Olenko kaamea mutsi, jos en osta lintsirannekkeita luokkaretkeläisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ope oon:
En lukenut kaikkia, tunnustan, mutta asiani on, että meillä Espoossa ainakin ollaan tosi tiukkoja sen asian kanssa, että luokkaretki ei saa maksaa. Siitä väännettiin kättä - tai siis asiahan oli oikeudessa - pari vuotta sitten, ja meidät on ainakin saatu kuriin: noin 5 euroa voi olla ns. vapaata rahaa lapsilla mukana esim. matkamuistoihin, mutta kaiken toiminnan on oltava koulun maksamaa. Sitä varten Espoo maksaa retkirahaa kouluille. Sama laki on voimassa koko Suomessa, joten sinuna ottaisin yhteyttä opettajaan. Ei sitä hävetä tarvitse. Rannekkeet ovat järjettömän hintaisia ja niitä ei hullukaan osta vain kolmea tuntia varten. Kerro huolesi opettajalle. Hänellä on velvollisuus kysyä rehtorilta, miten menetellään. Lisäksi esim. vanhempainyhdistys saattaa auttaa. Tai opettaja voi tietää, että kaikki muutkaan eivät osta ranneketta.

Olkaa tarkkoina vanhempainilloissa kun retkiä suunnitellaan. Ei kaikilla ole rahaa kuin roskaa. Ja perusopetuslaki sanoo, että koulupäivän aikana kaikki toiminta on oltava ilmaista (koulun maksamaa).

Tarkennus: rahaa voidaan kerätä (vanhemmat) yhdessä, ja kerätty raha on jaettava kaikkien hyväksi. Ei ole laillista, että jokaisen vanhemmat maksavat omat lapsensa.

En lukenut kaikkia, tunnustan, mutta asiani on, että meillä Espoossa ainakin ollaan tosi tiukkoja sen asian kanssa, että luokkaretki ei saa maksaa.

No eihän se maksakaan, koska Lintsille pääsee ilman rannekettakin. Asia erikseen jos tarjotaan vapaaehtoinen mahis tehä jotain maksullista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Surkeasti suunniteltu luokkaretki, ei voi muuta sanoa. Miksi mennä Lintsille vaan 3 tunniksi ja ostattaa sitä varten vanhemmilla rannekkeet, joilla muuten voisi mennä laitteissa koko päivän? Muakin ihan suhteellisen hyvätuloisena ärsyttäisi moinen, että pitää laittaa rahaa suorastaan kankkulan kaivoon. Palautetta koululle tuosta. Koulu voisi vähän tutustua noihin laitehintoihin ja organisoida sitten retket sen mukaan. Esim. niitä kimppalippuja useamman lapsen käyttöön ja sen käytön sitten organisoisi opettaja/reissun valvojat. Koulu näköjään edelleen - sitkeästi ja sinnikkäästi - oikein kehittää paikkoja, missä eriarvoisuus ja kiusaaminen saadaan ympättyä kuvioihin. Entivanhaan sentään luokkaretkille KERÄTTIIN fyrkat etukäteen sillai, että yhteisestä kukkarosta maksettiin sitten liput yms kaikille.

Laitonta toimintaa. Lukekaa perusopetuslakia. Nämä retkihommat on riitautettukin jo vuosia sitten. Eikö tieto ole kulkenut kehä kolmosen ulkopuolelle?

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Ootteko te todella sitä mieltä että perheessä 2 lasta pääsee lintsille ja muut eivät - säästöjen perusteella. Tekisittekö itse näin?

Mutta en yhtään ihmettele, että monen talous on kuralla, kun perusasioihin ei pistetä rahaa ja hummailuun kylläkin. Ap oli laittamassa rahaa lintsille - koko perheen yhteiseen retkeen myöhemmin.

