Olen niin vihainen lapselle, miksi hänen pitää olla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ob
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MillaVanilla:
Muksut ovat yleensä kasvatuksen tulos. Toiset räsävillejä, toiset enkeleitä. Eli äidin ja isän valinnat vaikuttavat myös, eli ei tarvitse ihmetellä millainen tulevaisuuden toivo on siinääkin..

No mitäs mä oon tehnyt väärin kun meilläkin esikoispoika tekee tuollaista kuin ap:n lapsi joskus? Esimerkiksi tänään yritti heittää toisen uimarengasta ellen olisi ehtinyt väliin. En kyllä ole häntä koskaan kurittanut noin kuin ap, vaikka aina tilanteissa kiellänkin ja haen pahanteosta pois ja yritän vahtia parhaani mukaan. Ei meidän kuopus ole samanlainen yhtään. Niin että kasvatuksen tulos? jotkut lapset vaan on jossain vaiheessa lapsuutta kaikkea muuta kuin enkeleitä, enemmän tai vähemmän. Kyllä se aika kuule muillakin joskus koittaa kun vanhemmuutta koetellaan, että lykkyä pyttyyn. Voi olla kouluiässä tai teini-iässä :) Tosin en mene vannomaan, että niin aivan kaikkien kohdalla on, mutta ei kaikki käytös ihan kasvatuksenkaan piikkiin mene.

Eli asia meni näin:

- Lapsi teki älyttömän teon mitä lapset nyt saattavat tehdä
- Äiti käski lasta korjaamaan tekonsa
- Lapsi ei totellut
- Äiti turhautui tästä ja sen sijaan että olisi laittanut lapsen tottelemaan tai ylipäänsä uhriperhe olisi saanut lapionsa takaisin kaikki aika meni äidin meuhkaamiseen ja lapsen uhmaamiseen
- Turhautunut äiti määräsi lapselle tekoon nähden naurettavan ankaran ja teosta irrallisen rangaistuksen joka kaiken lisäksi oli ruumiillista (ja ruumiillinen kuritus on laissa kielletty)

Ainoa mitä lapsi nyt oppi oli se, että olemalla umpimielinen ei tarvitse totella (hakea sitä lapiota) ja hyvä käytös kannattaa vain rangaistuksen välttämiseksi, ei muun takia. Tämä ajatus- ja toimintamalli on ihan yleistä liian ankarasti kuritetuilla lapsilla.

Tehkääpä huomenna reissu kirjastoon. Lapsi lainaa jotain kivaa itselleen ja äiti lainaa Perhekoulu POPin käsikirjan.

Alkuperäinen kirjoittaja olet itse tomppeli:
Kylmä suihku lapsen rankaisukeinona on kielletty; siitä voidaan jopa sakottaa. Eli vaikka miten kasvatat, niin fyysinen kuritus on lailla kielletty. Onneksi.

Mä sain lapsena selkään (en kovasti) mutta sain kyllä. ja ei ole jäänyt raumoja. me ainakin käydään suihkussa joka uinnin jälkeen.. jos se nyt hetken on pikkasen kylmempää.. kasvatus mielessä. niin ei kai tuo nyt niin paha ole. parempi sekin kun remmillä pyllylle tai avokämmenellä.. niin kuin itse sain.

Oisi antanut tikkarin palkaksi, tuosta toiminnasta niinkun nyky mammat tekee. ;) tähän on tultu.
Tosin itse olisin jättänyt huutamatta ja antanut suihkun. tai sitten huutanut ja jättänyt suihkun pois. yksi rangaistus pitäisi riittää.

Niin se oli minullakin, että käyttäydyin lapsena kiltisti, ettei olisi tullut risusta ja myös siksi, että se tuotti iloa vanhemmilleni. En halunnut olla tuhma ja tuottaa heille pahaa mieltä. Tuntuu, että lapsi ei aina moisia mieti, vaan käyttäytyy välillä ihan miten lystää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muksut ovat yleensä kasvatuksen tulos. Toiset räsävillejä, toiset enkeleitä. Eli äidin ja isän valinnat vaikuttavat myös, eli ei tarvitse ihmetellä millainen tulevaisuuden toivo on siinääkin..

