Olen yövuorossa ja en pääse huomenna nukkumaan, miten mä jaksan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uninenyökkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uninenyökkö

Vieras
Eli lapsi on mun kanssa kotona päivän. Mies lähtee töihin aamulla, kun mä olen kotona kello 9. Tuli vähän sählinkiä hoitopäivien kanssa ja olin vahingossa ilmoittanut lapselle VP:n. En tiedä miten jaksan oikeasti nukkumatta huomiseen iltaan :(

Olen siis nyt juuri tällä hetkellä yövuorossa. Tämä on onneksi viimeinen yövuoro, mutta takana on sitten viisi työyötä. Lapsi ei tosiaan anna mun nukkua. Vaikka on jo 5v niin koko ajan pitäsi olla seuraa. En teidä hakisko sille leffan makuunista. Jos katsois sitä niin saisin ees tunnin unet. Toisaalta kesken leffakin voi tulla näitä "ÄITIIIIIII JANOTTAAAAA EN YLETY OTTAAN LASIA"

Niin, siis käsitin, että olet nyt yövuorossa, ja sitten et pääse nukkumaan aamulla ja menet nukkumatta toiseen yövuoroon. Mutta hyvä jos ei näin ole :)
Toisille on parempi, kun ei ota niitä pieniä tirsoja vaan valvoo putkeen. Toiset taas voip hyvinkin päästä ylös pieniltä tirsoilta pitkän valvomisen jälkeen.
Laita lapsukaiselle valmiiksi syötävää ja juotavaa, ja just sitä leffaa, piirtämistä, kirjoja, legoja yms. mitä voi iteksiään hiljaa tehdä, jos et meinaa pysyä pystyssä.

tsemppia. niin tuttua hommaa..:( mä itse teen opiskeluiden ohella yötyötä ja useimmiten en saa nukkua seuraavna päivänä rauhassa. olen yksinhuoltaja ja lapsen hoito järjestyy jotenkuten aina viikonloppuöisin. joku minun sisaruksista on kotonani yötä, tai lapsi mummolassa, mutta silti täytyy itse herätä lapsen kanssa aamulla. välillä itkettää. mutta pakko kun on..

Laitat surutta lastenohjelmaa pyörimään ja torkut sohvalla. sanot lapselle että nyt pitää antaa nukkua ja olla kiltisti. minulla on 4v lapsi ja hän kyllä onneksi antaa minun nukkua. välillä pitää herätä auttamaan vessakäynneissä ja laittaa ruokaa tarjolle.

Meillä ei lapsi viihdy kyllä yhtään yksin. Ei siis leiki ollenkaan yksin. Varsinkin aamuisin ja päivisin. Lastenohjelmat nyt voi pelastaa. Jos kävis vuokraan sille leffan.

TUTTUA!!!! Meilläkään ei poika viihdy yhtään yksin. Iltaisin saattaa leikkiä yksin. Välillä on näitä tilanteita, että pitää yön perään valvoa vielä päiväkin. Usein menen myös töistä aamulla suoraan kouluun.
VOIMIA!!

Älä juo kahvia tai muuta piristävää. Väsymys pysyy yhtä kovana. Mulla ainakin kofeiini vaikuttaa vain siten, etten pysty nukahtamaan. Jos tuliskin joku torkkurako, niin sit et pystykkään nukahtamaan,vaikka väsy oon.

Tälleen asiaan liittymättömänä, mä kyllä menettäisin hermoni, jos oma isompi lapsi ei viihtyisi ollenkaan, tai leikkisi hetkeäkään yksin. :O Kun puhutaan siis yli 3-vuotiaista.

Miten te saatte mitään koskaan tehtyä? Minulla ei ainakaan opiskeluista tulisi mitään. Toki lapsi siinä samalla saattaa jutella ja pyöriä mutta ei se nyt ihan niin kyltymättömästi häiritse ja kerjää huomiota koko ajan etteikö saisi tehtyä omia juttuja tai jopa nukuttua.

