Olen romani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mustalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon välillä pohtinut, miksi mustalaisilla on poikkeuksetta aina ruotsalainen sukunimi?
Onko se ruotsinvallan ajalta jotenkin jäänyt, kertokaatten? Ja muutenkin, miksi Ruotsi usein liitetään romaneihin, monet esim asuvat siellä välillä jne??

Odottelen asiallista infoa tähän kysymykseen.:)

Tutuillani ei kaikilla ole ruotsalaisperäistä sukunimeä. Siis tutuilla romaneilla.

Esim. suhteellisen näkyvä hahmo Miranda Vuolasranta ei ole "ruotsalaisniminen"

Olin kerran baarissa, jossa romanimiehet käyttäytyivät huonosti. Homma oli lähdössä lapasesta ja paikalle tuli ilmeisesti kutsuttuna vanhempi manne, jolla oli ruoska kädessä. Joka ikinen mustalainen käveli hiljaa ulos sanomatta sanaakaan.

[QUOTE="xyz";22956651]Vuolasranta kuulostaa "otetulta" tai suomennetulta sukunimeltä. Länsisuomessahan ihmisillä ei ollut vielä reilu satavuotta sitten sukunimiä.[/QUOTE]

Omakin sukunimeni on "suomennettu"...

Aaltosen Remullakin on aika "tavallinen" nimi. Veikkaisinpa, että romanien sukunimet ovat syntyneet samalla tavalla, kuin muidenkin suomalaisten: pakon edessä.

[QUOTE="xyz";22956651]Vuolasranta kuulostaa "otetulta" tai suomennetulta sukunimeltä. Länsisuomessahan ihmisillä ei ollut vielä reilu satavuotta sitten sukunimiä.[/QUOTE]

Niin minustakin kuulostaa suomennetulta ruotsalaisnimeltä.
Samoin kuin joku Koivuranta jne.. ne on kaikki olleet ruotsalaisia nimiä tommoset ennen.

Omakin sukunimeni on "suomennettu"...

Aaltosen Remullakin on aika "tavallinen" nimi. Veikkaisinpa, että romanien sukunimet ovat syntyneet samalla tavalla, kuin muidenkin suomalaisten: pakon edessä.

Jeps. On romaneissakin tai vartti sellaisissa Jokisia ja varmaan Virtasiakin. Korhonen taas on itäsuomalaista savolaiskantaa, joten ei lie nimeksi otettu, sen paremmin valkolaisille ku romaneillekkaan. Jos en väärin muista niin itäsuomessa romaneilla oli sukunimet (ja kirkonkirjoissa luki zig. tai zigenerska, kyseessä yleensä lapsen kastaminen). Pitääpä joskus tsekata oliks omien juurien pitäjän romanit Grönforseja jo silloin kauan sitten.

[QUOTE="xyz";22956719]Jeps. On romaneissakin tai vartti sellaisissa Jokisia ja varmaan Virtasiakin. Korhonen taas on itäsuomalaista savolaiskantaa, joten ei lie nimeksi otettu, sen paremmin valkolaisille ku romaneillekkaan. Jos en väärin muista niin itäsuomessa romaneilla oli sukunimet (ja kirkonkirjoissa luki zig. tai zigenerska, kyseessä yleensä lapsen kastaminen). Pitääpä joskus tsekata oliks omien juurien pitäjän romanit Grönforseja jo silloin kauan sitten.[/QUOTE]

Mielenkiintosta tietoa. Tule kertomaan sitten kun tiedät enemmänkin vielä!=)

Aika paljon vanhemmat romanit vielä nykyään kyselevät että kenen tyttöjä/poikia joku on. Ja on tapana vastata vain vanhempien etunimillä, jos lisäselvitystä kaivataan, sitä kyllä yleensä kysytään. Sukunimi ei ole niin kovin oleellinen kaikille.

Aika paljon vanhemmat romanit vielä nykyään kyselevät että kenen tyttöjä/poikia joku on. Ja on tapana vastata vain vanhempien etunimillä, jos lisäselvitystä kaivataan, sitä kyllä yleensä kysytään. Sukunimi ei ole niin kovin oleellinen kaikille.

Ei se oo pelkästään romaneilla, ettei sukunimeä käytetä. Kyl minä ainakin esittelen jollekkin kaukasemmalle sukulaiselle itteni tyylin "Kantolan(talonnimi) Väinön Eilan tytär", maalla puhutaan ihmisistä paljon tilan ja talon nimellä.

Mut pitääpä tsekata vanhoja kirkonkirjojen tietoja HisKistä, jos löytyis noita romanisukuja kotikonnuilta.

[QUOTE="xyz";22956819]Ei se oo pelkästään romaneilla, ettei sukunimeä käytetä. Kyl minä ainakin esittelen jollekkin kaukasemmalle sukulaiselle itteni tyylin "Kantolan(talonnimi) Väinön Eilan tytär", maalla puhutaan ihmisistä paljon tilan ja talon nimellä.

Mut pitääpä tsekata vanhoja kirkonkirjojen tietoja HisKistä, jos löytyis noita romanisukuja kotikonnuilta.[/QUOTE]

Heh... Totta. Täälläkin muistetaan XXX:n pojat, siis talon tai tilan nimellä. Ja vanhemmalle ihmiselle jos kerron nimeni tai asuinpaikkani, ei auta. Mutta jos kerron asuvani XXX:n talossa, ZZZ:n pojan kanssa (joka siis oli yksi näistä XXX:n poikien porukasta), jo vain alkavat osata laittaa kartalle.

Miten "valkolainen" voisi parhaiten tutustua romaneihin ystävyysmielessä tai vaikka parisuhdetta etsiessä? Mua kiehtoo romanikulttuuri ja romaneissa on paljon kauniita ihmisiä, niin miehiä kuin naisiakin. Olisi mukavaa tutustua kivoihin romaneihin. Onko esim. jotain keskustelupalstaa jossa voisi jutella, kiva että löytyi tällainen ketju.:)
-Nätti tyttö Vars. Suomesta