Oli sit eka neuvola ja kerroin kaikki jutut rehellisesti, teinkö virheen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eli kerroin avoimesti, että meillä miehen kanssa parisuhteessa ongelmia, olen lyönyt häntä suutuspäissäni, en tule hyvin toimeen hänen poikansa kanssa jne. Teinkö virheen? Neuvolatäti oli todella mukava ja sanoi, ettei tule mitään ongelmia ja neuvolassa kuuluukin puhua asioista rehellisesti ja he koittavat auttaa mikäli mahdollista, mutta silti jäi sellainen olo, että nyt olen jonkun syynin alla...

En jaksaisi vaan enää näitä ongelmia salata koska haluan niiden muuttuvan ja puhumalla niihin varmasti jostain saamme apua...

Et sinä minkään syynin alla ole, mutta mielestäni on hyvä, että kerroit. Seuraavalla neuvolakerralla varmaan kysytään millainen tilanne silloin on. Mutta sehän on vain hyvä, että neuvolassa kysellään koko perheen jaksamisesta. Neuvolasta voidaan myös ohjata eteenpäin tarvittaessa.

Hyvä että kerroit niin voit saada apua tilanteeseen. Lapsen ei tule missään nimessä nähdä vanhempiensa välistä väkivaltaa, se on tutkitusti haitallista lapselle. Varmaan perheasiain neuvottelukeskus olisi hyvä paikka keskustella teidän vanhempien välisestä suhteesta?

Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
Viran puolesta kirjaavat kaiken ylös. Kertomasi tiedot säilyvät lapsen tiedoissa siis esim. armeijaan asti.

Mutta onko se sitten hyvä vai huono asia, jokainen päättäköön itse.

Onko se sitten hyvä vai huono asia, että jopa heillä voi olla omassa elämässään pahoja ongelmia ja kriisejä. Elämä on

Viran puolesta kirjaavat kaiken ylös. Kertomasi tiedot säilyvät lapsen tiedoissa siis esim. armeijaan asti.

Miks nää tiedot säilyy lapsen tiedoissa? Eiks ne säily mun tiedoissa? Nyt alko pelottaan ja kaduttaan! En halua, että lapseni joutuu oleen syynissä mun typerien tekojen takia! :/

Täh, päätäpäs nyt mitä haluat. :) Sanoit, että koet olevasi syynin alla ja mietit, kannattiko kertoa, mutta samaan hengenvetoon kerrot, että tarvitsette apua. Seuravalla neuvolakerralla SINUN kannattaa ottaa sama asia puheeksi ja kertoa, millainen olo sinulle jäi. Jos et sano mitään, yrittää neuvolatäti parhaansa mukaan lukea ajatuksiasi ja miettiä, mitä oikeasti haluat ja mitä perheenne tarvitsee ja reagoida sen mukaan. Siitähän se "syynättävänä" olemisen olo tulee, kun molemmat osapuolet tietävät jotain, mutta kumpikaan ei osaa ottaa asiaa puheeksi ja juttu leijuu raskaasti ilmassa.

Mitä rehellisempi olet ja mitä suorempaan sanot, millaisiin asioihin tarvitsette tukea, sitä helpompi sen neuvolatädin on sinua ja teitä auttaa. Tsemppiä, asioita kannattaa viedä eteenpäin nyt, eikä vasta sitten kun vauva on syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miks nää tiedot säilyy lapsen tiedoissa? Eiks ne säily mun tiedoissa? Nyt alko pelottaan ja kaduttaan! En halua, että lapseni joutuu oleen syynissä mun typerien tekojen takia! :/

Älä välitä ton yhden kommentista; itsellään varmaan kolisee kaikki luurangot kaapissa, ja salaa kaiken kaikilta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä että kerroit niin voit saada apua tilanteeseen. Lapsen ei tule missään nimessä nähdä vanhempiensa välistä väkivaltaa, se on tutkitusti haitallista lapselle. Varmaan perheasiain neuvottelukeskus olisi hyvä paikka keskustella teidän vanhempien välisestä suhteesta?

Me ollaan menossa miehen kanssa keskustelemaan meidän tilanteesta, koska nyt on vielä 7 kk aikaa parantaa meidän elämän laatua ennen vauvan tuloa. En todellakaan halua hänelle mitään pahaa, enkä varsinkaan sitä, että hän joutuu kuuntelemaan meidän riitoja ainakaan tässä mittakaavassa kun nyt. :(

Mutta itsekin ajattelin ensin siellä neuvolassa, että nyt sanon kaikki rehellisesti, koska en jaksa salailla, ja olisi se ollut hieman tekopyhää ja noloa puhua et "joo hyvin menee ja kaikki ok", kun mies kuitenkin vieressä istumassa ja tasan tarkkaan tietää missä mennään...

