Olen raskaana vk21, sain opamoxia totaaliunettomuuteen. Kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uneton

Vieras
Eli olen valvonut jo kuukausia ja nukkunut yössä 3-4 tuntia, välillä en sitäkään. Olen aina ollut huono uninen,nyt läkäri määräsi 15mg opamoxia nukkumiseen. Olen ottanut kahtena yönä puolikkaan ja saanut jopa 6 tuntia unta. Morkkis on lääkkeen käytöstä mutta ilman untakaan ei yksinkertaisesti jaksa =(

Kertokaa miten läkettä kantsii käyttää ettei jää koukkuun ja sivuvaikutuksista?

Alkuperäinen kirjoittaja heii:
jättäsin syömättä!! todellakin

Miksi? Sulla ei taida olla kokemusta järkyttävästä unettomuudesta..

Olen käyttänyt vuodesta 2008, itsellä pitää rajat tietää ja sen mukaan osata käyttää. Riippuvaiseksi en ole tullut.

Et taida tietää mikä olo on kun pitää pyörittää arkea kolmen lapsen kanssa ja olla vielä raskaana kun ei nuku =( Minulle sanottiin että joudun kohta Jorviin lepäämään ja siellä sitten annetaan sellaiset unilääkkeet että nukun. Vauvalle pahempi äidin unettomuus

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Olen käyttänyt vuodesta 2008, itsellä pitää rajat tietää ja sen mukaan osata käyttää. Riippuvaiseksi en ole tullut.

kyllä on ja itse lopetin masennuslääkkeiden syönnin rv7. koska mielestäni ilman on mentävä koska nuo lääkkeet vaikuttavat lapseenkin. nyt ei enää laskettuunaikaan kuin pari viikkoa ja näillä menty.

Käytä ihmeessä. Annos on todella pieni ja unettomuus on jatkossa paljon vaarallisempaa kuin tutkittu Opamox. Sairaalassa on pitkään pötköttäviä lepohoitolaisia, joille kyllä suositellaan Opamoxia ennen kuin valvomista. Älä yhtään soimaa itseesi, varsinkin kun annos noin pieni ja auttaa. Mukavaa raskautta:) Niin ja noin pieneen annokseen et jää koukkuun.

stressaako sinua jokin asia? Tuntuu vaan niin uskomattomalle että joku kärsii unettomuudesta raskauden aikana, kun itse olisin voinut nukkua 20h vuorokaudessa niin väsynyt olin.

kyllä on ja itse lopetin masennuslääkkeiden syönnin rv7. koska mielestäni ilman on mentävä koska nuo lääkkeet vaikuttavat lapseenkin. nyt ei enää laskettuunaikaan kuin pari viikkoa ja näillä menty.

Ymmärrätkö, että myös hoitamaton masennus ja unettomuus vaikuttavat lapseen?!

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Käytä ihmeessä. Annos on todella pieni ja unettomuus on jatkossa paljon vaarallisempaa kuin tutkittu Opamox. Sairaalassa on pitkään pötköttäviä lepohoitolaisia, joille kyllä suositellaan Opamoxia ennen kuin valvomista. Älä yhtään soimaa itseesi, varsinkin kun annos noin pieni ja auttaa. Mukavaa raskautta:) Niin ja noin pieneen annokseen et jää koukkuun.

Samaa mieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Et taida tietää mikä olo on kun pitää pyörittää arkea kolmen lapsen kanssa ja olla vielä raskaana kun ei nuku =( Minulle sanottiin että joudun kohta Jorviin lepäämään ja siellä sitten annetaan sellaiset unilääkkeet että nukun. Vauvalle pahempi äidin unettomuus

tiedän tunteen.. meillä myös 3lasta ennestään.. mutta kai se lääkäri tietää mitä määrää ja pakkohan se on ihmisen nukkua. mutta itse en voinut jatkaa lääkeiden syömistä..

Minulle myös ehdotettiin tuota Opamoxia. Olen myös todella uneton, väsynyt, päätäsärkee ja muisti on todella huono tästä syystä. En ole aloittanut sitä. Suurin pelko on se, että vauva syntyy etuajassa ja opamoxia ei ehditä lopettaa/purkaa ennen vauvan syntymää. Jos näin käy, vauva on riippuvainen kyseisestä lääkkeestä ja kärsii myös vierotus oireet. Opamoxihan on betso ja siitä jää niin äiti kuin vauvakin hyvin helposti riippuvaiseksi.
En usko että selviäsin hengissä psykkisesti jos joutuisin katsemaan sitä että minun pikku vauvani joutuu kärsimään vierotusoireista minun toiminnan vuoksi.

