Oliko lapsellista minulta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä tilanne tämä. Asutaan kerrostalossa, meillä 4 vuotias tyttö jota kiusataan aika usein pihassa. Välillä kyllä tyttö pääsee leikkeihin mukaan mutta yleensä jos porukkaa enempi samaan aikaan, alkaa haukkuminen ja huutelu "me ei leikitä sun kaa" jne. Tyttökin ihan pyörällä päästään, kun ei oikein käsitä koko hommaa kun välillä leikitään ja välillä käsketään painua hiiteen. Nää lapset iältään 4-6v. No oltiin yhdessä tytön ja iskän kanssa ulkona ja leikittiin tytön kanssa piilosta. Nää pari lasta tuli siihen mukaan tai olis halunnu, mutta mäpäs kylmästi vaan sanoin että me leikitään nyt tällä porukalla. Ei siis etitty niitä vaikka piiloon myös menivät. Tekevät joskus tätä samaa meijän tytölle. Sanoin niille ihan suoraan kun ovat meijän tytölle niin ilkeitä niin eivät varmasti tule meijän leikkeihin. Joo mun pitäis olla aikuinen eikä alentua lapsen tasolla tässä mielessä, mutta mua niin suunnattomasti v....taa! Kai mulla jonkinlainen oikeus on puolustaa omaa lasta kun se ei ite sitä osaa vielä tehdä. Multa monesti meinaa itku päästä, kun tyttö leikkii itekseen ja sanoo mulle että ne varmaan kohta tulee mun kanssa leikkimään, nyt niillä on varmaan jotain muuta. Ja porukka juoksee talon nurkilla ja hihittelee. Harmittaa kun ei viitsitä edes oleilla paljoa omassa pihassa just näiden takia. Ja tätä on jatkunut, tuskin loppuu. Kiitos vielä kun sain purkautua ja kertokaa ihmeessä jos teillä samanlaisia ongelmia ja oletteko keksineet ratkaisua!

Sen verran vielä tuosta leikistä, että sitä on jo yritetty että leikitty porukalla myös näiden muiden lasten kanssa. Silloin ovat oikein kivoja myös tyttöä kohtaan, mutta jos me ei olla paikalla, siis mukana leikkimässä, ei tyttö ole tervetullut!

Tiijjätkö, miun mielestä siä toimit aika ovelasti!!
Varmasti lapsiin tuollainen tehoaa parhaiten, kun huomaavat itse, että ei muuten ole kivaa

Ja hyvä, kun sanoit lapsille asiasta.Toivotaan, että alkaa pihaleikit sujua paremmin!

En osaa kommentoida sinun tekoasi, mutta minullakin harmittaisi lapseni puolesta. Voisit ottaa tämän asian lasten vanhempien kanssa puheeksi. Minä ainakin haluaisin tietää jos lapseni ns. syrjisi jotakuta ja haluaisin kannustaa ottamaan mukaan leikkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Miksei saisi alentua lapsen tasolle? Ei se muuta kieltä ymmärrä. Jospa nyt oppisivat miltä tuntuu jäädä leikeistä ulos.

Ei taida auttaa, ovat jo sen jälkeen kerennyt nimittelemään! Yleensä aina ohi mennessäänkin joku haukkumanimi kuuluu.

onhan tuommoinen käytös aikuisen näkökulmasta lapsellista, MUTTA uskoisin että juuri tämä tapa on ainut jolla nu lapset millä tuon ikäiset lapset voi oppia ymmärtämään miltä tuntuu niistä jotka jätetään ulkopuolelle. eli eiköhän tuo ollut tilanteeseen sopiva tapa toimia :-)

Mun mielestä TYPERÄÄ!! Lapset seuraa aikuisten mallia. Luuletko että tyttäresi nyt pääsee leikkeihin mukaan???
Voi voi..................... Aikuistukaa nyt itse, kun kerran äitejä ja isisä olette :|

Noin varmaan itsenikin teksi mieli tehdä, mutta toinen asia on sitten tajusivatko nämä mukulat oikeasti mistä päin tuulee? Että heidän kanssaan ei nyt leikitä koska he eivät itse leiki tyttäresi kanssa?

voi kyllä olla, että tilanne ei tuolla parane. Jos olisit ottanut lapset mukaan ja kertonut siinä mukavasti piilosilla ollessa, että sinunkin lapsesi tykkäisi olla teidän leikeissä mukana, olisi voinut asia mennä perille. 4-vuotiaalla kun ei ole vielä vahvaa empatia-kykyä ja pahoittivat varmasti mielensä (kuten tyttäresi), kun ette ottaneet leikkin. Ja aikuisen tehtävä on olal esimerkkinä ei lapsellisesti loukkantua 4-6-vuotiaiden toimista. Inhimillistä tietty on antaa samalla mitalla takaisin, mutta ei kovin pitkänäköistä lasten kasvatusta.

