Olenko ainoa, jonka mielestä lapsista näyttää tulevan tarhassa idiootteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idioottitehdas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

idioottitehdas

Vieras
Olen tässä kolmisen vuotta seurannut tuttuja lapsia, jotka tarhassa aloitettuaan ovat muuttuneet - huonompaan suuntaan. Ennen niin mukavista ja fiksuista, ajoittain kiukuttelevista, mutta peruskilteistä lapsista tulee tarhassa yhä vain inhottavampia. Riehuvat. Huutavat. Tönivät. Etuilevat. Kiusaavat. Nimittelevät. Riehuvat lisää. Puhuvat törkeitä. Rikkovat leluja. jne jne. Yhdestäkään tuntemastani lapsesta en voi sanoa, että päiväkoti olisi "ollut heille hyväksi".

Tämä ei riipu siitä, missä iässä lapsi on hoitoon mennyt.

Ja me taas on huomattu ihan päinvastaista lapsen harrastuksessa. Ne jotka ovat kodin ulkopuolella hoidossa, osaavat odottaa vuoroaan, kuuntelevat ohjaajan ohjeita ja noudattavat niitä. Ja ne kotihoidossa olevat juoksevat kun pitäisi istua paikallaan, istuvat kun pitäisi juosta, puhuvat ohjaajan päälle, eivät tottele, eivät osaa odottaa vuoroaan.

Mun mielestä meidän lapset on taas muuttuneet niin fiksuiksi tarhan myötä ja oppineet paljon muutakin sellaista mitä en itse olis älynnyt opettaa. Ihme tarha sellainen jossa huono käytöksiseksi oppii koska meidän muksuilla tuntuu olevan kova kuri päällänsä ja sellainen levottomuus lapsista on kadonnut. Kyllä se huono käytös taitaa lähteä kotoa eikä tarhasta.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mun mielestä meidän lapset on taas muuttuneet niin fiksuiksi tarhan myötä ja oppineet paljon muutakin sellaista mitä en itse olis älynnyt opettaa. Ihme tarha sellainen jossa huono käytöksiseksi oppii koska meidän muksuilla tuntuu olevan kova kuri päällänsä ja sellainen levottomuus lapsista on kadonnut. Kyllä se huono käytös taitaa lähteä kotoa eikä tarhasta.. ;)

Sama juttu meillä. Ja samaa mieltä olen muutoinkin!

Mä olen huomannut, että kokoaikaisessa hoidossa olevat pojat keksivät kaikki väkivaltapelit ja -leikit aikaisemmin, ovat jotenkin aggressiivisempia ku kotihoidossa olevat... Ehkä tottelevat vieraita aikuisia paremmin, siitä en tiedä, mutta toisille lapsille ollaan ilkeämpiä. Ja melutaso tietenkin nousee ku menee hoitoon.

Tyttöjä ei ympäristössäni ole yhtä paljoa ollut, mutta heilläkin tuntuu sellaista mukamasaikuistumista tapahtua, yhtäkkiä tykätään kaikesta kaupallisesta hömpästä ja pitää saada merkkivaatteita ja merkkileluja...

Kait tuo muutoksen hyvyys tai huonous riippuu näkökulmasta. Mä en näe, että se "tottelevaisuuden" lisääntyminen olisi sen arvoista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hieman samansuuntaisia huomioita mullakin. Hoidossa olevat puhuu rivoja, nälvii, lällättää ja rähinöi.

Mä oon kyllä huomannu vähän samaa, myös omista lapsistani. ovat oppineet tarhassa toki kaikkea hyödyllistäkin, mutta siinä sivussa sanoja, joita ei kotona oo koskaan ääneen lausuttu ja pienempi on alkanu tyrkkiä ja komennella toisia.

Kyllä päiväkoti on kova paikka lapselle,kiusaamista on vaikka kuinka siihen puututtaisiin ja kaikki hoitsut ei edes osaa puuttua,
kyllä siellä on tätejä niin laaja kirjo että huhhuijakkaa

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kyllä päiväkoti on kova paikka lapselle,kiusaamista on vaikka kuinka siihen puututtaisiin ja kaikki hoitsut ei edes osaa puuttua,
kyllä siellä on tätejä niin laaja kirjo että huhhuijakkaa

ja niin on vanhempiakin, huhhuijakkaa vaan sitä, että kaikki tollot saavatkin lisääntyä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kvack:
Mä olen huomannut, että kokoaikaisessa hoidossa olevat pojat keksivät kaikki väkivaltapelit ja -leikit aikaisemmin, ovat jotenkin aggressiivisempia ku kotihoidossa olevat...
.

Hmm. Ainakin meidän pojat osaavat tapella ihan keskenään ilman kenenkään opettamista :whistle:
Päiväkodissa kumpikaan poika ei ole ikinä tapellut yhdenkään lapsen kanssa - ovat vieraskoreita :saint:

Täysin samaa mieltä.
Yritänkin olla laittamatta tarhaan ollenkaan.
Kyllä ne jonossa odottamiset ja istumiset tuolilla hiljaa oppii sitten muutenkin,
en taida sen takia laittaa hoitoon "oppimaan".