No onhan se aika rankkaa. Meillä lapsi on kuulemma poikkeuksellisen osaava ja omatoiminen esim. päiväkodissa. Jos on isänsä kanssa kotona, niin silloin kyllä touhaa itsekseenkin. Se olen vain ja ainoastaan minä, joka ei saa hetken rauhaa. Toisaalta on ihanaa, kun oma lapsi on vielä kuitenkin pieni ja haluaa olla mun kanssa. Välillä se on tosi raskasta. Jos ollaan vapaapäivällä kotona, mun on viihdytettävä lasta ihan koko ajan. Nyt on reilut 5v ja viimeisen kuukauden aikana ensimmäisiä kertoja ollut hetken yksin. Saattaa 20minuuttiakin leikkiä yksin, jos mä teen jotakin.
Paikallani en voi olla. Ei puhettakaan, että voisin esim. katsoa telkkaria, tehdä kouluhommia koneella tms.
Välillä ne vapaapäivät ei niin kovin suurta nautintoa ole. Olis kiva joskus oikeasti katsoa sieltä digiboksilta edes yksi nauhoitettu ohjelma tai juoda kuppi kahvia rauhassa.
Pakko mikä pakko. Lapsi on onneksi niin ihana, että jaksaa.

ot.
Kiinnostaa tietää että miten tuollaiseen tilanteeseen on tultu, onko päiväkodissakaan mitään puhuttu tai kyselty jos lapsi ei tosiaan ollenkaan viihdy tai kykene leikkimään yksin? (edelleen kun puhutaan yli 3v lapsista)

Ehkä se vaikuttaa omaan ihmetykseen kun olen ollut alusta saakka yksinhuoltaja ja lapsi ei sitä myöten ole saanut sitä jatkuvaa huomiota samalla tavalla.

Meilläkään 6-vuotias! leiki yksin ollenkaan ja meillä myös ongelma niin, että jos mä olen kotona niin sitä jatkuvaa kiekumista ja huomon kerjäystä. Esim. jos mä olen jossakin ja on isän kanssa kotona, voi leikkiä tunteja yksin.

No onhan se aika rankkaa. Meillä lapsi on kuulemma poikkeuksellisen osaava ja omatoiminen esim. päiväkodissa. Jos on isänsä kanssa kotona, niin silloin kyllä touhaa itsekseenkin. Se olen vain ja ainoastaan minä, joka ei saa hetken rauhaa. Toisaalta on ihanaa, kun oma lapsi on vielä kuitenkin pieni ja haluaa olla mun kanssa. Välillä se on tosi raskasta. Jos ollaan vapaapäivällä kotona, mun on viihdytettävä lasta ihan koko ajan. Nyt on reilut 5v ja viimeisen kuukauden aikana ensimmäisiä kertoja ollut hetken yksin. Saattaa 20minuuttiakin leikkiä yksin, jos mä teen jotakin.
Paikallani en voi olla. Ei puhettakaan, että voisin esim. katsoa telkkaria, tehdä kouluhommia koneella tms.
Välillä ne vapaapäivät ei niin kovin suurta nautintoa ole. Olis kiva joskus oikeasti katsoa sieltä digiboksilta edes yksi nauhoitettu ohjelma tai juoda kuppi kahvia rauhassa.
Pakko mikä pakko. Lapsi on onneksi niin ihana, että jaksaa.

En tosiaankaan ole mikään kasvatusasioiden asiantuntija, tai paras ihminen neuvomaan, mutta oletko ajatellut että ehkä sinun täytyisi itse jotenkin muuttaa asioita, jos tämä ongelma on siis ainoastaan sinun kanssa. :/
Tottakai lasten kanssa pitää leikkiä ja onhan se ihana että lapsi viihtyy sinun kanssa, mutta olisihan se kaikkien etu, että sinäkin juuri tällaisissa tilanteissa saisit nukuttua, tai tehtyä niitä koulutehtäviä edes jonkin aikaa päivästä?

Näin rumasti sanottuna siinä tulos kun ollaan niin riippuvaisia siitä lapsesta ja annetaan kaikki mahdollinen huomio hänelle. sitten ollaan niin marttyyreja kun ei saada hetken rauhaa tuhmalta lapselta.

Tottahan lapsia on erilaisia, toiset viihtyvät paremmin yksin kuin toiset.On se aika erikoista jos iso lapsi ei anna koskaan hetken rauhaa. siinä voi jo miettiä syitä tarkemmin. se kertoo mielestäni aika paljon, jos se huomionhaku kohdistuu vain äitiin.

No mutta jokatapauksessa, tsemppia. Koitat selittää lapselle asian, miksi äiti on väsynyt ja miksi olisi tärkeää että saisit levähtää. Keksit esimerkiksi teille jotain kivaa yhteistä tekemistä ja kerro lapselle että jos nyt katselet elokuvaa rauhassa ja annat äidin torkahtaa, niin voitte iltapäivällä tehdä yhdessä sitä jotain lapselle mieluista puuhaa. :)

Siis kyllä meillä lapsi nyt pieniä pätkiä leikkii jo itekseen. Saan käydä rauhassa vessassa ja puhu puhelimessakin. Ettei tilanne nyt mikään kovin poikkeusellinen ole, verrattunut mitä moni muu täällä kirjoittaa.