä muuta tämän reissun aikana on sattunut. Lisäksi tutkin kännykän (kyllä, mielestäni minulla on tähän nyt oikeus) ja sieltä selvisi että kavereiden autojen kyytiin on menty, kämpillä käyty ennenkin ja lisäksi tyttö on valehdellut ettei pääse töihin (tekee pientä kesähommaa joskus) kun ei vaan ole viitsinyt töihin mennä. Kun luin niitä viestejä tuli todella pettynyt olo. Voiko tämä tyttö oli sama kuin vielä n. kk sitten ????? Tyttö on valehdellut minulle päin naamaa :( No, tämä viinasekoilu kyllä taisi olla ensimmäinen näin paha, näin ainakin itse yöllä kännipäissään kertoi. Joku pieni kokeilu on kuulemma ollut ennen. Ja tuskin ihan räkäkännissä on ennen ollutkaan koska tyttö aina haetaan kotiin, ja yleensä alkuillasta.

Kotiarestia tästä paukahtaa tietysti ja toivotavasti otti opikseen sillä olisi voinut käydä vielä paljon pahemmin. Jos olisi vaikka sammunut talvisaikaan johonkin hankeen tms. Olen itse vieläkin shokissa - se tunne kun tietää että oma lapsi on lähes taju kankaalla eikä tiedä edes missä, ei tiedä mitä on tapahtunut, tms. on ihan hirveä.

Tiesin kyllä että tämä päivä on joskus vastassa mutta olisin halunnut ettei ihan vielä. Onneksi mulla itselläni on kesäloma niin voin olla tytön kanssa kotona ja ensi viikolla alkaakin jo koulu. Toivottavasti tämä tästä rauhoittuu ...

Kohtalotovereita ?

voi että, uskon, että äidin osa ei oo helppo ja huoli on ollut kova. toivottavasti saatte tytön kanssa keskusteltua järkevästi ja rakentavasti. aika normaaliahan tuollanen kokeilu on.. varmaan tyttöäsikin nolottaa ja hävettää ja ymmärtää mitä olisi voinut käydä. toivottavasti tyttö oppi tuosta jotain.
tsemppiä!

Tämä ei sua varmasti helpota yhtään, mutta lapset tekee hölmöyksiä,kokeilevat nuo jutut juuri tuossa iässä. Olet varmasti pettynyt mutta kuuntele lastasi äläkä huuda.
Ehkäpä tyttö huomasi että lärvien vetäminen ei ole mitenkään cool juttu eilisestä päätellen..

:hug:
Meillä poika oli 16v ja piti olla kaverillaan yötä.Kahden aikaan yöllä soi kännykkä ja soittivat poliisilaitokselta.Poika oli juonut virolaista 80% viinaa.Hyvä ettei käynyt hullusti.Poliisiasemalta haimme pojan; maijan perästä.Poliisit olivat juottaneet paljon vettä, jotta veren alkoholipitoisuus laskisi ja poika oli oksennellutkin.Olin tyytyväinen, että poika jäi kiinni ja erittäin tyytyväinen siitä, että kaverit olivat soittaneet poliisin hakemaan, eikä jätetty yksinään makaamaan ties minne.Onneksi poika tiesi, että kotiin voi tulla aina, oli tilanne mikä tahansa.Itkien hän sopersi poliisiauton perässä, että haluaa kotiin nukkumaan.Laitoin pojan pesuhuoneeseen nukkumaan tyynyn +peiton kera.Lattialämmitys oli päällä.Tarkkaan seurailin ettei tule myrkytysoireita.
Seuraavana päivänä oli erittäin vakavat keskustelut.Keskustelu käytiin asiallisesti, ilman huutamista ja syyllistämistä.Kävimme myös lastensuojeluviranomaisten juttusilla kerran.Se on käytäntö alaikäisten kohdalla.Poika otti opikseen.Nyt pojalla ikää 18v ja kerran on nyt täysi-ikäisenä kavereiden kanssa tehnyt ryyppyreissun.

Voin kuvitella pettymyksen, kun tyttö on valehdellut ja puuhaillut selän takana. Samoin kovan huolen, kun hänet olet huonossa kunnossa löytänyt. Mutta muista olla tytölle myös ymmärtävä ja anteeksiantava. Jos olet kovin ankara ja ehdottoman tiukkis, hän ei jatkossakaan kerro sinulle asioistaan. Anna hänen ymmärtää, että äidille voi kyllä kertoa huonoistakin asioistaan, ilman että lennät silmille.

Hirvittävän tutulle kuulostaa...kuin oma tarinani :whistle: :hug:
En tiedä mitä PITÄISI tehdä, mutta oma isäni veti aivan överiksi ja törkeää kuria olisi entisestään kiristänyt, josta itse sain vain lisää uhmaa...
Koittakaa löytää kultainen keskitie :hug:

Itse juuri 15v aloin hengailla 19-20v poikien kanssa...ja sillä tiellä kyllä edelleen ollaan :whistle:

hmm... en mäkään lukis viestejä. tuossa iässä alkaa olla kokeiluja ja toiv. tyttö lopettaa ne alkuunsa. yritä kuunnella niin paljon kuin hän sinulle kertoo. ei varmaan halua enää kaikkea sinun kanssa jakaa ja se kai kuuluu kehitykseen... tsemppiä keskusteluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en silti lukis ilman lupaa toisen kännykkää

Todellakin saa lukea alaikäisen lapsen kännykästä mitä tahtoo. Varsinkin tällaisessa tilanteessa.

