Oletko mistään " kotoisin"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missä sun juuret on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Missä sun juuret on

Vieras
Jos sinulta kysytään että " Mistäpäin olet kotoisin" niin mitä vastaat?

Jos vaikkapa on asunut syntymästä 12 vuotiaaksi Vantaan Hakunilassa josta sitten muutto Vantaan Länsimäkeen jossa 18 vuotiaaksi ja sieltä sitten Helsingin Tapanilaan jossa 22 vuoteen asti ja sen jälkeen Espoon Leppävaaraan jossa jo liki 10 vuotta niin mistä olen kotoisin - En mistään, ainakin siltä tuntuu.

No mun olis helppo vastata kun olen asunut kohta 32v samassa kaupungissa, eli syntymästä asti :)

Mutta mä miellän sen että jos kysytään mistä on kotoisin, niin se on se kaupunki missä syntyi ja eli elämänsä ekat vuoden. Siellä ne juuret kai sit on... Mut voin olla täysin väärässäkin.

En mistään, sinä voit vastata, että pääkaupnkiseudulta, aika pienessä piirissä olet sentään pyörinyt. Olen käynyt syntymässä yhdessä kolkassa, asunut pari vuotta monen sadan kilometrin päässä, sieltä olen muuttanut aivan toiselle puolen maata (ja sen yleensä vastaan mistä olen kotoisin), opiskelemaan olen lähtenyt taas toisaalle ja ja opiskelujen jälkeen taas aivan eri kolkkaan maata.

Jos ei tiedä mistä on kotoisin, ei ole mistään kotoisin... Onnekseni olen saanut asua samassa paikassa koko lapsuuteni ja nuoruuteni, ja vanhemmatkin ovat edelleen yhdessä eli kun menen käymään kotona, on vain yksi ja sama paikka.

Kai nyt jokainen on jostakin kotoisin, vaikka olisikin muuttanut monta kertaa. Jonnekin ja jostakin identiteetti kuitenkin muodostuu.

Olen asunut koko ikäni samalla paikkakunnalla. Vasta aikuisena tunsin olevani täältä kotoisin. Meidän suku, molemmat sekä isän että äidin suvut on kotoisin lapista ja mun muut sisarukset on myös syntyneet ja jonkun aikaa kasvaneetkin lapissa. Mä olen perheen outolintu, joka syntyi tänne etelään. Lapsena tuntui, etten ole täältä, mutten lapistakaan, oli vähän sellainen väliinputoaja fiilis. Vasta aikuisena ja ehkä paljon lasten myötä olen ns. kotiutunut ja juurtunut tälle paikkakunnalle.

Mutta joku verenperintö mulla kuiten lappiin on, niin tunnen olevani kotonani siellä ja kaipaan ihan hulluna sinne, jos on pitkä aika edellisestä lomasta siellä.

Sanon sen kaupungin, jossa olen kasvanut, elänyt lähes koko lapsuuteni ja nuoruuteni. En siis ole kotoisin siltä paikkakunnalta, jossa olen syntynyt ja asunut ehkä vuoden - siellä eivät nimittäin edes ole ns. "juureni". Koen, että omat juureni ovat siellä, mistä vanhempani ja sukuni on kotoisin, mutta itse olen juurtunut tuohon lapsuuteni ja nuoruuteni kaupunkiin - se oli silloin oma kotini, sielunmaisemani ja se on vaikuttanut minuun. Joten sieltä olen kotoisin. (En silti asu siellä enää, muutin heti lukion jälkeen pois, enkä aio koskaan muuttaa takaisin.)

[QUOTE="vieras";28273852]
Kai nyt jokainen on jostakin kotoisin, vaikka olisikin muuttanut monta kertaa. Jonnekin ja jostakin identiteetti kuitenkin muodostuu.[/QUOTE]

Mutta ei se identiteetti välttämättä mihinkään paikkaan liity - eikä ole minusta tarpeenkaan.

11 vuotta Helsingin Munkkivuoressa, 7 vuotta Vantaan Myyrmäessä, 12 vuotta Vantaan Martinlaaksossa ja 22 vuotta Vantaan Pähkinärinteess. Olen kotoisin pääkaupunkiseudulta. Nuorempana koin olevani Helsingistä kotoisin (muutto Vantaalle 1972 oli mulle shokki), mutta nykyisin pidän itseäni jo ihan vantaalaisena enkä edes halua, että Helsinki ja Vantaa yhdistyisi. Kai mulle on syntynyt jokin side tähän kaupunkiin :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28273934:
11 vuotta Helsingin Munkkivuoressa, 7 vuotta Vantaan Myyrmäessä, 12 vuotta Vantaan Martinlaaksossa ja 22 vuotta Vantaan Pähkinärinteess. Olen kotoisin pääkaupunkiseudulta. Nuorempana koin olevani Helsingistä kotoisin (muutto Vantaalle 1972 oli mulle shokki), mutta nykyisin pidän itseäni jo ihan vantaalaisena enkä edes halua, että Helsinki ja Vantaa yhdistyisi. Kai mulle on syntynyt jokin side tähän kaupunkiin :heart:

En mäkää halua, että Teuva yhdistyys mihinkää muuhun kuntaan/kaupunkiin.

Olen kotoisin Espoosta, täällä asunut lähes koko elämäni. Jos muutamaa Helsinki-pyrähdystä ei lasketa. Kaipaan joskus Helsinkiin, itse kaupunkiin, mutta ehkä myös siihen elämänvaiheeseen, jota silloin elin.

Vaikka en takaisin siihen vaihtasikaan. Juureni ovat tässä kaupungissa, en asu kamalan kaukana lapsuuden maisemistani. Ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä selvemmin tunnen, että juureni ovat tässä kaupungissa.

[QUOTE="vieras";28273921]Kainuun korvesta täälläkin ollaan kotoisin :)[/QUOTE]

Sama täällä :) Katteellisia kainuulaisia, no ei ei. En kyllä ymmärrä mistä tulee tuo sanonta että Kainuulaiset on kateellisia :D

Yhteistyössä