Alkuperäinen kirjoittaja Sosionomi:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta tuli mieleen oman siskoni nuorisokoti jossa hän asui. Siellä käytettiin rangaistuksena kotiarestia, joka käytännössä tarkoitti omassa huoneessa pysymistä. Jos ja kun tehtiin typeryyksiä niin sanktio tuli takuulla. Mm. kotilomia peruttiin, iltavapaat otettiin pois yms. yms.
Tupakoida ei (tietenkään) saanut, koulun jälkeen oli heti tultava "kotiin" ja kännykkää sai käyttää ainoastaan kotivapaalla ollessa.
Lisäksi oli tietenkin tiukat kotiintuloajat, käytöstapojen noudattamista valvottiin ja edellytettiin ja kuri oli siis kaikin puolin kova.
Ideana oli että jos käyttäytyi hyvin, se palkittiin. Jos törttöili, siitä rankaistiin armotta.
Ja uskon että juuri tuo pelasti siskoni ja sai hänet muuttumaan :flower: :heart:
Juuri näin, kuten Sörhis sanoi, nuorelle tekee hyvää ne rajat ja välittäminen(tietysti lain puitteissa!)
Mie henkilökohtaisesti arvostan tuollaista metodia että tyristä rangaistaan ja hyvästä käytöksestä palkitaan ,mutta nimenomaan niin että on myös se palkinto luvassa jos ja kun osaat käyttäytyä hyvin.
Ihana juttu että Turkilmaksen sisko on saanut lähtökohdat hyvälle elämälle! =)
Hyvään perhekotiin kuuluu minun mielestäni myös se että nuorta tarvittaessa autetaan, ja se että pitkiksi ajoiksi suljetaan huoneeseen ilman mitään virikkeitä ei ole todellista auttamista minusta, niinkuin olen useaan otteeseen olen tässä ketjussa jo maininnut. Ja sitähän mie nimenomaan tässä alunperin järkyttelenkin.
Paljonpaljon on suomessa hyviäkin paikkoja ja varmasti auttavat nuoria hyvän elämän alkuun mutta on sit näitäkin ( toivottavasti vähemmistö ) jotka ei oo ihan ok ja nehän pitäs saada "ruotuun".
Millon sie muutes Tyttö kuin Taivas elit nuoruutesi Muhoksella? Nää jutut mistä ystäväni mulle kertoi ovat kaikki tapahtuneet 2000-luvulla.