tiiätsä ap et se lapsentasolle meneminen ei kaikilta niin vaan onnistu ja ainakin lähihoitajat jotka suuntautuvat lapsiin ja nuoriin joutuvat sitä opettelemaan. Joten hatunnosto jos ilman ammattitaitoa onnistuu noinkin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja caysa:
Mun mielestä TYPERÄÄ!! Lapset seuraa aikuisten mallia. Luuletko että tyttäresi nyt pääsee leikkeihin mukaan???
Voi voi..................... Aikuistukaa nyt itse, kun kerran äitejä ja isisä olette :|

No kerro mitä mun pitäis tehä! Sitä kun jo yritettiin että otettiin nää kiusaajat mukaan! Ja olen muutaman kerran niille ihan asiallisesti sanonut että tuo kiusaaminen ja haukkuminen saa luvan loppua tai menen juttelemaan heidän vanhemmilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Miksei saisi alentua lapsen tasolle? Ei se muuta kieltä ymmärrä. Jospa nyt oppisivat miltä tuntuu jäädä leikeistä ulos.

Ei taida auttaa, ovat jo sen jälkeen kerennyt nimittelemään! Yleensä aina ohi mennessäänkin joku haukkumanimi kuuluu.

Hö, surullista :(

Olen pahoillani lapsesi puolesta. Voittehan yrittää etsiä kavereita harrastuste parista. Ja sinuna menisin juttelemaan muiden lasten vanhempien kanssa, enkä vain uhkailisi asialla. Voimia!

Ja vielä ihan yleisesti. Minulla normaalisti riittää ideoita enkä menetä hermojani toisiin lapsiin ja todellakin ymmärrän että pieniä ovat vielä hekin. Mutta jos näkisitte nämä lapset ja heidän yleisen käytöksen ja kielenkäytön ilman vanhempiensa läsnäoloa, ymmärtäisitte ehkä hieman paremmin. Ja näiden vanhemmat on sen tyylisiä ihmisiä, etten ihán heti heidän juttusille halua tässä asiassa mennä.

Noihan se tekisi mieli asia hoitaa. Valitettavasti tulos on vaan huono ja tyttösi ei noin ainakaan pääse leikkeihin mukaan. Noin pienet lapset muutenkin tarvii vielä monesti aikuisen ohjausta joten sulla olisi ollut siihen hyvä tilaisuus. Lapset on monesti tosi julmia toisilleen ja ymmärrän kyllä, että sulla on tytön puolesta paha mieli.

Varmaan minäkin tekisin noin, vaikka parempi olisi ottaa toiset mukaan leikkiin ja siinä tutustua samalla ja tulla ystäviksi. Kyräily kyräilyn perään kasvattaa eripuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja kkak:
Olen pahoillani lapsesi puolesta. Voittehan yrittää etsiä kavereita harrastuste parista. Ja sinuna menisin juttelemaan muiden lasten vanhempien kanssa, enkä vain uhkailisi asialla. Voimia!

Onneksi tuttavapiirissä on samanikäisiä lapsia ja tyttö käy myös kerhossa jossa leikit muiden kanssa sujuu. Tämä harmittaakin eniten siksi, että omassa pihassa oleilu ei oikein onnistu, tai ainakin pitää aina olla lähistöllä. Enkä nyt muutenkaan pitkäksi aikaa jättäisi yksin mutta lähinnä periaatteessa.

AP
Lapset osaavat olla tosi ilkeitä toisellensa.... En usko että ne ottaa tyttäresi mukaan leikkeihinsä "pakottamalla". (Ja onko edes toivottavaa jos ne käyttäytyy huonosti?)
Sinuna juttelisin heidän vanhempien kanssa ihan rakentavassa mielessä. Kotonahan ne hyvät tavat opetetaan. Etsi tyttärellesi parempia kavereita ettei hänestä tule samanlainen.

Ehdoton vaatimus olisi, että kaikki leikkii kaikkien kanssa! Silloin ei olisi mitään ongelmaa tämän suhteen. Kumpa kaikki vanhemmat vaatisivat lapsiltaan tämän verran. Ja sitten ihmetellään, kun koulussa kiusataan, kun ei ole lapsia opetettu kunnioittamaan toista ja olemaan ystävä toiselle!

Alkuperäinen kirjoittaja caysa:
AP
Lapset osaavat olla tosi ilkeitä toisellensa.... En usko että ne ottaa tyttäresi mukaan leikkeihinsä "pakottamalla". (Ja onko edes toivottavaa jos ne käyttäytyy huonosti?)
Sinuna juttelisin heidän vanhempien kanssa ihan rakentavassa mielessä. Kotonahan ne hyvät tavat opetetaan. Etsi tyttärellesi parempia kavereita ettei hänestä tule samanlainen.

Olen kuullut myös aika hurjaa kielenkäyttöä heidän vanhemmilta joten en ihmettele tätä ollenkaan. Osaavat kyllä välillä käyttäytyä ihan mallikkaasti ja tosiaan pyytävätkin tyttöäkin leikkimään ja leikkivät oikein hienosti. Mutta sitten tulee näitä päiviä. Tää on niin vaikeeta.

Yhteistyössä