Oletko huomannut tällaista? (aikuiset ja lapset)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
että lähtökohtaisesti aikuiset kokevat olevansa jotenkin ylempänä kuin lapset.

eli vaikka aikuiset käyttäytyvät paljon huonommin, kuten vaikka eivät välitä toisen hengestä, esim. noitahan on paljon että ajetaan päälle suojatiellä ja jatketaan matkaa jos auto ei kärsinyt vauriota. Tai aikuiset ovat ahneita, eli kuolemansyntejä tehdää miten paljon vain. Mikään ei riitä. Pitää olla autoja, tavaraa, taloja, rahaa.

Niin silti usein aikuiset tarkkailevat lapsia etsiäkseen virheitä, koulussakin on tämä wilma systeemi ja nytkin tällä etusivulla on aloituksia, mitä vikaa siinä lapsen kaverissa on.
Lapsen pienestäkin hölmöstä sanasta annetaan palautetta, joka ei edes olisi tahallinen loukkaus, esim. jos lapsi ei ehdi tarkistaa miten kuuluu sanoa, esim. ei saa sanoa että joku on lihava (vaikka se on), silti saa sanoa että joku on laiha. Eihän lapsi välttämättä tarkoita pahaa, mutta tuollaisiin lipsautuksiin lapsilla puututaan tiukasti.

ja nyt en sitten puolusta kiusaamista, päinvastoin, inhoan kiusaajia mutta minusta kiusaaminen on tahallista ja jatkuvaa ja vallan epätasapaino eli kiusaajia on monta, kiusattuja yksi.

No johan pomppas! Missähän maailmassa sä oikeen elät...

Totta on, että aikuiset päättää isoista (ja monesti myös pienistä) asioista ja lapselle opetetaan mikä on soveliasta ja mikä ei. Mutta, mutta...sitä kutsutaan KASVATUKSEKSI eikä aikuisen ylemmyyden pönkittämiseksi.

En voi olla vastuussa muista aikuisista ja heidän käytöksestään, mutta omiin tapoihini on aina kuulunut vaatia itseltäni enemmän ja parempaa kuin muilta, olen myös ankarampi itseäni kuin muita kohtaan. Esimerkiksi minulla ei ole ajokorttia, koska en koe olevani tarpeeksi hyvä kuljettaja autokoulunkaan jälkeen, enkä halua aiheuttaa kenellekään vaaraa vain siksi, että olen huono kuski.

Kuolemansynnit eivät tällaiselle ei-katoliselle pakanalle merkkaa mitään, mutta koska velvoitan lapsilta vapaaehtoistyötä ja toisten auttamista, teen sitä samaa itse myös.

Lapsi ei ole toisen luokan kansalainen vaan lapsi on kehittymässä oleva tuleva aikuinen. Minun arvokas tehtäväni on ohjata hänet aikuisuuteen niin hyvin kuin suinkin. Tähän mennessä tulokset ovat olleet ihan hyviä, juuri eilen sain lapsestani palautetta, että hän ei ole kiusattu, eikä kiusaaja, kieltäytyy lähtemästä luokan klikkeihin mukaan ja seisoo puolustamassa kiusattuja kiusaajia vastaan.

En voi olla vastuussa muista aikuisista ja heidän käytöksestään, mutta omiin tapoihini on aina kuulunut vaatia itseltäni enemmän ja parempaa kuin muilta, olen myös ankarampi itseäni kuin muita kohtaan. Esimerkiksi minulla ei ole ajokorttia, koska en koe olevani tarpeeksi hyvä kuljettaja autokoulunkaan jälkeen, enkä halua aiheuttaa kenellekään vaaraa vain siksi, että olen huono kuski.

Kuolemansynnit eivät tällaiselle ei-katoliselle pakanalle merkkaa mitään, mutta koska velvoitan lapsilta vapaaehtoistyötä ja toisten auttamista, teen sitä samaa itse myös.

Lapsi ei ole toisen luokan kansalainen vaan lapsi on kehittymässä oleva tuleva aikuinen. Minun arvokas tehtäväni on ohjata hänet aikuisuuteen niin hyvin kuin suinkin. Tähän mennessä tulokset ovat olleet ihan hyviä, juuri eilen sain lapsestani palautetta, että hän ei ole kiusattu, eikä kiusaaja, kieltäytyy lähtemästä luokan klikkeihin mukaan ja seisoo puolustamassa kiusattuja kiusaajia vastaan.

Hieno juttu (siis tuo vika kappale-muutenkin)!!!

[QUOTE="viiden äiti";27977269]No johan pomppas! Missähän maailmassa sä oikeen elät...

Totta on, että aikuiset päättää isoista (ja monesti myös pienistä) asioista ja lapselle opetetaan mikä on soveliasta ja mikä ei. Mutta, mutta...sitä kutsutaan KASVATUKSEKSI eikä aikuisen ylemmyyden pönkittämiseksi.[/QUOTE]

Juu, mutta pohdin sitä että kun lapsi syntyy hän on viaton ja jos häntä kohdeltaisiin ja annettaisiin esimerkkiä vain hyvästä, eikä lapsi näkisi pahaa, niin ei tarvitsisi kasvattaa ja koulia. Jos lapsen kuullen ei käyttäydytä rumasti, ei puhuta toisistaa ilkeästi, ei yllytetä lapsia ilkeyteen ja pahuuteen, toimimaan sillä tavalla mikä loukkaa toisia.

