Olen raskaana ja työpaikalla tupakoidaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/ en kestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

:/ en kestä

Vieras
Olen siis henkilökohtainen avustaja. Avustettavani polttaa sisällä kuin korsteeni, ei suostu avaamaan ikkunaa tai hankkimaan mitään ilmanvaihtoa. Minä tein tänään plussan, enkä halua mennä enää töihin myrkyttämään itseäni ja vauvaa :( Huomenna pitää kuitenkin olla 8h töissä, eikä ole ketään sijaistakaan.. Minä tiedän, ettei avustettavani välitä yhtään vaikka kertoisin olevani raskaana..

Raskaana olevan ei tulisi altistua tupakansavulle. Asiantuntijamme täällä Työterveyslaitoksessa kertoo, että tästä on olemassa valtioneuvoston päätös (1153/1999, 2 §), jonka mukaan raskaana olevia ei saa käyttää työhön, jossa altistutaan ympäristön tupakansavulle. Suosittelemme tällaisessa tilanteessa yhteydenottoa työnantajaan ja työterveyshuoltoon. Ensisijainen vaihtoehto on työnkuvan muokkaus. Kotipalveluissa nämä Kelan mukaan on yleensä hoidettavissa työjärjestelyin, mutta erityisperusteluin voi erityisäitiysvapaa tulla kyseeseen. Jos avustettavasi on myös työnantajasi, tilanne on kieltämättä hankala ja ehkä kannattaa yrittää erityisäitiysvapaata. Lue lisää erityisäitysvapaasta Työterveyslaitoksen nettisivuilta www.ttl.fi
suora linkki
http://www.ttl.fi/fi/tyoterveyshuolto/tyoolot_raskauden_aikana/sivut/default.aspx

Omassa kodissaan saa tehdä ihan mitä haluaa niin kauan mikään mitä tekee, ei ole laitonta. Ei sulla ole varmaan muuta keinoa kun vaihtaa suojattia tai kokonaan alaa.

Yhteistyössä