Oletko koulustasoasi alemmassa työssä? Oletko tyytyväinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkäilen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkäilen

Vieras
Ja mikä on työsi ja koulutuksesi?

Itsellä on aika kinkkinen tilanne menossa... Minulla on siis korkein mahdollinen koulutus ja tällä hetkellä olen koulutustani vastaavassa työssä. MUTTA tämän hetkinen työ ei sisällä YHTÄÄN MITÄÄN, eli kulutan käytännössä päivät netissä (lue: täällä) istumalla... Työkin on määräaikainen ja jatko erittäin epävarmaa. (Hyviä puolia sitten onkin käytännössä se, että kukaan ei valvo tekemisiä ja saa mennä ja tulla miten haluaa ja koska haluaa...)

Päivittäin selailen kaikkia mahdollisia työpaikkasivustoja ja etsiskelen olisiko jotain kiinnostavampaa, mutta mitään ei ole tullut vastaan. Ei siis yhtään mitään viimeisen puolen vuoden aikana!

Nyt siis etsiskelen töitä joihin vaaditaan korkeakoulututkinto (itselläni tohtorikoulutus). Mutta pitäisikö sitä alkaa katsomaan myös muuta ja heittää koko koulutus romukoppaan? Palkka huonenee se on selvä, mutta saisi sentään tehdä jotain. Vai käykö niin, että en viihdy työssä, jonka tekemiseen ei tarvita koulutettua ihmistä?

Onko siis mitään järkeä lähteä etsimään ns. alempitasoista työtä, huonompaa palkkaa ja huonompia työsuhde-etuja vain sen takia, että tällä hetkellä TYLSISTYN työssäni kuokiaaksi?

No miten sen nyt ottaa.

Lääkäri olen ja kotiäiti nykyään. Ollut jo vuosia eikä aikeita töihin lähiaikoinakaan.

Itse koen nyt olevani elämäni tärkeimmässä tehtävässä, muut voivat olla toista mieltä :D

Alkuperäinen kirjoittaja äitönen:
No miten sen nyt ottaa.

Lääkäri olen ja kotiäiti nykyään. Ollut jo vuosia eikä aikeita töihin lähiaikoinakaan.

Itse koen nyt olevani elämäni tärkeimmässä tehtävässä, muut voivat olla toista mieltä :D

Niin no, itsekin olin 3 vuotta kotiäitinä :) Mutta nyt taas olisi kiva tehdä töitäkin.

No miten sen nyt ottaa.

entä mitä jos sun tutkinto vanhenee, tiedäthän että niin voi käydä!

Alkuperäinen kirjoittaja FM:
En ole tyytyväinen! Ei ole töitä ollenkaan. Melkein kaikkea olisin valmis vastaanottamaan, mutta eipä humanistin tutkinnolla juuri minkään alan osaamista ole.

Itsellä vähän samaa ongelmaa, tosin humanisti en ole, mutta varsinaista ammattia ei siis ole :(

Vähän vaikea arvioida, olenko varsinaisesti koulutustani alemmassa työssä, mutta sen olen huomannut, että on sillä työn sisällölläkin iso merkitys. Olen koulutukseltani LuK, maisteriksi asti ajattelin ehkä joskus jatkaa. Olen töissä eräässä ohjelmistotalossa asiakasrajapinnassa ja palaamassa hoitovapaalta töihin syksyllä.

Ennen tätä vakituista työpaikkaa olin noin vuoden verran määräaikaisissa työsuhteissa isossa kansainvälisessä yrityksessä. Työ siellä oli ehkä enemmän koulutusta vastaavaa kuin nykyinen, mutta muutaman kuukauden määräaikaisuudet nyppivät niin, että päätin etsiä vakituisen työn. Pari lasta ja asuntolaina on sellainen yhdistelmä, että työn pysyvyydellä on merkitystä.

Pidän nykyisestä työstäni ja etenemismahdollisuuksia löytyy, joten en kadu sitä, että vaihdoin työtä. Toisaalta palkkani on isompi nyt, joten sitä puolta ei ole tarvinnut miettiä.

Jos työstä ei pidemmän päälle saa mitään tyydytystä, se passivoittaa (ainakin minua, kun haluan kuitenkin sitä koulutustani käyttää hyödyksi).