[QUOTE="a p";27977300]Juu, mutta pohdin sitä että kun lapsi syntyy hän on viaton ja jos häntä kohdeltaisiin ja annettaisiin esimerkkiä vain hyvästä, eikä lapsi näkisi pahaa, niin ei tarvitsisi kasvattaa ja koulia. Jos lapsen kuullen ei käyttäydytä rumasti, ei puhuta toisistaa ilkeästi, ei yllytetä lapsia ilkeyteen ja pahuuteen, toimimaan sillä tavalla mikä loukkaa toisia.[/QUOTE]

Jos aseet heitettäisiin roskiin ja kasvatettaisi kaikki tulppaaneja, niin meillä ei olisi sotia mutta valtavasti tulppaaneja. Ja jos lehmällä olisi siivet, se varmaan lentäisi.

[QUOTE="a p";27977300]Juu, mutta pohdin sitä että kun lapsi syntyy hän on viaton ja jos häntä kohdeltaisiin ja annettaisiin esimerkkiä vain hyvästä, eikä lapsi näkisi pahaa, niin ei tarvitsisi kasvattaa ja koulia. Jos lapsen kuullen ei käyttäydytä rumasti, ei puhuta toisistaa ilkeästi, ei yllytetä lapsia ilkeyteen ja pahuuteen, toimimaan sillä tavalla mikä loukkaa toisia.[/QUOTE]

Ihminen on syntyjään itsekäs olento. Tämä on välttämätöntä henkiin jäämisen vuoksi. Ympäristö ja kasvatus (toivottavasti) muokkaavat kehittyvää lasta suuntaan, joka on hänen varttuessaan hyödyksi yhteisölle ja lapsen tuleville jälkeläisille.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="hmmm";27977239]
eli vaikka aikuiset käyttäytyvät paljon huonommin, kuten vaikka eivät välitä toisen hengestä, esim. noitahan on paljon että ajetaan päälle suojatiellä ja jatketaan matkaa jos auto ei kärsinyt vauriota. Tai aikuiset ovat ahneita, eli kuolemansyntejä tehdää miten paljon vain. Mikään ei riitä. Pitää olla autoja, tavaraa, taloja, rahaa.
[/quote]

Huonoa käytöstä, jos ajaa suojatiellä toisen yli ja karkaa paikalta? :D

Se on jotain aivan muuta kuin huonoa käytöstä. Se on vastuun pakoilua, pelätään seuraamuksia tai muuten vain ollaan välinpitämättömiä toisen hengestä.

Nykymaailmassa useilla ihmisillä täytyy olla auto (tai kaksi), talo mitä kutsua kodiksi, tavaroita ja rahaakin, että selviää päivittäisestä elämästä. Kaikki eivät voi käyttää busseja, kaikki eivät voi asua äidin luona kotona ja syödä äidin perunamuussia.

Ehkä niitä lapsia pitäisi kasvattaa vieläkin tiukemmin, niin ehkä niistä ei tulisi moisia kusipääaikuisia? Eihän se ole mikään syy jättää lasta kasvattamatta, että joku on niin tehnyt joidenkin nykyisten aikuisten kohdalla (siis jättänyt kasvattamatta)! Todella outo logiikka. Niihin nykyaikuisiin ei pysty enää juurikaan vaikuttamaan, ja siksi pitää vaikuttaa lapsiin ettei niistäkin tulisi samanlaisia.

Lapsi ei ole toisen luokan kansalainen vaan lapsi on kehittymässä oleva tuleva aikuinen. Minun arvokas tehtäväni on ohjata hänet aikuisuuteen niin hyvin kuin suinkin.

Tämä on totta ja olen samaa mieltä. Tunnistan kuitenkin tuon ap:n mainitseman ilmiön. Lapsista halutaan kasvattaa kelpo kansalaisia, heitä opetataan ja heiltä vaaditaan kaikenlaista pienestä pitäen. Yhtäaikaa aikuiset, jopa nekin vanhemmat jotka lapsilta vaatii hyvää käytöstä, elävät kärjistetysti kuin siat pellossa. Sitten ihmetellään miten niistä kuuliaisista kullannupuista tulikin rasittavia pään aukojia.

Vähän niinkuin ihmiset jotka vaativat päättäjiltä ratkaisuja vaikkapa ilmastonmuutokseen mutta eivät itse ole valmiita tekemään asialle yhtään mitään ruohonjuuritasolla.

Lapsi ei ole syntyessään mikään jeesuksen inkarnaatio, yli-hyvä jumalolento joka tekee pahaa vain jos se sille opetetaan.
Lapsella on ihan sisäänrakennettuna selviämis vaistot eli hän laittaa itsensä kaiken muut edelle ja se monesti aiheuttaa erilaisia välikohtauksia muiden kanssa, ihan riippumatta siitä onko hän oppinut sen käyttäytymismallin muilta vai ei.

Tämä on totta ja olen samaa mieltä. Tunnistan kuitenkin tuon ap:n mainitseman ilmiön. Lapsista halutaan kasvattaa kelpo kansalaisia, heitä opetataan ja heiltä vaaditaan kaikenlaista pienestä pitäen. Yhtäaikaa aikuiset, jopa nekin vanhemmat jotka lapsilta vaatii hyvää käytöstä, elävät kärjistetysti kuin siat pellossa. Sitten ihmetellään miten niistä kuuliaisista kullannupuista tulikin rasittavia pään aukojia.

Vähän niinkuin ihmiset jotka vaativat päättäjiltä ratkaisuja vaikkapa ilmastonmuutokseen mutta eivät itse ole valmiita tekemään asialle yhtään mitään ruohonjuuritasolla.

Kiitos. Mukavaa kun joku tajuaa. Juuri noin.

Yhteistyössä