Olenko rakastunut tyhjäntoimittajaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks tyttö vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks tyttö vaan

Vieras
Kuten otsikostakin näkyy, olen vähän huolissani siitä, miten minun ja poikaystäväni suhteelle tulisi käymään, jos ihan oikeasti päättäisimme lyödä hynttyyt yhteen ja hankkia lapsia jne. Minusta nimittäin tuntuu, että olen päätynyt yhteen peter pan -syndroomaisen miehen kanssa, joka haluaa vain elää jotain päättymätöntä opiskelijahaahuiluelämää vaikka on jo paria vuotta vaille kolmekymppinen. Hänen opintonsa edistyvät erittäin hitaasti eikä hän ole kovin halukas tekemään töitäkään, vaan mieluiten hän vain harrastaisi ja matkustelisi, eli pitäisi hauskaa. Hän ei osaa ollenkaan pitää kotia kunnossa eikä laittaa muuta kuin mikroruokaa. Eikä hän vaikuta mitenkään innostuneelta edes oppimaan. Kun olen ottanut tulevaisuuden puheeksi, hän ei tunnu välittävän ollenkaan elämästä opiskelun jälkeen, sillä se on "sitten joskus" ja suunnitelmat kuulemma vain rajoittaisivat ja ahdistaisivat häntä.

Eli lyhyesti sanottuna hän vaikuttaa vähän tyhjäntoimittajalta, jos täällä netissä sopii käyttää noin karkeaa ilmausta.

No sitten ne hyvät puolet, eli se miksi olemme ylipäätään yhdessä. Henkisesti, tunnepuolella, meillä menee todella hyvin. Keskustelemme asioista, myös "suhteen ongelmista". Olemme samaa mieltä monista tärkeistä elämänarvoista. Viihdymme samojen harrastusten parissa ja myös opiskelualamme (joka minulle on jo pian myös ammatti) ovat niin lähellä toisiaan, että voimme keskustella syvällisesti siitäkin. Ja vaikka hän tuollainen vastuuton pikkupoika onkin, hän on myös erittäin lämmin ja rehellinen ihminen ja minulla on tunne, että hän rakastaa minua vilpittömästi eikä ikinä tahallaan satuttaisi minua. Varmaan tämä hänen empaattisuutensa on se syy, miksi alunperinkin häneen ihastuin, sillä minulla on kokemuksia miehistä, jotka kyllä vetoavat järkeen joka tavalla ja ovat seksikkäitäkin, mutta joiden rakkaus on kovaa ja vaativaa, enemmän tukahduttavaa kuin suojelevaa vaikka hekin varmasti ovat parhaansa yrittäneet niin sanotusti.

Viime aikoina poikaystäväni on ruvennut puhumaan "ajatusleikkinä" yhteisestä asunnosta ja koirasta, ja vilautellut lastenkin mahdollisuutta. Sydämeni sanoisi että kyllä, pystyisin elämään loppuelämäni hänen kanssaan. Toisaalta olen kauhuissani, että päätyisin kuitenkin hänelle äidin korvikkeeksi ja elämämme olisi todellisuudessa sitä, että hermostuisin hänen saamattomuuteensa ja pahimmassa tapauksessa tuhlaisin parhaat vuoteni yrittämällä elättää sekä lasta että miestä. Pitäisikö tässä olla varovainen ja järkevä ja unohtaa koko mies vai ottaa riski? Aikuistuuko tuollainen mies koskaan? Älyä ja ymmärrystä ja "sydämen sivistystä" hänellä kyllä on riittämiin ja siksi hänestä pidänkin, mutta käytännöllisyyttä ja realismia puuttuu pahasti.

Ei poikaystäväsi minusta kuulosta miltään vastuuttomalta tyhjäntoimittajalta. Paremminkin kyse taitaa olla siitä, että olette persoonina erilaisia, sinä suunnittelet kaiken etukäteen ja poikaystäväsi elää hetkessä. Mitä aikuistuminen sinulle tarkoittaa? Se, että haluaa elää huoletonta elämää ja nauttia siitä ei tarkoita, etteikö voisi olla aikuinen ja kantaa vastuuta omista tekemisistään ja puheistaan.

