Olen suorastaan järkyttynyt (perhekodeista )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja darkstarmama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Pikkuveljen perhekodissa ei ainakaan saanut tupakoida. Aika vastuutonta minusta jos jossain saa alaikäinen tupakoida!!

Aivan! Tätä minä juuri ajoin takaa! Lastensuojelutyötä tekevät sallivat tupakoinnin perhekodin alueella! Siis perin erikoista! Perin erikoista!

Minustakin nuorten ei pitäisi polttaa, ja on perin erikoista jos sellainen sallitaan. Mutta mikään lakipykälä sitä ei silti kiellä. On syytä erottaa moraali ja juridiikka toisistaan.

Taasen jos on pahasti ongelmainen kyseessä, niin tupakanpoltto on niitä viimeisiä asioita, joihin kannattaa puuttua. Mm. sairaaloiden psykiatrisilla osastoilla on edelleen tupakkahuoneet, vaikka muuten ao sairaala olisi täysin savuton.

Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Perhekotia ei voi verrata virastoon, perhekodin työntekijät eivät ole viranomaisia, eikä perhekotia voi verrata noihin.

Tupakointitila-pykälässä puhutaan sisätilojen tupakointiloista. Ulkona tapahtuvaan tupakointiin se ei puutu.

Missään lakipykälässä ei kielletä minkään ikäisen ihmisen tupakointia. Jos kielletään, niin pliis se suora viittaus ao. lakiin.

Laki yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta lukee perhekodin julkisiin sosiaalipalveluihin:

"Tätä lakia sovelletaan yksityisiin sosiaalipalveluihin, joita palvelujen tuottaja antaa korvausta vastaan liike- tai ammattitoimintaa harjoittamalla, jollei lailla toisin säädetä. Lakia sovelletaan myös julkisyhteisöjen perustamien liikeyritysten tuottamiin sosiaalipalveluihin.

Tätä lakia ei sovelleta valtion, kunnan tai kuntayhtymän tuottamiin sosiaalipalveluihin, #perhehoitajalain (312/92) 1 §:n mukaisen toimeksiantosopimussuhteen perusteella annettavaan perhehoitoon# eikä sosiaalihuoltolain 27 a ja 27 b §:ssä tarkoitettuun omaishoidon tuella järjestettävään hoitoon."

Lastensuojelulain 65 § säätää päihteiden haltuunotosta laitoksessa ja 66 § henkilöntarkastuksesta ja henkilönkatsastuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Perhekotia ei voi verrata virastoon, perhekodin työntekijät eivät ole viranomaisia, eikä perhekotia voi verrata noihin.

Tupakointitila-pykälässä puhutaan sisätilojen tupakointiloista. Ulkona tapahtuvaan tupakointiin se ei puutu.

Missään lakipykälässä ei kielletä minkään ikäisen ihmisen tupakointia. Jos kielletään, niin pliis se suora viittaus ao. lakiin.

Laki yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta lukee perhekodin julkisiin sosiaalipalveluihin:

"Tätä lakia sovelletaan yksityisiin sosiaalipalveluihin, joita palvelujen tuottaja antaa korvausta vastaan liike- tai ammattitoimintaa harjoittamalla, jollei lailla toisin säädetä. Lakia sovelletaan myös julkisyhteisöjen perustamien liikeyritysten tuottamiin sosiaalipalveluihin.

Tätä lakia ei sovelleta valtion, kunnan tai kuntayhtymän tuottamiin sosiaalipalveluihin, #perhehoitajalain (312/92) 1 §:n mukaisen toimeksiantosopimussuhteen perusteella annettavaan perhehoitoon# eikä sosiaalihuoltolain 27 a ja 27 b §:ssä tarkoitettuun omaishoidon tuella järjestettävään hoitoon."

Lastensuojelulain 65 § säätää päihteiden haltuunotosta laitoksessa ja 66 § henkilöntarkastuksesta ja henkilönkatsastuksesta.

Onko "julkinen sosiaalipalvelu" sama kuin "virasto"? Minusta ei ole, mutta voinhan toki olla väärässäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Amatoorilakimies:

Onko "julkinen sosiaalipalvelu" sama kuin "virasto"? Minusta ei ole, mutta voinhan toki olla väärässäkin.

Toiminta rahoitetaan verotuloilla ja ymmärtääkseni henkilökunta toimii virkavastuulla, jopa virkasuhteissa. Viraston lisäksi tupakointikielto ulottuu laitoksiin kuten koulut, joissa ei saa osoittaa tupakkapaikkaa, jos valtaosa oppilaista on tuon em. alle 18-vuotta. Esim. lukioiden tupakkapaikat on monesti "sijoitettu" juuri koulualueen rajan ulkopuolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
tupakalle pääse pari kertaa päivässä.

Ai, että alaikäisenä suotiin tupakointi?? Sehän on laitonta!

no jaa-a joka lastenkodissakin nuoret polttaa..

