Olenko ainoa jota ihmetyttää tällainen toiminta vauvojen suhteen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huhhuh"

Vieras
Mulla on itsellä nyt puolivuotias vauva ja tietysti oman lapsen myötä olen alkanut kiinnittää eri tavalla huomiota lapsiin ja vauvoihin liittyviin asioihin. Lähdimme eilen miehen kanssa vauvan nukahdettua piipahtamaan jazz-kadulla Porissa kun kaveri tuli vahtimaan vauvaa pariksi tunniksi. Olin jotenkin ihmeissäni, että kun kävimme yhdellä drinkillä terassilla kello 22, siellä oli pienen pieni vauva äidillä rintarepussa (varmaan parin kuukauden ikäinen) ja lisäksi perhe johon kuului vanhemmat sekä noin 6kk ja 2v lapset. Huomasin muutenkin, että kadulla oli monilla vanhemmilla noita ihan pieniä joko vaunuissa tai sylissä mukana menoissa. Eivät vanhemmat humalassa olleet, mutta kadulla oli järkyttävä melu ja tuo kellonaika ihmetyttää.

Tietysti voi olla, että olen kovin kriittinen tällaisten asioiden suhteen vielä kun itselläni on vain yksi lapsi ja mietin kaikki menoni vauvan mukaan, eikä minulle tulisi pieneen mieleenkään viedä vauvaa jazzeille kello 22.. Toimivatko normaalisti vanhemmat näin ja olenko vain ylihuolehtiva nipottaja? Pieniä oli siellä siis aika paljon ja siksi ihmettelenkin, että onko tuo aivan normaali käytäntö.

Luulen, että kyseessä on enemmänkin harvinainen poikkeus, siis siten että pienten lasten vanhemmat eivät ole joka ilta tai joka kesäinen lämmin ilta kulkemassa kaupungilla, vaan tuo jazz on juuri se syy, että nyt mennään vähän myöhemmin, etenkin jos lomaillaan ja on vapaata. Jos menet tavallisena arki-iltana samaan paikkaan, tuskin näet yhtään pikkulasta siellä.

Niin no, mä olen vauvan kanssa saattanut olla myöhäänkin illalla liikkeellä, jos vauva on ollut rauhallinen ja nukkunut vaunuissa. Levottoman ja helposti hermostuvan lapsen kanssa pysyttelisin sisätiloissa.

Meteliin en osaa sanoa, kun en ole jazzeilla ollut.

Juuh, kyllä se vähän oudolta kuulostaa.. Ehkä olen tiukkis mutta en ulkoilisi vauvan kanssa enää noin myöhään. Olen myös nähnyt tänä kesänä yksillä festareilla vauvan, en usko että metelitaso on vauvalle sopiva! Jazzeista en tiedä, onko siellä kova meteli.

itsellänikin on muutama ystävä jotka menevät miten haluavat lapsi nukkuu vaunuissa ja on päivät vaunuissa. itse en voisi niin tehdä minun mielestä lapsella pitää olla rytmi ja ajat jolloin ollaan kotona että oppii isompanakin miten olla. eihän se ole lapselle kovin hyvä edes olla ulkona siihen aikaa eikös ne pienet aivot tarviste juuri sitä yö unta joka on parasta?

[QUOTE="vieras";24207368]itsellänikin on muutama ystävä jotka menevät miten haluavat lapsi nukkuu vaunuissa ja on päivät vaunuissa. itse en voisi niin tehdä minun mielestä lapsella pitää olla rytmi ja ajat jolloin ollaan kotona että oppii isompanakin miten olla. eihän se ole lapselle kovin hyvä edes olla ulkona siihen aikaa eikös ne pienet aivot tarviste juuri sitä yö unta joka on parasta?[/QUOTE]
Et varmaan tarkoita sitä, että ulkoilmassa olemisessa myöhään olisi jotain haitallista lapselle?

No eiköhän tollainen jazz-tapahtuma ole poikkeus. Itsekin voisin kuvitella että voisimme mennä sinne illalla mieheni ja melkein 3-vuotiaan kanssa, mutta vauva kyllä jäisi kotiin.

No kuitenkaan ei olla missään tuollaisissa paikoissa oltu lasten kanssa, mutta eihän tuo ole "normi viikonloppu". Luulen että vauvamme ei edes viihtyisi tuolla ja vauva menee aina nukkumaan klo 20-21 välissä, joten en nää tarvetta "häiritä" hänen yöuniaan. Luulen että se kostautuisi meille seuraavana päivänä, jos vauva ei saisi rauhassa nukkua...

Ei saa nipottaa. :) Eriasia, jos vanhemmat raijaa joka viikonloppu lapsia pitkin kyliä ja terasseja. :)

Kyllä ne lapset rytmin oppivat, vaikka joskus tulisi poikkeuksiakin tehtyä. Tai vaikka käytyä viikonloppuisin myöhäisillan kävelyllä.

Jotkut vanhemmathan lähtevät koliikkivauvan kanssa vaikka keskellä yötä ajelulle. Kyllä hekin sitten myöhemmin oppivat, ettei yö ole autoiluaikaa.