Itse olen jo 37-vuotias nainen, mutta elelen aika lailla samaan tyyliin kuin poikaystäväsi. Matkustelen paljon, syön mikroruokaa, koska en ole mikään kotihengetär. Käyn vakitöissä, maksan laskuni, seison sanojeni ja tekojeni takana. Pyrin tarttumaan hetkiin, haluan kokea elämyksiä, olla onnellinen, tehdä asioita siksi, että niistä nautin, enkä siksi, että sosiaalinen pakko tai velvollisuudentunto ohjailee likaa valintojani. En halua koskaan tulla sellaiseksi aikuiseksi, jolle elämä on tylsiä velvollisuuksia ja suorittamista. Ehkä poikaystäväsi on kuten minä.

Alkuperäinen kirjoittaja yks tyttö vaan:
Kuten otsikostakin näkyy, olen vähän huolissani siitä, miten minun ja poikaystäväni suhteelle tulisi käymään, jos ihan oikeasti päättäisimme lyödä hynttyyt yhteen ja hankkia lapsia jne. Minusta nimittäin tuntuu, että olen päätynyt yhteen sekä lasta että miestä. Pitäisikö tässä olla varovainen ja järkevä ja unohtaa koko mies vai ottaa riski? Aikuistuuko tuollainen mies koskaan? Älyä ja ymmärrystä ja "sydämen sivistystä" hänellä kyllä on riittämiin ja siksi hänestä pidänkin, mutta käytännöllisyyttä ja realismia puuttuu pahasti.

Minä olisin kyllä varovaisempi kuin vapaa sielu.

En usko että epäilyksesi ovat ihan perättömiä kun tuollaisia kerta ajattelet. Minusta ei kannata alkaa ajattelemaan että kyllä se ihminen sitten joskus muuttuu. Se taitaa olla aika usein syynä siihen jatkuvasti kuultavaan valitukseen että asiat eivät menneetkään niin kuin niiden piti mennä.

Älä ainakaan hätiköi asian kanssa.

Olemme tosiaankin erilaisia persoonallisuuksia. Minulla on taipumus murehtia asioita piiitkään etukäteen (kuten tästäkin keskustelusta huomaa) ja myös usein aivan turhaan. Poikaystäväni mieluummin miettii asioita sitten kun ne tulevat kohdalle - ja toisinaan hän joutuu sen vuoksi hankaluuksiin. Siinä mielessä olemme toisillemme hyvää seuraa, koska hän on vähän repinyt minunkin pipoani löysemmälle ja minä "tarmokkaampana" olen joskus sanonut että kuule nyt siivotaan tai että nyt tehdään nämä hommat valmiiksi ja lähdetään sen jälkeen ulos. Poikaystäväni kun ei välillä saa oikein mitään itsekseen aikaiseksi.

Haluan ehdottomasti olla varovainen ja siksi emme asukaan yhdessä eikä se ole edes suunnitelmissa, vaikka olemme seurustelleet jo pari vuotta. Mutta jotain tässä asiassa on pian päätettävä, sillä minä en jaksa elää tällaista "katsotaan sitten joskus" -elämää loputtomiin.

Tilanteesi kuullostaa melko samalta kuin minun, paitsi meillä ollaan asuttu saman katon alla jo kolmisen vuotta ja yhdessäkin oltu viisi vuotta. Kolmikymppisiin on vielä vajaa 3 vuotta aikaa, ja ollaan lähes samalla alalla. Hän opiskelee vielä(kin), itse olen ollut jo 3 vuotta töissä. Ymmärrystä ja sydämen sivistystä hänellä on enemmän kuin minulla on koskaan ollut, mutta opinnot tuntuvat vain venyvän ja venyvän.

