Oletko täydellinen vanhempi? (isojen vähintään 2 lapsen vanhemmille)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympääntynyt

Vieras
Harjasitko lapsesi hampaat aamuin illoin tai tarkistit kunnes hän oli 8v?
Opetatko uinnit, pelit, hiihdot?
vietitkö kaiken vapaa-ajan lasten kanssa.

Tympäisee kun hammaslääkärit kuvittelevat että ihmisen ainoa tehtävä on huolehtia omien ja lastensa hampaista.
Heille se on pikkuasia että muistathan sitten tarkistaa jne. Ei lapseton ymmärrä että se on yksi miljoonasta työstä ja jostain ihmine joskus pakostakin lipsuu.

Pidän hampaiden harjaamista ja hyvinvointia niin tärkeänä, että harjaan tai isommilta tarkistan, että muistavat ne kaksi kertaa pv harjata. Myös xylitolia annan säännöllisesti. Kolme lasta on.

Ellei tämä ole Porvoosta niin...
Miksiköhän ne hammaslääkärit kehoittavat huolehtimaan niistä hampaista?
Johtuisiko vaikka siitä että se on heidän työtään ja he tietävät paljon enemmän hampaiden hoidosta ja seurauksista mitä hampaiden hoidon laiminlyömisesta tulee,kuin tavallinen pulliainen.
Tieto lisää tuskaa, mutta enemmän sitä lisää tietämättömyys.

En täydellinen, mutta tositosi hyvä jos nuo on kriteerit. Ei mulla tosin ole vielä 8-vuotiaita lapsia, mutta ekaluokkalaisen hampaat harjaan ja/tai tarkistan joka aamu ja ilta, samoin melkein 5-vuotiaan.

Ja olen opettanut uinnit, pelit, hiihdot, luistelut...osan ihan itse, osan yhdessä esim. isovanhempien kanssa (ollaan menty porukalla mökille ja hiihdetty siellä, tms).

Suurimman osan vapaa-ajastani vietän lasten kanssa, joskaan en kaikkea; se ei olisi minusta edes tervettä, sillä kyllähän äiti tarvitsee aika ajoin omaakin aikaa. Ainakin minä.

No mulla on vasta yksi lapsi ja on vielä pieni (ei ihan 5) ja kyllä multa aina aamuin illoin kaks minuuttia liikenee hampaiden harjaamiseen. Todennäköisesti liikenee myös lähivuosina.

Lapsiparka on myös niin hammaspeikoilla peloteltu, että varmasti muistaa sitten joskus huolehtia hampaista itsekkin :D

Ja en vietä kaikkea vapaa-aikaa lapsen kanssa. Lapsi on ollut jopa mummolassa ja tädin luona yötä.

Niin ja hiihto sekä uinti on opetettu. luistelua ei vielä, mutta ensi talvena olis tarkoitus.

Mutta en

Harjaan edelleen lapseni hampaat. Hän on 8v. Miksi pitäisi lopettaa tuohon? Luin vasta jostain lehdestä, että vasta noin 10 vuotiaan motoriikka riittää siihen, että hampaat tulee tarkasti pestyä.

Yhteistyössä