Olenko sadisti lastani kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Päiväunille nukahtaminen on yhtä h'lvettiä. Laitoin lapsen kaksi ja puoli tuntia sitten päikkäreille, mutta ei vieläkään nuku. Hyppää vessassa noin kymmenen minuutin välein, höpöttää, leikkii leluilla (ei pysy sängyssä sitäkään vertaa jos ei ole leluja vieressä). Sitten kun nukahtaa, nukkuu ihan kunnon päikkärit. Kysymys kuuluu, että olenko sadisti jos pakotan lapsen (ikää 3v) olemaan jopa kolme tuntia sängyssä (lapsi siis hereillä)?

sadisti ei oo oikea sana, mutta ajan haaskausta on laittaa semmonen lapsi unille, jota ei väsytä. äitiydessä on semmonenkin juttu, että pitää osata nuivvain omista periaatteistaan ja suunnitelmistaan luopumaan. ei kait se niin vakavaa ole, moneltako lapsi nukkumaan menee, joten myöhäistät suosiolla päikkäriaikaa.

Josko sitä ei ihan oikeasti väsytä?

No mä oon kyllä pitänyt lapsia sängyssä, jos olen sitä mieltä, että ovat väsyneitä. Joskus yliväsyneenä on vaikea nukahtaa.

Mutta 3 tuntia. Jos sitä ei edes väsytä?

Minkä takia tuon ikäisen tarvis ees nukkua enään päikkäreitä? Meillä on lapsilta jäänyt päikkärit pois n. 2½-vuotiaana, yhden kaverin lapsi lopetti jo 1-vuotiaana, kun ei nukuta niin ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Ei tuon ikäisen tarvitse enää nukkua päiväunia. Onko tuo oikeasti sen arvoista että jossain lapsenhoito-opuksessa sanotaan että päikkärit olis hyväksi...

En ole oppaita lukenut, mutta mun oma on oikeesti pakko laittaa se sänkyynsä joksikin aikaa (eli siis "päiväunille") koska mä en yksinkertaisesti jaksa katsoa sen perään koko päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja ressu:
Minkä takia tuon ikäisen tarvis ees nukkua enään päikkäreitä? Meillä on lapsilta jäänyt päikkärit pois n. 2½-vuotiaana, yhden kaverin lapsi lopetti jo 1-vuotiaana, kun ei nukuta niin ei...

Mutta entä kun se kuitenkin sitten lopulta (yleensä) nukahtaa, tarviiko se ne päikkärit sittenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Ei tuon ikäisen tarvitse enää nukkua päiväunia. Onko tuo oikeasti sen arvoista että jossain lapsenhoito-opuksessa sanotaan että päikkärit olis hyväksi...

En ole oppaita lukenut, mutta mun oma on oikeesti pakko laittaa se sänkyynsä joksikin aikaa (eli siis "päiväunille") koska mä en yksinkertaisesti jaksa katsoa sen perään koko päivää.

väärä syy. Meillä syy on se, että päiväunien poisjättäminen vaikuttaa yöunen laatuun huonontavasti ja lapsella on mustat silmänaluset.

Päiväunet on 3-vuotiaalle todella tärkeät mutta aivan liian aikaisin olet laittanut.
12 aikaan?Moneltako hän heräsi?
Siirrä suoraan et päikkäreille joskus 14 maissa.

Sadisti olet jos saat siitä jotain mielihyvää (seksuaalista), joten en usko että olet sadisti.

Mutta niin, meillä 4v on n. vuoden verran ollut päivälevolla sillä aikaa kun pikkusisko on unilla, eli n. 1-1,5 tuntia. Kolme tuntia paikallaan on mun mielestä jo hiukan liioittelua...

Jotta hänen aivonsa saisivat levähtää.
Vaikutta kasvuun, kehitykseen ja niin moneen asiaan jotta suokaa lapselle päivälepo.

Alkuperäinen kirjoittaja uni:

Vaikutta kasvuun, kehitykseen ja niin moneen asiaan jotta suokaa lapselle päivälepo.

Näin mäkin olen sen käsittänyt, että lapsen aivot tarvitsee unta (myös päivällä).

tai mitä jos laitat lapsen vaan huoneeseen leikkimään "hiljaisia" leikkejä.. esim. piirrustus, kirjojen lukeminen, tai jos tykkää leikkiä poneilla ym. niin sellaista.. tai sitte just vaikka joku kiva piirretty pyörimään..
ei kait sen lapsen perään koko ajan tarvitse katsoa jos kotona on...
toi lapsen väkisin nukuttaminen voi vaikeuttaa nukkumaan menoa noin yleensäkkin, jos nukkumisesta tehdään "epämiellyttävä asia" niin ei kait lapsi sitten illallakaan halua nukkumaan..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Päiväunet on 3-vuotiaalle todella tärkeät mutta aivan liian aikaisin olet laittanut.
12 aikaan?Moneltako hän heräsi?
Siirrä suoraan et päikkäreille joskus 14 maissa.

Täytyypi muuttaa uniaikaa. Meille on tuo 12 maissa jäänyt vauva-ajoista "päälle", eli että aina päiväruuan jälkeen nukkumaan

Alkuperäinen kirjoittaja .........:
Mun käy sääliksi sun lasta...inhottavaa tuollainen.Et jaksa hoitaa koko päivää?Herranjumala sentään*hakkaa päätä seinään*

Aivan, en jaksa. Tiedän, että olen todella huono äiti. Enkä sano sitä mitenkään ironisesti, vaan tosiaan olen itsekin sitä mieltä.

Meidän kolme vuotias nukahtaa päiväunille parhaiten klo 9.30-11.30 Joskus sillon laitan sen tutimaan, kun se herää yleensä 8 aikoihin. Eli syödään aamupala ja puuhaillaan jotain ja sitten kroohpyyh

Alkuperäinen kirjoittaja uni:

kaikki lapset ei tarvitse päiväunia, ja joskus päiväunet vaikuttaa yöunien laatuun eli silloin on huono asia... mutta toki jos lapsi tyytyväisenä nukkuu ja unta tarvitsee niin päikkärit on positiivinen asia vaikka ekaluokkalaisella..

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Meidän kolme vuotias nukahtaa päiväunille parhaiten klo 9.30-11.30 Joskus sillon laitan sen tutimaan, kun se herää yleensä 8 aikoihin. Eli syödään aamupala ja puuhaillaan jotain ja sitten kroohpyyh

No enpä ole tuollaistakaan aikaisemmin kuullut

Yhteistyössä