Siis kyllähän nuoret polttaa, mutta lastensuojelutyötä tekevä laitos tai yksikkö ei saisi käsittääkseni sallia alaikäisen polttamista, sillä sehän on lain rikkomista. Voin toki olla väärässäkin....

Pikkuveljen perhekodissa ei ainakaan saanut tupakoida. Aika vastuutonta minusta jos jossain saa alaikäinen tupakoida!!

no se nyt riippuu varmaan iästä..ei meilläkään saanut mitkään 12-13v polttaa 15-16 vuotiaat sitten saivat tai siis polttivat sanokoot hoitajat mitä hyvänsä. tietenkin sitten ilmoittivat vanhemmille

Alkuperäinen kirjoittaja Amatoorilakimies:

Onko "julkinen sosiaalipalvelu" sama kuin "virasto"? Minusta ei ole, mutta voinhan toki olla väärässäkin.[/quote]

Toiminta rahoitetaan verotuloilla ja ymmärtääkseni henkilökunta toimii virkavastuulla, jopa virkasuhteissa. Viraston lisäksi tupakointikielto ulottuu laitoksiin kuten koulut, joissa ei saa osoittaa tupakkapaikkaa, jos valtaosa oppilaista on tuon em. alle 18-vuotta. Esim. lukioiden tupakkapaikat on monesti "sijoitettu" juuri koulualueen rajan ulkopuolelle.[/quote]

Julkinen rahoitus ei suoraan tee perhekodista "virastoa" ja ostopalvelun tuottaja ei voi mitenkään olla "viranomainen". Lakipykälien kanssa kun toimitaan, niin pitää olla näistä termeistä todella tarkka...

Koulun pihoilla ei saa polttaa, jos pääosa oppilaista on alle 18-vuotta. Se lukee suoraan laissa eikä siinä ole mitään epäselvää.

Yhtäkaikki perhekoti tai vastaava instanssi voi itse kieltää tupakanpolton, jos näin parhaaksi näkee. Onhan niillä muitakin sääntöjä, jotka eivät suoraan pohjaa lakiteksteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
Alkuperäinen kirjoittaja Sosionomi:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta tuli mieleen oman siskoni nuorisokoti jossa hän asui. Siellä käytettiin rangaistuksena kotiarestia, joka käytännössä tarkoitti omassa huoneessa pysymistä. Jos ja kun tehtiin typeryyksiä niin sanktio tuli takuulla. Mm. kotilomia peruttiin, iltavapaat otettiin pois yms. yms.

Tupakoida ei (tietenkään) saanut, koulun jälkeen oli heti tultava "kotiin" ja kännykkää sai käyttää ainoastaan kotivapaalla ollessa.

Lisäksi oli tietenkin tiukat kotiintuloajat, käytöstapojen noudattamista valvottiin ja edellytettiin ja kuri oli siis kaikin puolin kova.

Ideana oli että jos käyttäytyi hyvin, se palkittiin. Jos törttöili, siitä rankaistiin armotta.

Ja uskon että juuri tuo pelasti siskoni ja sai hänet muuttumaan :flower: :heart:

Juuri näin, kuten Sörhis sanoi, nuorelle tekee hyvää ne rajat ja välittäminen(tietysti lain puitteissa!)

Mie henkilökohtaisesti arvostan tuollaista metodia että tyristä rangaistaan ja hyvästä käytöksestä palkitaan ,mutta nimenomaan niin että on myös se palkinto luvassa jos ja kun osaat käyttäytyä hyvin.
Ihana juttu että Turkilmaksen sisko on saanut lähtökohdat hyvälle elämälle! =)

Hyvään perhekotiin kuuluu minun mielestäni myös se että nuorta tarvittaessa autetaan, ja se että pitkiksi ajoiksi suljetaan huoneeseen ilman mitään virikkeitä ei ole todellista auttamista minusta, niinkuin olen useaan otteeseen olen tässä ketjussa jo maininnut. Ja sitähän mie nimenomaan tässä alunperin järkyttelenkin.

Paljonpaljon on suomessa hyviäkin paikkoja ja varmasti auttavat nuoria hyvän elämän alkuun mutta on sit näitäkin ( toivottavasti vähemmistö ) jotka ei oo ihan ok ja nehän pitäs saada "ruotuun". :(

Millon sie muutes Tyttö kuin Taivas elit nuoruutesi Muhoksella? Nää jutut mistä ystäväni mulle kertoi ovat kaikki tapahtuneet 2000-luvulla.

Mä oon Muhokselle joutunu 2000 ja kotiin päässy 2002.
Mulla on aika positiiviset muistot tuosta paikasta, niin paljon on kiinni siitä kuinka sielä itte toimii. Mä olin koko koko koulukodin ainut, joka kävi sillon lukiota ja olin kaikkien mielestä niin outo :D Pääsin sitte perhekodin ainoana koulukavereiden luo ja yksin kylälle :)
Meillä ainakin "kämppää" sai vaan jos mokas oikeen pahasti monta kertaa, eikä ikinä tarvinu mielettömiä aikoja olemaan... Kuukausi on jo sairasta, muutama päivä tai viikko on mun mielestä ihan ok, saapahan aikaa miettiä mokiaan.