Kokemusta on omassa käytössä bentsoista vuosien ajan ennen raskautta. Olen myös ennen raksutta syönyt ainakin 8 vuotta psyykelääkkeitä. kaikki lopetin ennen raskauden alkua (meillä IVF hoidot joten osasin lopeettaa)

masennuslääkkeet ja vaikea unettomuus ovat hieman eri asia...

masennuslääkkeet ja vaikea unettomuus ovat hieman eri asia...

huoh..kyllä kuule tuohon liittyi se unettomuus!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Uneton:
Eli olen valvonut jo kuukausia ja nukkunut yössä 3-4 tuntia, välillä en sitäkään. Olen aina ollut huono uninen,nyt läkäri määräsi 15mg opamoxia nukkumiseen. Olen ottanut kahtena yönä puolikkaan ja saanut jopa 6 tuntia unta. Morkkis on lääkkeen käytöstä mutta ilman untakaan ei yksinkertaisesti jaksa =(

Kertokaa miten läkettä kantsii käyttää ettei jää koukkuun ja sivuvaikutuksista?

Joo, parempi ottaa lääkettä, kuin joutua lopulta vaikka psykoosiin väsymyksen takia. Hyvä, että hait apua.
Käytä lääkettä vain sen verran, kuin tarvitset, se on hyvä ohje. Hyvä juttu, että olet aloittanut puolikkaalla tabkletilla, koska ei sitä kokonaista välttämättä tarvitsekaan, vaikka se olisi määrätty. Puolikas joka ilta kahden viikon ajan, sen jälkeen katsot tilannetta ilman lääkettä. Jos sama jatkuu, ota vielä esim. viikon päivät ja taas katsot tilannetta saatko nukuttua ilman lääkettä. Jos ei muutaman viikon käytön jälkeen ala vaikuttaa, kysy lääkäriltä lisäohjeita.

Sori, mutta en usko. Jos olisit valvonut suunnilleen koko raskausajan ja kärsinyt ihan _oikeasta_ unettomuudesta niin olisit alkanut sekoamaan. Niin kamalaa on järkyttävä unettomuus ja se vie mielenterveyden.

Kun puhutaan vakavasta unettomuudesta niin siihen ei enää saunonnat ja lenkit pelkästään auta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos "kätilö" ja "vierailija". Tästä on muutenkin jo morkkis ilman että vielä haukutaan lääkkeestä jota pakko käyttää. Olen sinnitellyt itseni äärirajoille.

kuka on haukkunut?????????????????????? kerroin vain että itselle tuli niin huono omatunto että koin parhaaksi jättää lääkkeet syömättä!!! joo no antaapa olla aivan sama!!

Alkuperäinen kirjoittaja Myös rv 21:
Minulle myös ehdotettiin tuota Opamoxia. Olen myös todella uneton, väsynyt, päätäsärkee ja muisti on todella huono tästä syystä. En ole aloittanut sitä. Suurin pelko on se, että vauva syntyy etuajassa ja opamoxia ei ehditä lopettaa/purkaa ennen vauvan syntymää. Jos näin käy, vauva on riippuvainen kyseisestä lääkkeestä ja kärsii myös vierotus oireet. Opamoxihan on betso ja siitä jää niin äiti kuin vauvakin hyvin helposti riippuvaiseksi.
En usko että selviäsin hengissä psykkisesti jos joutuisin katsemaan sitä että minun pikku vauvani joutuu kärsimään vierotusoireista minun toiminnan vuoksi.

Kokemusta on omassa käytössä bentsoista vuosien ajan ennen raskautta. Olen myös ennen raksutta syönyt ainakin 8 vuotta psyykelääkkeitä. kaikki lopetin ennen raskauden alkua (meillä IVF hoidot joten osasin lopeettaa)

Opamoxia voi käyttää synnytykseen asti, eli ei lopeteta ennne kuten esim jotkut masennuslääkkeet. Kyse ei ole tällaisissa tapauksissa mistään valtavasta lääkityksestä, sitä ei käytetä esim ahdistukseen päivällä useita kertoja, enkä ole itse pitkän työuran aikana törmännyt yhteenkään vauvaan, joka olisi illalla unettomuuteen käytettävän yhden pillerin takia joutunut mihinkään hoitoon vierotusoireiden takia. Itsellekin annettiin synnytystä edeltävän iltana 30mg opamoxia.

Alkuperäinen kirjoittaja Myös rv 21:

Sulla on ilmeisesti sitten tilanne ollut hyvällä mallilla kun olet tuosta vaan voinut lopettaa. Jos kärsii vakavista mielenterveydellisistä häiriöistä ( ja siis tarkoitan todellakin VAKAVIA )ei niitä lääkkeitä tuosta vaan ilman vaikeita oireita saa lopetettua eikä sitä edes suositella.

Yhteistyössä