Haluaisin jo hieman vakiintua - edes puhua lapsista ja naimisiinmenosta - mutta hän ei halua edes puhua ennenkuin koulut on käyty ja työpaikka takataskussa. Fiksua, tietenkin, mutta opinnot tuntuvat olevan niin vaikeita ja työpaikkaakin katsellaan jotenkin vastahakoisesti ja "puoli-tosissaan". Itse mietin melkein päivittäin, että kuinkakohan kauan siihen valmistumiseen vielä menee...

Olen vain päättänyt odottaa. Rakastan häntä todella ja haluan hänen kanssaan pienet talvihäät ja perustaa perheen (jos sellainen meille suodaan). Tilannetta ei varmasti helpota se, että osa hänen parhaista ystävistäänkin on tällaisia "ikuisia opiskeiljoita".

Ehkä joku päivä, kun tuleen toimistolta kotiin, kotonani odottaa aikuinen mies.

Naisilla tuntuu olevan kova kiire "mennä elämässään eteenpäin" tai ainakin suunnitella sitä. Tätä taustaa vasten kannattaisi varmaankin katsella itseään vanhempia miehiä, ettei tarvitsisi turhaan miestä patistaa naisen haaveita toteuttamaan.

Muuten saattaa käydä niin, että mies aikanaan valmistuttuaaan onkin kyllästynyt patistamiseen ja ottaa hatkat. Siinä se sitten vasta onkin itkun ja hammastenkiristyksen paikka. Miehellä kun tunnetusti ei ole biologista kelloa.

Mitäs jos sinä ap panisit yhteenmuutolle ensimmäiseksi ehdoksi hänen ammattiin valmistumisensa. Koiran hankkimiselle vakituisen työpaikan hankkimisen. Ja kun mies on pari vuotta tienannut ja pysynyt työpaikassaan saattaisi olla lasten aika... Tosin näet sitten jo saman katon alla asuessanne, että onko hänestä ylipäätään vastuulliseksi isäksi ja av(i)omieheksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Inhorealisti1:
Naisilla tuntuu olevan kova kiire "mennä elämässään eteenpäin" tai ainakin suunnitella sitä. Tätä taustaa vasten kannattaisi varmaankin katsella itseään vanhempia miehiä, ettei tarvitsisi turhaan miestä patistaa naisen haaveita toteuttamaan.

Muuten saattaa käydä niin, että mies aikanaan valmistuttuaaan onkin kyllästynyt patistamiseen ja ottaa hatkat. Siinä se sitten vasta onkin itkun ja hammastenkiristyksen paikka. Miehellä kun tunnetusti ei ole biologista kelloa.

Voi se olla toisin päin myös, eli että miehellä on kova kiire mennä eteenpäin, kun naiset taas haluaisivat eka elää nuoruutensa ihan rauhassa ettei sitten jälkeenpäin tarvi katua. Itse olimme mieheni kanssa vasta parikymppisiä (ja olimme puoli vuotta aikaisemmin muuttaneet yhteen) kun hän ekan kerran sanoi että "jospa muutettais nyt omaan taloon?". Ja sillä omalla talolla se tarkoitti kaiken lisäksi taloa vanhempiensa pihapiiristä. Eli olisimme taas joutuneet vanhempien/appivanhempien kyttäämisen kohteeksi, kun vasta olimme lapsuudenkodeistamme irtaantuneet. Ja tuo nyt oli vain yksi esimerkki siitä että miehelläni on kovempi kiire kuin mulla. Onhan hänellä jo tulevien lasten nimetkin tiedossa.

No, tiedoksi vaan; me asumme "vieläkin" vuokrakämpässä, vaikka olemme "jo" 23-vuotiaita... Mieheni jaksaa vielä odottaa kypsymistäni, mutta enpä tiedä muutunku aikuiseksi ennen kuin mieheni muuttuu henkisesti fossiiliksi...

