Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Myös rv 21:
Minulle myös ehdotettiin tuota Opamoxia. Olen myös todella uneton, väsynyt, päätäsärkee ja muisti on todella huono tästä syystä. En ole aloittanut sitä. Suurin pelko on se, että vauva syntyy etuajassa ja opamoxia ei ehditä lopettaa/purkaa ennen vauvan syntymää. Jos näin käy, vauva on riippuvainen kyseisestä lääkkeestä ja kärsii myös vierotus oireet. Opamoxihan on betso ja siitä jää niin äiti kuin vauvakin hyvin helposti riippuvaiseksi.
En usko että selviäsin hengissä psykkisesti jos joutuisin katsemaan sitä että minun pikku vauvani joutuu kärsimään vierotusoireista minun toiminnan vuoksi.
Kokemusta on omassa käytössä bentsoista vuosien ajan ennen raskautta. Olen myös ennen raksutta syönyt ainakin 8 vuotta psyykelääkkeitä. kaikki lopetin ennen raskauden alkua (meillä IVF hoidot joten osasin lopeettaa)
Sulla on ilmeisesti sitten tilanne ollut hyvällä mallilla kun olet tuosta vaan voinut lopettaa. Jos kärsii vakavista mielenterveydellisistä häiriöistä ( ja siis tarkoitan todellakin VAKAVIA )ei niitä lääkkeitä tuosta vaan ilman vaikeita oireita saa lopetettua eikä sitä edes suositella.
No minulla on kasisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus, joka on todettu noin 8 vuotta sitten. Olen ollut siitä lähtien pois työelämästä tästä syystä. Nyt useampia vuosi on mennyt rauhallisemmin ja sairaala reissuja on ollut vain yksi tässä lähivuosina.
Olin onnekas ja ainoa miten reagoin äkilliseen lääkkeiden lopetukseen oli juuri tämä uni. Nukun yössä vain 3-5 tuntia. Yleensä sen kolme. Kai nämä raskaushormoonit on suojellut minua mielielan vahteluilta.
En tietenkään suosittele kenellekkään lääkkeiden lopetusta seinään, mutta itselle se oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. En halunnut riskeerata vauvaa. Ja jos nyt pärjään ilman niin parempi niin. Mieluumin kokeilin pärjäänkö vain en, kuin se että söisin turhaan lääkkeitä jos ilmankin voin sinnitellä. Läkkeiden lopettamisesta on eri läkkärit olleet eri mieltä, joten päätöksen tein loppujen lopuksi aivan itse. Ja olen tyytyväinen päätökseeni. Jos mielialani lähtee nousuun tai laskuun, niin silloin mietitään lääkkeitä uudestaan. Mutta nyt kun kaikki on mennyt ok, niin olen onnelinen siitä.