Olin Pirkanmaalla töissä perhekodissa ja se oli todella mahtava paikka. Oli huostaanotetuille tekemistä aivan kuten omillakin lapsilla, kohdeltiin tasapuolisesti ja oltiin todella hyviä ihmisiä myös lapsille, aikuiset olivat huostaanotetuille tärkeitä, mutta omistajat eivät olleet yhtä rakastavaisia huostaanotettuja kohtaa kuin omiaan, mutta se meni mun mielestä täysin inhimillisyyden piikkiin. Ei mitää pahaa sanottavaa, lapsia jopa hemmoteltiin välillä mielestäni liiankin runsaasti.

mä olin siinä perhekodissa jossa oli panttivankidraama ja tapettiin työntekijä, kaikki edellä kuvattu tapahtui mitä ap kuvaili mutta myös muutakin. nuoria nöyryytettiin henkisesti ja pahoinpideltiin fyysisesti. lähes kolme vuotta elin siinä helvetissä. nyt alkaa oikeusjuttu tätä perhekotia vastaan ja olen todistajaksi lupautunut. hirveän moni ei halua enää lähteä siihen soppaan että kaivaa vanhat haavat auki :(
lisäksi jouduit välillä pitämään punaista verkkapukua päällä. minä sain rangaistukseksi kerran jopa sen etten saanut ruokaa pariin päivään. vettä sain juoda.
sanattomaksi tämä vetää, mutta ei kaikki todellakaan ansaitse sitä kohtelua mitä siellä saa osakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
mä olin siinä perhekodissa jossa oli panttivankidraama ja tapettiin työntekijä, kaikki edellä kuvattu tapahtui mitä ap kuvaili mutta myös muutakin. nuoria nöyryytettiin henkisesti ja pahoinpideltiin fyysisesti. lähes kolme vuotta elin siinä helvetissä. nyt alkaa oikeusjuttu tätä perhekotia vastaan ja olen todistajaksi lupautunut. hirveän moni ei halua enää lähteä siihen soppaan että kaivaa vanhat haavat auki :(
lisäksi jouduit välillä pitämään punaista verkkapukua päällä. minä sain rangaistukseksi kerran jopa sen etten saanut ruokaa pariin päivään. vettä sain juoda.
sanattomaksi tämä vetää, mutta ei kaikki todellakaan ansaitse sitä kohtelua mitä siellä saa osakseen.

apua!!! oletkohan ollut samassa kuin minä tai samassa yhden pojan kanssa joka joutui stten samaan laitoksee mun kans?? :o

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:

:hug: seuraavan kerran kun nähdään livenä niin halaan myös ihan oikeasti. :|

Minä oon ollut Iisalmessa muhoksen alaisessa perhekodissa ja se on helvetin tyyssija! Ennen sitä oli Ylivieskassa ja siitä ei voi edes puhua lasten kuullen.
Kamalia paikkoja, voisin kertoa hirveitä tarinoita ja olen täällä yhden ketjun aiheesta avannutkin.

mä olin kyllä koulukodissa, mutta tutulta kuulostaa.sain valita perhekodin ja laitoksen välillä ja menin laitokseen.se perhekoti, jossa kävin tutustumassa vaikutti karseelta.meille tulikin sitten töihin eräs, joka oli aiemmin ko perhekodissa töissä ollut ja totesi myös että kyseenalaiset oli sielläkin kasvatusmetodit..

Menee vähän asian vierestä, mutta ainakin Lahdessa on käynyt näin:

Mies ollut kolme vuorokautta tutkintavankeudessa (muistaakseni tuo termi), poliisi ei saanut tarvittavia todisteita kerätyksi ja vapauttivat miehen. Pidättivät uudestaan pihalla ja taas sai olla kolme vuorokautta valtion huostassa.

Kyllä kuulosti rankalle tuo lastenkodin touhu. Mies ollut joskus vastaavan laisessa ja yhtä älyttömiä rangaistuksia ollut.

sitä paitsi ..huomasin vasta nyt että puhuit perhekodista..itsellä vain koulukotikokemusta..mutta vanha ystäväni on ollut perhekodissa jossa joutunut syömään esim omaa oksennusta..seisotettu jääkylmässä suihkussa minuutteja yms kauheeta

sitä paitsi ..huomasin vasta nyt että puhuit perhekodista..itsellä vain koulukotikokemusta..mutta vanha ystäväni on ollut perhekodissa jossa joutunut syömään esim omaa oksennusta..seisotettu jääkylmässä suihkussa minuutteja yms kauheeta

:o no tuo minuu aluksi järkyttänyt asia taitaa tosiaan olla lievimmästä päästä. Kun tuota fjongankinkokemaa miettii niin |O :'(

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:

:o no tuo minuu aluksi järkyttänyt asia taitaa tosiaan olla lievimmästä päästä. Kun tuota fjongankinkokemaa miettii niin |O :'(

siis..mitä..onko mulla mennyt jotaki ohi? :o

Yhteistyössä