Alkuperäinen kirjoittaja et ole ainoa:
Täysin samaa mieltä.
Yritänkin olla laittamatta tarhaan ollenkaan.
Kyllä ne jonossa odottamiset ja istumiset tuolilla hiljaa oppii sitten muutenkin,
en taida sen takia laittaa hoitoon "oppimaan".

Joo, mutta jos ei osaa, ei tarvi tuoda harrastuksiin pilaamaan muiden iloa uuden oppimisesta.v

Alkuperäinen kirjoittaja Kvack:
Mä olen huomannut, että kokoaikaisessa hoidossa olevat pojat keksivät kaikki väkivaltapelit ja -leikit aikaisemmin, ovat jotenkin aggressiivisempia ku kotihoidossa olevat... Ehkä tottelevat vieraita aikuisia paremmin, siitä en tiedä, mutta toisille lapsille ollaan ilkeämpiä. Ja melutaso tietenkin nousee ku menee hoitoon.

Tyttöjä ei ympäristössäni ole yhtä paljoa ollut, mutta heilläkin tuntuu sellaista mukamasaikuistumista tapahtua, yhtäkkiä tykätään kaikesta kaupallisesta hömpästä ja pitää saada merkkivaatteita ja merkkileluja...

Kait tuo muutoksen hyvyys tai huonous riippuu näkökulmasta. Mä en näe, että se "tottelevaisuuden" lisääntyminen olisi sen arvoista.

peesi tälle mutta tyttöjen suhteen.
hoidossa olleet osaavat olla "oikein" vieraiden aikuisetn kanssa, olla niin että aikuinen tykkää.
mutta toisille lapsille osaa juonia ja syrjiä ja ja manipuloida ihan eri tavalla.

Samaa ilmiötä et ole huomannut kotihoidossa kasvavilta lapsilta vai? Tiedän yhden järkyttävän 4 vuotiaan pojan, joka hyökkäilee jatkuvasti muiden lapsen kimppuun ilman mitään järkevää syytä. Kotihoidossa kasvatettu lässyttävien vanhempien ohjauksessa. Tälle tapaukselle tekisi varsin hyvää mennä opettelemaan asioiden jakamista ja oman vuoron odottamista päiväkotiin. Voisi jopa kasvaa tavoille.

Minä olen huomannut, että päiväkodissa lapset kasvavat sosiaalisiksi ja oppivat ottamaan myös muut ihmiset huomioon.

Mä olen taas huomannut täysin päinvastaista. Päiväkodissa on rutiinit ja säännöt. Yllättävän monella vanhemmalla on vanhemmuus ihan hukassa ja lapset saa kasvaa kun pellossa. Ei pajon auta että päiväkodissa yritetään jotain opettaa(potalla käyntiä, ruoka pöydässä istumista yms.) kun kotona saa tehdä mitä vaan.

hoidossa olevat ovat nätisti aikuisen silmien alla. juttelevat aikuiselle ja hakeutuvat seuraan esim. synttäreillä.

mutta kun aikuinen ei ole paikalla, ossaavat myös puhua selän takana siitä kaverista joka ei ole läsnä ja olla ihan ilkeitä ja manipuloivia.

kun taas kotihoidossa on tosi rauhallisia ja kilttejä ja sitten on näitä, jotka eivät osaa muuttaa käyttäytymistään erilaiseksi aikuisen edessä, vaan riehuminen voi jäädä päälle jos tapaa vain vähän muita.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Samaa ilmiötä et ole huomannut kotihoidossa kasvavilta lapsilta vai? Tiedän yhden järkyttävän 4 vuotiaan pojan, joka hyökkäilee jatkuvasti muiden lapsen kimppuun ilman mitään järkevää syytä. Kotihoidossa kasvatettu lässyttävien vanhempien ohjauksessa. Tälle tapaukselle tekisi varsin hyvää mennä opettelemaan asioiden jakamista ja oman vuoron odottamista päiväkotiin. Voisi jopa kasvaa tavoille.

Minä olen huomannut, että päiväkodissa lapset kasvavat sosiaalisiksi ja oppivat ottamaan myös muut ihmiset huomioon.

mitä on sosiaalisuus nykyään? vahvimman ehdoillamennään. ainakin suomessa. mitä isommalla autolla ajat, sitä nopeampi vauhti ja sitä vähemmän välitetään esim. suojateistä ja näistä pienistä kävelijöistä.

osataan olla lain mukaan ja kiertää lait ja ottaa itselle eniten...

Alkuperäinen kirjoittaja pees:
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:

mitä on sosiaalisuus nykyään? vahvimman ehdoillamennään. ainakin suomessa. mitä isommalla autolla ajat, sitä nopeampi vauhti ja sitä vähemmän välitetään esim. suojateistä ja näistä pienistä kävelijöistä.

osataan olla lain mukaan ja kiertää lait ja ottaa itselle eniten...

Tätähän se on nykyään ja tällaisia ihmisiä arvostetaan.

Mun tuttavapiirissä taas pahimmat riiviöt on niitä kotona hoidettuja, jotka ei oo tottunu yhtään huomioimaan muita leikeissä ja jotka villiintyy ihan täysin kun on paljon lapsia.

Mutta en silti sano että kaikki kotihoidetut on tuollaisia.

Yhteistyössä