Kävit äitiysneuvolassa, joten jos terkkari on jotain kirjannut, niin sinun omaan potilaskertomukseesi. Syntymättömälle lapselle ei tehdä potilaskertomusta, vaan hänen kasvuaan ja kehitystään eli raskauden kulkua seurataan ja kirjataan sinun potilaskertomukseesi.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä:

Älä välitä ton yhden kommentista; itsellään varmaan kolisee kaikki luurangot kaapissa, ja salaa kaiken kaikilta

Mun mielestä myös hyvä kertoo rehellisesti miten asiat on.Itsekkin kerroin väsymyksestäni ja alakuloisuudestani sairauteni takia joka siis kyllä jo voiton puolella.Saa sitten ainakin tarvittaessa apua kun on rehellisesti kertonut asioiden oikean laidan.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Täh, päätäpäs nyt mitä haluat. :) Sanoit, että koet olevasi syynin alla ja mietit, kannattiko kertoa, mutta samaan hengenvetoon kerrot, että tarvitsette apua. Seuravalla neuvolakerralla SINUN kannattaa ottaa sama asia puheeksi ja kertoa, millainen olo sinulle jäi. Jos et sano mitään, yrittää neuvolatäti parhaansa mukaan lukea ajatuksiasi ja miettiä, mitä oikeasti haluat ja mitä perheenne tarvitsee ja reagoida sen mukaan. Siitähän se "syynättävänä" olemisen olo tulee, kun molemmat osapuolet tietävät jotain, mutta kumpikaan ei osaa ottaa asiaa puheeksi ja juttu leijuu raskaasti ilmassa.

Mitä rehellisempi olet ja mitä suorempaan sanot, millaisiin asioihin tarvitsette tukea, sitä helpompi sen neuvolatädin on sinua ja teitä auttaa. Tsemppiä, asioita kannattaa viedä eteenpäin nyt, eikä vasta sitten kun vauva on syntynyt.

Näin olen aatellut tehdä! Olen kerrankin päättänyt olla se "hyvä ihminen", joka ei salaa sitä ettei osaa olla ihmisiksi. Haluan oikeasti muuttua ja ehkä tämä oli nyt sitten loppuelämäni ensimmäinen päivä ja päivä kerrallaan tästä eteenpäin koitan tehdä oikeita valintoja ja asioita, jotta kaikilla olisi parempi olla!

:D. Kuten sanoin, jokainen päättää itse onko se hyvä vai huono asia.

Kiitos tuesta! Koitan olla välittämättä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mun mielestä myös hyvä kertoo rehellisesti miten asiat on.Itsekkin kerroin väsymyksestäni ja alakuloisuudestani sairauteni takia joka siis kyllä jo voiton puolella.Saa sitten ainakin tarvittaessa apua kun on rehellisesti kertonut asioiden oikean laidan.

Toivottavasti saat selätettyä sairauden ja pääset väsymyksestä ja alakuloisuudestasi eroon! Kaikkea hyvää Sinulle!

Äidin neuvolatiedot ovat äidin tietoja. Ei ne lapsen tietoihin siirry.

Itse en kuitenkaan olisi kertonut, tuollaiset merkinnät papereissa ei koskaan ole hyväksi ja tulevat jokainen kerta esille kun jotain pientäkin on. Valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:

Itse en kuitenkaan olisi kertonut, tuollaiset merkinnät papereissa ei koskaan ole hyväksi ja tulevat jokainen kerta esille kun jotain pientäkin on. Valitettavasti.

Ja höpö höpö! Hyvä ap että olit rohkea, ja uskalsit kertoa

AP, tsemppiä sulle! Teit ihan oikein, kun otit asian puheeksi. Sulla on iso huoli ja aina ei ole helppo kertoa kodin tapahtumista jollekin ulkopuolisille. Lasten kannalta tuo voi olla ihan ratkaiseva juttu ja kuulostat siltä, että haluat oikeasti tehdä parhaasi oman lapsesi elämän turvaamiseksi. Lisäksi kannat huolta myös miehesi lapsesta, joka on osa perhettänne, sekä miehesi ja sinun välisestä parisuhteesta. Kyllä tuossa on jo niin monta asiaa, että parempi avata suu ja puhua, kuin istua hiljaa ja katsoa sivusta, riistäytyykö homma käsistä vai ei. AINA on parempi puuttua ajoissa, kuin vasta sitten kun tilanne on jo kärjistynyt äärimmilleen syystä tai toisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Asuuko miehen poika teillä? Luuletko itse, että saisit asiat järjestykseen ennen kuin vauva syntyy?

Joo poika asuu meillä. Asiat ovat tällä hetkellä huonolla mallilla, mut pienillä askelilla ja teoilla meidän kaikkien olo voisi helpottua. Uskon, että voisin saada asiat järjestykseen ennen kuin vauva syntyy, jos vain saan apua siihen. Ja sen takia me olemmekin menossa juttelemaan asioista ulkopuolisille ammattilaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:

Aivan, näin se menee. Luin huolimattomasti ja luulin puhuttavan lapsen ensimmäisestä neuvolakäynnistä.

Yhteistyössä