No mitäs mä oon tehnyt väärin kun meilläkin esikoispoika tekee tuollaista kuin ap:n lapsi joskus? Esimerkiksi tänään yritti heittää toisen uimarengasta ellen olisi ehtinyt väliin. En kyllä ole häntä koskaan kurittanut noin kuin ap, vaikka aina tilanteissa kiellänkin ja haen pahanteosta pois ja yritän vahtia parhaani mukaan. Ei meidän kuopus ole samanlainen yhtään. Niin että kasvatuksen tulos? jotkut lapset vaan on jossain vaiheessa lapsuutta kaikkea muuta kuin enkeleitä, enemmän tai vähemmän. Kyllä se aika kuule muillakin joskus koittaa kun vanhemmuutta koetellaan, että lykkyä pyttyyn. Voi olla kouluiässä tai teini-iässä :) Tosin en mene vannomaan, että niin aivan kaikkien kohdalla on, mutta ei kaikki käytös ihan kasvatuksenkaan piikkiin mene.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
MillaVanilla, mutta en todellakaan halunnut kastella alushousujani ja shortsejani vedessä + sitten ajaa sen jälkeen märillä housuilla takaisin kotiin.

Taidan olla sitten kasvatukseltani outo, kun minulle on opetttu että muut ensin ja sitten vasta perässä. Sen takia ihmettelin tuota miksei ap voinut hakea sitä lapiota, sillä lapiojutun olisi ehtinyt kotona selvittämään, ja olisi saanut vahinko korjattua. Tarkoitin paremminkin tilanteen hoitamista loppuun kunnialla, kun ennakoimista, mitä on joskus hyvinkin vaikea varmasti tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vittuun vapaakasvatus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Mä harvemmin täällä avaudun näissä jutuissa, mutta nyt sanon, ei ihme jos lapsi on tuollainen jos äiti käyttäytyy noin häntä kohtaan.

päätäkö sen ois pitänyt siltellä ???

Ei. Toruminen ei ole pahasta, enkä paheksu vaikka tuollaisesta hermokin palais.

Mutta, kiinnitin huomiota mm. siihen että äiti ei vaikuttanut näyttävän mitään esimerkkiä lapselle miten kyseisessä tilanteessa käyttäydytään. Olisi ottanut lapsen ja vienyt sinne lapion omistajan luokse, käskenyt pyytää anteeksi ja pahoitellut myös itse tapahtunutta. Sen jälkeen käskenyt hakemaan lapiot ym. jonkasta tai hakemaan keppiä jolla kamat saadaan ongittua sieltä tms. Jos on liejuinen kaislikko niin en kyllä ihmettele miksi se ällöttää, niin äitiä kuin lasta. Mutta jotain yritystä.

Jos niitä vermeitä ei sieltä jonkasta saa millään olisi kysynyt niiden omistajalta (lähinnä mukana olevalta aikuiselta) voiko asian korvata jotenkin (todennäköisesti olisivat olleet tyytyväisiä jo anteeksipyynnöstä).

Ja toinen juttu, on rumaa käytöstä lasta kohtaan ensinnäkin pitkittää tällaista juttua usean päivän verran. Ja se, että vie lapsen kylmään suihkuun läksytykseksi??? Varmaan on lapsi hysteerisenä huutanut ja itkenyt, ja tiennyt ettei pääse minnekkään pakoon kun kaksi kertaa itsensä kokoinen aikuinen (äiti, jonka pitäisi olla lapsen turva) "ajaa nurkkaan".

Kauhealta kuulostaa kylmät suihkut jostain ajattelemattomasta teosta.
Ja en tiedä mitä itse tekisin, lapseni eivät ole heitelleet tahallisesti toisten leluja. Mutta kun on näin lämmin päivä, niin aivan hyvin olisin voinut hakea vaikka vaatteet päällä sen lapion sieltä. ja olisin hakenutkin. ja antanut sen vain omistajalleen takaisin.

Samaa mieltä. Meillä on tenavalle annettava aina kunnon rangaistus, kun hän on sellainen junttura välillä, että ei muuten usko.

Mun mielestä rangaistuksen on tapahduttava samantien, eikä niin että aletaan perumaan seuraavia rantapäiviä, karkkipäiviä tms.