Muut lapset ovat luultavasti nuorempia? Sitten, kun heidän luokkaretkiaikansa tulee, pääsevät Lintsille ja sinä kesänä eivät muut pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
En lukenut kaikkia, tunnustan, mutta asiani on, että meillä Espoossa ainakin ollaan tosi tiukkoja sen asian kanssa, että luokkaretki ei saa maksaa.

No eihän se maksakaan, koska Lintsille pääsee ilman rannekettakin. Asia erikseen jos tarjotaan vapaaehtoinen mahis tehä jotain maksullista.

Jos lapset viedään kolmeksi tunniksi Lintsille, ja lapset ovat siis Kouvolasta eivätkä pääse sinne milloin vaan, niin on aika epärealistista, että ne haluaisi vain syödä hattaraa... Kyllä meilläkin on luokkaretkipäivä saattanut päättyä Lintsille, ja sitten voi lähteä kotiin tai jäädä sinne. (Usein rannekkeet on saatu koulun/luokan rahoilla.) Mutta ei ne Kouvolalaiset voi siitä kotiin lähteä. Joten aika jeestustelua sanoa, ettei ole pakko hankkia ranneketta. Kaikkihan sen haluaisi. Eikä ole niin helppo tulla huomenna uudestaan.

Mun mielestä on kauheaa rahan tuhlausta laittaa 64 eur kolmen tunnin oleskeluun kun samalla rahalla voisi laitteissa renkkua koko päivänkin. Siis mun mielestä tuhlausta vaikka rahaa olisi kuin roskaa.
Ja ihan varmasti näin luokkaretkiaikana on jonoja laitteisiin ihan viikollakin.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteeni:
Kyllä minun mielestäni koulun retken pitäisi tällä kertaa ajaa perheen yhteisen retken ohi tärkeysjärjestyksessä. Totta kai pojat leimautuvat sosiaalisesti, jos ovat porukan ainoat jotka eivät saa rannekkeita.

Samaa mieltä tuosta leimautumisesta ja siksipä retki on huonosti suunniteltu. Ei koulu saa asettaa ihmisiä tuollaiseen tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:

Minä luulen, että tämän Ap:n koulun luokkaretki-systeemi ei kestäisi tarkastelua tuon perusopetuslain valossa. Opettajan velvollisuus on - jos kerran retki suuntautuu lintsille - on huolehtia siitä, että kaikki pääsevät laitteisiin. Laiterahat olisi pitänyt kerätä aiemmin myyjäisillä tms ja open maksaa portilla kaikille oppilaille ranneke. Vain esim. popcornit ja hattarat on sellaisia, jotka oppilaat sit itse halutessaan maksaa.

olen ollut 7-8 ikäisenä luokkaretkellä niin, ettei ollut rahaa laitteisiin. Tästä on jo yli 25 vuotta aikaa. Sain äidiltä koko luokkaretkelle rahaa 5mk, matkalla käytiin jossain nähtävyyspaikoissakin. Huvipuistossa pääsin vain yhteen laitteeseen. Opettaja lainasi mulle 50 p että pääsin toiseenkiin laitteeseen.
Itse en edes ymmärtänyt että sinne olis rahaa tarvinnut, ei me missään huvipuistoissa käyty ikinä koskaan, mutta olis äidin pitänyt ymmärtää. Yksi luokkakaveri kysyi multa "oletteko te köyhiä". Kotona kysyin että ollaanko me...

Jospa se ap onnistuis jostain rahat tuohon löytämään. Tai ainaa taskurahaa muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta tuntuu, että ap on jokatapauksessa jo päättänyt etteivät pojat saa rannekkeita, hakee täältä vaan hyväksyntää sille. Näköjään kaikki muut asiat menevät tärkeysjärjestyksessä edelle. En voi käsittää. Siinä tapauksessa, että perheessä syötäisiin sitten kuukausi makaroonia, voisin ymmärtää ettei tosiaan ole varaa. multa ei kyllä sympatiaa heru. 60e on loppujen lopuksi aika vähän rahaa, sen pystyy säästämään vaikka ruokakuluista muutamassa viikossa.