Täällä yksi insinööri, joka tekee ihan peruduunarin töitä, samoja joita laborantti-työtoveritkin tekevät. Tyytyväinen olen sikäli, että työ on melko vapaata, eikä kukaan huohota niskaan, tekemistä ja löysäilyä on sopivassa suhteessa. Palkka ei ole mikään huippu, mutta toisaalta ei ole mitään stressaavaa vastuutakaan. Minulle riittää tämä, enkä edes aio hakeutua haastavampiin töihin.

Monet opiskelukaverini ovat perustaneet oman yritykset tai ovat esim. tuotantopäällikköinä isoissa tehtaissa, ja tienaavat varmasti tulpasti sen, minkä minä nyt.

Veikkaisin, että tuo töiden määrä ja tylsistyminen on ihan työpaikkakohtaista. Tuskin kaikki tohtorit sentään tässä maassa peukaloitaan pyörittelevät.

Alkuperäinen kirjoittaja pii:
Jos työstä ei pidemmän päälle saa mitään tyydytystä, se passivoittaa (ainakin minua, kun haluan kuitenkin sitä koulutustani käyttää hyödyksi).

Tämä tässä surettaakin, ja nyt jo olen huomannut, että mikään ei enää kiinnosta omassa työssä. Siis ne vähäisetkin tehtävät tulee helposti vedettyä evvk asenteella :(

Alkuperäinen kirjoittaja utelija:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja utelija:
Minkä alan tohtori olet?

En viitsi paljastaa ennen paljastu :D

Äh, mikä kirjoitushäiriö mulla on tänään... Eli siis "etten" piti kirjoittamani :)

Höh, olisi vain ihan aidosti kiinnostanut kun tohtoreihin harvemmin törmää, mutta toki ymmärrän :)

Ymmärrän :)

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
No miten sen nyt ottaa.

entä mitä jos sun tutkinto vanhenee, tiedäthän että niin voi käydä!

Ei vanhene, lääkärinoikeudet säilyy hamaan hautaan. Ellen jotain sellaista tee että ne siksi osittain tai kokonaan poistetaan.

Valitettavasti useassa työpaikassa on myös niin, että "liian" korkeasti koulutettuja ei palkata, koska ajatellaan, etteivät he ole pitkäaikaisia työtekijöitä ja että he turhautuvat nopeasti. Valmistaudu siis ainakin perustelemaan valintasi kunnolla, jos pääset haastatteluun asti.

Luulisi tohtorillekin löytyvän töitä, jossa on tekemistä :) Peukaloita ei kannata jäädä pyörittelemään. Se vie ainakin multa ammattiylpeyden ja aktiivisuuden. Hankala enää sen jälkeen aloittaakaan oikeita töitä.

Juu, teen hommia, joita voisi tehdä peruskoulusta juuri päässyt kesälomalainen. Ei haittaa kuitenkaan kamalasti, sillä:

- palkka on ok (yli kaksi tonnia)
- homma siistiä sisätyötä
- koulutus on jatkuvaa, joten etenemismahdollisuuksia on
- työkaverit erittäin mukavia, ilmapiiri hyvä
- työnkuva vaihtelee päivittäin

Katotaan sitten syksyllä, jos vaikka saisin uuden määräaikaispestin talossa suuremmalla vastuulla. Kun opiskelee samalla, on ihan kiva, ettei töissä tarvitse märehtiä suuria murheita.

Koulutus: yo, pph, BBA, pian valmis YTK ja syksyllä aloitan YTM-opinnot (ja mahdollisesti myös VTK-opinnot, jos pääsin sisään)

Mulla on ylempi korkeakoulututkinto (FK), mutta teen pph:n työtä, johon mun pätevyys riittää, koska mulla on hyvin laaja tutkinto. Olen erittäin tyytyväinen. Viihdyn työssäni loistavasti, vaikka paljon helpommalla pääsisin muissa töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakettu:
Luulisi tohtorillekin löytyvän töitä, jossa on tekemistä :) Peukaloita ei kannata jäädä pyörittelemään. Se vie ainakin multa ammattiylpeyden ja aktiivisuuden. Hankala enää sen jälkeen aloittaakaan oikeita töitä.

Tämä tässä pelottaakin, että miten sitä sitten oikeesti taas "osaa" tehdä töitä, jos ja toivottavasti KUN jotain uutta työtä saisi :(

Yhteistyössä