Ap:lle: Luottamuksen pettäminen taitaa olla pahinta tuossa.. Sanoisin, että normaalia kokeilunhalua loppu.

:hug: :hug: :hug:

Tuli mieleen sellainen, että älä ainakaan kovin raivoa lapselle, se voi teinillä vaan lisätä uhmaa ja kapinaa. Hoivaa ja huolehdi mieluummin. Älä syyllistä. Helpota krapulaa kaikin keinoin ym.; ja kun puhutte asiasta, niin vetoa lapsen järkeen - hän on jo iso, ja luulen, että siihen puoleen kannattaa tuossa tilanteessa vedota.

Hei ap, se on sitä laiffii.

Ihan normaalilta nuoreltahan tuo sinun tyttös kuullostaa. Ei sillä että katsoisin suopeasti nuorten juomista, mutta epänormaalimpana pitäisin sitä jos mitään ei kokeiltaisi tai sekoiltais oltiin sitten yksin tai kaveri porukassa.
Ja, mitä muistaa aikoinaan omaa elämää kun oli 15v niin voi voi sentään.

Älä ainakaan mitään saarnaa pidä tytöllesi, se ei auta mitään.
Saatikka kotiarestit, mitä sinä sillä saavutat? Lisää valheita tytöltäsi joita se keksii päästäkseen jonnekin tai ettei jatkossa tulis arestia. Luottamusta ei ansaita pakottamalla!

Huoli on, sen tiedän kun itselläni on 15v tyttö, mutta se luottamus, se luottamus.
Tyttösi on kuitenkin hengissä ja kaikki hyvin.

Itselläni nuoruus hyvin muistissa, onneksi meillä oli tiivis kaveriporukka ja toisista pidettiin huolta. Luulenpa, että juominen on tuon ikäisellä uutta ja coolia. Ihannehan olisi, jos lapselleen saisi opetettua, että juo kohtuudella ja kotiintuloajoista pidetään kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden lapsen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en silti lukis ilman lupaa toisen kännykkää

Todellakin saa lukea alaikäisen lapsen kännykästä mitä tahtoo. Varsinkin tällaisessa tilanteessa.

Ap:lle: Luottamuksen pettäminen taitaa olla pahinta tuossa.. Sanoisin, että normaalia kokeilunhalua loppu.

Mä kyllä tutkin kirjoittamani tapauksen kohdalla pojan kännykän ja kopioin sieltä myös itselleni kaikki puhelinnumerot.Tuollaisessa tilanteessa se on sallittua.Muulloin en ole ikinä tutkinut kännykkää.

Muista, noiden nuorien mieli muuttuu todella nopeasti. Vielä kuukausi sitten lapsesi on todellakin voinut olla sitä mieltä, että kaikki tuollainen on sopimatonta mutta sitten se mieli jostain syystä on muuttunut. Se ei siis poista tapahtunutta, mutta muistutuksena siihen, että et ollut varautunut moiseen, niin ´nopeat käänteet on ihan normaaleja.
En myöskään tuomitse tuota kännykän lukemista, 15v on vielä lapsi ja vanhempiensa vastuulla, niin silloin kännykän selaaminen on ok. Ei tietenkään silloin, kun mitään ei ole tapahtunut, mutta nyt kun teillä oli.
Voimia

nuoret kokeilee ja kuuluu asiaan. Mutta ehkä otti opikseen jos meni noin överiksi. Ei sun tertte hävetä tytön puolesta, tyttö häpeää varmasti kyllä itsekin. Mutta huolta toki kannattaa kantaa.
Puhu rehellisesti alkoholin vaaroista ja puhu omista kokemuksistasi... Yritä myös ymmärtää tyttöä: kaveriporukan paine, kokeilunhalu jne..
Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Tämä ei sua varmasti helpota yhtään, mutta lapset tekee hölmöyksiä,kokeilevat nuo jutut juuri tuossa iässä. Olet varmasti pettynyt mutta kuuntele lastasi äläkä huuda.
Ehkäpä tyttö huomasi että lärvien vetäminen ei ole mitenkään cool juttu eilisestä päätellen..

Samaa mieltä.

:hug: Mulla ei ole omista lapsista vielä vastaavanlaista kokemusta mutta muistan itseni tuossa iässä ja pariin kertaan on käynyt samalla tavalla kuin Sinulla.

Hyvä että nuo kaikki asiat tulivat ilmi heti eikä vasta kun ehkä jo liian myöhäistä. Järkipuhe varmasti auttaa ja kyllä mä rajottaisin aluksi myös sinne kaupungille menoa.

jossain vaiheessa se kokeilu (ja överiksi meneminen) olis kuitenkin ollut edessä ehkä. sulla on kuitenkin tän kertomuksen perusteella todella hyvä suhde tyttäreesi! :) itsellä ei ollut tuon ikäisenä äidin kanssa niin läheiset välit ja meno oli kyllä sen mukaista... :(

voi itku =0(. Varmasti sulla on pettynyt ja paha olo . Mutta niin vaan se taitaa useinmiten mennä, juuri ton kaavan mukaan. Siis , että älä morkkaa itseäsi, että olisit jotain tehnyt väärin. Varmasti tyttö oppi tuosta kerrasta ja on " helpompi" olla valehtelematta, kun tietää seuraukset.
Tsemppiä keskusteluun ja koita myös ymmärtää, vaikka et nyt niin ymmärtäisikään .

Yhteistyössä