Onko se sitten reilua niille kolmelle muulle lapselle, että kuukausi syödään makaronia ja perheen yhteinen lintsireissu korvataan telttaretkellä lähimetsässä ihan vain siksi, että pari sisarusta pääsee luokan kanssa rilluttelemaan?

Eiköhän tämä ongelma ratkennut jo :) Keittiönoita oli laittanut yv:tä ja keittiönoidan viestejä lukeneena tais nyt mennä niin että keittis kustansi ap:n lasten rannekkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Entivanhaan sentään luokkaretkille KERÄTTIIN fyrkat etukäteen sillai, että yhteisestä kukkarosta maksettiin sitten liput yms kaikille.

Pikkusiskon luokkaretkelle vuosi sitten kerättiin rahaa parin vuoden aikana joka kuukausi vanhemmilta 10e. Oli ne myös järjestänyt rahaa myös kaikilla karkkien ja papereiden myymisillä yms. Mutta joka kuukausi piti kouluun viedä rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Eiköhän tämä ongelma ratkennut jo :) Keittiönoita oli laittanut yv:tä ja keittiönoidan viestejä lukeneena tais nyt mennä niin että keittis kustansi ap:n lasten rannekkeet.

Jos näin on, ihailen Keittistä! Hienosti tehty!

En lukenut kaikkia, tunnustan, mutta asiani on, että meillä Espoossa ainakin ollaan tosi tiukkoja sen asian kanssa, että luokkaretki ei saa maksaa. Siitä väännettiin kättä - tai siis asiahan oli oikeudessa - pari vuotta sitten, ja meidät on ainakin saatu kuriin: noin 5 euroa voi olla ns. vapaata rahaa lapsilla mukana esim. matkamuistoihin, mutta kaiken toiminnan on oltava koulun maksamaa. Sitä varten Espoo maksaa retkirahaa kouluille. Sama laki on voimassa koko Suomessa, joten sinuna ottaisin yhteyttä opettajaan. Ei sitä hävetä tarvitse. Rannekkeet ovat järjettömän hintaisia ja niitä ei hullukaan osta vain kolmea tuntia varten. Kerro huolesi opettajalle. Hänellä on velvollisuus kysyä rehtorilta, miten menetellään. Lisäksi esim. vanhempainyhdistys saattaa auttaa. Tai opettaja voi tietää, että kaikki muutkaan eivät osta ranneketta.

Olkaa tarkkoina vanhempainilloissa kun retkiä suunnitellaan. Ei kaikilla ole rahaa kuin roskaa. Ja perusopetuslaki sanoo, että koulupäivän aikana kaikki toiminta on oltava ilmaista (koulun maksamaa).

Näin on tosiaan Espoossa. Ja ajatella, kaikki sen yhden tapiolalaisen ruikuttajaäidin takia. Kaikki oppilaat Espoossa jäävät paitsi aika paljosta kivasta. Kun yhdellä on paskat housussa (tai kusta päässä), pitääö kaikkien muidenkin kärsiä. Eläköön sosialismi!

Anteeksi etten lue koko ketjua, mutta eikös nuo laitteet mene kotivakuutuksesta (joku omavastuu tietty on). Jos mulla olisi tuo tilanne, niin ostaisin telkkarin vasta syksyllä ja antaisin rahat niihin rannekkeisiin, luulen..

V-mainen tilanne, tosi ikävää että koulu tekee noin kalliita juttuja, vielä kun ne rannekkeet on sellaiset "pakolliset".

Onko poikien pakko mennä linsille? Siinä vieressähän on se Sealife? Se on todella mielenkiintoinen paikka. Meillä ainakin samanikäinen tyttö valitsi sen mielummin kuin lintsin. Samoin eläintieteellinen museo, missä on elukoita laidasta laitaan kiinnosti 100x enemmän ja pääsymaksu oli muutaman hassun euron. Samoin voisi miettiä Korkeasaarta ja muita nähtävyyksiä. Miten opettaja voi edes valvoa koko porukkaa jossain huvipuistossa?