Ja lisäisin vielä että aikistumista HIDASTAA se että aina on joku huomauttamassa että "kylläpäs kestää kypsyminen", sen sijaan että saisi rauhassa kypsyä omaan tahtiinsa!

"Itse olimme mieheni kanssa vasta parikymppisiä (ja olimme puoli vuotta aikaisemmin muuttaneet yhteen) kun hän ekan kerran sanoi että "jospa muutettais nyt omaan taloon?". Ja sillä omalla talolla se tarkoitti kaiken lisäksi taloa vanhempiensa pihapiiristä."

Niin, minä en pitäisi erityisenä kypsyyden osoituksena halua muuttaa takaisin lapsuuden kodin piiriin. Päinvastoin, se kertoo aika suuresta itsenäisyyden puutteesta.

Pyrin siihen, etten huomauttele tuosta "kypsymisen hitaudesta".
Vaikeaa on välillä.

Onneksi itsekin pidän matkustelusta - otan siitä kaiken ilon irti ennen "aikuiseksi ryhtymistä" :) !!

Alkuperäinen kirjoittaja panacea:
"Itse olimme mieheni kanssa vasta parikymppisiä (ja olimme puoli vuotta aikaisemmin muuttaneet yhteen) kun hän ekan kerran sanoi että "jospa muutettais nyt omaan taloon?". Ja sillä omalla talolla se tarkoitti kaiken lisäksi taloa vanhempiensa pihapiiristä."

Niin, minä en pitäisi erityisenä kypsyyden osoituksena halua muuttaa takaisin lapsuuden kodin piiriin. Päinvastoin, se kertoo aika suuresta itsenäisyyden puutteesta.

Hmm, totta puhut... En olekkaan ajatellut asiaa noin päin...

Niin ihana oli minunkin Peter Panini. ei vaan aikuistunut koskaan: "hoida sinä raha-asiat, osaat paremmin..." " en viitsi olla niin tylsässä työssä, onhan sinulla työpaikka, etsin mielenkiintoisempaa" (ilman mitään ammattitodistusta tai loppututkintoa), "huolehdi sinä lastenhoidosta, minun on mentävä harrastuksiin" jne. jne. Löysi kyllä töitä miellyttävän luonteensa vuoksi, mutta kun ei ollut kiinnostavaa eikä tarpeeksi hyvin palkattua. Lasten myötä menetti paikkansa hoivattavana ja oli siitäkin kateellinen - lapsille! Hei, haluatko todella yhden aikuisen lapsen pienten lisäksi? Isän pitää olla mies eikä poika, ei perhe miestä tee.

ennen kuin se aikustuu. Mulla on ollut vähän sama tilanne ja oikeastaan joissain asoissa vieläkin. Mun mies on kolmikymppinen, asutaan yhdessä ja se käy töissä ja opiskelee, hoitaa kotiasioitakin, mutta... Ollaan vedetty kissaa hännästä kihlojen, häiden ja lasten saamisista jo 3 vuotta. Itse sanoi, että tänä kesänä aikoo kosia. Sille on joku paniikki tullut, kun joutuu sitoutumaan vissin. Ihana mies on muuten, mutta jotenkin sellanen haakuroija ja vaatii mun kärsivällisyyttyä aika lailla. Lapsia en aio tehä enne kun se kokee asian ajankohtaseksi, koska siitähä ei tuu mitään ainakaa nyt :)

Voi olla, että mies vain osaa nauttia hetkestä niin kauan, kuin huoleton opiskelijaelämä on mahdollista. Suurin osa kyllä siitä viisastuu, kun tajuaa, että opintotukia ei saa loputtomiin ja tutkinnotta saatavat työt ovat hanttihommia, joten jossakin vaiheessa sitä yleensä aikuistuu ja rupeaa tajuamaan, että haluaako sitä vetelehtiä ja ajelehtia kavereiden kanssa bileistä toisiin ja lukukaudesta toiseen vai voisko sitä haluta vähän muutakin esim. omaa asuntoa, perhettä, parempaa ammattia jne. Jos sellaista rupeaa haikailemaan, niin silloin miehen pitää tajuta, että ne saavuttaakseen hänen itsensä pitää tehdä työtä eikä se riitä, että vain tyttöystävä raahaa häntä yhteisiin unelmiin.