Vanhempien yksittäisilöä teoilla (kun ne eivät ole laiminlyöntiä tai pahoinpitelyä), on valitettavan vähän merkitystä pitkällä aikavälillä. Vaikka vanhempana haluaisikin antaa monille valinnoille suuremmankin merkityksen.

Tavallaa ihmettelen minäkin tuota. Ensin ollaan henkeen ja vereen kiinni lapsessa - äiti-vauva suhde on niin pyhä, sitä ei saa rikkoa ettei tule traumoja. Ja sitten raahataan pieni kamalaan meteliin ja kuvitellaan että se vauva "ymmärtää", kun on kiinni äidissä niin ei hätää. Kamalat meriselitykset siitä että kuuleehan lapsi ääniä kohdussa - daa, kuulee. Vedenläpi.

Yksittäisen kerran vielä tosin ymmärrän - voisihan kyse olla vaikka häistä tms. jossa ollaan pitempään ja jossa on hälinää. Mutta sitten on nämä "elämäntapa"-riiputtajat, jotka raijaa pienen kaikialle. Katso, vauva ei estä elämää... Mutta mun mielestä sen hieman kyllä pitäisi. Jos kaikkissa kissanristiäisissä ja festareissa on pako rampata niin herää kysymys: Oliskohan pitänyt tuo hoitaa ennen lapsia? Meinaan vaan että ei sieltä nyt vuosi tolkulla tartte pois olla, vaan sen hetken kun toinen on pikkuinen. Ja aina voi jakaa, isä toisena päivänä, äiti toisena. (paitsi eihän toi toimi - pyhä äiti-vauvayhteys...)

No ei ole lasten paikka juopuneiden seassa jossain festareilla tai terasseilla. Se on muuten jännä juttu, että sitten kun mennään etelän matkalla, sitä pidetään ihan ok käytöksenä, että lapset roikkuu baareissa mukana.

Niin no, mä olen vauvan kanssa saattanut olla myöhäänkin illalla liikkeellä, jos vauva on ollut rauhallinen ja nukkunut vaunuissa. Levottoman ja helposti hermostuvan lapsen kanssa pysyttelisin sisätiloissa.

Meteliin en osaa sanoa, kun en ole jazzeilla ollut.

Peesi. Jos se melu nyt ei ihan valtava ole ja vauva nukkuu rauhassa, niin en nyt näe tässä kovin suurta ongelmaa. Itse olisin suuntaamassa kotia/hotellia kohti varmaan jossain klo 21-22 maissa vastaavassa tilanteessa.

[QUOTE="tiina";24207395]No ei ole lasten paikka juopuneiden seassa jossain festareilla tai terasseilla. Se on muuten jännä juttu, että sitten kun mennään etelän matkalla, sitä pidetään ihan ok käytöksenä, että lapset roikkuu baareissa mukana.[/QUOTE]

Ei ne ole sentään useinmiten baareissa mukana, vaan ihan ruokaravintoloissa, koska illallista syödään noin klo 20-23 välillä. Jokainen vastuullinen vanhempi kiinnittää kyllä huomiota omaan juomiseensa ja siihen, ettei vieressä ole örveltäviä junttituristeja, joista olisi lapselle vaaraa, mutta en ymmärrä mitä ongelmaa tässäkään on muuten.

Miksiköhän ne paikalliset vanhemmat ottaa lapsensa rattaisiin mukaan iltakävelylle sinne rantakadulle klo 22 aikoihin? Meneekö ne kaikki "etelänmaalaiset" lapset siitä pilalle?

Antakaa muiden elää ja löysätkää sitä omaakin tiukkaa pipoa edes näin kesällä!

mitä jos se vauva menee normaalisti nukkumaan vasta klo 23-24 ja sille ei kelpaa kuin rinta.. en mä näe tuossa muuta ongelmaa kuin nuo känniläiset (ja lapsille/vauvoille on olemassa kuulosuojaimia)

[QUOTE="eedla";24207418]No ei oo käyny mielessä lähteä kuskaamaan lapsia mihinkään tuohon aikaan ja varsinkaan tuollaiseen tapahtumaan. Lapset 1v, 3v ja 6v.[/QUOTE]

No ei mullakaan tulis mieleen, koska ei kiinnosta jazz-tapahtuma. Eikä varmaan suakaan kun noin vastasit. Muuten en ymmärrä mitä haittaa siitä on varsinkaan pienten lasten kohdalla. Pitääkö aina nysvätä kotona? Tuskin tollaset kesätapahtumat silloin tällöin haittaavat kun tuskinpa ne vanhemmat joka viikonloppu lapsiaan sinne raahaavat.

Ja miks lasten pitää oppia, että tiettyyn aikaan ollaan kotona? What? Että koskaan kukaan ei perheenjäsenistä käy missään esim. klo 21 jälkeen. Uuh, ollaan ruokakaupan jonoon jumiuduttu klo 20.30, äkkiä kotiin, että ehditään saada ulko-ovi kiinni ennen yhdeksää! Sitten ei kukaan kurkistakaan ulos tai lasten kehitys häiriintyy. Huh, huh!