No oisko poikien mahdollista ajaa vaikka isovanhempien nurmikkoa tai muuten tarjota apua josta isovanhemmat sitten maksaisivat heille? :)
Jos siis rahan lainaanminen/pyytäminen tuntuu susta väärältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Voihan V---U!:
Näin on tosiaan Espoossa. Ja ajatella, kaikki sen yhden tapiolalaisen ruikuttajaäidin takia. Kaikki oppilaat Espoossa jäävät paitsi aika paljosta kivasta. Kun yhdellä on paskat housussa (tai kusta päässä), pitääö kaikkien muidenkin kärsiä. Eläköön sosialismi!

Ei taida edes ihan viistoista vee olla tämä kirjoittaja?

Ei oppilaat varmaankaan jää paitsi kaikesta kivasta, jos se kiva suunnitellaan etukäteen ja varat siihen kerätään etukäteen. Oppivatpahan opettajatkin hiukan suunnitelmallisuutta, kun tuntuu olevan kovasti hukassa semmoinen judanssi.

ois varmana pojista tosi kurjaa mennä vaan kattomaan sivusta kun muut pitää hauskaa:( joten mie vaikka tinkisin jostain muusta sen verta että pääsevät huvittelemaan tai sitten jäävät tosiaan pois kokonaan retkeltä..

muistan kuinka lapsena tuntu kurjalta kun mentiin tivoliin ja koskaan ei paria laitetta enempää saatu ajaa ja joskus mentiin vaan hengaileen sinne.. mieluummin olis vaikka mieluummin jääny menemättä koko paikkaan..

Koulut kun keräävät rahaa retkiin esim. myyjäisillä niin usein vaan tietyt perheet osallistuvat, jotkut jättävät osallistumasta ja muut joutuvat näin maksamaan niidenkin perheiden lasten retket!

mä en valitettavasti jaksanu lukea kaikkia sivuja. mutta... olen tyrmistynyt ap:n kohtelusta ja muiden vastauksista :O rannekkeet millä hinnalla hyvänsä. herrajumala, kolmen tunnin reissulle josta osta menee jonotteluun, osa paikalle saapumiseen ja takaisin lähtöön. ei tulisi kuuloonkaan! lastenkin on opittava, että kaikkea ei saa. eikä kaikkea mitä kaverit saa aina edes tarvitse.

onko tällä palstalla kaikki joko kultalusikka perseessä syntyneitä tai köyhän lapsuuden traumoittamia, että laittavat prioriteetit ihan sekaisin "kun lapsen pitää saada ranneke huvipuistossa"?

Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
mä en valitettavasti jaksanu lukea kaikkia sivuja. mutta... olen tyrmistynyt ap:n kohtelusta ja muiden vastauksista :O rannekkeet millä hinnalla hyvänsä. herrajumala, kolmen tunnin reissulle josta osta menee jonotteluun, osa paikalle saapumiseen ja takaisin lähtöön. ei tulisi kuuloonkaan! lastenkin on opittava, että kaikkea ei saa. eikä kaikkea mitä kaverit saa aina edes tarvitse.

onko tällä palstalla kaikki joko kultalusikka perseessä syntyneitä tai köyhän lapsuuden traumoittamia, että laittavat prioriteetit ihan sekaisin "kun lapsen pitää saada ranneke huvipuistossa"?

Se näköjään on elämää suurempaa - ei ymmärrä ei - Porukka on valmis syömään makaroonia kuukauden 3h lintsin takia.

Se että on valmis olemaan ilman telkkua kesän, ei ole yhtään hullumpi juttu. Mutta siltikään en usko että 3h lintsillä voi olla elämää suurempi "once in a lifetime", juttu. Tai sitten jotkut muut immeiset ovat tälläistä lapsillensa opettaneet...

Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:

Samaa mieltä. Ja lapsethan pääsee Lintsille myöhemmin ihan koko päiväksi!

Yhteistyössä