Anna ajan kulua. Jos mies ei millään tajua aikuistua, keskustelkaa asioista. Minusta on ihan okei, että myönnät miehelle pelkääväsi, että mies ei ehkä koskaan tulekaan vastuulliseksi ja perheestä huolehtivaksi ihmiseksi, vaan jos perhe perustetaan, nainen joutuukin hoitamaan kodin, lapset, työnsä ja miehen. Tiedät itse miehesi ja tiedät, onko hän yhtään kypsynyt yhdessäolonne aikana. Jos näyttää siltä, että vastuunottokykyä ei ole tullut lainkaan, niin haluatko sitten toisaalta tuhlata vuosia siihen, että jossakin vaiheessa huomaat, että eihän tästä tule mitään ja biologinen kellokin tikittelee viimeisiään.

Löytyykö tästä yhtäläisyyksiä pääkaupunkiseutulaisiin kesätyöntekijöihin, jotka ovat pikkumaisia nirppanokkia.
olen aivan varma, että nämä vanhempiensa hemmottelemat kullannuput tulevat mullistamaan uudelleen parisuhdetilastot. Ei kai tässä voi muuta toivoa, kun naisivat vain keskenään, ettei aate leviä, niin olisi edes jossakin päin Suomea mahdollisuus elää normaalia elämää.
Kukahan alkaisi opettamaan alkeita heille, kun vanhempansakin sössöttävät vain veneistä ja ulkomaanmatkoista?

Ap sinä kauhean kivasti pohdit asiaa. Minä luulen, että ajan kuluminen auttaa tuossa. Tunnen monia kolmikymppisiä miehiä, jotka ovat kuin pahimpia teinejä. Kun on ikää ja rahaa mennä, sitten mennään ja kunnolla!

Mutta jos hän tuosta muutaman vuoden sisällä aikuistuu tai ainakin ottaa lisää vastuuta, tilannehan on hyvä. Kuulostaa, että teillä on sen verran hyvää, ettei sitä kannattaisi tuosta vain lopetella. Onko sinulla kiire muutaman vuoden aikana "tehdä jotain"? Kyllä se lapsen tulo sen miehenkin muuttaa, ainakin sitten kun se on sylissä, konkreettisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja jopas:
Löytyykö tästä yhtäläisyyksiä pääkaupunkiseutulaisiin kesätyöntekijöihin, jotka ovat pikkumaisia nirppanokkia.
olen aivan varma, että nämä vanhempiensa hemmottelemat kullannuput tulevat mullistamaan uudelleen parisuhdetilastot. Ei kai tässä voi muuta toivoa, kun naisivat vain keskenään, ettei aate leviä, niin olisi edes jossakin päin Suomea mahdollisuus elää normaalia elämää.
Kukahan alkaisi opettamaan alkeita heille, kun vanhempansakin sössöttävät vain veneistä ja ulkomaanmatkoista?

Vai niin, asuuko niitä vanhempien hemmottelemia kullannuppuja vain pääkaupungin seudulla? Jaahas, toi oli kyllä ihan uutta mulle. Täällä pohjanmaalla on kyllä pilalle hemmoteltuja junttejakin. Miten toi sun kommenttisi edes liittyy tämän ketjun aiheeseen? Oletko varma että kaikki ne jotka haluavat elää rennosti muutama vuotta (ennen naimisiinmenoa ja lastentekoa) elävät vanhempiensa varoilla? Itse ainakin käyn töissä ja maksan omat laskuni ja omat huvini! Opiskeluaikana tein sivutöitä, ettei silloinkaan tarvinnut vanhemmilta kerjätä rahaa. En kerjännyt edes sillon kun asuin kotona vanhempien kanssa. Meitä on monenlaista, kuule.