Milla Vanilla, no en todellakaan halunnut kastella housujani ja ajaa märillä housuilla kotiin.

siis miksi et käärinyt lahkeita? tuskin sinulla tänään +30 asteen helteellä oli mitkään tiukat pillifarkut jalassa?

Hän menee ensi syksynä eskariin. En voinut hakea, koska minulla ei ollut uikkaria päälläni. No jos ei ole huomenna siellä, niin ei voi sitten mitään.

Ketjua läpi lukematta. Mutta miksi ihmeessä sinä et voinut hakea sitä vaikka sitten paita päällä???

Nythän sinä näytit esimerkilläsi että ei niitä tiputettuja tavaroita tarvinnutkaan palauttaa omistajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

MillaVanilla, mutta en todellakaan halunnut kastella alushousujani ja shortsejani vedessä + sitten ajaa sen jälkeen märillä housuilla takaisin kotiin.

Taidan olla sitten kasvatukseltani outo, kun minulle on opetttu että muut ensin ja sitten vasta perässä. Sen takia ihmettelin tuota miksei ap voinut hakea sitä lapiota, sillä lapiojutun olisi ehtinyt kotona selvittämään, ja olisi saanut vahinko korjattua. Tarkoitin paremminkin tilanteen hoitamista loppuun kunnialla, kun ennakoimista, mitä on joskus hyvinkin vaikea varmasti tehdä.

Niin joo no.. niin minäkin toimin.. Tilanne toisille kuntoon ja pahoittelut päälle. lJoutunut sitä tekemään kun lapsi kokeilee rajojaan, jos en siis satu ennättämään väliin ja estää karastrofia. Mutta siis meillä poika tekee kaikkea hölmöä myös aika ajoin kun sillepäälle sattuu ( 3 v) Enkä oikein tiedä mikä on vinossa, kielletään ja komennetaan. Tosin rangaistuksia meillä vielä ei ole käytössä,korkeintaan uhkailu että "lähdetään kotiin heti jos et lopeta" ja lapsi lopettaa mutta tekee kohta jotain muuta :D Kyllä me yleensä sitten paikalta poistummekin melko pian jos lapsen käytös menee ihan yli.

diibadaaba, no huomenna lapsen on haettava lapio kaislikosta pois. Sen hän tietää jo.

Mä oisin kahlannu hakemaan sen lapsen järvestä, ja käskenyt hänen hakea ne lapiot sun muut sieltä kaislikosta. Heti ja samantien. En seuraavana tai sitä seuraavana päivänä.

Milla Vanilla, no en todellakaan halunnut kastella housujani ja ajaa märillä housuilla kotiin.

Noh, asioilla on monta eri tapaa eikä se oma tapa ole aina oikea, siis myönnän tämän itsekin, mutta ei se päällyshousujen pois ottaminen hirmu vaikeaa olisi ollut...

vieras, kun ei se täti - ihminen ja lapsi edes nähneet, kun lapseni lapion ja ämpärin kaislikkoon nakkasivat, niin en siksi lähtenyt heille mitään sössöttämään, että hupsista rallaa - lapseni heitti teitin ämpärin ja lapion kaislikkoon. mutta ajattelin, että jos tänään lapsi olisi hakenut sen lapion kaislikosta veks' takaisin laiturille ja jos se toinen lapsi olisi huomenna taas tullut uimaan, niin hän olisi sitten ilahtunut, että hänen lapionsa olisi taas löytynyt. mutta niin ei siis tänään käynyt, no huomenna se on lapsella sitten edessä.

no olisit laittanut lapsen pyyhkeen penkin päälle? ja sortsit olisivat kuivuneet auringossa nopeasti.

tai pyytänyt jos joku toinen lapsi hakee sen lapion.

tietysti on helpompi jälkikäteen kuin tilanteessa, mutta minusta uhrille olisi pitänyt yrittää saada lapio takaisin eikä meuhkata oman lapsen kanssa.

Potaskaa! Meidän yksi lapsista on kultaisen keskitien tallaaja, toinen tosi kiltti ja kolmas aivan Vaahteranmäen Eemeli:)

Yhteistyössä