[QUOTE="Vierailija";24207449]No ei mullakaan tulis mieleen, koska ei kiinnosta jazz-tapahtuma. Eikä varmaan suakaan kun noin vastasit. Muuten en ymmärrä mitä haittaa siitä on varsinkaan pienten lasten kohdalla. Pitääkö aina nysvätä kotona? Tuskin tollaset kesätapahtumat silloin tällöin haittaavat kun tuskinpa ne vanhemmat joka viikonloppu lapsiaan sinne raahaavat.

Ja miks lasten pitää oppia, että tiettyyn aikaan ollaan kotona? What? Että koskaan kukaan ei perheenjäsenistä käy missään esim. klo 21 jälkeen. Uuh, ollaan ruokakaupan jonoon jumiuduttu klo 20.30, äkkiä kotiin, että ehditään saada ulko-ovi kiinni ennen yhdeksää! Sitten ei kukaan kurkistakaan ulos tai lasten kehitys häiriintyy. Huh, huh![/QUOTE]

Juu en mä muista kirjoittanutkaan vaan omasta perheestä vain. että mulla ei oo käyny mielessä lähteä pienten lasten kanssa mihinkään klo21 jälkeen. Jos joku lähtee niin lähtee mutta meillä se ei oo tapana. Meillä lapset menee nukkumaan siihen aikaan enkä mä sais niitä ees pidettyä hereilläkää kun maks klo22 asti, sit ne nukkuis pystyyn keskelle katua. Ei siinäkään mun mielestä järkeä oo. Jos jonkun muksu jaksaa valvoa nii ei kai se haittaa jos muksu saa aamusta nukkua sitte että tulee tarpeeksi unta. Mutta meillä nää on iltaunisia. Ja mäkin oon. En mielelläni valvo klo22 pitempään.

Ai kauheeta, onkohan meillä nyt mennyt koko lapsi pilalle kun vauva voi aloittaa yöunensa vaunuissa harson alla piilossa ja kun tulemme kotiin joskus puolen yön aikaan, vauva siirretään vain omaan sänkyynsä jatkamaan unia? Minä en juo alkoholia, isänsä kylläkin mutta ei humalaan asti silloin kun olemme kaikki liikenteessä.
Enpä ole koskaan ajatellut että joku ap:n kaltainen nipottaja kauhistelisi asiaa. Vauva nukkuu tyytyväisenä vaunuissa uniaan, ja vanhemmat saavat muutakin pällisteltävää kuin ainaiset kodin seinät. Minä en usko siihen että lapset tarvitsevat minuuttitarkan rytmin. Toki rytmi pitää olla ja säilyttää, mutta jos kerran-pari kesässä aloittaa yöunensa vaunuissa, ei se vauva siitä pilalle mene! Minusta on hyvä opettaa lapsille alusta asti, että kaikki ei tarvitse mennä niin justiinsa eikä maailma siihen kaadu jos esim. ei just klo 21 ole kotona nukkumassa.

Meil lapsilla miehen töiden takai saattaa unille meno siirtyä klo 21:stä klo 23:n eikä se ole mikään katastrofi jatkamme aamulla unia pidempään... lapset on oppinu siihen ettei meillä eletä kellon kanssa. syömme tunnin tarkkuudella

Jos tällä kylällä on sellaiset riennot olleet, että minäkin viitsin kolostani kaivautua ihmisten ilmoille niin lapset ovat olleet mukana.

Ihan pientä on jotenkin helpompi kuljettaa erikoiseenkin kellonaikaan mukana kun vauva nukkuu (ainkain meillä kumpainenkin) vaunuissa, kantoliinassa tms yhtään häiriintymättä hälinästä ympärillään.

Toisaalta nämä tilanteet ovat hyvin harvinaisia ja poikkeama nukkumaanmenoajasta ei ole pysyväksi haitaksi kenellekään silloin tällöin.
Ei toki olla koko yötä siellä palloiltu, mutta ei olla heti kahdeksalta kyllä kotiin lähdetty.
Nyt kun lapset ovat isompia niin edelleen tykkäävät näistä parista iltatapahtumasta joita täällä järjestetään vuosittain ja koska ovat luonteeltaan sellaiset että lapset voi niihin ottaa mukaan niin otamme. Kiva nähdä tuttuja ja katsella ohjelmaa.

Meidän esikoinen oli sellainen että itki aina vaan jokapaikassa, paitsi sylissä jossa sitten nukkui loistavasti. Jos mulla olisi silloin ollut rintareppu/ kantoliina niin olisin varmasti lähtenyt jonnekin ulos- mitä väliä vauvalle on onko sisällä vai ulkona? Varsinkin jos korvat on suojattu ja tarpeista huolehditaan?
Iron Maideninkin konsertissa oli hyvinkin pieniä lapsia, muutamilla oli tutti suussa ja sitten oli sellaisia eskarilaisesta ala- astelaiseen. En mä näe siinä mitään ongelmaa, eri asia jos vanhemmat olisivat tuiskeessa.